Ik probeer mijn acceleratie probleem van mijn V70 D5 AWD geartronic op te lossen.
Probleem: acceleratie vanuit stilstand is tergend langzaam en zelfs gevaarlijk. Boven de 2000 toeren lijkt alles wel in orde.
Er zijn GEEN foutmeldingen behalve een incidentele te hoge druk in het brandstofsysteem.
Waar moet ik naar kijken?
Voor de mensen die graag lange postings lezen hier nog meer info:
Reeds onderzocht of juist nog niet onderzocht:
- Lekke intercooler? Nee: geen olie gevonden onder de intercooler (schijnt een duidelijke aanwijzing voor lekkage te zijn), nog geen druktest uitgevoerd op het lucht-aanvoersysteem. De rubberen knie bij de inlaat van de turbo vertoond geen scheuren en is wel wat zacht (maar ik heb een nieuwe gekocht, dus zal deze vervangen).
- Drukregelaar voor de turbo is vervangen (op het motorblok die de turbo-'vanes' aanstuurd voor de lage toeren): membraan had een lekkage, vervangen door een nieuwe maar geen merkbare verbetering. Nog niet gekeken of de lichte lekkage van de voorste motorsteun nog invloed heeft. Bediening van de 'variable vanes' doet in ieder geval nog wel iets getuige dit filmpje, maar ik weet te weinig van deze turbo om te weten of dit de volledige slag is van dit armpje: http://www.youtube.com/watch?v=NJiBHyIaTYE
- Vacuum van de vacuumpomp = goed: zowel de uitgang voor de rembekrachtiging als voor de turbo-sturing lijkt in orde. De eerste zuigt flink (lekker objectief

- 'Neutral function' in de versnellingsbak: die zit er vermoedelijk nog in.
- EGR-buis is schoongemaakt
- Motorblok is reeds vervangen voordat ik alle testen heb gestart, ik weet niet of de juiste software in relatie tot de injector-klasse is ingeprogrammeerd (heb nu klasse 1, weet niet wat het oude blok had).
- Ik heb geen startprobleem, niet nu en niet bij -10ºC. (Dus geen probleem met de injectoren?)
Acceleratietest: volgens autoweek: 11.3s, gemeten: 13.1 zonder gasgeven, 12.8 met gasgeven (om de 'neutral function' te omzeilen en wat meer toeren te draaien).
Verbruik: 1 op 10. De 3.6 liter TDV8 Range Rover van 2600kg waar ik vorige week in ben meegereden haalde makkelijk 1 op 9 met een veel brutere rijstijl dan ik in mijn Volvo zou aandurven... Mijn punt: een V70 moet toch zuiniger kunnen zijn bij een zelfde rijstijl dan een Range Rover van 1000kg meer???
Ik wil nog testen: flow-test van de injectoren: ergens een goede beschrijving van hoe dit te doen?
Help?
Nog een laatste opmerking: in hoor een blazend geluid vanuit mijn dashboard (of het motorcompartiment erachter?). Het wordt luider bij hogere toeren, maar volgens mij is de frequentie niet anders. Volgens de mensen die het motorblok hebben gewisseld was dit de turbo, maar dat geloof ik niet (te luid en het komt niet bij de turbo, maar ergens achter de kilometerteller vandaan, het rubber van de rem-stang-doorvoer zit wel goed op zijn plek. Een werknemer van Niham dacht aan een lekke intercooler, maar daar heb ik dus geen aanwijzingen voor gevonden, iemand van RICA vond de auto normaal rijden).