Ik heb al een tijdje een V40 1.8 Bi-Fuel Europa uit 2004 op het oog en ga morgen een proefrit maken. Om een beter beeld van de technische staat van de auto te krijgen vraag ik mij af of er bekende problemen zijn of dingen waar ik in het bijzonder op moet letten.
De auto heeft ruim 120.000 op de teller staan dus ik vraag mij tevens af of er dure dingen aan zitten te komen (distributieriem bijvoorbeeld)??
Alvast bedankt!
Bekende problemen V40
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Distributieriem hoeft bij 160000 pas, volgens mij geldt dat ook gewoon voor de bi-fuel.
Bekende problemen zijn er eigenlijk niet. Hoewel de 1.8 wel last kan hebben van versleten schakelbusjes (pook kan dan in een versnelling extreem ver alle kanten op), maar die zijn zeer eenvoudig (en goedkoop) te vervangen.
Bekende problemen zijn er eigenlijk niet. Hoewel de 1.8 wel last kan hebben van versleten schakelbusjes (pook kan dan in een versnelling extreem ver alle kanten op), maar die zijn zeer eenvoudig (en goedkoop) te vervangen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 27.03.2006 - 17:28
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Vet, dat kan bij mijn auto ook
Weer wat te klussen
Kom zelf op de doorsnee dingen:
- banden (rechte slijtage, geen scheuren etc)
- motor schoon/droog
- motorloop koud/warm gas/benzine goed
- niet inhouden hoge toeren
- niet inhouden lage toeren (50 in z'n 5 rijden en dan veel gas geven, niet wenselijk, maar voel je wel of de gasinstallatie goed is hoorde ik gister)
- hard remmen met stuur loslaten
- optrekken met stuur los
- snelweg met stuur los
- Als de motor warm is even aan de kant zetten, laten lopen, kappie open, kijken of alles gezellig snort en zoemt, voel even of er geen grote druk op de waterleidingen staat. Je kan de oliedop eraf draaien, alleen die van mij spettert dan olie omhoog. normaal kun je dan voelen of de motor daar blaast/druk op bouwt, wat kan duiden op koppakkingproblemen.
- Dan nog een gouwe ouwe, oftie werkt weetik niet, maar stilstaand in z'n drie zetten en dan koppeling op laten komen. Slaat ie af, koppeling nog oke, gaat ie onwijs slippen en dan rollen is je koppeling mogelijk gaar.
- dan uiteraard de bediening, het interieur, probeer in godsnaam alle knopjes, de airco, de verwarming, etc.
Maarrrr.. tis een recente auto, bij een respectabele dealer right? Op zich minder risico op een kat in je zak
Succes!
Nog een vraagje aan Menjo: wanneer moet mijn distri eigenlijk? Heb nu een kleine 200k op de teller en ik ga er vanuit dat ie vervangen is toen het moest, maar weet niet wanneer dat was (Phase I S40 1.8i16v)

Weer wat te klussen

Kom zelf op de doorsnee dingen:
- banden (rechte slijtage, geen scheuren etc)
- motor schoon/droog
- motorloop koud/warm gas/benzine goed
- niet inhouden hoge toeren
- niet inhouden lage toeren (50 in z'n 5 rijden en dan veel gas geven, niet wenselijk, maar voel je wel of de gasinstallatie goed is hoorde ik gister)
- hard remmen met stuur loslaten
- optrekken met stuur los
- snelweg met stuur los
- Als de motor warm is even aan de kant zetten, laten lopen, kappie open, kijken of alles gezellig snort en zoemt, voel even of er geen grote druk op de waterleidingen staat. Je kan de oliedop eraf draaien, alleen die van mij spettert dan olie omhoog. normaal kun je dan voelen of de motor daar blaast/druk op bouwt, wat kan duiden op koppakkingproblemen.
- Dan nog een gouwe ouwe, oftie werkt weetik niet, maar stilstaand in z'n drie zetten en dan koppeling op laten komen. Slaat ie af, koppeling nog oke, gaat ie onwijs slippen en dan rollen is je koppeling mogelijk gaar.
- dan uiteraard de bediening, het interieur, probeer in godsnaam alle knopjes, de airco, de verwarming, etc.
Maarrrr.. tis een recente auto, bij een respectabele dealer right? Op zich minder risico op een kat in je zak

Nog een vraagje aan Menjo: wanneer moet mijn distri eigenlijk? Heb nu een kleine 200k op de teller en ik ga er vanuit dat ie vervangen is toen het moest, maar weet niet wanneer dat was (Phase I S40 1.8i16v)
- BlackWolf
- 3rd Gear member
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 06:10
- Locatie: Noord Holland
Bij mij weten spettert een hoogdruk motor (16v) altijd olie als je olie dop afdraait, dat was vroegâh met oude auto’s dat je kon kijken of het goed was als je de olie dop afdraait dat er geen olie spettert of zelfs spuit! 

98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
- marissen
- 3rd Gear member
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
- Locatie: Bergentheim
Laat ff weten hoe het ging
Verder inderdaad alle voorzieningen goed checken of het wel/niet functioneren. Nigel geeft hiervoor een paar goede tips.
Een Bi-Fuel uit 2004 geeft normaal gesproken heel erg weinig problemen en is een zeer betrouwbare auto. Hier moet je zonder problemen een 1/2 jaar garantie op kunnen krijgen, en in mijn ogen zelfs een vol jaar!! Dit geeft je de tijd om eventuele kleine probleempjes te laten fixen.
De gouwe ouwe tip zou ik trouwens in z'n 2 doen, anders maak je jezelf wel heel erg moeilijk.

Verder inderdaad alle voorzieningen goed checken of het wel/niet functioneren. Nigel geeft hiervoor een paar goede tips.
Een Bi-Fuel uit 2004 geeft normaal gesproken heel erg weinig problemen en is een zeer betrouwbare auto. Hier moet je zonder problemen een 1/2 jaar garantie op kunnen krijgen, en in mijn ogen zelfs een vol jaar!! Dit geeft je de tijd om eventuele kleine probleempjes te laten fixen.
De gouwe ouwe tip zou ik trouwens in z'n 2 doen, anders maak je jezelf wel heel erg moeilijk.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 05.05.2006 - 14:32
Bedankt allemaal voor de reacties 
Zaterdag de proefrit gemaakt en dat beviel prima. De auto rijdt prima en de punten die hier boven genoemd werden waren prima in orde. Helaas ben ik er nog niet uitgekomen met de verkoper, later deze week nog maar eens een poging wagen...

Zaterdag de proefrit gemaakt en dat beviel prima. De auto rijdt prima en de punten die hier boven genoemd werden waren prima in orde. Helaas ben ik er nog niet uitgekomen met de verkoper, later deze week nog maar eens een poging wagen...
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Bi-fuels zijn best zeldzaam he! Als je een goede gebruikte te pakken kan krijgen.....is ie erg duur?
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 05.05.2006 - 14:32
De prijs van de V40 was marktconform en incl Selected Used Car garantie, prima dus. Alleen hadden ze voor mijn huidige auto minder over dan ik had verwacht. Twee andere Volvo merkdealers, waar ik eerder was geweest, boden zo'n 2000 euro meer.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
- marissen
- 3rd Gear member
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
- Locatie: Bergentheim
Tja... Live is all about priorities :mrgreen:De prijs van de V40 was marktconform en incl Selected Used Car garantie, prima dus. Alleen hadden ze voor mijn huidige auto minder over dan ik had verwacht. Twee andere Volvo merkdealers, waar ik eerder was geweest, boden zo'n 2000 euro meer.
Goede waar heeft z'n prijs.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver