Ik ben de 1e eigenaar van mijn huidige bj 2000 V70 2.4T en heb rond de 100K km mijn eerste ETM onder gedeeltelijke garantie laten vervangen vanwege inhouden enz.
Nu 80K km later heb ik wederom last van de zelfde fenomenen als destijds, met koude motor houd hij iets heftiger in als met een warme, dan voel je het vooral als je op de CC rijdt......................
Ik heb de ETM reeds laten cleanen maar helaas zonder resultaat (het betreft btw een ETM met gele sticker). Heeft iemand dat al eens eerder meegemaakt dat hij binnen een X aantal kilometer tot 2x toe zijn ETM moet laten vervangen?
2x ETM (Gasklephuis) vervangen
- DannyB
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
- Locatie: Eindhoven
Bij mijn vorige V70 al na 33000km voor de 2de keer de ETM vervangen.
(1ste keer vervanging was bij de vorige eigenaar)
Ik heb een brief naar Volvo nederland en de dealer geschreven en onder coulance meer dan de helft van de kosten retour gekregen. Ondanks dat ik niet aan alle voorwaarden voldeed! En volgens mij voldoe jij aan alle voorwaarden en zou je de 2de ETM volledig vergoed moeten krijgen.
Het zou misschien ook nog de gaspendaalsensor/potmeter kunnen zijn!?
Ik heb nu gelukkig een contactloze Bosch ETM in mijn 2003 XC70! Die zijn een stuk betrouwbaarder dan de Magneti Marelli uitvoering.
Groeten Danny
(1ste keer vervanging was bij de vorige eigenaar)
Ik heb een brief naar Volvo nederland en de dealer geschreven en onder coulance meer dan de helft van de kosten retour gekregen. Ondanks dat ik niet aan alle voorwaarden voldeed! En volgens mij voldoe jij aan alle voorwaarden en zou je de 2de ETM volledig vergoed moeten krijgen.
Het zou misschien ook nog de gaspendaalsensor/potmeter kunnen zijn!?
Ik heb nu gelukkig een contactloze Bosch ETM in mijn 2003 XC70! Die zijn een stuk betrouwbaarder dan de Magneti Marelli uitvoering.
Groeten Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Inderdaad wel dikke pech als je het 2x hebt! Toch levert maar in minder dan 5% van de gevallen een ETM (ook al is het het oude type met witte sticker), een probleem op! Er zijn er ook met witte sticker die het na 250 dkm nog prima doen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Een brief naar Volvo Nederland schrijven........................dat ga ik ook eens proberen, niet geschoten is altijd mis toch?DannyB schreef:Bij mijn vorige V70 al na 33000km voor de 2de keer de ETM vervangen.
(1ste keer vervanging was bij de vorige eigenaar)
Ik heb een brief naar Volvo nederland en de dealer geschreven en onder coulance meer dan de helft van de kosten retour gekregen. Ondanks dat ik niet aan alle voorwaarden voldeed! En volgens mij voldoe jij aan alle voorwaarden en zou je de 2de ETM volledig vergoed moeten krijgen.
Het zou misschien ook nog de gaspendaalsensor/potmeter kunnen zijn!?
Ik heb nu gelukkig een contactloze Bosch ETM in mijn 2003 XC70! Die zijn een stuk betrouwbaarder dan de Magneti Marelli uitvoering.
Groeten Danny
Bedankt voor de reactie.
- lampjus
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06.04.2010 - 20:55
- Locatie: Hoorn (NH)
Symptomen defekte ETM
1. Motor geeft uit zichzelf gas en loopt onregelmatig.
Dit openbaart zich door onregelmatig te gaan lopen of uit zichzelf gas te gaan geven of onder het rijden plotseling uit te gaan met als gevolg een onbestuurbare auto daar de stuurbekrachtiging dan ook niet meer werkt.
2. Melding op je dashboard.
Bij deze storingen krijgt men en waarschuwing in beeld als “motormanagement vereist” of ”emissie management vereist” is. Deze waarschuwing verdwijnt na enige tijd weer als men de motor weer uit en daarna weer start. Maar bij elke onregelmatige waarneming krijg je dit in beeld, wat uiteraard zeer irritant is.
3. Cruise control valt uit tijdens het rijden.
Ook als men de cruise control gebruikt dan valt deze onder het rijden op onverklaarbare wijze zomaar uit en als men de motor uit doet en weer opnieuw opstart dan kan men deze weer gebruiken.
4. Slijtage van de ETM
Al deze en misschien nog wel meer andere storingen doen zich voor bij slijtage van dit onderdeel
5. ETM defect buiten uw schuld om
Dit onderdeel raakt defect buiten uw schuld om. Dat wil zeggen dat men er niets aan kan doen en dat men daar volgens de wet bij vervanging van dit onderdeel schadeloos voor gesteld dient te worden. Maar het tegengestelde is waar en dat is dat u de kosten zelf moet gaan betalen
1. Motor geeft uit zichzelf gas en loopt onregelmatig.
Dit openbaart zich door onregelmatig te gaan lopen of uit zichzelf gas te gaan geven of onder het rijden plotseling uit te gaan met als gevolg een onbestuurbare auto daar de stuurbekrachtiging dan ook niet meer werkt.
2. Melding op je dashboard.
Bij deze storingen krijgt men en waarschuwing in beeld als “motormanagement vereist” of ”emissie management vereist” is. Deze waarschuwing verdwijnt na enige tijd weer als men de motor weer uit en daarna weer start. Maar bij elke onregelmatige waarneming krijg je dit in beeld, wat uiteraard zeer irritant is.
3. Cruise control valt uit tijdens het rijden.
Ook als men de cruise control gebruikt dan valt deze onder het rijden op onverklaarbare wijze zomaar uit en als men de motor uit doet en weer opnieuw opstart dan kan men deze weer gebruiken.
4. Slijtage van de ETM
Al deze en misschien nog wel meer andere storingen doen zich voor bij slijtage van dit onderdeel
5. ETM defect buiten uw schuld om
Dit onderdeel raakt defect buiten uw schuld om. Dat wil zeggen dat men er niets aan kan doen en dat men daar volgens de wet bij vervanging van dit onderdeel schadeloos voor gesteld dient te worden. Maar het tegengestelde is waar en dat is dat u de kosten zelf moet gaan betalen
- lampjus
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06.04.2010 - 20:55
- Locatie: Hoorn (NH)
Een link naar een volvo rijder "webmaster" die zelf het gasklephuis heeft vervangen.
Mijn dank voor zijn bijdrage en publikatie.
http://denkweb.ongevallen.net/index.php ... s&Itemid=3
Mijn dank voor zijn bijdrage en publikatie.
http://denkweb.ongevallen.net/index.php ... s&Itemid=3
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Van geen van de vijf opgenoemde symptomen heb ik last................. :oops:lampjus schreef:Symptomen defekte ETM
1. Motor geeft uit zichzelf gas en loopt onregelmatig.
Dit openbaart zich door onregelmatig te gaan lopen of uit zichzelf gas te gaan geven of onder het rijden plotseling uit te gaan met als gevolg een onbestuurbare auto daar de stuurbekrachtiging dan ook niet meer werkt.
2. Melding op je dashboard.
Bij deze storingen krijgt men en waarschuwing in beeld als “motormanagement vereist” of ”emissie management vereist” is. Deze waarschuwing verdwijnt na enige tijd weer als men de motor weer uit en daarna weer start. Maar bij elke onregelmatige waarneming krijg je dit in beeld, wat uiteraard zeer irritant is.
3. Cruise control valt uit tijdens het rijden.
Ook als men de cruise control gebruikt dan valt deze onder het rijden op onverklaarbare wijze zomaar uit en als men de motor uit doet en weer opnieuw opstart dan kan men deze weer gebruiken.
4. Slijtage van de ETM
Al deze en misschien nog wel meer andere storingen doen zich voor bij slijtage van dit onderdeel
5. ETM defect buiten uw schuld om
Dit onderdeel raakt defect buiten uw schuld om. Dat wil zeggen dat men er niets aan kan doen en dat men daar volgens de wet bij vervanging van dit onderdeel schadeloos voor gesteld dient te worden. Maar het tegengestelde is waar en dat is dat u de kosten zelf moet gaan betalen
Na een koude start houd de motor soms een beetje in en nagelang de temp. oploopt verdwijnt dit verder voel ik tijdens snelwegritten dat de motor soms een klein beetje inhoud, dit is beter waarneembaar als je een constante snelheid rijd op de cc.
Zou het dan toch niet de ETM zijn die de geest geeft, ik weet het zo onderhand niet meer
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Dat is zeker een heel mooi stukje lampjus, bij mij is de ETM inmiddels gereinigd (met de mededeling achteraf dat het helemaal niet vuil was).lampjus schreef:Een link naar een volvo rijder "webmaster" die zelf het gasklephuis heeft vervangen.
Mijn dank voor zijn bijdrage en publikatie.
http://denkweb.ongevallen.net/index.php ... s&Itemid=3
Begin nu te twijfelen of het wel aan mijn ETM ligt!
- DannyB
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
- Locatie: Eindhoven
DannyB schreef:Ik heb hetzelfde probleem gehad met een V70 T5 uit 2001 nadat de ETM was vervangen en de vernieuwde software geladen.Rienvd schreef:sinds kort een trotse bezitter van een V70 XC uit 2002. Hij rijdt heerlijk al heeft hij er al 259000km opzitten. Voor een (2.4T) benzinemotor lijkt me dat niet veel. Alles gaat lekker maar bij een constante snelheid houdt de motor telkens een beetje in en gaat dan weer harder. Echt van seconde op seconde. Je ziet ook de toerentellen dan een paar 100 opm minder draaien. OP de cruise control doet hij dat niet. Raar?? De dealer weet het niet en zegt dat ze wel kunnen gaan zoeken. Nou heb ik niet zo veel met dealers omdat die niet altijd uitblinken in de prijs/kwaliteit verhouding.
Heeft iemand advies?
Daarvoor had ik het probleem niet!
Bij mij was het ook bij een bepaalde snelheid erg storend.
Ik heb het idee dat de nieuwe software 'groffer' is, dit om de ETM (koolstofbanen) meer te ontzien. Dit werd ook bevestigd door de bewuste dealer!
Daardoor werkt de ETM niet meer zo precies en de automaat reageert hierop. Maar als je de cruise erop zet is het weg!
Ook het gasgeven was na de software wissel niet zo verfijnd en in het begin moest ik wennen aan het 'groffere' gas.
Ik heb zelf sterk het gevoel dat het aan de vernieuwde software ligt, in combinatie met sommige exemplaren ETM's (misschien afwijkingen in de koolstofbanen??).
De oude software terugzetten ging niet volgens de dealer.
Groeten Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
-
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 04.12.2006 - 05:09
Ik heb ook de nieuwe software erin zitten Danny.....................zou het hem daar in zitten?
Ben bang dat het dan een kwestie van wennen word !!
Ben bang dat het dan een kwestie van wennen word !!
S80II V8
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
V70 2.5T AWD Geartronic Titanium with Oleg power (by Volvotune) XC90 bigbrake kit (by Volvoservice.eu)
V70 2.4T MTE upgraded software, Ferrita Cat-Back, K&N filter, IPD TCV, IPD silicone turbohosekit
V70 2.4 Classic
V40 T4
- DannyB
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 13.05.2006 - 11:05
- Locatie: Eindhoven
Ik denk het wel!
Het verschil voor en na de ETM wissel was bij mij duidelijk merkbaar!
Het verschil voor en na de ETM wissel was bij mij duidelijk merkbaar!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic