Slechte acceleratie D5 EuroIII

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
R_P
1st Gear member

Dag dames, heren,

Ik probeer mijn acceleratie probleem van mijn V70 D5 AWD geartronic op te lossen.

Probleem: acceleratie vanuit stilstand is tergend langzaam en zelfs gevaarlijk. Boven de 2000 toeren lijkt alles wel in orde.
Er zijn GEEN foutmeldingen behalve een incidentele te hoge druk in het brandstofsysteem.

Waar moet ik naar kijken?

Voor de mensen die graag lange postings lezen hier nog meer info:

Reeds onderzocht of juist nog niet onderzocht:
- Lekke intercooler? Nee: geen olie gevonden onder de intercooler (schijnt een duidelijke aanwijzing voor lekkage te zijn), nog geen druktest uitgevoerd op het lucht-aanvoersysteem. De rubberen knie bij de inlaat van de turbo vertoond geen scheuren en is wel wat zacht (maar ik heb een nieuwe gekocht, dus zal deze vervangen).

- Drukregelaar voor de turbo is vervangen (op het motorblok die de turbo-'vanes' aanstuurd voor de lage toeren): membraan had een lekkage, vervangen door een nieuwe maar geen merkbare verbetering. Nog niet gekeken of de lichte lekkage van de voorste motorsteun nog invloed heeft. Bediening van de 'variable vanes' doet in ieder geval nog wel iets getuige dit filmpje, maar ik weet te weinig van deze turbo om te weten of dit de volledige slag is van dit armpje: http://www.youtube.com/watch?v=NJiBHyIaTYE

- Vacuum van de vacuumpomp = goed: zowel de uitgang voor de rembekrachtiging als voor de turbo-sturing lijkt in orde. De eerste zuigt flink (lekker objectief :D ) , de tweede bereikt 0,8 bar onderdruk, hetzelfde als de D5 van mijn buurman.

- 'Neutral function' in de versnellingsbak: die zit er vermoedelijk nog in.

- EGR-buis is schoongemaakt

- Motorblok is reeds vervangen voordat ik alle testen heb gestart, ik weet niet of de juiste software in relatie tot de injector-klasse is ingeprogrammeerd (heb nu klasse 1, weet niet wat het oude blok had).

- Ik heb geen startprobleem, niet nu en niet bij -10ºC. (Dus geen probleem met de injectoren?)

Acceleratietest: volgens autoweek: 11.3s, gemeten: 13.1 zonder gasgeven, 12.8 met gasgeven (om de 'neutral function' te omzeilen en wat meer toeren te draaien).
Verbruik: 1 op 10. De 3.6 liter TDV8 Range Rover van 2600kg waar ik vorige week in ben meegereden haalde makkelijk 1 op 9 met een veel brutere rijstijl dan ik in mijn Volvo zou aandurven... Mijn punt: een V70 moet toch zuiniger kunnen zijn bij een zelfde rijstijl dan een Range Rover van 1000kg meer???

Ik wil nog testen: flow-test van de injectoren: ergens een goede beschrijving van hoe dit te doen?

Help?

Nog een laatste opmerking: in hoor een blazend geluid vanuit mijn dashboard (of het motorcompartiment erachter?). Het wordt luider bij hogere toeren, maar volgens mij is de frequentie niet anders. Volgens de mensen die het motorblok hebben gewisseld was dit de turbo, maar dat geloof ik niet (te luid en het komt niet bij de turbo, maar ergens achter de kilometerteller vandaan, het rubber van de rem-stang-doorvoer zit wel goed op zijn plek. Een werknemer van Niham dacht aan een lekke intercooler, maar daar heb ik dus geen aanwijzingen voor gevonden, iemand van RICA vond de auto normaal rijden).
Daneel
3rd Gear member

Die geartronic is niet de meest vlotte bak die er bestaat. Toen wij voor een nieuwe auto gingen kijken, hebben we gereden in een D5 met geartronic. Komende van een A6 met een (klassieke) automaat was dat zo'n teleurstelling dat die optie van € 3.000,00 meteen geschrapt werd.
Tijdens de proefrit had ik het idee dat de electronica van de bak minstens 2-3 seconden moest nadenken voor er iets gebeurde. Dat was bij het optrekken vanuit stilstand (waarbij een doorsnee Fiat Panda nog sneller weg was) als bij het accelereren op snelheid (m.b.v. de kick-down). Je trapt het gaspedaal in ... en er gebeurd gewoon niets, de eerste seconden. Het motorgeluid neemt wel meteen toe, maar dat is dan ook de enige reactie. Jammer, want we hadden graag weer een automaat gereden.
BTW. mijn verbruik ligt op ca. 1:13-1:14 bij een zuinige rijstijl. De automaat zal, zoals bij vrijwel alle automaten, een hoger verbruik hebben.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
edraket
7th Gear member

De doorvoer tule van het stuurhuis wil wel eens los schieten bij het loshalen van het stuurhuis. Dat kan wellicht het geluid veroorzaken.

Waarom is het blok gewisseld, en hoeveel km heeft de auto gelopen? Is de historie van het "nieuwe" blok bekend en welk bouwjaar praten we over?
het komt overigens heel vaak voro dat een auto zijn beloofde acceleratie cijfers niet haalt. Maar 13 sec naar de 100 is wel erg langzaam denk ik.
Wat is bijvoorbeeld de tussenacceleratie van 80-120, en dan bedoel ik met een vliegende start?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
R_P
1st Gear member

Heren, alvast bedankt voor het meedenken!

Auto is januari 2004, blok had 195000 gelopen, had een lekke pakking bij de krukas, zwetende koppakking, stickers met: "oliepeil controleren bij elke tankbeurt", een defecte injector en een niet helemaal jofele compressie bij een cylinder. Daarom heb ik het hele blok laten vervangen door een ruilblok uit een engelse 2004 V70 (60000 mijl), wat nu inmiddels dus ~110000 km totaal gelopen heeft. Historie is niet bekend: d.w.z. ik moet de firma die het blok gewisseld heeft op hun blauwe ogen geloven dat de getallen kloppen. Zij kopen vele schade V70's voor dit doel in Engeland.

Doorvoertule heb ik bekeken, maar deze zit op zijn plek (voor zover ik kan zien, heb niet in het motorcompartiment gekeken, stuurhuis is ook vervangen tegelijk met het blok).

Tussen-acceleratie zal ik nog een keer meten. Meestal rijdt mijn vrouw de auto, dus niet veel mogelijkheid om te testen (zit meestal op mijn motor :) en nee, dat is niet de reden dat ik de Volvo zo traag vind)

@Daneel: geartronic is niet bijster snel, dat geloof ik zo. Mijn voornaamste probleem is echter het overduidelijke gebrek aan vermogen en/of koppel onder de 2000 toeren. Het D5 blok wordt geroemd om zijn koppel, ik merk er niets van in mijn auto.
Een XC90 eigenaar op een Brits forum had soortgelijke problemen als ik en heeft na het oplossen (met name vacuumproblemen) een auto waarbij hij met gemak met piepende banden kon wegrijden. Hetzelfde D5 euro III-blok en dezelfde geartronic... Ik kan niet eens uitleggen hoever ik van dit 'piepende banden wegrijden'-punt afzit.
De vergelijking met de Range Rover was ook niet zomaar: ook dat was een AWD, diesel en automaat (met handschakelmogelijkheid). Als dat ding sneller en (bij een brute rijstijl al bijna) zuiniger is dan mijn V70 bij een véél groter vermogen (272pk vs 163pk) en 60% meer gewicht, dan is er toch echt iets mis met mijn D5 of desnoods met D5's in zijn algemeenheid.
advolvos
1st Gear member

Kijk eens bij >Volvo techniek algemeen >Tuning> automaat resetten bij dealer werkt. Baat het niet dan schaadt het niet.
Daneel
3rd Gear member

Tja, resetten dan. Maar die demo-D5 die wij toen mee kregen zal gerust in 100% conditie verkeerd hebben, maar ik kreeg die ook met geen mogelijk zo ver dat de banden piepten bij het optrekken. Dat vond ik toen ook wel erg verassend. Toen dacht ik nog dat dat aan de DSTC lag. Later zag ik de kritiek op de geartronic door anderen ook geuit worden.
Die DSTC houdt trouwens niet in dat er snel en actief wordt ingegrepen bij het optrekken. Ik kan bijna een set voorbanden oproken voor die ingrijpt. In de sneeuw lijkt de DSTC ook niet in te grijpen en in beide gevallen de activiteit te beperken tot een driftig knipperend symbooltje op het dashboard.

Maar goed, met de geartronic was dat blijkbaar... euh ... naja... veiliger, want de banden spinnen niet.

Is trouwens alleen het blok (incl injectors) vervangen of ook de turbo, electronica etc?
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
toppertje
6th Gear member

is de lmm al eens gewisseld?
geen glans zonder wrijving
steven460
5th Gear member
Contacteer:

DSTC grijpt niet in bij volgas recht uit. Dan heeft 'ie' echt wel door dat je ze wil oproken.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
leonboersma
3rd Gear member

bij mij anders wel hoor, het DSTC is toch traction control, en slippende banden dat wil je ook niet als je rechtdoor optrekt, daar is ten slotte de traction control voor, maar mss werkt het bij mij anders V50 2.0D 2004. maar kan het me niet voorstellen
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Gast

Heb je een roetfilter?
Turbodesk
5th Gear member

advolvos schreef:Kijk eens bij >Volvo techniek algemeen >Tuning> automaat resetten bij dealer werkt. Baat het niet dan schaadt het niet.
Dat heb ik ook laten doen. Het helpt iets, schakeld iets minder traag. Er is ook een software update gedaan bij de geartronic.
Maar het is niet substantieel beter geworden.

Ik kan trouwens ook niet met piepende banden wegrijd Zal toch echt aan de Geartronic liggen. Als er een schakelbak in had gezeten dan had ik waaarschijnlijk wel gekund.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
R_P
1st Gear member

Daneel schreef:Is trouwens alleen het blok (incl injectors) vervangen of ook de turbo, electronica etc?
Bij mijn weten het complete blok, incl. dynamo, turbo, airco-compressor, injectoren (kapotte injector was een van de redenen voor vervanging). Vermoedelijk niet de electronica (ECU).
Uit de onderhoudshistorie (= onbekend: KLPD wagen in onderhoud bij de politie) bij de dealer blijkt de turbo na een jaar vervangen te zijn (Da's dus iets waar de politie garantie op geclaimd heeft en wat de dealer daarom wel wist). Ik heb hen nog gevraagd of dit een "politie-spec" turbo was, maar dit bleek niet het geval te zijn. Daarom dus simpel het complete blok laten vervangen door de Britse versie onder het motto 200dkm gelopen heeft meer slijtage dan 90dkm gelopen.
toppertje schreef:is de lmm al eens gewisseld?
Nee, zou dit mijn symptomen kunnen verklaren?
AlexV70 schreef:Heb je een roetfilter?
Nee, bij mijn weten geen achteraf ingebouwd roetfilter. Af fabriek sowieso niet volgens mij (speclijst uit Vadis staat meen ik: geen roetfilter). Hoe herken ik dit? Is de politie zo milieubewust dat deze tussen 2004 en 2007 ingebouwd zal zijn?
JJDD
3rd Gear member

Bij een vorige auto was het verkeerd terugplaatsen van een slangetje (idd de LMM) na het plaatsen van een nieuwe kop er de oorzaak van dat ik een compleet andere auto terug kreeg. Een slak, zonder acceleratie, en zeker niet zuiniger. De (Toyota) dealer wist het zelf niet eens op te lossen. Mijn universele garage wel.
V70 - 140pk - 2003
Gast

In 2007 zat er al subsidie op een roetfilter, dus het kan maar zo zijn dat ie er onder zit.
Zo ziet een roetfilter er uit: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=50
R_P
1st Gear member

AlexV70 schreef:In 2007 zat er al subsidie op een roetfilter, dus het kan maar zo zijn dat ie er onder zit.
Zal eens kijken... Dan zou ik af en toe eens flink op de snelweg moeten blazen om een en ander schoon te krijgen? Na een ritje Oostenrijk met 190 max was dit probleem gelijk aan nu (hoewel bij ruim -10ºC de sloomheid tot 2000 toeren NOG erger was dan gebruikelijk).

Tussentijds nog even een foto van het defecte membraan van de PWM klep die de stand van de 'vanes' van de turbo regelt (en dus al vervangen is door een nieuwe zonder resultaat...).
Ik zie nu eenmaal zelf graag plaatjes want anders snap ik het vaak niet :)
Afbeelding

Afbeelding
Rippie V70
5th Gear member

In 2007 zat er al subsidie op een roetfilter, dus het kan maar zo zijn dat ie er onder zit.
Zo ziet een roetfilter er uit: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=50
Roetfilter is geregistreerd bij de RDW en kan je via hun internetsite terugvinden middels je kenteken in te geven
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
edraket
7th Gear member

edraket schreef: het komt overigens heel vaak voro dat een auto zijn beloofde acceleratie cijfers niet haalt. Maar 13 sec naar de 100 is wel erg langzaam denk ik.
Wat is bijvoorbeeld de tussenacceleratie van 80-120, en dan bedoel ik met een vliegende start?
Heb je dit al eens getest? Je kunt in elk geval uitsluiten of de auto zijn vermogen wel haalt, of dat de vertraging alleen bij de start zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

R_P schreef:
AlexV70 schreef:In 2007 zat er al subsidie op een roetfilter, dus het kan maar zo zijn dat ie er onder zit.
Zal eens kijken... Dan zou ik af en toe eens flink op de snelweg moeten blazen om een en ander schoon te krijgen?
Tja nmm zou dit moeten kunnen: Reinigen Roetfilter
toppertje
6th Gear member

@R-P,een defecte lmm kan idd.voor de symptonen
zorgrn die jij hebt.
geen glans zonder wrijving
R_P
1st Gear member

Thanks, zal de lmm eens schoonmaken (uiterest voorzichtig...)

Heb foto's gemaakt van het 'roetfilter', maar had te nette kleren aan om er ver genoeg onder te kruipen: het ding lijkt een tussenvorm tussen de voor- en na foto van Alex :roll: Dus dan weet ik nog niks.
Bij de RDW staat inderdaad dat ik GEEN roetfilter heb.

Wordt vervolgt.

Wederom bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”