Waar lees je dan dat het niet kan? De verwarring ontstaat denk ik bij de term "dicht zetten". Sommigen denken dat het het plaatje is, maar ik versta in dit geval onder dicht zetten het software matig dicht zetten.AlexV70 schreef:degids schreef:Maar je zult dan toch ook je motormanagement moeten aanpassen? Zonder EGR functie krijg je veel zuurstofrijkere lucht bij de verbranding zonder de recirculatie van uitlaatgassen. Dan loopt je motor toch te arm?Wat zeggen jullie nu?edraket schreef:Maar dat is nu juist het werkje voor de chippert. Anders zou je er gewoon een plaatje tussen kunnen plaatsen, maar dat dat fout gaat mag inmiddels wel bekend zijn.
Dat dit niet kan voor € 45,- Is toch RICA? Zou toch raar zijn?
Trouwens, een te arme verbranding? Dat gaat er bij mij niet in.
Een betere verbranding door meer zuurstof en daardoor dus zuiniger.
Ik zal het nog een keer uitleggen:
De D5 motor krijgt normaal gesproken zijn lucht via 2 stromen: het luchtfilter en daarnaast de stroom die de EGR klep via de uitlaat levert. In de ECU is een programma gemaakt die mbv een aantal parameters kan weten hoeveel lucht er in de motor komt. Dat is bijvoorbeeld
- gasklep(pedaal) stand
- toerental
- temperatuur enz
- EGR klep open/dicht
En daarnaast is er natuurlijk de LMM die meet hoeveel lucht er in de motor verdwijnt (dit is voor de EGR!).
Deze gegevens staan in een groot aantal kenvelden van de ECU en daarbij weet de ECU aan de hand van de parameters en of de EGR klep open of dicht staat hoeveel lucht er in de motor gaat. Daar hoort ook een bepaalde hoeveelheid brandstof bij die vervolgens wordt ingespoten. Er van uitgaande dat de motor goed loopt wordt in de uitlaat dmv de lambda sensor gemeten hoe de verbranding is verlopen. Aan de hand van de uitlaatgassen kan worden bepaald of dde gewenste lucht/brandstof verhouding is bereikt. Zoniet, dan volgt er een storing. Dat gebeurt er dus als de klep handmatig wordt dicht gezet. De luchtstroom vanuit de EGR klep ontbreekt, er is te weinig lucht en de LMM meet een foutieve waarde.
Wat de tuner nu moet doen is zorgen dat de kenvelden zodanig worden aangepast dat bij gesloten EGR klep de lucht/brandstof verhouding blijft zoals het hoort en de lambda sensor geen afwijkingen meet.
Overigens is er een groot misverstand op het gebied van de lucht/brandstof verhouding bij diesels hier in omloop. Bij een diesel spreek je niet van een arm lucht mengsel. Een diesel werkt altijd met een luchtoverschot, en gaat niet stuk van teveel lucht itt een een benzine motor. Een dieselmotor is daarmee ook veel minder gevoelig voor aanpassen van de luchthoeveelheid en zal daarmee niet zo snel stuk gaan als een benzine motor.