Sorry voor al de vragen, het is echter zo nieuw voor mij en ik ben niet zo super in het "bargain hunting".
Ik zit op dit moment vooral met de kosten van invoering/keuring/apk, heel veel sites geven zo weinig nuttige info.
De rit en benzine kosten zijn nog goed te berekenen, maar het over de grens halen en op Nederlands kenteken krijgen oogt voor mij als hocus pocus.
Potentiele aanschaf Volvo 740
- Ziko
- 4th Gear member
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
- Locatie: Velp
Tegenwoordig is dit niet zo'n heel groot en duur probleem meer, je gaat met de auto naar het dichtstbijzijnde RDW keuringsstation. Zolang je de originele papieren hebt krijg je direct een kenteken. Dan moet je de auto nog APK laten keuren, dit kan gewoon bij de garage bij jou in het dorp. De kenteken-aanvraag kost inclusief platen tussen de 100 en 150 euro dacht ik.
Van BPM en invoeringsbelasting heb je geen last omdat de BPM na 19,5 jaar afbetaald is en Zweden gewoon een EU land is heb je ook met invoeren geen last.
Het grootste probleem is hoe je de auto van Zweden naar hier kunt rijden, het makkelijkste is dat je met de verkoper overeenkomt dat je op zijn kenteken en verzekering naar hier kunt rijden. Zo'n regeling is wel gebaseerd op wederzijds vertrouwen tussen beide partijen natuurlijk.
Je kunt ook een exportkenteken aanvragen in Zweden volgens mij, maar de kosten en het hoe en wat daarvan zijn mij onbekend.
In Nederland kun je om naar de RDW te rijden een 1-dags kenteken aanvragen en dat kost dan ongeveer €25 euro dacht ik.
Van BPM en invoeringsbelasting heb je geen last omdat de BPM na 19,5 jaar afbetaald is en Zweden gewoon een EU land is heb je ook met invoeren geen last.
Het grootste probleem is hoe je de auto van Zweden naar hier kunt rijden, het makkelijkste is dat je met de verkoper overeenkomt dat je op zijn kenteken en verzekering naar hier kunt rijden. Zo'n regeling is wel gebaseerd op wederzijds vertrouwen tussen beide partijen natuurlijk.
Je kunt ook een exportkenteken aanvragen in Zweden volgens mij, maar de kosten en het hoe en wat daarvan zijn mij onbekend.
In Nederland kun je om naar de RDW te rijden een 1-dags kenteken aanvragen en dat kost dan ongeveer €25 euro dacht ik.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Niet op zijn verzekering, maar wel op zijn kenteken. In Zweden hebben ze een kolom op het kentekendeel waar je export kunt aanvinken. Hoef je niet eens meer naar de Zweedse RDW te gaan.
In NL gewoon bij je maatschappij op chassisnr een verzekering afsluiten. Export kentekens kan ook, zijn gratis. Maar duurt vaak 4 weken voor je ze binnen hebt.
Ga niet klooien met Duitse 5 daags kenteken, als ze je daarme in DE of NL pakken ben je het haasje. Niet zo zeer qua boete, maar meer als je een ongeluk bouwd. Want die verzekering die daarmee komt dekt het niet.
En over de M90, volgens mij kwam die pas bij de introductie van de 9xx, dus 1990. Laatste 2 modeljaren van de 740 hadden volgens mij ook de beschikking over de m90 bak.
De m46 (4 + OD) zaten op alle V6 blokken, 2.3 injecties, en Turbo Diesels. De 5 baks (m47) zat op alle modellen met carburateur, standaard diesel (d24) en 2 ltr injectie. Zelfde bak zat ook op de 360 reeks.
Was wissel zal hier wel inzitten, maar zo ben ik het eigenlijk tot nu toe wel tegengekomen. Volvo vond dat de m47 niet sterk genoeg was voor vermogen boven de 120pk (b230f, met kat, b230e k-jet heeft 130pk. Dus bleven ze de m46 toepassen tot de komst van de m90 die na mijn idee veels te lang op zich liet wachten. Maar ik vind die overdrive wel prettig. De versnellingen hebben een veel groter bereik, kan prima 160 rijden in zn 4, erg lekker om net even dat extra power te hebben op de snelweg als je moet inhalen, of de berg omhoog moet rijden. Druk wel het knopje in voor je terugschakeld, gebeurt wel automatisch, maar wordt door de handleiding toch aangeraden.
In NL gewoon bij je maatschappij op chassisnr een verzekering afsluiten. Export kentekens kan ook, zijn gratis. Maar duurt vaak 4 weken voor je ze binnen hebt.
Ga niet klooien met Duitse 5 daags kenteken, als ze je daarme in DE of NL pakken ben je het haasje. Niet zo zeer qua boete, maar meer als je een ongeluk bouwd. Want die verzekering die daarmee komt dekt het niet.
En over de M90, volgens mij kwam die pas bij de introductie van de 9xx, dus 1990. Laatste 2 modeljaren van de 740 hadden volgens mij ook de beschikking over de m90 bak.
De m46 (4 + OD) zaten op alle V6 blokken, 2.3 injecties, en Turbo Diesels. De 5 baks (m47) zat op alle modellen met carburateur, standaard diesel (d24) en 2 ltr injectie. Zelfde bak zat ook op de 360 reeks.
Was wissel zal hier wel inzitten, maar zo ben ik het eigenlijk tot nu toe wel tegengekomen. Volvo vond dat de m47 niet sterk genoeg was voor vermogen boven de 120pk (b230f, met kat, b230e k-jet heeft 130pk. Dus bleven ze de m46 toepassen tot de komst van de m90 die na mijn idee veels te lang op zich liet wachten. Maar ik vind die overdrive wel prettig. De versnellingen hebben een veel groter bereik, kan prima 160 rijden in zn 4, erg lekker om net even dat extra power te hebben op de snelweg als je moet inhalen, of de berg omhoog moet rijden. Druk wel het knopje in voor je terugschakeld, gebeurt wel automatisch, maar wordt door de handleiding toch aangeraden.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Kenteken krijg je niet eens bij de RDW, niet eens direct de autopapieren. Bij de RDW worden die tegenwoordig centraal gemaakt en naar je huis gestuurd. Kan zeker een week duren. Heel irritant, want daarmee moet je de kentekens laten drukken bij de lokale autoboer. Prijzen daarvan verschillen nogal, ik ben ook voor de luxere platen gegaan, met plastic letters.
137 euro was het vorig jaar januari, inclusief APK bij de RDW. BPM hoef je niet te betalen, maar verwacht alvast een hoop pissige gezichten en lange wachttijden. Niet zozeer bij jezelf ,je bent binnen 5 minuten klaar haha, maar al die andere mensen met hun dure pauperbakken uit Duitsland waarvan de ambtenaren alles wel 100x herberekenen. Shit dat was ik echt beu, zat er denk ik wel 3 kwartier te wachten. Maar die blik op t gezicht van die douane ambtenaar dat ik niks hoefde te betalen maakte alles goed haha.
137 euro was het vorig jaar januari, inclusief APK bij de RDW. BPM hoef je niet te betalen, maar verwacht alvast een hoop pissige gezichten en lange wachttijden. Niet zozeer bij jezelf ,je bent binnen 5 minuten klaar haha, maar al die andere mensen met hun dure pauperbakken uit Duitsland waarvan de ambtenaren alles wel 100x herberekenen. Shit dat was ik echt beu, zat er denk ik wel 3 kwartier te wachten. Maar die blik op t gezicht van die douane ambtenaar dat ik niks hoefde te betalen maakte alles goed haha.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Squeaktoy
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 20.01.2010 - 13:14
Kijk, dat is nou een bult informatie. 
Tijd voor mij om te kijken naar een juweeltje en er voor te sparen.
Ik heb al een aanbod van een kennis in Zweden gekregen, al weet hij zelf niet zo gek veel van de auto omdat hij de wagen met zijn broer deelt.
Maar het heeft volgens hem geen stuurbekrachtiging en een handchoke, dus het is wachten op de foto's.

Tijd voor mij om te kijken naar een juweeltje en er voor te sparen.
Ik heb al een aanbod van een kennis in Zweden gekregen, al weet hij zelf niet zo gek veel van de auto omdat hij de wagen met zijn broer deelt.
Maar het heeft volgens hem geen stuurbekrachtiging en een handchoke, dus het is wachten op de foto's.
Een echte tank is niet langzaam.
Inventaris:
Citroen Xantia X2 1.8 16v Milesime
Volgende stap: Volvo 850 sedan
Inventaris:
Citroen Xantia X2 1.8 16v Milesime
Volgende stap: Volvo 850 sedan
- Ziko
- 4th Gear member
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 03.03.2010 - 12:23
- Locatie: Velp
Kijk hier heb ik zelfs ook nog wat aan!
Maar ik zou er zelf voor kiezen geen APK bij de RDW zelf te doen, want indien hij dan afgekeurd wordt moet je voor herkeuring ook weer naar hun terug. Of bij de garage in het dorp weer 45 euro betalen
Ow en nog even over de OD in de handleiding staat ook dat je bij het inschakelen best even de koppeling licht kan indrukken. Is dit echt nodig en voorkomt dit veel slijtage, of is het eigenlijk niet echt nodig? Aangezien hij bij mijn auto prima inschakelt zonder koppeling?
Maar ik zou er zelf voor kiezen geen APK bij de RDW zelf te doen, want indien hij dan afgekeurd wordt moet je voor herkeuring ook weer naar hun terug. Of bij de garage in het dorp weer 45 euro betalen

Ow en nog even over de OD in de handleiding staat ook dat je bij het inschakelen best even de koppeling licht kan indrukken. Is dit echt nodig en voorkomt dit veel slijtage, of is het eigenlijk niet echt nodig? Aangezien hij bij mijn auto prima inschakelt zonder koppeling?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ik druk altijd die OD gewoon in, gaat prima. Koppeling wel geprobeerd, maar dat gaat niet echt soepel. Met een normale versnelling en dan de koppeling laten opkomen is toch net anders.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Iedere 740 heeft stuurbekrachtiging, kapot oke. Maar zonder niet.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Klaasjan
- 2nd Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46
Als je gaat, laat het me even weten. Ik wil oo nog weer eens heen.
O ja http://translate.google.com/# voor de advertenties
O ja http://translate.google.com/# voor de advertenties

-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ik ga denk ik in juni weer 

Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)