Ok, ik moet het er maar aan wagen, het is toch pinsteren.
Sinds 6 maanden in het gelukkige bezit van een T6 '99 LPI. In het begin problemen gehad met ABS controller, gelukkig opgelost.
Maar de melding: "emissie controle vereist" en het lambda lampje wil maar niet uit.. Auto loopt stationair niet netjes, je voelt het blok licht inhouden. Bij volgas houdt de motor in bij 3000 toeren en schiet dan verder en bij 5000 toeren houdt het weer in en gaat dan langzaam verder..
Paar keer uit laten lezen, diverse meldingen (Lambdasonde, storingen bij diverse cilinders, etc).
- Lambda sonde vervangen, geen resultaat (of tijdelijk)
- Bougies vervangen
- Lekkage carterontluchting opgelost (tijdelijk resultaat, liep heel netjes en volledig acceleren)
- TCV vervangen door exemplaar IPD (tijdelijk resultaat)
- Diverse gebruikte LMM's gemonteerd, met geen of tijdelijk resultaat.
De meldingen die nu uitgelezen worden zijn van zelfde aard. Lambdasonde, storingen bij diverse cilinders, etc.
Vanavond gereden zonder LMM en niet inhouden bij 3000 toeren, wel bij 5000. Met LMM wil de snelheid niet echt meer boven de 190 - 200 uitkomen, terwijl 230 voorheen (maandje geleden) geen probleem was.. (Ook toen brandde het lambda lampje en de melding Emissie controle vereist).
Wie o wie heeft een idee, beginnen bij een originele LMM, of iets met gasklephuis, of wellicht boubines..?
Wie is bekend met het feit dat de 0280218108 LMM ook op de T6 '99 kan? deze hebben ze namelijk wel bij Actronics en de 0280218109 niet. Of moet het een echte Bosch zijn voor max resultaat..?
Wie zin heeft, ik hoor graag je tips en trucs.
Inhouden bij 5000 toeren
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
LMM kun je het beste origineel nemen, net als bougies en lambdasondes. Van die laatste zitten er trouwens 4 in (2 voor de 2 catalysatoren en 2 daar achter) . Bobines willen trouwens ook wel eens een storingsmelding triggeren. Zijn niet al te duur en kun je eventueel ook zelf vervangen als je weet om welke cylinders het gaat.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Brutus850
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
- Locatie: Utrecht
Dank voor de reacties.
De Lambdasonde die ik heb vervangen was de links voorste, vraag me nog steeds af, of deze kapot was, maar ja meteen weggegooid, dus kom er nooit achter.
De bobines vond ik er niet zo fris meer uit zien, bij het vervangen van de bougies. Zijn deze door te meten? Wellicht dat de foutmeldingen van de cilinders hierdoor worden veroorzaakt (het waren 1, of 2 cilinders die de melding gaven)..
Dan nog de LMM, veel over gelezen. Wat mag zo'n ding nou kosten? En zijn ze alleen bij de dealer te halen, of ook goedkoop(er) op internet (origineel dan)?
@ M@rcel, Compressie is volgens mij wel in orde.. Gezien de power die ontwikkeld wordt, geen olieverbruik.
Thanks so far.
De Lambdasonde die ik heb vervangen was de links voorste, vraag me nog steeds af, of deze kapot was, maar ja meteen weggegooid, dus kom er nooit achter.
De bobines vond ik er niet zo fris meer uit zien, bij het vervangen van de bougies. Zijn deze door te meten? Wellicht dat de foutmeldingen van de cilinders hierdoor worden veroorzaakt (het waren 1, of 2 cilinders die de melding gaven)..
Dan nog de LMM, veel over gelezen. Wat mag zo'n ding nou kosten? En zijn ze alleen bij de dealer te halen, of ook goedkoop(er) op internet (origineel dan)?
@ M@rcel, Compressie is volgens mij wel in orde.. Gezien de power die ontwikkeld wordt, geen olieverbruik.
Thanks so far.
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Klepspeling gecheckt? Luchtfilter?
LMM van Pierburg is vandaag de dag voor vele gerenommeerde automerken standaard af-fabriek gemonteerd. Deze heeft geen gloeidraad meer, maar een folie, en is veel minder aan slijtage en aanslag onderhevig dan zijn voorgangers.
De sensor kost nog geen 100 euro en is gewoon in het Bosch-huis te schroeven.
Gezien het feit dat er storingen op specifieke cylinders worden gemeld zou het inderdaad heel goed aan de bobines kunnen liggen, of de kleppen, of injectoren?
LMM van Pierburg is vandaag de dag voor vele gerenommeerde automerken standaard af-fabriek gemonteerd. Deze heeft geen gloeidraad meer, maar een folie, en is veel minder aan slijtage en aanslag onderhevig dan zijn voorgangers.
De sensor kost nog geen 100 euro en is gewoon in het Bosch-huis te schroeven.
Gezien het feit dat er storingen op specifieke cylinders worden gemeld zou het inderdaad heel goed aan de bobines kunnen liggen, of de kleppen, of injectoren?
S80 2,5T AUT5 2004
- Brutus850
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
- Locatie: Utrecht
Frumpy,
Luchtfilter is schoon. klepspeling niet gecheckt, zal ook niet meevallen denk ik en ook niet nodig bij een '99? Ze zijn in ieder geval niet hoorbaar..
Die Pierburg, daar heb ik meer over gelezen, maar ik vind de site een beetje wazig. Heb ze een meilatje gestuurd met de vraag of ze een LMM kunnen leveren voor de T6 '99.
Ga me denk ik na het vervangen van de LMM richten op de bobines. Zijn deze te checken, of door te meten of zo, of gewoon vervangen..?
Luchtfilter is schoon. klepspeling niet gecheckt, zal ook niet meevallen denk ik en ook niet nodig bij een '99? Ze zijn in ieder geval niet hoorbaar..
Die Pierburg, daar heb ik meer over gelezen, maar ik vind de site een beetje wazig. Heb ze een meilatje gestuurd met de vraag of ze een LMM kunnen leveren voor de T6 '99.
Ga me denk ik na het vervangen van de LMM richten op de bobines. Zijn deze te checken, of door te meten of zo, of gewoon vervangen..?
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Met die LMM heb je inderdaad een punt. Zie net dat deze voor de T6 wel leverbaar is, maar pas voor de modellen vanaf 6-2001. Misschien hebben ze een alternatief.
Voor wat betreft de bobines zou je dit verhaal eens kunnen doorlezen. Met name vanaf pagina 5.
http://hella-online.code-x.de/uploads/a ... 009_NL.pdf
De waarden voor de Volvo (Beru) bobines zijn denk ik ook wel ergens te achterhalen.
Zonder waarden is het ook wel te doen, alles doormeten, bij 1 of 2 afwijkingen zie je het dan vanzelf wel. Tenzij ze allemaal rot zijn.
Voor wat betreft de bobines zou je dit verhaal eens kunnen doorlezen. Met name vanaf pagina 5.
http://hella-online.code-x.de/uploads/a ... 009_NL.pdf
De waarden voor de Volvo (Beru) bobines zijn denk ik ook wel ergens te achterhalen.
Zonder waarden is het ook wel te doen, alles doormeten, bij 1 of 2 afwijkingen zie je het dan vanzelf wel. Tenzij ze allemaal rot zijn.
S80 2,5T AUT5 2004
- Brutus850
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
- Locatie: Utrecht
Dank je,
Dat is een hele mooie beschrijving, ga er snel mee aan de slag.
Wacht het mailtje van Pierburg wel even af voor de LMM.
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een LMM 0280218108 in een T6 '99? Het werkt wel en volgens Rima, kan het ook gewoon. Maar ik vraag me af, is die 0280218109 LMM niet specifiek voor deze auto, wat is het nut van de de 109 als een 108 ook werkt?
Dat is een hele mooie beschrijving, ga er snel mee aan de slag.
Wacht het mailtje van Pierburg wel even af voor de LMM.
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een LMM 0280218108 in een T6 '99? Het werkt wel en volgens Rima, kan het ook gewoon. Maar ik vraag me af, is die 0280218109 LMM niet specifiek voor deze auto, wat is het nut van de de 109 als een 108 ook werkt?
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
In een T6 van '99 moet volgens mij de Bosch 0280218109 LMM. Ik heb deze toevallig enkele weken geleden zelf via een groupbuy op het volvo850 forum gekocht voor 165 Euro om hem preventief te kunnen vervangen. Ik zou er niet zomaar een ander type LMM inschroeven zonder héél zeker te weten dat ie ook echt werkt.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
@ Brutus850,
Ik ben blij dat jij die problemen hebt want ...................... ze zijn (nagenoeg) identiek aan de problemen die ik op het moment heb met onze S40 1.6 en de reacties op jouw vragen zijn voor mij ook bruikbaar !
In eerste instantie heeft de dealer de nokkenassensor vervangen maar helaas óók maar met een tijdelijk positief resultaat.
Daarom ik wil ik de bobines en/of de LMM vervangen.
Ik heb slechts twee vragen:
1. Moet de auto ná het vervangen van de bobines aan de computer ?
2. Moet de auto ná het vervangen van de LMM aan de computer ?
Rob
Ik ben blij dat jij die problemen hebt want ...................... ze zijn (nagenoeg) identiek aan de problemen die ik op het moment heb met onze S40 1.6 en de reacties op jouw vragen zijn voor mij ook bruikbaar !



In eerste instantie heeft de dealer de nokkenassensor vervangen maar helaas óók maar met een tijdelijk positief resultaat.
Daarom ik wil ik de bobines en/of de LMM vervangen.
Ik heb slechts twee vragen:
1. Moet de auto ná het vervangen van de bobines aan de computer ?
2. Moet de auto ná het vervangen van de LMM aan de computer ?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Neem even contact op met de persoon achter dit profiel, Antoine:Brutus850 schreef:Ok Marc, helder!
Zijn er destijds teveel besteld bij de groupsbuy, of heeft iedereen er eentje genomen zover je weet? Bij wie zijn die besteld, is dat bekend?
http://www.volvo850forum.nl/index.php?a ... ile;u=5219
Zijn mailadres zal ik je even pb'en.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Brutus850
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
- Locatie: Utrecht
Marc O, dank je wel!
gsx750r, Fijn om te horen dat ik iemand heb blijgemaakt!
Als eerste zou ik de computer uit laten lezen, het kan namelijk van alles zijn.. Daarna zou ik de bobines doormeten, als er niets anders gevonden kan worden. Als deze goed (b)lijken, de LMM vervangen.
gsx750r, Fijn om te horen dat ik iemand heb blijgemaakt!
Als eerste zou ik de computer uit laten lezen, het kan namelijk van alles zijn.. Daarna zou ik de bobines doormeten, als er niets anders gevonden kan worden. Als deze goed (b)lijken, de LMM vervangen.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
@ Frumpy: Bedankt, scheelt (voorlopig) weer een rit naar de dealer.
@ Brutus850: Ook bedankt en ......ik zal het probleem ook zeker op deze wijze te lijf gaan !
Rob
@ Brutus850: Ook bedankt en ......ik zal het probleem ook zeker op deze wijze te lijf gaan !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Ook al betreft het dan een S40....... ik heb hier gereageerd omdat de problemen nagenoeg identiek waren aan die van Brutus850 dus dan ook de 'ontknoping' hier !

Zoals Brutus850 al zei: .....'het kan namelijk van alles zijn' , is hiermee dan ook weer ondubbelzinnig bewezen !
Rob

Zoals Brutus850 al zei: .....'het kan namelijk van alles zijn' , is hiermee dan ook weer ondubbelzinnig bewezen !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Dat is dan een minder goed teken. Op LPG zou ik ze juist wel willen horen.Brutus850 schreef:klepspeling niet gecheckt, zal ook niet meevallen denk ik en ook niet nodig bij een '99? Ze zijn in ieder geval niet hoorbaar..
Van een T6 weet ik niet of ze zijn voorzien van vaste stoters.
Van de 2.4 weet ik wel dat er in enkele gevallen in de in 1999 geleverde Volvo's ook al waren voorzien van vaste stoters
in plaats van de hydraulische.
@Ramon&Ramon weet dit vast en zeker. Anders wel via motor nummer.
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Welk onderdeel is dat?gsx750r schreef:Ook al betreft het dan een S40....... ik heb hier gereageerd omdat de problemen nagenoeg identiek waren aan die van Brutus850 dus dan ook de 'ontknoping' hier !
Zoals Brutus850 al zei: .....'het kan namelijk van alles zijn' , is hiermee dan ook weer ondubbelzinnig bewezen !
Rob
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
De 5 cylinder motoren zijn vanaf medio '99 (MY2000) uitgerust met vaste klepstoters. De 6 cylinders (waaronder de T6) zijn vanaf MY2001 uitgerust met vaste klepstoters.AlexV70 schreef:Dat is dan een minder goed teken. Op LPG zou ik ze juist wel willen horen.Brutus850 schreef:klepspeling niet gecheckt, zal ook niet meevallen denk ik en ook niet nodig bij een '99? Ze zijn in ieder geval niet hoorbaar..
Van een T6 weet ik niet of ze zijn voorzien van vaste stoters.
Van de 2.4 weet ik wel dat er in enkele gevallen in de in 1999 geleverde Volvo's ook al waren voorzien van vaste stoters
in plaats van de hydraulische.
@Ramon&Ramon weet dit vast en zeker. Anders wel via motor nummer.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Brutus850
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 29.12.2009 - 09:48
- Locatie: Utrecht
Dus zou je de kleppen van mijn auto [kras door wat van toepassing is] wel/niet moeten horen?Marc O. schreef:De 5 cylinder motoren zijn vanaf medio '99 (MY2000) uitgerust met vaste klepstoters. De 6 cylinders (waaronder de T6) zijn vanaf MY2001 uitgerust met vaste klepstoters.AlexV70 schreef:Dat is dan een minder goed teken. Op LPG zou ik ze juist wel willen horen.Brutus850 schreef:klepspeling niet gecheckt, zal ook niet meevallen denk ik en ook niet nodig bij een '99? Ze zijn in ieder geval niet hoorbaar..
Van een T6 weet ik niet of ze zijn voorzien van vaste stoters.
Van de 2.4 weet ik wel dat er in enkele gevallen in de in 1999 geleverde Volvo's ook al waren voorzien van vaste stoters
in plaats van de hydraulische.
@Ramon&Ramon weet dit vast en zeker. Anders wel via motor nummer.
Anyways, ik verdenk de kleppen er niet van, het verbruik is netjes, etc. Denk eerder aan een of meerdere bobines. Ook omdat pas bij veel toeren de motor echt inhoudt. Met het vervangen van de bougies een paar maanden geleden vond ik deze er al een beetje shabby uitzien.. vrijdag weet ik meer.