Ik was gisteren aan het rijden, ineens begon er wat rook uit de motorkap te komen, dus ik toen de auto aan de kant gezet en motor uit.
Het is de koelvloeistofslang die achter het kleppendeksel langs loopt, en deze heeft een soort van t-stukje in het midden achter het kleppendeksel.
En dit t-stukje (waar niks op zit.. of een dichte plug?) daar lekt ie nu op, dus daar loopt koelvloeistof uit en deze vloeistof valt naar beneden op de motor en daar komt uiteraard de rook van.
Het lijkt een soort overdrukventiel op dat t-stuk maar volgensmij is dat ook niet helemaal zo?
In ieder geval, ik ging er met mn vinger langs, en het leek alsof er een los boutje in zat of iets, en dit viel er af toen ik er aan kwam.
Kan ik nu een stukje doorknippen van die slang en er een een stalen buis op zetten (welke diameter moet ik hebben, weet iemand uit zn hoofd?) met slangklemmen of moet ik heel die slang vervangen, die zit echt op 4 punten vast, best grote slang in totaal.
koelvloeistofslang lek
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Volgens mij heb je het ontluchtingsventiel gevonden
Was het een beetje een wieltje wat eraf viel? Dan stond hij een tikkeltje te ver opengedraaid. Als je hem nog terug kan vinden gewoon proberen terug te draaien, anders even langs de dealer om een nieuwe te bestellen. Met wat geluk kun je alleen het ventieltje los krijgen.
Als dat niet lukt zou ik toch gaan voor een nieuwe slang, want mijn ervaring met reparaties is dat het vroeg of laat toch weer mis gaat en dan altijd op het meest vervelende moment...

Als dat niet lukt zou ik toch gaan voor een nieuwe slang, want mijn ervaring met reparaties is dat het vroeg of laat toch weer mis gaat en dan altijd op het meest vervelende moment...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Wat je natuurlijk ook kunt proberen (als de dealer het ventiel niet los kan leveren en de slang verder niet lekt maar alleen het ventiel mist) is om op de sloop een ventiel los mee te nemen (of gewoon de hele slang incl. ventiel...).
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 1st Gear member
ja het was een soort van wieltje inderdaad !
en ik kon het ook niet meer terug vinden daarna nee. want hij viel naar beneden en toen was ik hem echt kwijt.
maar mag ik niet een ijzeren buis er op doen en dat ventiel achterwege laten? dan ontlucht ik hem gewoon door de kachel vol open te zetten en het koelvloeistofreservoir met de dop er af. ja toch?
ik heb net de dealer gebeld, die slang kost 96 euro. en alleen dat ventielding is niet los leverbaar.
welke dikte stalen buis moet ik hebben anders? weet iemand dat zo want dan fiets ik zo even langs de gamma.
en ik kon het ook niet meer terug vinden daarna nee. want hij viel naar beneden en toen was ik hem echt kwijt.
maar mag ik niet een ijzeren buis er op doen en dat ventiel achterwege laten? dan ontlucht ik hem gewoon door de kachel vol open te zetten en het koelvloeistofreservoir met de dop er af. ja toch?
ik heb net de dealer gebeld, die slang kost 96 euro. en alleen dat ventielding is niet los leverbaar.
welke dikte stalen buis moet ik hebben anders? weet iemand dat zo want dan fiets ik zo even langs de gamma.
-
- 5th Gear member
Kun je er geen boutje in duwen? OF dopje van pen, viltstift oid.
Anders even open snijden, denk iets rond de 10mm dat wel past, 2 slangklemmen erop klaar.
Anders even open snijden, denk iets rond de 10mm dat wel past, 2 slangklemmen erop klaar.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
ik kon er volgensmij niks gemakkelijk induwen.
ik heb nu een 12mm koperen buis gekocht en daar een stuk van op gezet.
de binnendiameter van het rubber is ongeveer 11 mm, en buitendiameter 17 mm.
de binnendiameter van koperen buis was iets van 9,5mm en buitendiameter dus 12mm. en dat ging prima. dus opgelost
ik heb nu een 12mm koperen buis gekocht en daar een stuk van op gezet.
de binnendiameter van het rubber is ongeveer 11 mm, en buitendiameter 17 mm.
de binnendiameter van koperen buis was iets van 9,5mm en buitendiameter dus 12mm. en dat ging prima. dus opgelost