Potentiele aanschaf Volvo 740

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Squeaktoy
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 20.01.2010 - 13:14

Beste mensen,

Na een aantal maanden een '95 Volvo 850 2.5 20V Estate te hebben gereden begin ik met 312k op de teller tegen een hoop verborgen gebreken (Koppeling, banden, voorremschijven, voorruit en meer) aan te lopen (grotendeels te wijten aan mijn over-enthousiasme tijdens de proefrit) met een dusdanig hoog kostenplaatje dat ik overweeg om binnen afzienbare tijd over te stappen naar een pre '90 Volvo 740 2.3 Sedan.

Nu heb ik een setje met vragen:

1. Is het onderhoud goedkoper/makkelijker dan van de 850?
2. Rond welke prijsklasse moet ik kijken voor een goede betrouwbare 740 voor dagelijkse ritten?
3. Loont het om te kijken naar import uit Duitsland of Zweden? (Zo ja, welke sites kan ik het beste in de gaten houden?)
4. Is er een groot verschil tussen 740's uit de Belgische fabriek en die uit de Zweedse fabriek?

Ik hoop dat mijn vragen niet te vaak de revue zijn gepasseerd, want dan heb niet goed genoeg gezocht. :P
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Onderhoud is goedkoper dan een 850.
Vanaf € 1000,-- kan je al een betrouwbare sedan/estate uitvoering tegenkomen.
Hangt ook af hoe deze er uit ziet natuurlijk
In Zweden zijn er genoeg en ook niet duur, maar hier ook volop.
Voor aankooptips kijk ook eens op mijn web-log.
En veel kennis zit ook op het www.volvo700vereniging.nl
Maar hier kom je ook een heel eind.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Klopt helemaal, op volvolvo.nl ook veel kennis aanwezig.

En let op roest, die van voor modeljaar 86 hebben er meer last van. Als je een oldie tenminste wilt neem er dan eentje van ergens in 1986. Spreek uit ervaring dat die minder roestig zijn.

Verder zou ik iig een injectie nemen, meer pk en stuk zuiniger. Verder ga voor de 2.3. 2.0 is prima, maar die extra pit en niet veel meer verbruik maakt dat wel goed. K-jet is prima, maar eenmaal storing kunnen dure kostenposten zijn. Maar een Bosch systeem heeft het bij mij nog nooit begeven.

Ik rij een 740 van 1985, sedan met 115k op de teller. Die heeft lichte vorm van roest op de voorste schutborden en bij de achterwielen ook een beetje op de wielkast. Is nog goed aan te pakken. Wat binnenkort gebeurt. Auto komt uit Zweden en altijd binnen gestaan. MEt dat beetje roest na 25 jaar valt nog prima 15 jaar mee te rijden. Maar toch.

Nu heb ik dus ook een diesel van december 1986. Heel zijn leven buiten gestaan en amper tot nooit gewassen. De auto had een dikke aangekoekte diesel laag over zich heen zitten. Maar geen roest te bekennen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Squeaktoy
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 20.01.2010 - 13:14

Dank je, de aankooptips zullen mij enorm gaan helpen.
Die prijsklasse verbaasd mij wel enorm, gezien ik altijd al een 740 sedan wou hebben sinds ik klein was. (heb het 17 jaar oude Majorette autootje nog op mijn bureau staan.)
Ik dacht altijd dat een Volvo 740 voor rond de 1000 niet veel voor kon stellen.
Een echte tank is niet langzaam.
Inventaris:
Citroen Xantia X2 1.8 16v Milesime
Volgende stap: Volvo 850 sedan
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Nederland is een estate land. De sedans in de 700, 900 serie zijn minder gewild, dus daardoor wat goedkoper. Vele mooie exemplaren verkrijgbaar!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

Ga je echter voor een exemplaar van voor 1987 reken dan op zo'n 2000 tot 3000 euro voor een mooi exemplaar.
Dit is volgens mij een mooie, lekker veel pit met de turbo en toch kun je er mooi zuinig mee rijden.
http://link.marktplaats.nl/343667035
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ziko, wat doe je dan met die 'have'?
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
Squeaktoy
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 20.01.2010 - 13:14

Ik ben zelf niet uit op een belastingvoordeel, ik ben gewoon uit op een ongeblazen 2.3 8v met zo min mogelijk opties.
Zolang het maar een "mk1" is om maar zo te zeggen.

Nog een vraagje, tot welk jaar hebben 740's een 4 bak met overdrive?
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Squeaktoy schreef:.......uit op een ongeblazen 2.3 8v met zo min mogelijk opties......
Real beauty lies in simplicity.....
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

blocket.se is de site voor volvo's uit zweden
Gebruikersavatar
Squeaktoy
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 20.01.2010 - 13:14

Klaasjan schreef:blocket.se is de site voor volvo's uit zweden
Heb er even gekeken, staan inderdaad een paar hele mooie tussen.

Nou vraag ik me af hoe ik er een zou kunnen importeren en welke kosten ik tegen zou kunnen komen om een 740 op Nederlandse bodem te kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Niet aan beginnen dat importeren, is alleen de moeite waard als het een excentrieke is naar mijn mening. En volgens mij ben je niet op zoek naar een echte excentrieke maar gewoon een oerdergelijke oer-740. Die zijn er in Nederland ook genoeg hoor!

Eigenlijk zijn de latere modellen na 90 als ik het goed zeg motorisch het beste zeggen de kenners hier...(dan bedoel ik bij mij thuis)
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
Squeaktoy
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 20.01.2010 - 13:14

asmeekens740 schreef:Niet aan beginnen dat importeren, is alleen de moeite waard als het een excentrieke is naar mijn mening. En volgens mij ben je niet op zoek naar een echte excentrieke maar gewoon een oerdergelijke oer-740. Die zijn er in Nederland ook genoeg hoor!

Eigenlijk zijn de latere modellen na 90 als ik het goed zeg motorisch het beste zeggen de kenners hier...(dan bedoel ik bij mij thuis)
Ah ok, het leek al een aardige rompslomp om te bewerkstelligen.

Ik heb naar de latere modellen gekeken, maar vind ze eerlijk gezegd lang niet zo mooi als de vroegere modellen 740.
En voor mij is het belangrijk dat het dat model is.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Onzin, importen is wel de moeite waard.

A) In Nederland vragen ze veels te veel voor 2e hands, vooral als het om eentje van voor 87 gaat. Dan stijgen de prijzen in 100 voud.

B) De meeste Zweden behandelen hun auto als koning. Netjes in de tectyl doen ze daar regelmatig, hier word je gek aangekeken als je daar 300 euro aan uit durft te geven

C) Het is een leuke ervaring.

En het hierheen rijden en op kenteken stelt niks voor.

Dus zet je stoute been naar voren en kijk eens op blocket.se, hoop leuke wagens te vinden.

Zo heb ik er al 2 wagens gescoord. Een 740 met 105.000 op de teller van 1985 voor nog geen 700 euro. En afgelopen maart een 740 station diesel van 1986 voor 250!! euro.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Squeaktoy
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 20.01.2010 - 13:14

Okay, dus je doelt er op om een auto op het oog te nemen, naar een regio als Skane vliegen of rijden, daar bezichtigen en kopen en dan met een tijdelijk kenteken weer terug rijden om bij de RDW te laten keuren.
Of sla ik de plank hier mis?
Een echte tank is niet langzaam.
Inventaris:
Citroen Xantia X2 1.8 16v Milesime
Volgende stap: Volvo 850 sedan
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

Squeaktoy schreef:Ik ben zelf niet uit op een belastingvoordeel, ik ben gewoon uit op een ongeblazen 2.3 8v met zo min mogelijk opties.
Zolang het maar een "mk1" is om maar zo te zeggen.

Nog een vraagje, tot welk jaar hebben 740's een 4 bak met overdrive?
Dat maakt het al heel wat makkelijker, dan kun je net zo goed hier in Nederland een auto aanschaffen. Dan heb je voor 1000 euro een mooi exemplaar.

Dat is niet geheel duidelijk, ook verschilt het nogal welke auto's ermee uitgerust zijn. Wel weet ik dat de 4 bak met overdrive sterker is dan de gewone 5 bak.

v700r schreef:Ziko, wat doe je dan met die 'have'?
Op dit moment klaar maken voor de keuring en dan mag hij wachten tot ik mijn rijbewijs heb gehaald :twisted:
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

mightyspawn schreef:Onzin, importen is wel de moeite waard.

A) In Nederland vragen ze veels te veel voor 2e hands, vooral als het om eentje van voor 87 gaat. Dan stijgen de prijzen in 100 voud.

B) De meeste Zweden behandelen hun auto als koning. Netjes in de tectyl doen ze daar regelmatig, hier word je gek aangekeken als je daar 300 euro aan uit durft te geven

C) Het is een leuke ervaring.

En het hierheen rijden en op kenteken stelt niks voor.

Dus zet je stoute been naar voren en kijk eens op blocket.se, hoop leuke wagens te vinden.

Zo heb ik er al 2 wagens gescoord. Een 740 met 105.000 op de teller van 1985 voor nog geen 700 euro. En afgelopen maart een 740 station diesel van 1986 voor 250!! euro.
IK ben het hiermee eens. Afgelopen oktober een rode 244 gehaald uit 83 met 120.000 op de teller voor 325 euro..
Gebruikersavatar
Squeaktoy
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 20.01.2010 - 13:14

Welke regio kan ik het beste kijken?
Want ik ken iemand in het gebied van Stockholm (Norrtälje), is dit een goed gebied om te kijken?
En zou iemand mij kunnen vertellen wat ik ongeveer kwijt zou zijn om de wagen op kenteken te krijgen?
Want menig website is hier redelijk vaag in.
Een echte tank is niet langzaam.
Inventaris:
Citroen Xantia X2 1.8 16v Milesime
Volgende stap: Volvo 850 sedan
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Ik heb gezegd dat importeren alleen de moeite waard is als het een excentrieke is...de auto's die genoemd worden klinken redelijk excentriek, de prijs en km-stand maakt ze dat in ieder geval...als je de moeite ervoor wilt doen is het een mooi avontuur...
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
Ziko
4th Gear member
Berichten: 544
Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
Locatie: Velp

Niet voor het één of het andere, maar als je eventjes op blocket.se kijkt zie je dat heel Zweden vol staat met zulk soort koopjes... ;-)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”