Las gisterenavond een AW test, waarin naast diverse hatchbacks 2 V70's getest werden op huin trekvermogen van een caravan. Hierbij werd gekeken wat de aankoppeling van een caravan doet voor verbruik en uitstoot. Er deden liefst 2 V70s mee, een 1.6D en een 2.4D. Zoals te verwachten pakte deze test, relatief, gunstig uit voor de grotere motoren; zodra het op echte kracht aankomt moeten de gedownsizesde motoren extra buffelen. Overigens kwam een Golf 1.2 Bluemotion hier reltief gunstig uit.
Specifiek werd ook de NOx uitstoot gemeten. Naar mijn idee was deze bij de Volvo's (bij mij bekend als een merk dat milieu erg hoog in het vaandel heeft en dit juist niet altijd hoog van de toren blaast) extreem hoog, en logischerwijs verdubbelde deze nog eens bij het trekken van een caravan. De gemeten waarden lagen ver boven 1000 mg/km, bij de 2.4D onder hoge belasting zelfs richting 2500 mg/km.
Zijn dit kenmerkende waarden voor diesels (de andere auto's waren benzines en stootten een factor 50 minder uit), of liggen ze inderdaad toch wel fors hoog?
Heel veel NOx?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Was mij ook al opgevallen. Bij diesels is de NoX uitstoot altijd hoger dan bij benzine motoren, maar ik vond dit ook wel extreem. Weet niet of het representatief is voor diesels.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25
Bij het afstellen en ontwikkelen van een dieselmotor heb je de keuze:
1. men bestrijd de partikeluitstoot
2. men bestrijd de NoX uitstoot
De twee tesamen is niet mogelijk. Een lagere partikeluitstoot heeft een grotere NoX tot gevolg, en een lagere NoX gaat gepaart met een grotere NoX. De keuze van de constructeur speelt hier en grote rol
NoX uitstoot kan men verminderen door Adblu voor de naverbranding te gebruiken (wel een grote technische ellende). Deze oplossing wordt onder andere gebruikt op Volvo Trucks voor de Euro V norm te halen. Scania en MAN zoeken hun oplossing door roetfilters en extra EGR. De eerste heeft minder NoX uitstoot, en de tweede heeft minder PM10 en PM5.
Het criterium is dus niet echt waardevol.
Johan
1. men bestrijd de partikeluitstoot
2. men bestrijd de NoX uitstoot
De twee tesamen is niet mogelijk. Een lagere partikeluitstoot heeft een grotere NoX tot gevolg, en een lagere NoX gaat gepaart met een grotere NoX. De keuze van de constructeur speelt hier en grote rol
NoX uitstoot kan men verminderen door Adblu voor de naverbranding te gebruiken (wel een grote technische ellende). Deze oplossing wordt onder andere gebruikt op Volvo Trucks voor de Euro V norm te halen. Scania en MAN zoeken hun oplossing door roetfilters en extra EGR. De eerste heeft minder NoX uitstoot, en de tweede heeft minder PM10 en PM5.
Het criterium is dus niet echt waardevol.
Johan
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Diesels hebben altijd al meer NOx uitgestoten dan benzinemotoren. Komt doordat de verbrandingstemperatuur van diesel hoger is dan die van benzineedraket schreef:Was mij ook al opgevallen. Bij diesels is de NoX uitstoot altijd hoger dan bij benzine motoren, maar ik vond dit ook wel extreem. Weet niet of het representatief is voor diesels.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5249
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Diesels hebben altijd al meer NOx uitgestoten dan benzinemotoren. Komt doordat de verbrandingstemperatuur van diesel hoger is dan die van benzine[/quote]
Correctie:
De reden dat een diesel meer NOx uitstoot is een gevolg van het feit dat bij alle benzine motoren de NOx wordt gerduceerd tot N2 en H2) door de oxidatie van CxHy en CO op de drieweg katalysator. Dit werkt bij een geringe lucht ondermaat welke wordt geregeld door het brandstof injectie systeem mbv de lambda sensor.
Het probleem bij een diesel is dat je die niet kunt bedrijven bij een kleinde lucht ondermaat maar je juist een forse luchtovermaat nodig hebt. Als gevolg daarvan kan je een drieweg kat niet toepassen. Vandaar dat men werkt met SCR met ureum (adblue) als reagens.
Correctie:
De reden dat een diesel meer NOx uitstoot is een gevolg van het feit dat bij alle benzine motoren de NOx wordt gerduceerd tot N2 en H2) door de oxidatie van CxHy en CO op de drieweg katalysator. Dit werkt bij een geringe lucht ondermaat welke wordt geregeld door het brandstof injectie systeem mbv de lambda sensor.
Het probleem bij een diesel is dat je die niet kunt bedrijven bij een kleinde lucht ondermaat maar je juist een forse luchtovermaat nodig hebt. Als gevolg daarvan kan je een drieweg kat niet toepassen. Vandaar dat men werkt met SCR met ureum (adblue) als reagens.