wielschermrand 440

Alles over de 440 / 460
ignas
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.05.2010 - 13:54

om mijn 440 uit 04-1996 deze week door de APK keuring te krijgen moet ik een lijstje met dingen laten repareren, zoals
- de claxon laten werken (vervangen)
- remmen voor deels vernieuwen
- handremkabels vervangen
- het geroeste plaatwerk van de wielschermranden boven de achterwielen opknappen.

via marktplaats kan ik handremkabels krijgen; kan ik die er dan zelf opzetten, of zijn de bevestigingsdelen zo verroest dat een werkplaats dat moet doen?

kan ik bij brezan een claxon krijgen?

het meest lastige (voor mij) zijn de wielschermranden boven de achterwielen. die heb ik te koop gezien bij van wezel autoparts in duitsland of belgie (onderdeelnummers 59 44 147 en 59 44 148). maar: is dat plaatwerk en moet dat in plaats van het huidige plaatwerk gelast worden, of zijn het kunststofdelen die je op het bestaande, roest-bewerkte plaatswerk schroeft of zo? ik kan er niets over vinden.

alvast dank voor jullie adviezen.

ignas
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=32927


Claxon is idd daar leverbaar, maar ook op de sloop.

Handremkabels zijn goed te doen. Met trommels iets meer werk dan bij schijven.
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Die claxon kocht ik laatst voor 15 euries bij een auto speciaalzaak.
Maar die remmen zijn van die "rot" klussen als je geen brug hebt. Handremkabels is dan een makkie. Remmen voor? Alleen de remblokjes of de hele klauw? Of ook nog de kabels er bij?
Als ik aan de randen denk dan heb ik wel eens delen bij een oude wagen er uit geslepen en deze er in laten lassen. Maar wat kost dat?
Ik vind dit een rekensommetje. Is de auto het nog waard? Hoeveel gaat het kosten als je dingen laat doen. Hoeveel tijd en zweet als je het zelf doet.
Als het een piekfijne prima wagen is (wat ik mij afvraag met deze problemen) dan doen maar aan de andere kant krijg je straks je vakantiegeld en rijdt je voor een paar honderd euro een ander. Zie Marktplaats. Je kan dan ook weer gebruik maken van je huidige auto. Onderdelen er af halen en hergebruiken als ze goed zijn. Tenminste, zo denk ik er over.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
ignas
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.05.2010 - 13:54

dank voor jullie feed-back; stel ik erg op prijs.

ja, het was inderdaad een dilemma, maar ik wil de 440 graag weggeven aan een vriend die er enorm mee geholpen is. hij is motorisch prima, start, schakelt rijdt en veert perfect, er zit airco in, trekhaak eronder, mistlampen, net een nieuwe voorruit laten plaatsen, heb er een set goede winterbanden bij, alles werkt goed en ik baal eigenlijk alleen maar van de roest (de rest beschouw ik maar als gewoon onderhoud).

heb vandaag op de sloop in de betuwe een paar goede remschijven en blokken (waarschijnlijk recent vernieuwd, zag er allemaal nog goed uit) en een werkende claxon gevonden. alles bij elkaar E 60. ga de schijven en bijbehorende blokken er morgen proberen onder zetten als ik de bouten los krijg. klauwen en kabels zijn nog goed in mijn 440. (aan de andere kant, een garage heeft dat waarschijnlijk in nog geen een uurtje voor elkaar, schat ik?)

als de handremkabels makkelijk te doen zijn laat ik dat de APK boer wel doen (ik heb geen brug), zal me de kop niet kosten (half uurtje?).

resteert het geroeste plaatwerk...
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Jammer van het o zo bekende roest probleem in de wielkasten. Ik heb er ook wat last van. Heb er gewoon overheen geschilderd met hammerite. Maar wanneer is de roest in de wielkasten een APK afkeur?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
ignas
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.05.2010 - 13:54

EvertBram schreef:Jammer van het o zo bekende roest probleem in de wielkasten. Ik heb er ook wat last van. Heb er gewoon overheen geschilderd met hammerite. Maar wanneer is de roest in de wielkasten een APK afkeur?
"De dragende en versterkende delen van chassis en carrosserie van de personenauto mogen niet zijn gescheurd of gebroken. Zij moeten goed bevestigd zijn mogen niet ernstig geroest of vervormd zijn."

ik denk dat de keurmeester bepaalt wat "ernstig" is. hoe dan ook, een onaangename verrassing, ook al omdat er in mijn vorig keuringsrapport zelfs geen melding van werd gemaakt van roest als aandachtspunt.

ik kwam net al surfend ook deze site tegen:

http://www.leenapk.nl/article.php?article_id=30
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Leuk stukje, heb 't gelezen. Maar ik vind de wielkast randen geen dragende delen. Ik denk meer aan categorie 2 uit je link, dus 50% rot max. Maarja, de keur'meester' bepaald...
Hoever zijn jouw schermen doorgerot? Kun je misschien een foto ervan plaatsen?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
ignas
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.05.2010 - 13:54

3 plaatjes:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ignas
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.05.2010 - 13:54

aan de andere wielkast achter zit nauwelijks roest.
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Maar dan nog is dit geen dragend deel (denk ik). Wat nou als je 't 'netjes' wegwerkt?

Ik ben wel benieuwd op welke exacte categorie de keurmeester dit heeft afgekeurd.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
ignas
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.05.2010 - 13:54

misschien heb je gelijk (ik weet niet wat hier wel of niet dragend is) maar hoe werk je zoiets (tijdelijk) weg? zwarte kunststof wielkastrand-randen ben ik nergens tegengekomen. dus ik vermoed dat het zal neerkomen op het schuren en sleeplassen van de binnenste en buitenste platen. uiteindelijk (= later, na de APK) moet die roest wel aangepakt worden, want anders gaat t steeds verder. of werkt hammerite afdoende goed bij jou?

en heeeeel misschien is 't bij kwikfit wel afgekeurd in de hoop dat ze er nog wat aan konden verdienen... kwikfit heeft de reparaties afgelopen week begroot op E 935 en dat was exclusief het laswerk. ik zal de locale garage bij mij in de buurt dinsdag vragen of ze de binnenste en buitenste plaatdelen kunnen sleeplassen o.i.d. samen met de rem(kabel)vervanging van de sloopdelen ben ik dan in totaal maar 3 of 400 euro kwijt (hoop ik). dan kan de volgende eigenaar er de komende zomer op z'n gemak nog een paar andere wielkastranden onder laten zetten.
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Naar mijn overtuigende mening is dit géén afkeur!
Ik dacht dat de roest flink omhoog was getrokken maar het is echt alleen maar het randje.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Dus zoek een andere APK keurder, en ga a.u.b. niet naar Kwikfit!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Ik meen, per compartiment van de auto wordt berekend/geschat, dus als een kokerbalk ( ongeacht dragend ) wat gaten in gerot zijn, mag dat geloof ik totaal 30% zijn van dat onderdeel, als je iemand treft die te hoog inschat..dan hang je.
Je wielkast rand is wel aardig getroffen door de roest.

Ben je in Heteren geweest voor onderdelen?
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
ignas
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.05.2010 - 13:54

als de wielkastrand echt een heel apart gedefinieerd compartiment is [?], ja, dan is die ongeveer 30 weggerot.

en ja, ik heb die sloop-onderdelen inderdaad in heteren gehaald. hoe weet je dat...? claxon was trouwens niet nodig; de originele deed het nog perfect (kwestie van kabelbreuk).
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Vraag je keurmeester eens waarop hij de afkeur exact op heeft gebaseerd.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

[quote="EvertBram" Maar wanneer is de roest in de wielkasten een APK afkeur?[/quote]

als de roest dusdanig is kan het zoiets worden als "scherpe delen".er mogen geen rare (scherpe) randen of uitsteeksels aan een auto zitten.of het een dragend deel v/d de auto is of niet ,dat maakt niets uit.
groet'n uut grunn
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Gewoon met een lammellenschijf op de haakse slijper door de binnenzijde en al het scherpe eraf halen. Netjes het rodelakwerk wat in het zicht is als je naast de auto staat (ruim) afplakken en dan (evt eerst nog wat primer) met tectyl dicht spuiten. Kan hij zo weer een paar jaartjes mee. De andere kant goed schoonmaken met een borstel en hetzelfde truucje uithalen. Scheelt je later weer een hoop werk. Is zeker geen afkeur.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
ignas
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.05.2010 - 13:54

dank voor jullie reacties en goede adviezen. morgen verandert de 440 voor een symbolisch bedragje van eigenaar, helaas zonder nieuwe APK. ik geef hem de reserve-onderdelen mee die de locale garage er gisteren niet in / onder wilde plaatsen (daar verdienden ze te weinig aan werd me verteld, dus toen heb ik 'm maar direct mee naar huis genomen).

hij neemt de 440 + jullie adviezen mee naar huis en op de dag dat de APK verloopt gaat hij aan de slag met herstelwerkzaamheden. ik zal hem met enige regelmaat weer zien en weet zeker dat hij nog jaren plezier van de 440 kan hebben!
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

ignas schreef: ik geef hem de reserve-onderdelen mee die de locale garage er gisteren niet in / onder wilde plaatsen (daar verdienden ze te weinig aan werd me verteld, dus toen heb ik 'm maar direct mee naar huis genomen).
Haha, het blijkt dus dat garage`s genoeg verdienen en geen last hebben van de recessie`s, ik heb precies hetzelfde meegemaakt als jij, onderdelen besteld via internet en plaatsen ho! maar ( heb het zelf maar gedaan ).

Je komt uit de Betuwe en die is niet zo groot vandaar ik inschatte Heteren, daar kom ik zelf ook wel eens :-)
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”