Hallo allen,
Ben in het bezit van een 244 uit '76 met een 2100cc blokkie er in. Heb er nu een anderhalve week in rondgereden en het valt me op dat het verbruik aanzienelijk is ( 1 op 6,2 / 1 op 6,5). Opzich loopt de motor mooi, hij trekt behoorlijk goed en loopt heel netjes stationair op LPG, op benzine loopt'ie stationair onregelmatig maar op snelheid wel weer goed. Waar zou dit aan kunnen liggen? Voor zover ik zo kan zien is het een origineel blok, geen opvoertoestanden o.i.d. , volgens mij zou een originele 2100 ook op LPG 1 op 10 moeten kunnen halen toch?
Ik hoor graag wat jullie er van denken!
Verbruik
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Volvo 244 GL 2.3 1985
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31
Je verbruik is hetzelfde als van mijn 245 en de 244 die ik ervoor had.
Ook beiden met B21A op LPG.
Afstellen zodat ie op beide brandstoffen netjes loopt is vooral wanneer de carburateur al lang op lpg heeft gelopen niet makkelijk.
Ook beiden met B21A op LPG.
Afstellen zodat ie op beide brandstoffen netjes loopt is vooral wanneer de carburateur al lang op lpg heeft gelopen niet makkelijk.
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
ok thnx voor je snelle reactie, dan ga ik toch eens kijken of ik de motor misschien zo kan tunen dattie toch wat minder verbruikt zonder daarbij aan prestaties in te leveren...En hij loopt idd al heel lang op LPG, en weinig op benzine (met 1 op 6,5 is dat ook niet betaalbaar
)

Volvo 244 GL 2.3 1985
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Tunen wil niet zeggen dat ie zuiniger gaat worden, veelal nog duurder. Mijn 245 ui 1982 loopt op de snelweg (tussen de 110 en 120 km/h) 1 op 8 à 9 en dan heb ik nog wel een injectie en een 4 traps aut, dit zou dus vrij zuinig moeten rijden. Maar vindt ik nog aan de stevige kant als ik mijn opel admiral vergelijk met een 2,8 6 cill in lijn met dubb zenith carb'sen een 3 traps aut, die rijd op de snelweg ook 1 op 8 à 9 (tussen de 110 en 120 km/h) alleen weegt de opel 1664 kilo en de 245 1400 kg denk ik.mlaroi schreef:ok thnx voor je snelle reactie, dan ga ik toch eens kijken of ik de motor misschien zo kan tunen dattie toch wat minder verbruikt zonder daarbij aan prestaties in te leveren...En hij loopt idd al heel lang op LPG, en weinig op benzine (met 1 op 6,5 is dat ook niet betaalbaar)
Maar stads verkeer rijd de 245 ook duurder, zeker als ik de airco ga gebruiken en de opel lustte dan ook wel een slok 1 op 5
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Mijn 164 (3.0) met dubbele Stromberg gebruikt 1 op 6 a 7 op lpg. Op benzine denk ik 1 op 8.
Ik vind jou verbruik voor een 2.1 wel aan de hoge kant. Wat je kunt doen is de lpg iets knijpen, daar zit als het goed is een schroefje voor in de leiding, na de verdamper. Wel goed uitkijken dat je m niet te arm zet, dat vind je motor echt niet prettig. Zodra je verschil merkt, weer ietsje open draaien.
Trouwens, 1 op 10 zal je niet halen hoor op lpg.
Dat ie slecht loopt op benzine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een versleten sproeiernaald in je carb. Daardoor is het mengsel te rijk. Je zult hem ook wel ruiken op benzine? Ik weet niet of je dat kunt bijstellen bij de 240. Anders vervangen.
Ik vind jou verbruik voor een 2.1 wel aan de hoge kant. Wat je kunt doen is de lpg iets knijpen, daar zit als het goed is een schroefje voor in de leiding, na de verdamper. Wel goed uitkijken dat je m niet te arm zet, dat vind je motor echt niet prettig. Zodra je verschil merkt, weer ietsje open draaien.
Trouwens, 1 op 10 zal je niet halen hoor op lpg.
Dat ie slecht loopt op benzine wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een versleten sproeiernaald in je carb. Daardoor is het mengsel te rijk. Je zult hem ook wel ruiken op benzine? Ik weet niet of je dat kunt bijstellen bij de 240. Anders vervangen.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- AmazonWillem
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29
1 op 6,5... Doe ik het nog netjes met mijn b20a met 1 op 8
Mijn cadillac doet trouwens op het lange eind 1 op 4,4 met 70-75 mph, met een 7 liter V8 valt dat dan heel erg mee als ik dit zo lees

Mijn cadillac doet trouwens op het lange eind 1 op 4,4 met 70-75 mph, met een 7 liter V8 valt dat dan heel erg mee als ik dit zo lees
Current Volvo's:
Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Ik zou een compressie test laten doen, kleppen stellen en het hele ontstekings gebeuren nalopen en zoniet vervangen en dan de CO afstelling op gas laten checken bij een gas afstel station en moet je kijken daar win je echt wat mee.mlaroi schreef:Hallo allen,
Ben in het bezit van een 244 uit '76 met een 2100cc blokkie er in. Heb er nu een anderhalve week in rondgereden en het valt me op dat het verbruik aanzienelijk is ( 1 op 6,2 / 1 op 6,5). Opzich loopt de motor mooi, hij trekt behoorlijk goed en loopt heel netjes stationair op LPG, op benzine loopt'ie stationair onregelmatig maar op snelheid wel weer goed. Waar zou dit aan kunnen liggen? Voor zover ik zo kan zien is het een origineel blok, geen opvoertoestanden o.i.d. , volgens mij zou een originele 2100 ook op LPG 1 op 10 moeten kunnen halen toch?
Ik hoor graag wat jullie er van denken!
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
denk dat het een redelijk normaal verbruik is, neem aan dat er een 4 bak aan hangt zonder overdrive...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- mlaroi
- 1st Gear member
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 14.02.2010 - 18:20
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Zit inderdaad een 4bak aan. Ga binnenkort sowieso de gasnaald vervangen idd. Verder denk ik ook ff kleppen stellen e.d. Gemiddeld zit ik nou op 1 op 6,5 denk ik, maar hij rijd wel behoorlijk pittig voor zo'n oude bak
en das ook wat waard... Liever dan toch pittig en zuipen dan zuinig en traag, tenslotte betaal ik toch geen belasting en is de verzekering op jaarbasis net zo duur als de verzekering voor mn motorfiets per kwartaal. Dus een beetje bijleggen op LPG zeur ik niet over
.
Maar es ff heel wat anders, kan iemand mij vertellen hoe de carburateur af te stellen? welke schroeven zijn waarvoor? Hoe stel ik stationair af en wat valt er nog meer af te stellen? Heeft iemand daar een afbeelding bij? Ik hoor het graag! b.v.d.


Maar es ff heel wat anders, kan iemand mij vertellen hoe de carburateur af te stellen? welke schroeven zijn waarvoor? Hoe stel ik stationair af en wat valt er nog meer af te stellen? Heeft iemand daar een afbeelding bij? Ik hoor het graag! b.v.d.
Volvo 244 GL 2.3 1985
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11
stationair afstellen is heel makkelijk.
vlak bij je 'gashendel' dat ding dat door je gaskabel wordt
aangetrokken zit een schroefje die de stand van je gashendel bebaald
de zogenaamde stationair stelschroef.
Verder is je verbruik redelijk normaal.
mn B20 a draait 1 op 7
vlak bij je 'gashendel' dat ding dat door je gaskabel wordt
aangetrokken zit een schroefje die de stand van je gashendel bebaald
de zogenaamde stationair stelschroef.
Verder is je verbruik redelijk normaal.
mn B20 a draait 1 op 7
Fiat panda 1995
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Mijn 245's liepen allemaal rond de 1 op 7 op lpg en rond 1 op 9 op benzine.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/