Problemen met oliepeil van dieselwagens

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
johnvlada
1st Gear member

bart simpson schreef:dacht aan ook zoiets, op een 4 cil diesel heb je het additief dat de 5 cilinder mist
Heb jij enig idee waarom de XC90 D5 er niet bij staat ?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

niet echt nee, die motoren zijn vanaf de D5 185pk ook voorzien van een rpf dat volgens een gelijk principe werkt
Volvo for life
Ben
Executive Member
Contacteer:

johanVC schreef: P.S. hoe kan men bijlagen toevoegen? (PDF formaat)
Door die PDF extern te hosten en een link op het forum te plaatsen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Daneel
3rd Gear member

Toch hoop ik dat er wel een permanentere oplossing komt dan "even bij de dealer, oliepijl controleren"
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
sanco
5th Gear member

Wat ik opvallend vind is dat het voor de nieuwste 60 /70 / 80 niet meer geldt. Zou dit betekenen dat daarin reeds in een soort van oplossing is voorzien of moet de tijd nog uitwijzen hoe deze serie zich houdt ?
In elk geval een serieus probleem, zeker voor de nu betrokken gebruikers, hoop dat mensen als JohanVC nu ook echt gehoord gaan worden en dat er een echte oplossing komt.
Is wat te snel misschien om dit oordeel te vellen, maar wederom bekruipt mij het gevoel dat de vele milieu maatregelen korte termijn politiek zijn, met vervelende gevolgen op wat langere termijn.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Dit kwam vroeger nogal eens voor, nu toch niet meer?

Ik had een VW Golf diesel, 1.5 liter 1977, en daar zat geen fatsoenlijke carter-ventilatie op. Van horen zeggen zat daar het probleem en ging de motor op motorolie lopen als je te hard door de bocht ging: de olie werd min of meer de ventilatie ingezogen en sloeg toen op hol.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

sanco schreef:Is wat te snel misschien om dit oordeel te vellen, maar wederom bekruipt mij het gevoel dat de vele milieu maatregelen korte termijn politiek zijn, met vervelende gevolgen op wat langere termijn.
dat is zondermeer zo, de veel geroemde TFSi motoren van VAG lijken ook verre van probleemvrij
Volvo for life
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Volvo mulls recall over engine problem
Published: 4 May 10 07:49 CET
Online: http://www.thelocal.se/26436/20100504/

Swedish car maker Volvo warned customers on Monday that it was considering a recall of eight models after the discovery of an engine problem that could cause their cars to suddenly accelerate.

"We are now sending out a letter to approximately 150,000 customers all over Europe, in approximately 30 markets, telling them that we are investigating a technical issue relating to increased oil levels in diesel engines with particle filters," Volvo cars spokesman Per-Åke Fröberg told AFP.

Fröberg told AFP the company would consider a recall if its investigation showed that such action was necessary.

But he added that for the time being Volvo was "informing (customers) of the problem and asking them to check out their oil levels, which everybody should do anyway."

"The problem is that engine oil may enter the combustion chamber and act as additional fuel. This leads to maintained or increased engine speed," Fröberg
explained.

He said the problem could manifest itself in different ways, "but it could be that you take your foot off the accelerator and the car keeps the same pace as before or it might, in some isolated cases, also increase the speed."

The problem was discovered after several incidents were reported by different customers in late 2009 and concerns eight car models that have a five cylinder diesel engine with a diesel particle filter.

Fröberg said the first notification letters would land in customer post boxes by the end of this week.

Those who see their oil level above the maximum indication should consult their Volvo dealer, he said.

In an interview with Swedish public radio, Fröberg said the problem could not be compared to the accelerator and brake defects that has caused auto giant Toyota to recall more than 10 million vehicles worldwide.

"First and foremost it's not the same problem that Toyota has had. The biggest difference is that customers have the possibility of making sure it doesn't happen by checking their oil level," he said.

Swedish-made Volvo spent a little more than 10 years as a Ford brand before being sold in March to China's Geely.

AFP/The Local (news@thelocal.se)
Volvo for life
edraket
7th Gear member

Dus geen bijmenging van diesel in de motorolie als ik dit mag geloven, maar toch olie in de verbrandingsruimte.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
johanVC
2nd Gear member

Een dieselmotor produceert geen olie, integendeel hij verbruikt een klein beetje olie.

In de garage doet men heus niet te veel olie op de motor.

Als het oliepeil stijgt is er een andere vloeistof gemengd in je olie. In dit geval dus gewoon diesel.

Johan
edraket
7th Gear member

Hij hoeft toch ook geen motorolie te produceren als hij op de olie kan lopen? Wellicht dat er een teveel aan olie (iets te hoog peil) in de verbrandingsruimte terecht kan komen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
chris_zweden
3rd Gear member

Iemand de brief al gehad? Als ik de verhalen van andere fabrikanten zo lees dan vermoed ik wel een recall. Wel vreemd dat het (nog) niet op autoweek stond.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Frederik Welvaert
5th Gear member

Stond gisteren zelfs in de krant hier... Was wel een vrij kort artikeltje, maar het werd natuurlijk behoorlijk opgeblazen dat de auto "ongecontroleerd kan gaan versnellen".
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
D5R-Design
5th Gear member

Van de week bij de Furness geweest voor de telefoon perikelen en gelijk dit even aangehaald blijkt mijn auto er niet onder te vallen :eeeek:

V50 D5 2009.

Ik denk dat ook de beurt intervallen mee spelen.
Zelf rij ik 5 a 6000 km per maand en bijna alleen autobahn
Ik heb gemiddeld genomen ongeveer 1 a 2 keer per week een regeneratie van mijn filter (welk ik zelf kan vaststellen onrond loop motor en respons gas pedaal verandering)
Ik merk eigenlijk dat ik in 30.000km geen olie hoef bij te vullen en dat het niveau van vol na ongeveer het midden van mijn peilstok zakt.
Wat ik wel merk als ik de avond er voor een vrij heftige autobahn rit heb gehad (in DLD voor onze moraal ridders) dan is het s,morgens gelijk raak. Regenereren.
En als ik dan wat kleiner ritjes heb, probeert hij telkens weer de regeneratie cyclus op te starten.
En dat kan soms wel 80 a 90 km duren.
Als je dus weinig km af legt dan kan inderdaad het olie peil behoorlijk stijgen.
Maar wat mijn auto bij 90,000km beurt wel krijgt is een drijfstang controle??????
Dit is ook een actie van Volvo.
Was één V90
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

In de Kampioen van mei 2010 staat een verhaal van de zelfde strekking. Er zou sprake zijn van een verstopt raken van het roetfilter, extra dieselinspuiting om de roet te verbranden en dat het dan niet lukt.

Zoek maar eens op bij de column van Gijsbert Pronk.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
xc-men
4th Gear member
Contacteer:

Vandaag een brief van Volvo Spanje op de deur mat.
Mevrouw heeft dit nu al 3 keer mee gemaakt. Zonder veel gas te geven en ook met een normal laag toerental maakt de motor opeens een heel hoog geluid en is niet meer te stoppen. Als dit gebeurd moet je volgens de instuctie van Volvo gelijk de GT in N zetten en de motor uit zetten en dan weer starten. Heel vreemd allemaal. Volvo is volgens de brief nog op zoek naar een oplossing.
Probleem komt voor op de D5 en 2.4D.
Net even het Oil pijl gekeken en is erg hoog.
Zal Maandag even langs de dealer gaan.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
casper
5th Gear member

xc-men schreef:Vandaag een brief van Volvo Spanje op de deur mat.
Mevrouw heeft dit nu al 3 keer mee gemaakt. Zonder veel gas te geven en ook met een normal laag toerental maakt de motor opeens een heel hoog geluid en is niet meer te stoppen. Als dit gebeurd moet je volgens de instuctie van Volvo gelijk de GT in N zetten en de motor uit zetten en dan weer starten. Heel vreemd allemaal. Volvo is volgens de brief nog op zoek naar een oplossing.
Probleem komt voor op de D5 en 2.4D.
Net even het Oil pijl gekeken en is erg hoog.
Zal Maandag even langs de dealer gaan.
En wie heeft die olie dan zo hoog bijgevuld?
D5R-Design
5th Gear member

casper schreef: En wie heeft die olie dan zo hoog bijgevuld?
Grapjas :?: De extra ingespoten diesel natuurlijk.
Was één V90
Walter deRoche Bruene
1st Gear member

Ik heb dit probleem van een stijgend olie peil ook; bij de 60' mijl beurt heb ik daar over geklaagt en de dealer beweerde niets te kunnen vinden. Ik dacht even een oplossing te hebben voor de olie crisis want het olie peil ging weer omhoog tot 2cm over het maximum maar er bleek helaas weer diesel bij de motorolie gekomen te zijn. De dealer in London heeft het nagekeken en kwam tot de conclusie dat het de injector in de 4e cylinder was die open bleef staan als de motor onder last is (optrekken en zo). De injector vervangen , helaas op eigen kosten omdat Volvo erg precies was met de garantie (hier tot 60' mijl en ik was er 4' over) en niets wilde weten van garantie of soepelheid. Goed, injector vervangen en het peil ging na 4' mijl weer omhoog.
Tijd om het internet te raadplegen want de dealer wist van niets. Volgens de Duitse forums komt het door de roetfilter die blijft re-genereren. Het re-genereren schijnt te worden gedaan door een na-spuiting om het uitlaatgas heter te laten worden en zo de roet weg te branden. Omdat ik niet vaak op de snelweg kom en de geartronic heb, staat de toerfenteller dan ook meestal op 1500 toeren en men schijnt 2000 toeren nodig te hebben voor een succesvolle regeneratie. Als de regenreatie niet wordt voltooid blijft de na-inspuiting plaats vinden en omdat diesel zoveel dunner is dan de olie schrapen de olieringen in de zuigers de diesel niet af en loopt de diesel in de carter; vandaar het stijgend oliepeil. Dat kan vervolgens zo oplopen dat de motorolie direct wordt aangezogen of dat de krukas niet meer vrij kan draaien en vervolgens de motor in de soep gaat (vooral op hoge snelheden op de Duitse autobaan).
Heb toen de olie laten vervangen en elke 1' mijl zet ik de geartronic nu op handmatig en rijd vervolgens 30 minuten in lagere versnellingen zodat het toerental op of net boven 2' toeren blijft. Het olie peil blijft nu op de max en stijgt niet meer.
Heb vervolgens Volvo UK om een reactie gevraagd en kreeg de brief die men in NL ook gekregen heeft.
Goed, door handmatig in te grijpen kan ik het probleem onder controle houden maar echt helpen doet het ook niet! Ik denk toch echt dat Volvo met een oplossing moet komen. Dit is echt de enige smet op het blazoen van mijn Volvo want voor de rest is het een dijk van een auto.
NielsPHEV
7th Gear member

toch wel eem interessant probleem, men weet kennelijk dat 2000 rmp nodig is voor de regeneratie. Toch "besluit" het motormanagement diesel te injecteren terwel het motormanagement ook weet dat het toerental cq de temperatuur te laag is......

Da's dus makkelijk op te lossen zou je zeggen !
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”