Hikken en stotteren

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Tim36
2nd Gear member

Ik heb sinds enige tijd een vervelend probleem met een v40 1.9D 115PK van 2004, kilometerstand 135000. Op onregelmatige tijden houdt de motor in, soms zelfs wat gestotter. Soms met koude motor in de bebouwde kom, maar ook op de cruise control op de snelweg met snelheden tussen 100-120. Afgelopen weekend met 120 een duidelijk inhoudende motor, zelfs flinke rookwolken achter me aan (grijzig van kleur) en na 2 minuten alles weer normaal en geen afwijkingen te constateren. Alle vloeistoffen zijn in orde, geen waarschuwingslampjes op het dashboard die aan gaan en het toerental wijzigt ook niet. Enig idee op welke plek ik dit moet zoeken.
440td
2nd Gear member

Laat je EGR klep eens nakijken, mogelijk zit deze verstopt.
Anders desnoods even het stekkertje lostrekken, destijds heeft mij dat geholpen bij mijn Laguna Dci.
Zo'n egr veroorzaakt een soort van hartinfarct, waar deze bij een V40 zit weet ik niet, maar zoek het eens bij je luchtfilterhuis/luchtmassa meter in de buurt.
Bart Giesen
5th Gear member

Even laten uitlezen en je weet het meteen!
Bij mij was het de luchtmassameter in ieder geval (duur dingetje b.t.w.).

P.s.; EGR klep zit op je blok, onder de zwarte kap, tegenover je remcilinder (die zwarte ronde trommel tegen je schutbord).
Tim36
2nd Gear member

Auto uit laten lezen en er komt een foutmelding van een gloeikaars uit. Zou best kunnen dat er een niet helemaal in orde is maar het verklaart niet dat ik foutloos kan starten en tijdens het rijden een hikkende motor heb. Sterker, het hikken ontstaat als ik een viaduct of brug oprijdt op de cruise control met een constante snelheid. Dat geeft ook meteen een aantal flinke zwarte rookwolken. Op aanraden van de garage een flesje cleaner in de tank gegooid en nu dat maar proberen. Iets zegt me dat het toch iets anders moet zijn, maar wat? Het gestotter trad namelijk op na het wissen van de foutcodes.
Tim36
2nd Gear member

Na een tank leeggereden te hebben waaraan diesel cleaner is toegevoegd lijkt het probleem (voorlopig) weg. Ik kar weer even door en zie de rest wel bij de beurt over 5000 km.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”