Geachte forummers,
Ik ben sinds jaren een ware Volvo fanaat, echter geen echte sleutelaar. Nu heb ik sinds niet al te lange tijd een V70 T5 Automaat uit 2001.
Het probleem waar ik tegenaan loop is het volgende. Wanneer ik bijvoorbeeld voor het stoplicht sta met Automaat in D en de rem iets op laat komen (waardoor je langzaam naar rolt) dan trilt en schudt de auto. Nu heb ik meerdere Volvo's gehad en die hadden dit probleem niet.
Na het lezen van een soortgelijk geval op dit forum heb ik vanmorgen de bougies (en olie en oliefilter) bij de dealer laten vervangen. Het trillen en schudden is nu minder geworden, maar helemaal weg is het nog niet. (Met toerentallen die veranderen heb ik overigens geen problemen.) Nu lees ik over stationairregelaars EMT's e.d., maar wat in dit geval te doen?
Wie heeft er suggesties c.q. een oplossing?
Bij voorbaat dank.
Trillen schudden V70 t5 Aut bij langzaam rollen stoplicht
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3171
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Zet de automaat eens in de winterstand en probeer het dan nog eens.
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Je verteld dat je ietsje remt en dan bokt de auto.
Misschien iets met je remblokken of remschijven ?
Misschien iets met je remblokken of remschijven ?

Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 07.06.2007 - 09:51
- Locatie: Oosterhout NB
Ik heb een soortgelijk probleem, schokken tijdens rijden en bokken als je stilstaat voor het stoplicht. Bij mij inmiddels voor bijna 2000 euro bij de dealer aan verspijkert maar probleem is gebleven, volgens dealer is auto motorisch helemaal goed maar komt probleem uit de versnellingsbak, dus niet te flauw de bak laten reviseren, kosten 2500 euro. Daarna is het een paar weken goed gegaan tot vorige week, schokken en bokken is weer terug. Auto staat nu bij revisie bedrijf om bak opnieuw te laten controleren, volgens hun is bak goed maar komt het probleem van de gasklepregeleenheid (welke vervangen is). Auto gaat nu volgende week naar andere dealer voor second opinion. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
Volvo 850 2.5-10V '95
Volvo V70 2.4T aut., MY'01, mobility-line, comfort-line, elegance-line
Volvo V70 2.4T aut., MY'01, mobility-line, comfort-line, elegance-line
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 24.02.2010 - 14:19
- Locatie: Breda
Hier precies hetzelfde probleem met dezelfde oplossing, zelfde resultaat.
Uiteindelijk heb ik zoveel problemen dat de auto helemaal de deur uitgaat, maar dit was wel een van de lastigste. Als je voor een stoplicht staat word je helemaal door elkaar geschud en als de bak schakelt, lijkt het net alsof er een versnelling ontbreekt.
Uiteindelijk heb ik zoveel problemen dat de auto helemaal de deur uitgaat, maar dit was wel een van de lastigste. Als je voor een stoplicht staat word je helemaal door elkaar geschud en als de bak schakelt, lijkt het net alsof er een versnelling ontbreekt.
Renault Avantime 3.0 V6
V70 T5
V70 T5
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
GM automaat?
(General Motors)
(General Motors)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Mogelijk heeft jou auto nog de software waarin de neutralcontrol nog actief is deze veroorzaakt ook het schokken bij stilstaan en rem ingetrap cq licht gelost.
Hier is een verwijdersoftware pakket voor of een upgrade laden dan heb je meteen de laatste release deze is ook zonder neutralcontrol.
Upgrade kost iets rond de 15eu zonder het laden.
Hier is een verwijdersoftware pakket voor of een upgrade laden dan heb je meteen de laatste release deze is ook zonder neutralcontrol.
Upgrade kost iets rond de 15eu zonder het laden.

-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 11.06.2009 - 09:53
Goedemorgen forummers,
Enige troost is dat er blijkbaar meer mensen zijn met eenzelfde probleem. De automatische versnellingsbak is bij mij ook onlangs gereviseerd (2700 euro), maar dat was niet de oorzaak omdat het euvel daarna nog aan de orde was. Update software heb ik laten doen bij Volvo dealer en ook dat bracht niets. Zoals gezegd vorige week nieuwe olie en bougies.
Bij Bekhof lees ik "gasklepregeleenheid", in hoeverre heeft dat iets gebracht?
Nog andere suggesties?
Enige troost is dat er blijkbaar meer mensen zijn met eenzelfde probleem. De automatische versnellingsbak is bij mij ook onlangs gereviseerd (2700 euro), maar dat was niet de oorzaak omdat het euvel daarna nog aan de orde was. Update software heb ik laten doen bij Volvo dealer en ook dat bracht niets. Zoals gezegd vorige week nieuwe olie en bougies.
Bij Bekhof lees ik "gasklepregeleenheid", in hoeverre heeft dat iets gebracht?
Nog andere suggesties?
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Waar het op neer komt is dat de auto bij stationaire toeren en rem weerstand dus gewoon slecht/onregelmatig loopt. Ik zou het zoeken in de ontsteking (bobbines want bougies zijn al vervangen las ik) en inderdaad in het gasklephuis (veelvuldig ETM genoemd hier op het forum).
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Bobinnes allemaal vervangen is best wel kostbaar. Ik zal vertellen hoe het bij mij is gegaan.
Nieuwe ETM (schoonmaken helpt geen barst, het zijn de koolstofbanen die doorgesleten zijn, dat kun je niet oplossen met schoonmaken) + laatste update + nieuwe Luchtmassameter.
Toen deed de Volvo het al een heel stuk beter, echter bij hogere toeren (+4000) ging de motor haperen. Niet lang daarna liep de motor ineens op 4 cilinders. Toen is er 1 bobbine vervangen die na het uitlezen niet goed bleek te zijn.
Ongeveer een maand daarna liep de motor weer op 4 cilinders en bleek er nog een bobbine overleden te zijn.
Daarna heb ik geen problemen meer gehad en zijn we ongeveer zo'n 3/4de jaar verder.
Wat ik van Hadico's postings heb begrepen, kunnen ze met de nieuwste software voor de ETM de koolstofbanen testen. Ik zou eerst beginnen met naar de dealer te gaan om de nieuwste software voor de ETM te laten laden en dan vragen of ze die koolstofbanen kunnen testen. Mocht hier nu uitkomen dat het inderdaad de ETM is die niet meer optimaal is, dan die vervangen en kijken of de klachten over zijn of dat er misschien toch verder gekeken moet worden. De dealer heeft er als het goed is nog veel meer verstand van dan ik..
Laat je alleen niet overhalen tot alleen schoonmaken van de ETM, dat is echt weggegooid geld.
Nieuwe ETM (schoonmaken helpt geen barst, het zijn de koolstofbanen die doorgesleten zijn, dat kun je niet oplossen met schoonmaken) + laatste update + nieuwe Luchtmassameter.
Toen deed de Volvo het al een heel stuk beter, echter bij hogere toeren (+4000) ging de motor haperen. Niet lang daarna liep de motor ineens op 4 cilinders. Toen is er 1 bobbine vervangen die na het uitlezen niet goed bleek te zijn.
Ongeveer een maand daarna liep de motor weer op 4 cilinders en bleek er nog een bobbine overleden te zijn.
Daarna heb ik geen problemen meer gehad en zijn we ongeveer zo'n 3/4de jaar verder.
Wat ik van Hadico's postings heb begrepen, kunnen ze met de nieuwste software voor de ETM de koolstofbanen testen. Ik zou eerst beginnen met naar de dealer te gaan om de nieuwste software voor de ETM te laten laden en dan vragen of ze die koolstofbanen kunnen testen. Mocht hier nu uitkomen dat het inderdaad de ETM is die niet meer optimaal is, dan die vervangen en kijken of de klachten over zijn of dat er misschien toch verder gekeken moet worden. De dealer heeft er als het goed is nog veel meer verstand van dan ik..

Laat je alleen niet overhalen tot alleen schoonmaken van de ETM, dat is echt weggegooid geld.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- quattroman
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:12
Ylva,
waar heb je dat gelezen van die 5 a 6 honderd euro? Volgens mijn info kost een ETM alleen al 600. Vervangen bij een T5 is niet zo simpel en zal nog wel een paar uur kosten ex softwareupdate.
gr,Q
waar heb je dat gelezen van die 5 a 6 honderd euro? Volgens mijn info kost een ETM alleen al 600. Vervangen bij een T5 is niet zo simpel en zal nog wel een paar uur kosten ex softwareupdate.
gr,Q
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Over de bobbines: vroeger had je 1 bobbine en een verdelerkap en bougiekabels om de bougies van vonkjes te voorzien. De moderne auto heeft zowat altijd per cilinder een bobbine(tje) die direct op de bougie zit. De ontstekingsvolgorde van de cilinders werd vroeger door de verdelerkap bepaald, tegenwoordig direct door de computer (ik hoop dat ik dit goed heb, anders word ik wel gecorrigeerd
).
Mijn ETM kostte nieuw 350 euro ex btw, maar dat was via een universele garage, niet via de dealer (wel originele volvo ETM trouwens). Bij een turbo volvo is de ETM inderdaad lastiger bereikbaar dan bij een non-turbo, maar 2 uur werk? Dat is overdreven.

Mijn ETM kostte nieuw 350 euro ex btw, maar dat was via een universele garage, niet via de dealer (wel originele volvo ETM trouwens). Bij een turbo volvo is de ETM inderdaad lastiger bereikbaar dan bij een non-turbo, maar 2 uur werk? Dat is overdreven.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001