Per ongeluk benzine getanked in 103 kw TDI v70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
HarmenJ
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05.11.2008 - 16:48

Hallo,

Graag jullie advies over het volgende: iemand heeft 40 liter benzine getankt in de TDI. Er is daarna ongeveer 12 km mee gereden en daarna begon de motor te stotteren boven de 2400 toeren. Daarna is er nog een 3km mee gereden. Het betreft een V70 TDI uit 1998, zonder chiptuning e.d. wel is de EGR dicht gemaakt.

In ieder geval gaan we de tank leeg pompen, maar ik heb een paar vraagjes over het volgende:
1) Hoe is de brandstofpomp van de TDI? Kan hij daar tegen?
2) Tank leeg halen, vullen met diesel en gewoon domweg proberen een goed idee? Of maakt je dan meer kapot dan je lief is?
3) Alternatief? Alles laten doen door de garage en je door de rekening heen slikken?

Alle hulp is welkom in ieder geval!
Gebruikersavatar
EvolvE
5th Gear member
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
Locatie: Limbabwe

Zou de benzine er door de brandstofleiding uit laten pompen,
Brandstoffilter vervangen en vol met Forté of Wynn's diesel cleaner doen
en dan proberen te starten.
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Zo ver mogelijk leegzuigen bij de aanvoerleiding van het brandstof filter, doe dit altijd met een oude brandstof pomp van een 240 benz.

Brandstofilter vernieuwen.

Naar de benzinepomp slepen ( diesel ) aftanken en kijken of je em kunt aantrekken eventueel eerst ontluchten.

Deze moter kunnen er wel tegen maar alles krijgt het wel zwaar te verduren met name de brandstofpomp. Dit omdat benzine schraal is en diesel vetter en dus beter smeert.

Motermanegment lampje kan ook nog gaan brande maar met een beetje geluk uit te zetten dmv loskoppelen van de - pool van de accu.

Afgetapte mengsel benz/diesel 2 a 3 liter toevoegen op een volle tank en je komt er ook nog eens van af.

Succes
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21538
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Feit is dat die benzine eruit moet. Dat spul is veel schraler dan diesel dus dat je een filter en eventueel leidingen moet vervangen, is wel duidelijk.
Zover mogelijk leegzuigen, net voor de brandstofpomp, diesel tanken en weer een paar liter eruit zuigen zodat je zeker weet dat de pomp weer diesel krijgt. En dan toch proberen te starten en rustig rijden.
Die VAG-diesels zijn zelfontluchtend. In tegenstelling tot de oude Mercedes-motoren, hoef je hier niet te ontluchten en zal de lucht verdwijnen tijdens het starten.

Ehhh ... een goed gesprek met diegene die getankt heeft, krijgen we daar een verslag van te lezen?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
HarmenJ
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05.11.2008 - 16:48

Hey bedankt voor de adviezen, om eerlijk te zijn moet ik vertellen dat de ANWB is geweest en die heeft de tank leeg getrokken (door de leidingen heen) en ook het stuk na het filter (en het filter zelf). Heb eerst natuurlijk zelf een poging gedaan om de tank leeg te trekken via de vulopening, maar daar zitten allerlei kleppen om te zorgen dat je de brandstof niet makkelijk kan jatten, na een kwartier pompen had ik ongeveer een litertje eruit.

Anyways, weer diesel erin, lang doorstarten, grote roetkwalmen ontwijken (echt een rookgordijn waar defensie jaloers op zou zijn) en langzaam maar zeker begon hij te lopen. Na de behandeling loopt de auto weer goed, hij stinkt nog wel als een grote (ook na ongeveer 20 km rijden).

Nu alleen nog ff het filter vernieuwen, en hopen dat de pomp in elkaar blijft zitten.

Enne vwb het gesprek, "de tankert" was er van overtuigd dat BP ultimate enkel in diesel verkrijgbaar was (dat klopte ook, voordat het tankstation verbouwd was). Dus, dom, stom, vette pech, maar iedereen doet af en toe wel iets stoms. Als de schade niet groter is dan dit (hooguit nog een brandstofpomp revisie) dan komen we er genadig af.

Bedankt voor de tips in ieder geval!
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Denk dat het zichzelf wel schoon maakt na wat kilometertjes gereden te hebben. Brandstofpomp kan wel wat hebben, niet teveel maar wel wat.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Het ongelukkig tanken komt wel meer voor, deze week op mijn werk 3 stuks 2 V70 en een XC90. De 90 is notabane een directeur die enkele maanden geleden een werknemer goed op zijn ballen heeft geven voor hetzelfde feit.
Gemiddelt 2-3 per maand, en dan heb ik het over een gemiddelde Volvo dealer. :wink: Tja een moderene diesel rijdt als een benzine :shock:
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Mijn ouders hadden dit gisteren voor bij hun S80, na 14liter benzine te tanken viel hun frank dat ze verkeerde pistool vasthadden, de groene vanplaats zwart (zwart is diesel), ze zijn direct naar pomphouder gestapt die ook aan volvo's werkt, en die heeft er een busje olie ingegoten, en daarna vollig met dieselgetankt.
ze zijn er met naar NL gereden en dan terug Diesel bijgetankt, motor heeft nog geen kick gegeven schijnt.
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Ik zou gewoon de tank leegzuigen, diesel tanken en weer gaan met die banaan!
XC90 T6 Inscription 2018 115.000 km
XC90 3.2 Sport 2007 270.000 km
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005
Ford S-Max 2.5T 2008 265.000 km
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”