t4 chippen

Geproduceerd bij NedCar in Born
JorisE
Starter
Contacteer:

Hallo allemaal,

ik heb afgelopen weekend de beslissing genomen een s40 t4 van 98 aan te schaffen. Binnenkort kan ik hem ophalen in de buurt van enschede en nu vroeg ik me af of het verstandig is om een dergelijke auto waarvan de kilometerstand 150.000 kilometer bedraagd gelijk te laten chippen bij fasttech nu ik daar toch in de buurt ben. Of is het wellicht verstandiger dat niet meer te doen bij een oudere wagen ?
Marc
3rd Gear member
Contacteer:

150K is toch nog niks? Mits de motor goed is onderhouden kan die nog prima gechipt worden. Kies wel voor een firma waar je van andere mensen recenties van hebt gehoord en niet voor de goedkoopste....
BlackWolf
3rd Gear member

Km stand maakt niet uit het gaat om de blok en de turbo als de motor genoeg compressie bouwt en de turbo is goed dan moet de km stand geen probleem zijn. Denk wel dat je koppeling en transmissie wat zwaarder belast word dus die moeten ook goed zijn.

Voor dat je gelijk aan chippen begint zou ik eerst aan mijn lucht toevoer en uitlaat gaan werken, dan haal je beste uit je auto.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
menjo
7th Gear member

Tja, alles is al aan slijtage onderhevig geweest en de extra slijtage zal alleen maar sneller gaan, je zult dus zeker eerder problemen gaan krijgen dan zonder chiptuning. Alles valt of staat natuurlijk met hoe je met die auto gaat rijden, als je hem ongechipt aftrapt zul je ook snel problemen krijgen. Die auto is zo ook al snel zat vind ik zelf, chippen is absoluut niet nodig en ik zou zelf het risico nooit nemen.
BlackWolf
3rd Gear member

Menjo, Het is inderdaad wel een lastige discussie punt, maar als je normaal blijft rijden en af en toe dat extra vermogen nodig heb moet het geen probleem zijn denk ik, ik heb paar discussies hier gevolgd en soms liep het uit de hand omdat men niet met elkaar mee eens konden worden.

T4 is inderdaad krachtig genoeg, maar ik denk dat ik zonder enige zorg mijn 2.0T kan latten chippen omdat de auto makkelijk kan hebben, er zijn weinig verschillen tussen deze twee modellen dus als 2.0T 200pk heeft word je turbo alleen meer belast omdat het een kleinere model is. Compressie verhouding van een 2 liter T4 (phase2) en 2.0T is zelfde en dat is de belangrijkste factor voor een auto met turbo. Enige waar ik over twijfel is de pakking van de blok, ik weet dus niet of dezelfde kwaliteit is als bij een T4.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
menjo
7th Gear member

Chiptunen kan gewoon goed of fout gaan, het is je eigen risico. Als het fout gaat kost het waarschijnlijk wel een hoop.

En je vergelijkt nu de phase 2 T4 met de phase 1 2.0T, maar blijkbaar vond Volvo het toch nodig om bij de phase 1 generatie motoren de cilinderinhoud van de T4 stevig te verkleinen voordat ze er 200PK uit toverden.
BlackWolf
3rd Gear member

Als ik me niet vergis zijn er weinig verschillen tussen die twee blokken, maar je komt met gissen niet verder, maar als ik voor chippen zou kiezen had ik het uitgezocht. Ik heb geen idee waarom Volvo daarvoor gekozen heeft en we zullen ook nooit achter komen denk ik.

Om een voorbeeld te geven V.A.G. 1.8 blok is een oer blok die door de jaren zelfde gebleven is behalve de kop en alles wat er omheen zit is veranderd. Daar hebben ze ook behoorlijk verschillende turbo’s aan gehangen niet alleen de fabrikant maar ook de hobbyisten met ouder blokken, als maar de compressie verhouding lager gebracht werd.

Maar laten we nou niet zelfde als in de andere topics uit de hand lopen :p iedereen heeft zijn eigen mening over dit issue, ik respecteer ander mans gedachte gang ook als het maar reëel blijft.
Natuurlijk is het niet zo dat de motor zelfde verduren krijgt als het gechipped is, maar hoe erg het is word altijd een discussie punt. Afbeelding
CeeBee
5th Gear member

Als je kijkt hoeveel mensen er na het chippen problemen hebben gehad weet je het antwoord.

Je kan dus gewoon chippen, vraag maar na bij elke (eerlijke)dealer.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
menjo
7th Gear member

Je bent trouwens ook je garantie kwijt. Tenzij je natuurlijk een eerlijke dealer vindt die niet alleen je 8 jaar oude auto met 150000km op de teller chiptuned maar ook nog gewoon garantie geeft. Maar dat zal niet meer elke zijn.
gelebanaan
4th Gear member
Contacteer:

Je hoeft echt niet bang te zijn hoor met je motor dat hij stuk gaat met een chip. Je moet eens weten hoeveel T4 er rond rijden op de wereld met een Chip downpipe en sportuitlaat. En je leest bijna nooit dat er problemen zijn. Terwijl mensen toch vaak eerder problemen melden dat schrijven dat ze nooit wat hebben. Zo het zelf gewoon doen. Zeker als je nu al al geen motor problemen heb. is de kans wel heel erg klein dat je na het chippen in eens problemen krijgt.

je moet maar eens naar ET of een andere tunings bedrijf (Rica) daar gewoon eens mee praten dan weet je het helemaal zeker.

Ik zou er zelf geen minuut overna denken. En wat Menjo zegt kan wel kloppen met dat je geen garantie meer hebt. Maar moet nog de eerste dealer vinden die er moeilijk over doet na een chip. Zijn genoeg dealer die auto's hebben verkocht waar ze niet van weten dat hij gechiped is.
www.swedeperformance.nl saffron C70RS MTE tuned 340PK/500NM
Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

CeeBee schreef:Je kan dus gewoon chippen, vraag maar na bij elke (eerlijke)dealer.
Dat is wel een heel erg foute suggestie.......

Rica geeft GEEN ENKELE vorm van garantie (ook niet tegen betaling) op de gevolgen van tuning op auto's ouder dan 2 jaar met > 80.000km, dit omdat hun eigen herverzekeraar het risico te groot acht. vanwaar denk je zelf dat men deze policy hanteerd?
gelebanaan
4th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:
CeeBee schreef:Je kan dus gewoon chippen, vraag maar na bij elke (eerlijke)dealer.
Dat is wel een heel erg foute suggestie.......

Rica geeft GEEN ENKELE vorm van garantie (ook niet tegen betaling) op de gevolgen van tuning op auto's ouder dan 2 jaar met > 80.000km, dit omdat hun eigen herverzekeraar het risico te groot acht. vanwaar denk je zelf dat men deze policy hanteerd?
Heb je dan garantie nodig? ik las niet in de post van CeeBee dat hij doelde op garantie. Denk dat hij bedoelde dat dealers het zelf geen probleem vinden als je hem chiped. In iedergeval de dealers bij ons in de regio vinden het geen enkel probleem en zelfs zij laten oudere auto's chippen als de klant het wilt. Maar dan heb je ook geen garantie.
Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Als je nu alleen het laatste stukje van mijn verhaal leest zou je kunnen concluderen dat chippen niet gevaarloos is,
dat is in ieder geval de conclusie van de herverzekeraar van Rica.
Dit dus los van alle garanties, het blijft natuurlijk je eigen auto en als jij dit mogelijke risico financieel zelf kunt dragen "be my guest"
CeeBee
5th Gear member

Blijft gewoon , dat je lekker kan chippen, zonder chip gaat het ook weleens kapot.
Ik heb zelf al meer als 100d. km gereden met gechipte auto's, tot nu toe geen schade of reparaties door een chip.

Misschien heb ik dus mazzel..............

Yeah Right.

Ik mazzelpik ik.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

als er in het geheel geen risico's aan zijn kan Rica toch ook zonder betaling garanties geven? en dat doen ze nu juist niet, vanwege de risico's misschien?
Volvo for life
CeeBee
5th Gear member

Geheel geen en weinig is niet hetzelfde.

Waarom ben jij altijd met als het om tunning gaat(xenon , kat. verwijderen , chippen) altijd zo pessimistisch?

Laat mensen in hun waarde en begin niet zo te kraken, komt bij sommigen misschien verkeerd over.

Ik stoor me er niet aan, het valt me alleen wel erg op.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Robert
5th Gear member

:lol: :lol: :lol:
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------

V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
gelebanaan
4th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:als er in het geheel geen risico's aan zijn kan Rica toch ook zonder betaling garanties geven? en dat doen ze nu juist niet, vanwege de risico's misschien?
tuurlijk is er altijd een risico. Maar dat is met alles zelfs een 2de hans auto kopen heeft een risico Het ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel risico je loopt en hoe je er als bedrijf tegen wilt indekken.
Als klant zou ik met 90% risico vrij zo met motor gaan verbouwen tot de max die ik kan halen. Maar als bedrijf zijnde is 90% in dekking al teweinig voor al jouw klanten. Als er nu eens een klant komt met een halfgare motor dan chipped de tuner hem en 3 weken later komt de klant terug met ja nu loopt de motor slecht die hebben jullie gedaan.
Dan zou ik zelf toch wel erg graag willen dat ik in gedekt zou zijn als bedrijf.
Maar goed als klant zijnde is het risico dat je loop gewoon erg klein.

Dit blijft natuurlijk een discussie die al jaren loopt op dit forum.
Er zijn hier nu eenmaal te veel mensen die liefste alles standaard zien aan een volvo. Als je op een volvo tunings forum gaat kijken zo alsS40concepts Of x40nordic.com

Dan zie je ook gewoon dat er heel anders naar Chippen wordt gekeken.
Ik zelf zou altijd een Auto met een turbo chippen want anders laat je gewoon vermogen liggen wat je voor een prikkie(invergelijking met je totalen aanschaf) zou kunnen gebruiken.
Afbeelding
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Ik probeer een uitgebalanceerd ontwerp in zijn waarde te laten, xenonombouwen zijn vrijwel altijd knoeiwerk waar anderen last van kunnen hebben, het verwijderen van een kat is milieutechnisch mogelijk schadelijk en chippen kan naast duurzaamheisproblemen ook verzekeringsproblemen geven (een auto voldoet niet meer aan typegoedkeurungseisen) op dit forum leggen meerdere mensen uit dat alles probleemloos kan.
Als niemand ooit een andere kant belicht zouden ze het nog kunnen gaan geloven ook dat er nooit problemen zijn, en mochten ze onverhoopt toch problemen krijgen zijn diegene die zeiden dat het gevaar rn probleemloos allemaal wel kon ineens "niet thuis".
Wat is er mis met enige terughoudendheid bij alle wilde stellingen hier? ik zie net even te veel auto's die verkloot zijn en waarvan een berijder ierdereen de schuld geeft behalve zichzelf.
Het blijft altijd je eigen kapitaal waar je mee rotzooit, maar wil je hem toch in brand steken uit overtuiging zou ik je dat uiteraard willen ontraden maar je dan toch echt lekker je gang laten gaan, jij bent de gokker, ik niet.
CeeBee
5th Gear member

Mensen zijn heel enthousiast, en we wonen niet in Amerika, we zijn dus niet dom en begrijpen dat het ook wel eens mis kan gaan, ook al staat het er niet duidelijk bij.

Maar om gelijk alles maar een beetje de grond in te duwen omdat jij zoveel slecht ervaringen hebt, schiet bij sommigen weleens in het verkeerde keelgat.

Niemand suggereerd dat het risicoloos is, maar bij een normaal onderhouden auto en aangepast rijgedrag is het risco wel nihil.
Chippen die bak en kat. verwijderen. :mrgreen:
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”