Vaarwel 2.0D motor ?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8530
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Erg verbaasd merkte ik op dat de 2.0D motor volledig uit het C en V70 gamma verdwenen is.

Daar deze motor erg veel lof kreeg van automagazines verbaasd me dit echt.

De V70 nu met 1.6D (110pk) of 3D (ook 2 liter maar nu met 163pk)
De C70 nu zelfs alleen vanaf 150pk te krijgen in diesel. (fiscaal duurder dan de 136pk in Belgie)

Hebben wij geluk gahad om nog een C70 2.0D te kopen met de fiscaal interessante 136pk, of moeten we ons vragen beginnen stellen waarom deze krachtbron al na slechts enkele jaren uit het gamma gehaald word ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5303
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik ben juist blij dat men een mogelijkheid heeft gevonden om de typische 5 cilinders te handhaven met een acceptabel vebruik. Zeker de prijsstelling van de D3 maakt dit een zeer concurrerende aanbieding !
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8530
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb geen probleem met 5 cyl motoren, rij zelf een V70 24D 163pk, vroeg me alleen af waarom de zo geloofde 20D er plots uit is, evenals de zo geavanceerde Powershift, die nu terug Geartronic wordt....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ford is exit, de Ford/PSA motoren en versnellingsbakken gaan dus ook exit, was zelf best gecharmeerd van de 4 cilinder 2.0D, zal vast ook wel weer wennen aan de 5 cilinder 2.0D
Volvo for life
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8530
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De D3 is dan terug een echte "Volvo motor" of is deze van Chinese makelij ? :-)

Ik vond het raar dat de powershift eruit ging, net nu wij er al maanden klachten over hebben, ik vroeg me af of er meer achter zat....

Enkele maanden geleden werd de geartronic als verouderd afgeschilderd t.o.v de powershift en nu is het weg met powershift en hoera geartronic ?

persoonlijk hou ik ook wel meer van mijn V70 6 traps geartronic dan van de powershift in onze C70, maar dat zal vanwege de aanhoudende klachten zijn vermoed ik.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Op dit moment wordt de sterk verbeterde geartronic dan weer als de opvolger van de powershift gepromoot, vond zelf de powershift een prima automaatbak, die nw geartronic heeft dus wat waar te maken.

Was verbaasder over het na slechts één jaar alweer verscheiden van de 2.4D van 175pk.
Volvo for life
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8530
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Hopelijk krijgen we door al deze snelle wijzigingen geen problemen met onderdelen in de toekomst, of moet ik dan naar Ford of PSA voor motoronderdelen ?

Onze C70 is 8 maand oud en we dachten er wel minstens 10 jaar mee te rijden.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
JPV70
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17

Verbazen jullie je nog... ben ik bij Volvo al even mee gestopt hoor!
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8530
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Volvo for Life he :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Wat heeft een 2.0 5 cyl 163 pk diesel voor op de 2.4 5 cyl van 163 pk??
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

modernere technologie, minder verbruik, lagere uitstoot, ...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5303
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

bart simpson schreef:Op dit moment wordt de sterk verbeterde geartronic dan weer als de opvolger van de powershift gepromoot, vond zelf de powershift een prima automaatbak, die nw geartronic heeft dus wat waar te maken.

Was verbaasder over het na slechts één jaar alweer verscheiden van de 2.4D van 175pk.
Wat is er sterk verbeterd aan de geartronic ? mijn voornaamste bezwaren zij dat in lui is en als gevolg van het ontwerp met koppelomvormer altijd duidelijk dorstiger is een powershift achtige automaat kent deze nadelen niet, maarja als die kapot gaan is dat een tweede

Het verdwijnen van de 175 pk 2.4 d is inderdaad opvallend aangezien dit naar mijn mening een mooiere motor is dan de 185 pk D5 ik verwacht dat dit is gedaan om ruimte te creeren voor de D3 en later de D4, gezien de 6 k€ prijsverschil tussen D3 en D5 lijkt het regeltje in de prijslijst al gereserveerd voor de D4, wellicht in combinatie met een upgrade van de 205 pk D5 om het gat wat groter te maken
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

NielsV70 schreef:
bart simpson schreef:Op dit moment wordt de sterk verbeterde geartronic dan weer als de opvolger van de powershift gepromoot, vond zelf de powershift een prima automaatbak, die nw geartronic heeft dus wat waar te maken.

Was verbaasder over het na slechts één jaar alweer verscheiden van de 2.4D van 175pk.
Wat is er sterk verbeterd aan de geartronic ? mijn voornaamste bezwaren zij dat in lui is en als gevolg van het ontwerp met koppelomvormer altijd duidelijk dorstiger is een powershift achtige automaat kent deze nadelen niet, maarja als die kapot gaan is dat een tweede

Het verdwijnen van de 175 pk 2.4 d is inderdaad opvallend aangezien dit naar mijn mening een mooiere motor is dan de 185 pk D5 ik verwacht dat dit is gedaan om ruimte te creeren voor de D3 en later de D4, gezien de 6 k€ prijsverschil tussen D3 en D5 lijkt het regeltje in de prijslijst al gereserveerd voor de D4, wellicht in combinatie met een upgrade van de 205 pk D5 om het gat wat groter te maken
Huh??
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
Nuggie
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11.09.2009 - 12:06
Contacteer:

bart simpson schreef:Ford is exit, de Ford/PSA motoren en versnellingsbakken gaan dus ook exit, was zelf best gecharmeerd van de 4 cilinder 2.0D, zal vast ook wel weer wennen aan de 5 cilinder 2.0D
...dat is dan wel erg snel na de overname door Geely beslist....en de 2.0T benzine dan? Die is net geïntroduceerd en toch echt van Ford afkomstig.

Ik denk eerder dat het allemaal met labeling en CO2 emissie te maken. Immers de 2.0D was een C-label met 157gr/km en de D3 een B-label met 139 gr/km (in de V70). In combinatie met de prijsstelling van de D3 is de 2.0D dus overbodig geworden.

Niks Ford of Chinezen, gewoon voortschrijdende techniek....
mei 2013 - heden: Volvo V70 D4 Nordic Plus Savile grey
2010- mei 2013: Volvo V70 2.0T Kinetic met Polestar upgrade, Caspian Blue
2006-2010: Ford S-Max 2.0 TDCI Titanium
2002-2006: Toyota Avensis Verso 2.0 Sol
2000-2002: Saab 9-3 2.0T S
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Nuggie schreef:Niks Ford of Chinezen, gewoon voortschrijdende techniek....
En gewoon een leuke Volvo motor erin.

Als Volvo fan kan ik alleen maar blij zijn met de ontwikkeling van een "kleine" 5 cilinder diesel. Volvo heeft zich de laatste 15 jaar leuk geprofileerd als 5 cilinder merk. Intussen is de dieselmarkt het volledig aan het overnemen, en daar had Volvo niks, behalve dan hun super D5, maar als je daar niet voor kiest, rij je plots in je luxe Volvo met dezelfde motor als een Peugeot/Citroën/Ford/...

De D5 heeft zich al meermaals bewezen dus het was een fantastische zet om daaruit een 2 liter diesel te ontwikkelen. Een 5 cilinder komt ook meer "premium" over dan een 4 cilinder vind ik.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Pritchard schreef:Wat heeft een 2.0 5 cyl 163 pk diesel voor op de 2.4 5 cyl van 163 pk??
163pk bij 3.000 t/min ipv 163pk bij 4.000 t/min
Volvo for life
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

bart simpson schreef:
Pritchard schreef:Wat heeft een 2.0 5 cyl 163 pk diesel voor op de 2.4 5 cyl van 163 pk??
163pk bij 3.000 t/min ipv 163pk bij 4.000 t/min
Klinkt goed :)
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
nikske
3rd Gear member
Berichten: 495
Lid geworden op: 21.12.2006 - 22:01

ik ben ook zeer blij met de komst van de D3.

Uitstoot naar beneden, dat extra cilindertje dat ik toch miste bij de proefritten met 2.0D's, weer op en top Volvo-krachtbronnen....

Ik denk dat ik al weet welke occasie de mogelijkse opvolger zou kunnen zijn binnen 4 a 5 jaar :)
2015 Volvo V60 D2 ps - 2003 Volvo S60 2.4i
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Pritchard schreef:
bart simpson schreef:
Pritchard schreef:Wat heeft een 2.0 5 cyl 163 pk diesel voor op de 2.4 5 cyl van 163 pk??
163pk bij 3.000 t/min ipv 163pk bij 4.000 t/min
Klinkt goed :)
Klinktgoed? Ik denk dat je daarmee helemaal niet zo blij mee moet zijn. Dat betekent namelijk een nog smallere power band. De D5 stond nu juist bekend als een motor die bovenin ook nog een deuntje mee blaast itt de meeste 4 cilinder diesels.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Hulde aan de 5 cilinder!
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”