Volvo heeft problemen met oliepeil van dieselwagens
De Zweedse autobouwer Volvo roept eigenaars van Volvo-personenwagens met vijfcilinder dieselmotor op om het oliepeil van hun wagen te controleren. Indien dat te hoog staat, kan de wagen mogelijk ongecontroleerd accelereren. Ongeveer 158.000 wagens in 30 landen zijn getroffen door het mogelijke probleem. In ons land gaat het om een 8.000-tal wagens, zo laat een woordvoerder weten.
Sinds vorige herfst zijn er 55 gevallen geweest van het probleem, telkens bij vijfcilinder dieselmotoren met partikelfilter, zegt woordvoerder Per-Ake Fröberg in Göteborg. "De wagens hielden hun snelheid aan of versnelden, hoewel de bestuurder de voet van het gaspedaal genomen had", aldus Fröberg. Tot ongevallen leidde dit tot dusver niet.
Volvo zal eigenaars van de getroffen modellen, gebouwd tussen 2006 en 2010, deze week schriftelijk op de hoogte brengen. Het gaat om de modellen S40/V50 bouwjaar 2006-2010, C30/C70 bouwjaar 2007-2010, S80 bouwjaar 2007-2009, V70/XC70 bouwjaar 2008-2009 en XC60 bouwjaar 2009. (belga/vsv)
03/05/10 13u40
|
de /morgen
Problemen met oliepeil van dieselwagens
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 22.06.2006 - 09:48
- Locatie: Den Haag
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
-
- 4th Gear member
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11
Eigenlijk wel oud nieuws,JohanVC bericht hier al meer dan 2 jaar over.
Heeft iets te maken met verbranding van roetdeeltjes,door het filter,en soms komt dieselbrandstof bij de olie.
Zichzelf versnellen is iets nieuws hierontrent,over kapottte motoren hierdoor is veel bekend,kijk maar eens op "motortalk".
Grtn
Heeft iets te maken met verbranding van roetdeeltjes,door het filter,en soms komt dieselbrandstof bij de olie.
Zichzelf versnellen is iets nieuws hierontrent,over kapottte motoren hierdoor is veel bekend,kijk maar eens op "motortalk".
Grtn
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40970
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Precies, een bekende zaak.
In Nederland gaat het om zo'n 8500 auto's waarbij dit zou kunnen gebeuren.
Het lijkt er op dat het uitzonderingen zijn en vooral voorkomt bij auto's met een te hoog oliepeil die veel korte ritten maken en slechts een enkele keer een lange snelle rit maken.
Daarnaast is er mogelijk een combinatie van het roetfilter en gebruik van (bijgemengde) biodiesel. Andere merken hebben naar horen zeggen vergelijkbare problemen.
De eigenaren waarvan het de auto betreft krijgen binnenkort een brief van Volvo nederland. Ze worden dan gevraagd even naar de garage te komen voor een check van het oliepeil. tevens zullen ze dan gevraagd worden naar hun rijpatroon.
Als jouw auto in het rijtje voorkomt en je oliepeil is niet boven peil, dan lijkt er weinig om je zorgen over te maken. En in geval van twijfel ga je zelf even bij de dealer voor een controle.
In Nederland gaat het om zo'n 8500 auto's waarbij dit zou kunnen gebeuren.
Het lijkt er op dat het uitzonderingen zijn en vooral voorkomt bij auto's met een te hoog oliepeil die veel korte ritten maken en slechts een enkele keer een lange snelle rit maken.
Daarnaast is er mogelijk een combinatie van het roetfilter en gebruik van (bijgemengde) biodiesel. Andere merken hebben naar horen zeggen vergelijkbare problemen.
De eigenaren waarvan het de auto betreft krijgen binnenkort een brief van Volvo nederland. Ze worden dan gevraagd even naar de garage te komen voor een check van het oliepeil. tevens zullen ze dan gevraagd worden naar hun rijpatroon.
Als jouw auto in het rijtje voorkomt en je oliepeil is niet boven peil, dan lijkt er weinig om je zorgen over te maken. En in geval van twijfel ga je zelf even bij de dealer voor een controle.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24656
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
je zegt het al: met te hoog oliepeil. Met zachte banden kunnen er ook gekke dingen gebeuren en zonder bril op is ook onverstandig. Dus de kwestie begint bij goed onderhoud van het materiaal.
Ik heb het bericht hier laten lezen en al mijn collega's keken me met grote ogen aan. Niet omdat ik zo'n mooi ventje ben maar omdat ze het nog nooit aan de hand hebben gehad.
Ik heb het bericht hier laten lezen en al mijn collega's keken me met grote ogen aan. Niet omdat ik zo'n mooi ventje ben maar omdat ze het nog nooit aan de hand hebben gehad.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40970
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De Zweedse pers kwam er vanochtend mee.
ik heb het met Volvo NL besproken en het bovenstaande is een samenvatting van hun reactie.
ik heb het met Volvo NL besproken en het bovenstaande is een samenvatting van hun reactie.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
2.0D's dus?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
het "op hol slaan" door een teveel aan olie is naar mijn idee net zo'n oud probleem als dat de dieselmotor oud is
Volvo for life
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40970
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
auto's met Volvos 5-cylinder dieselmotoren 2,4D en D5.Johann schreef:2.0D's dus?
Het betreft de volgende modellen:
S40/V50 modeljaar 2006-2010.
C30/C70 modeljaar 2007-2010.
S80 modeljaar 2007-2009.
V70/XC70 modeljaar 2008-2009.
XC60 modeljaar 2009.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
Verwondert me dat de XC90 en S60 er niet tussenzitten...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
gelukkig mijn d24 niet
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat schoot ook door mijn hoofd, maar ik heb het idee dat dit toch een ander probleem is.bart simpson schreef:het "op hol slaan" door een teveel aan olie is naar mijn idee net zo'n oud probleem als dat de dieselmotor oud is
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Ik herken dit verhaal.
Sinds mijn S80 20000 kilometer heeft stelde ik het probleem vast.
Het is niet een teveel aan olie, het is diesel die in de olie wordt gemengd.
Daarom wissel ik iedere 10.000 kilometer van olie.
Volvo (niet mijn garage) lachte met het probleem. Na 130000 kilometer is er nog steeds geen oplossing. Ik geloof niet dat mijn wagen ooit 300.000 kilometer kan halen indien ik slechts om de 30.000 kilomer van olie zou wisselen.
Het gaat wel over 15 % diesel na 10.000 kilometer in de olie (ongeveer 0,9 liter!).
Wanneer het oliepeil te hoog wordt, bestaat er kans dat de motor op hol slaat. In extreme gevallen zou een dienstel zelfs omgekeerd kunnen gaan draaien.
HEt is dus een ernstig probleem, maar let wel: het is een dieselprobleem, geen volvo probleem Gelijkaardige fenomenen zouden zich ook bij andere merken voordoen.
Ik vind het niet fijn om te lezen dat men mijn klacht nooit ernstig nam, en dat er nu 158000 voertuigen met problemen zijn.
Johan
Sinds mijn S80 20000 kilometer heeft stelde ik het probleem vast.
Het is niet een teveel aan olie, het is diesel die in de olie wordt gemengd.
Daarom wissel ik iedere 10.000 kilometer van olie.
Volvo (niet mijn garage) lachte met het probleem. Na 130000 kilometer is er nog steeds geen oplossing. Ik geloof niet dat mijn wagen ooit 300.000 kilometer kan halen indien ik slechts om de 30.000 kilomer van olie zou wisselen.
Het gaat wel over 15 % diesel na 10.000 kilometer in de olie (ongeveer 0,9 liter!).
Wanneer het oliepeil te hoog wordt, bestaat er kans dat de motor op hol slaat. In extreme gevallen zou een dienstel zelfs omgekeerd kunnen gaan draaien.
HEt is dus een ernstig probleem, maar let wel: het is een dieselprobleem, geen volvo probleem Gelijkaardige fenomenen zouden zich ook bij andere merken voordoen.
Ik vind het niet fijn om te lezen dat men mijn klacht nooit ernstig nam, en dat er nu 158000 voertuigen met problemen zijn.
Johan
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24656
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Kan me voorstellen dat het een zure smaak geeft. Vraag me alleen af hoe het kan dat die diesel in de olie terecht komt... Zeker als het een probleem is wat bij alle diesels gebeurd, niet alleen Volvo.
Johan, hoe is die 15% gemeten?
Johan, hoe is die 15% gemeten?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar kun je ook aangeven of er bekend is hoe die diesel in de olie terecht komt? Ik vind het wel een vreemd probleem. Ik begrijp dat het te maken heeft met het roetfilter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26
Mmm, bij de laatste beurt (eind april) was mijn oliepeil ook hoog (boven max) terwijl ik nooit zelf iets aan de olie doe (dat doet de dealer altijd). Ik vond dat al raar en misschien wordt het hierdoor verklaard.
Gelukkig heb ik niet de ervaring dat de auto inene een eigen leven gaat leiden.
Gelukkig heb ik niet de ervaring dat de auto inene een eigen leven gaat leiden.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Ik vermoed dat alles te wijten is aan de gesloten DPF. (open DPF heeft dit probleem niet).
Vroeger had een motor veel voorinspuiting en geen nainspuiting. Dit is nu andersom.
Om de uitlaatgassen op de juiste temperatuur te krijgen voor de regeneratie van de DPF gebruikt men nainspuiting. Waarschijnlijk is de hoeveelheid ruim te hoog en condenseert er een factie diesel op de cilinderwand, die vervolgens door de segmenten wordt afgeveegd en in de olie terechtkomt.
Ik denk dat het probleem zodanig algemeen is, dat er zelfs al speciale olie wordt gebruikt, die bestand is tegen de dieselvervuiling.
Mogelijks zitten de vijfcilinders van Volvo buiten de gebruikelijke normen, en zal een en ander i.v.m. ECM moeten geherprogrameerd worden. Dat zal dan waarschijnlijk beter zijn voor de motor, maar slechter voor de DPF. Omdat de vervanging van een DPF minder duur is als een kapot motorblok, prefereer ik toch een tussenkomst van Volvo.
Johan
P.S. hoe kan men bijlagen toevoegen? (PDF formaat)
Vroeger had een motor veel voorinspuiting en geen nainspuiting. Dit is nu andersom.
Om de uitlaatgassen op de juiste temperatuur te krijgen voor de regeneratie van de DPF gebruikt men nainspuiting. Waarschijnlijk is de hoeveelheid ruim te hoog en condenseert er een factie diesel op de cilinderwand, die vervolgens door de segmenten wordt afgeveegd en in de olie terechtkomt.
Ik denk dat het probleem zodanig algemeen is, dat er zelfs al speciale olie wordt gebruikt, die bestand is tegen de dieselvervuiling.
Mogelijks zitten de vijfcilinders van Volvo buiten de gebruikelijke normen, en zal een en ander i.v.m. ECM moeten geherprogrameerd worden. Dat zal dan waarschijnlijk beter zijn voor de motor, maar slechter voor de DPF. Omdat de vervanging van een DPF minder duur is als een kapot motorblok, prefereer ik toch een tussenkomst van Volvo.
Johan
P.S. hoe kan men bijlagen toevoegen? (PDF formaat)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dacht aan ook zoiets, op een 4 cil diesel heb je het additief dat de 5 cilinder mist
Volvo for life