Hakkelen B21A motor bij snelwegrijden

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
_Erik
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.05.2010 - 09:42

Beste allen,

Ik ben nieuw hier en wil graag mijn probleem introduceren. Ik heb een Volvo 245 ('79) met een B21A motor inclusief LPG. Het motorgedeelte is niet fijn. Bijvoorbeeld: lage compressie op 1 cilinder (lektest zegt: onderblok en niet de kleppen). Op zich kun je daar mee rijden.

Echter, sinds kort doet de motor raar. Als ik vaart maak om de snelweg op te gaan of wanneer ik op de snelweg rijd, gaat de motor hakkelen in de overdrive. Terugschakelen naar 4 (ff meer toeren) bracht een week of wat geleden weer even rust. Echter, nu begint de vier ook onrustig te doen. Laatst moest ik stoppen en liet de motor stationair draaien voor een poosje en olie gecontroleerd. Daarna ging het weer een beetje. Het probleem doet zich ook voor op benzine. Grote beurt is net geweest (nieuwe olie; schone filters etc). Ook is de carburateur eind 2009 nagekeken.

Wie heeft een idee? Toch de carburateur? Valse lucht?

Heel graag jullie reactie, want eigenlijk weet ik even niet wat ik moet doen.

Groet, Erik
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Is dat probleem ontstaan NA de laatste grote beurt?

Controleer ook even of de contactpunten op 0,4 staan.
_Erik
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.05.2010 - 09:42

Hi Jos,

Nu moet ik gaan gissen, maar ik vermoed na de grote beurt.

Wel net voor de grote beurt een keer flink doorgereden op de snelweg.

Ik ga contactpunten controleren.

Waarom zou het probleem zich voordoen bij hoge snelheid (90+ in overdrive en een beetje 4)?
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

_Erik schreef:Hi Jos,

Waarom zou het probleem zich voordoen bij hoge snelheid (90+ in overdrive en een beetje 4)?
Dat weet ik niet, maar inhouden/hakkelen bij bepaalde snelheden is soms te wijten aan verkeerde afstelling van de ontsteking/contactpunten.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Klopt kan de ontsteking zijn, maar ook een niet goed afgestelde carb kan het probleem zijn . Maar op gas is het probleem ook, dan zal het wel de ontsteking zijn.

Heb je de kleppen ook al gecontroleerd/ laten stellen. Dat mag denk ik met gas wel wat vaker. Maar daar weet ik het fijne niet van. Nog nooit een gas auto gehad.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”