Ik ben gisteren bij het Speedcentre in Geldermalsen geweest om mijn Amazon af te laten stellen.
Nadat er in de loop der tijd het een en ander gewijzigd was aan de motor werd het eens tijd om dit op de testbank na te laten lopen.
De Specificaties van de Amazon zijn:
- B20
- Revisiekop met grotere kleppen en geharde zittingen
- M40 Versnellingsbak
- 0.8mm Koppakking
- TT3 Nokkenas
- Weber 36/36 DCD Tweetraps carburateur
- Simons Uitlaat
Het resultaat was 117PK en 190NM Koppel.
De topsnelheid werd, voor wat het waard is ook nog even gemeten, 184km/h.
Al met al een knappe merkbare verandering vanaf een B20A met normaal 82PK en 160nm Koppel
Ik ben er blij mee, heb geen racemonster gekregen, maar wel een lekker spoepele auto waarmee in het dagelijks verkeer goed mee te komen is.
Het enige wat op de testbank opviel was dat waarschijnlijk een of meerdere klepsteelrubbers iets lekken. Bij deceleratie rookte hij een beetje blauwe rook. (zijn deze rubbers te vervangen zonder de kop los te halen?)
Groet Arco
Amazon op de Dyno
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Altijd leuk om te weten wat de auto kan en heeft. Volgens mij kun je bij een B20 dit doen zonder de kop te lichten en bij een B18 weer niet. Maar je had het over een gerviseerde kop, dan mag je toch wel verwachten dat de klepsteel rubbers ook vervangen zijn, of heb je de kop zelf gereviseerd??AR schreef:Ik ben gisteren bij het Speedcentre in Geldermalsen geweest om mijn Amazon af te laten stellen.
Nadat er in de loop der tijd het een en ander gewijzigd was aan de motor werd het eens tijd om dit op de testbank na te laten lopen.
De Specificaties van de Amazon zijn:
- B20
- Revisiekop met grotere kleppen en geharde zittingen
- M40 Versnellingsbak
- 0.8mm Koppakking
- TT3 Nokkenas
- Weber 36/36 DCD Tweetraps carburateur
- Simons Uitlaat
Het resultaat was 117PK en 190NM Koppel.
De topsnelheid werd, voor wat het waard is ook nog even gemeten, 184km/h.
Al met al een knappe merkbare verandering vanaf een B20A met normaal 82PK en 160nm Koppel
Ik ben er blij mee, heb geen racemonster gekregen, maar wel een lekker spoepele auto waarmee in het dagelijks verkeer goed mee te komen is.
Het enige wat op de testbank opviel was dat waarschijnlijk een of meerdere klepsteelrubbers iets lekken. Bij deceleratie rookte hij een beetje blauwe rook. (zijn deze rubbers te vervangen zonder de kop los te halen?)
Groet Arco
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36
Kop is 20.000 kilometer geleden gereviseerd, hij komt bij Martens vandaan.
Echter ik hoor wel eens dat de rubbers los kunnen kopen, vandaar dat ik het even na wil lopen/vervangen. Het viel eigenlijk pas op tijdens de dyno.
Echter ik hoor wel eens dat de rubbers los kunnen kopen, vandaar dat ik het even na wil lopen/vervangen. Het viel eigenlijk pas op tijdens de dyno.
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Dus als je er nu weer nieuwe in zou zetten moet het over 20.000 km weer doen? Raar verhaal! Martens is België hè? Daar heb ik een nokkenas vandaan en het lijkt wel of ze daar zelf aan hebben zitten slijpen, de bramen zitten er nog aan, dit geheel off topic natuurlijk.
Groeten van Frans.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Dan zou ik zekers nog ff terug gaan naar Martens want dit is wel erg snel, kan zelfs nog onder de garantie vallen. Maar weet je het zeker dat het de rubbers zijn?? Kan ook onderdruk zijn door versleten of gebroken zuigerveren. En treedt het alleen op bij het gas loslaten bij maximaal toeren.AR schreef:Kop is 20.000 kilometer geleden gereviseerd, hij komt bij Martens vandaan.
Echter ik hoor wel eens dat de rubbers los kunnen kopen, vandaar dat ik het even na wil lopen/vervangen. Het viel eigenlijk pas op tijdens de dyno.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36
Ik weet niet zeker dat het de rubbers zijn, het treed op als ik + 5000 rpm gereden heb, en vervolgens het gas loslaat en op de motor rem en vervolgens weer een dot gas geef.
Volgens het Speedcentre is bij acceleratie de zuigerveren, en bij deceleratie waarschijnlijk de klepsteelrubbers.
Compressie is onlangs getest en 10,5~11 bar op alle cilinders.
De kop is geleverd via een lokale Volvo Klassieker garage, echter heeft die hem bij Martens vandaan zover ik begrepen heb.
Volgens het Speedcentre is bij acceleratie de zuigerveren, en bij deceleratie waarschijnlijk de klepsteelrubbers.
Compressie is onlangs getest en 10,5~11 bar op alle cilinders.
De kop is geleverd via een lokale Volvo Klassieker garage, echter heeft die hem bij Martens vandaan zover ik begrepen heb.
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Compressie lijkt me niet verkeerd.
Als ik het goed onthouden heb, moet je voor het monteren van je klepsteelrubbers je hele klep demonteren, Lijkt me vrij onmogelijk zonder de kop te lichten.
@Admiral, bedoel je voor de B18 niet de rubber dopjes die bovenop de klepveer zit? Die zijn namelijk alleen voor de B18.
Groeten, Boele
Als ik het goed onthouden heb, moet je voor het monteren van je klepsteelrubbers je hele klep demonteren, Lijkt me vrij onmogelijk zonder de kop te lichten.
@Admiral, bedoel je voor de B18 niet de rubber dopjes die bovenop de klepveer zit? Die zijn namelijk alleen voor de B18.
Groeten, Boele
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36
Ik heb via het v44 forum begrepen dat het met handigheid kan als de kop eropzit.Boele schreef:Compressie lijkt me niet verkeerd.
Als ik het goed onthouden heb, moet je voor het monteren van je klepsteelrubbers je hele klep demonteren, Lijkt me vrij onmogelijk zonder de kop te lichten.
@Admiral, bedoel je voor de B18 niet de rubber dopjes die bovenop de klepveer zit? Die zijn namelijk alleen voor de B18.
Groeten, Boele
Je moet met perslucht de kleppen forceren (druk in de cilinder opbouwen) en vervolgens de veer verwijderen zonder dat de klep in de cilinder valt.
Dan de rubbers vervangen en de veer weer monteren.
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Heb het inderdaad ook gelezen op het v44 forum. Hoe bouw je echter de druk op in je cilinder? Via het bougiegat lijkt me logisch, maar dan?
Normaal gesproken om een klepveer te demonteren zet je toch een soort lijmtang onderop de klep, en bovenop de veer en zo druk je de halve maantjes er uit. Hoe doe je dat zonder de kop te lichten? Ben benieuwd! In ieder geval een uitdaging voor als ik ze ooit een keer los moet halen!
Normaal gesproken om een klepveer te demonteren zet je toch een soort lijmtang onderop de klep, en bovenop de veer en zo druk je de halve maantjes er uit. Hoe doe je dat zonder de kop te lichten? Ben benieuwd! In ieder geval een uitdaging voor als ik ze ooit een keer los moet halen!
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36
Ik denk dat als je van een bougie het keramiek verwijderd, en een gat voor je hier wel een slang aan kan maken, welke je aan de andere kant op een compressor aansluit.Boele schreef:Heb het inderdaad ook gelezen op het v44 forum. Hoe bouw je echter de druk op in je cilinder? Via het bougiegat lijkt me logisch, maar dan?
Normaal gesproken om een klepveer te demonteren zet je toch een soort lijmtang onderop de klep, en bovenop de veer en zo druk je de halve maantjes er uit. Hoe doe je dat zonder de kop te lichten? Ben benieuwd! In ieder geval een uitdaging voor als ik ze ooit een keer los moet halen!
Zo kun je tot 8 bar druk opbouwen in je verbrandingsruimte.
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Ik begin ook te twijfelen maar ik dacht dat mijn schoonvader zoiets vertelde. Maar er zit wel een verschil van constructie als je een B18 of 20 hebt, of is dat niet zo??Boele schreef:
@Admiral, bedoel je voor de B18 niet de rubber dopjes die bovenop de klepveer zit? Die zijn namelijk alleen voor de B18.
Groeten, Boele
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Ik heb heeeel lang geleden gezien hoe ze dat deden, daar was een hulpmiddel cq stuk gereedschap voor. Het is wel lastig hoor want je komt net een paar vingers tekort.Boele schreef:Heb het inderdaad ook gelezen op het v44 forum. Hoe bouw je echter de druk op in je cilinder? Via het bougiegat lijkt me logisch, maar dan?
Normaal gesproken om een klepveer te demonteren zet je toch een soort lijmtang onderop de klep, en bovenop de veer en zo druk je de halve maantjes er uit. Hoe doe je dat zonder de kop te lichten? Ben benieuwd! In ieder geval een uitdaging voor als ik ze ooit een keer los moet halen!
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Tsja, ik heb het op de beun manier gedaan. Een buisje van 10cm gezaagd, deze half open gezaagd zodat je er bij kunt om er de halve maantjes in te leggen/ uit te halen en dan een lijmtang onder op de klep en boven op de veer. Werkt prima. Stukje hout er tussen, zo slecht is het ook weer niet voor de klep zolang je het met beleid doet.
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Als je de kop los hebt liggen en je neemt een flinke lijmtang, zo één met een brede voet en je slijpt daar een sleuf uit die breder is dan de klepsteen en de halve maantje dan is het appeltje eitje hoef je geen open gezaagd busje te gebruiken, geen gemier met wegspringende veren en zoek geraaktje halve maantjes. Maar er zijn meer wegen naar Rome.Boele schreef:Tsja, ik heb het op de beun manier gedaan. Een buisje van 10cm gezaagd, deze half open gezaagd zodat je er bij kunt om er de halve maantjes in te leggen/ uit te halen en dan een lijmtang onder op de klep en boven op de veer. Werkt prima. Stukje hout er tussen, zo slecht is het ook weer niet voor de klep zolang je het met beleid doet.
- Riemer Amazon
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15.05.2009 - 10:27
- Locatie: Sint Nicolaasga
Het is wel te doen zonder de kop eraf te halen. Zo heb ik het gedaan.
Tuimerlaars as verwijderd en een andere lege tuimelaaras teruggeplaatst.
Bougies eruit.
Tik met een dop 19 ofzo, op de ring die de kleppen op zijn plek houden. Bij elke klep, zodat de klepspietjes los schrikken.
Zuiger van cilinder 1 op bovenste stand gezet.
Een stukje omgebogen betonijzer (zoals een lepel ook is gebogen) in het bougiegat gestopt om de klep tegen te houden. (wel de bougiegat draad beschermen)
Een stukje strip gepakt (ongeveer 25 cm lang) met een gat erin welke groter is dan de diameter van de klepspietjes.
Het stuk strip onder de tuimerlaar as houden en het gat precies in de midden van de klep zetten. Dan de tuimelaaras als draaipunt gebruiken en zo de klepveer naar onder drukken. Als het goed is blijven dan de klep en de spietjes boven, zodat de spietjes van de klep kunnen En de klep zelf, en de spietjes boven blijven.
Zo kun je ze er af halen en ook weer opzetten. Klep voor klep.
Doordat de zuiger op het bovenste punt staat kunnen de kleppen nooit in het blok vallen. Er is bij mij niks beschadigd en het roken was over.
Tuimerlaars as verwijderd en een andere lege tuimelaaras teruggeplaatst.
Bougies eruit.
Tik met een dop 19 ofzo, op de ring die de kleppen op zijn plek houden. Bij elke klep, zodat de klepspietjes los schrikken.
Zuiger van cilinder 1 op bovenste stand gezet.
Een stukje omgebogen betonijzer (zoals een lepel ook is gebogen) in het bougiegat gestopt om de klep tegen te houden. (wel de bougiegat draad beschermen)
Een stukje strip gepakt (ongeveer 25 cm lang) met een gat erin welke groter is dan de diameter van de klepspietjes.
Het stuk strip onder de tuimerlaar as houden en het gat precies in de midden van de klep zetten. Dan de tuimelaaras als draaipunt gebruiken en zo de klepveer naar onder drukken. Als het goed is blijven dan de klep en de spietjes boven, zodat de spietjes van de klep kunnen En de klep zelf, en de spietjes boven blijven.
Zo kun je ze er af halen en ook weer opzetten. Klep voor klep.
Doordat de zuiger op het bovenste punt staat kunnen de kleppen nooit in het blok vallen. Er is bij mij niks beschadigd en het roken was over.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Is inderdaad ook een methode! Maar met perslucht lijkt me ook wel gaaf!Riemer Amazon schreef:Het is wel te doen zonder de kop eraf te halen. Zo heb ik het gedaan.
Tuimerlaars as verwijderd en een andere lege tuimelaaras teruggeplaatst.
Bougies eruit.
Tik met een dop 19 ofzo, op de ring die de kleppen op zijn plek houden. Bij elke klep, zodat de klepspietjes los schrikken.
Zuiger van cilinder 1 op bovenste stand gezet.
Een stukje omgebogen betonijzer (zoals een lepel ook is gebogen) in het bougiegat gestopt om de klep tegen te houden. (wel de bougiegat draad beschermen)
Een stukje strip gepakt (ongeveer 25 cm lang) met een gat erin welke groter is dan de diameter van de klepspietjes.
Het stuk strip onder de tuimerlaar as houden en het gat precies in de midden van de klep zetten. Dan de tuimelaaras als draaipunt gebruiken en zo de klepveer naar onder drukken. Als het goed is blijven dan de klep en de spietjes boven, zodat de spietjes van de klep kunnen En de klep zelf, en de spietjes boven blijven.
Zo kun je ze er af halen en ook weer opzetten. Klep voor klep.
Doordat de zuiger op het bovenste punt staat kunnen de kleppen nooit in het blok vallen. Er is bij mij niks beschadigd en het roken was over.
Op het v44forum vertelde ze dat je het in een half uurtje kan doen. Ik zou er toch maar de tijd voor nemen!
PS, Hoeveel run's heb je uiteindelijk gedraaid en wat kost zoiets nou?
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Riemer Amazon schreef:Het is wel te doen zonder de kop eraf te halen. Zo heb ik het gedaan.
Tuimerlaars as verwijderd en een andere lege tuimelaaras teruggeplaatst.
Bougies eruit.
Tik met een dop 19 ofzo, op de ring die de kleppen op zijn plek houden. Bij elke klep, zodat de klepspietjes los schrikken.
Zuiger van cilinder 1 op bovenste stand gezet.
Een stukje omgebogen betonijzer (zoals een lepel ook is gebogen) in het bougiegat gestopt om de klep tegen te houden. (wel de bougiegat draad beschermen)
Een stukje strip gepakt (ongeveer 25 cm lang) met een gat erin welke groter is dan de diameter van de klepspietjes.
Het stuk strip onder de tuimerlaar as houden en het gat precies in de midden van de klep zetten. Dan de tuimelaaras als draaipunt gebruiken en zo de klepveer naar onder drukken. Als het goed is blijven dan de klep en de spietjes boven, zodat de spietjes van de klep kunnen En de klep zelf, en de spietjes boven blijven.
Zo kun je ze er af halen en ook weer opzetten. Klep voor klep.
Doordat de zuiger op het bovenste punt staat kunnen de kleppen nooit in het blok vallen. Er is bij mij niks beschadigd en het roken was over.
Ik zeg "de kop eraf is sneller èn simpeler".
Groeten van Frans.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 03.01.2006 - 08:36
Ik heb in totaal 6 run's gedraaid en was 190,- incl kwijt.
Dit is incl het volgende:
- 6 runs
- sproeiers vervangen
- Ontsteking op tijd gezet
- Koffie
- Printjes van de runs
- 1,5uur arbeid
Gr
Arco
Dit is incl het volgende:
- 6 runs
- sproeiers vervangen
- Ontsteking op tijd gezet
- Koffie
- Printjes van de runs
- 1,5uur arbeid
Gr
Arco
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Maar niet leuker!v700r schreef:Riemer Amazon schreef:Het is wel te doen zonder de kop eraf te halen. Zo heb ik het gedaan.
Tuimerlaars as verwijderd en een andere lege tuimelaaras teruggeplaatst.
Bougies eruit.
Tik met een dop 19 ofzo, op de ring die de kleppen op zijn plek houden. Bij elke klep, zodat de klepspietjes los schrikken.
Zuiger van cilinder 1 op bovenste stand gezet.
Een stukje omgebogen betonijzer (zoals een lepel ook is gebogen) in het bougiegat gestopt om de klep tegen te houden. (wel de bougiegat draad beschermen)
Een stukje strip gepakt (ongeveer 25 cm lang) met een gat erin welke groter is dan de diameter van de klepspietjes.
Het stuk strip onder de tuimerlaar as houden en het gat precies in de midden van de klep zetten. Dan de tuimelaaras als draaipunt gebruiken en zo de klepveer naar onder drukken. Als het goed is blijven dan de klep en de spietjes boven, zodat de spietjes van de klep kunnen En de klep zelf, en de spietjes boven blijven.
Zo kun je ze er af halen en ook weer opzetten. Klep voor klep.
Doordat de zuiger op het bovenste punt staat kunnen de kleppen nooit in het blok vallen. Er is bij mij niks beschadigd en het roken was over.
Ik zeg "de kop eraf is sneller èn simpeler".
(+ je vergeet dat een koppakkingsetje ook 40euro is!)
190euro voor 6runs en info vind ik lang niet gek!
*gaat eerst maar eens zorgen dat hij zijn auto weer opbouwt*
Gr Boele