vliegwiel kapot?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Gothax
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 21.04.2010 - 06:28
Locatie: Heerlen

Ik post dit van mn telefoon dus ik zal het zo compact mogelijk proberen te houden! :)

Ik was dus vandaag onderweg en met dit weer zet ik de airco natuurlijk even lekker aan,
Bij constante snelheid gaf de airco soms een paar schokjes, alsof de riem doorslipte en vervolgens
weer oppakt. Ik had al eerder een klein probleem dat er iets jankte/doorslipte bij koude motor,
alsof er te weinig stuurbekrachtigingsolie in zit, dit is echter niet het geval. Verdenk de riem
of rollen maar garage zei dat het niks was omdat de multiriem automatisch spant en het dus
niet kan zijn dat de riem te slap staat?

Maar goed, ik was onderweg en op de snelweg hoor ik opeens een knak. Even later bij het
tankstation voelt de koppeling veel zwaarder aan, alsof de bekrachtiging eraf is? Dit heb
ik ook gehad in de lesauto van mn rij-instructeur destijds en toen was het vliegwiel kapot..

Zou dit bij mij ook het geval kunnen zijn en kan ik hier nog even mee doorrijden? Moet nog
ca. 300 km afleggen vandaag.. Voor de rest werkt alles wel naar behoren en schakelen en
rijden gaat ook prima!

Graag hoor ik van jullie!

Alvast bedankt!

Dachuan

Volvo S60 2.4 2002
Ford Transit 1980 ex-krankenwagen
Volvo V70 2.5 AUT 1998
Fiat Marea Weekend '98
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ben bang dat jou koppelingscylinder de geest heeft gegeven.
er staat wel meer over geschreven,gebruik de zoekfuntie
maar eens.
op zich heeft dit niets met je vliegwiel te maken.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Gothax
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 21.04.2010 - 06:28
Locatie: Heerlen

remmen gaat overigens ook een stuk stroever, maar als ik het goed begrijp is dat gedeeld? de koppeling/remvloeistof?
mocht de koppelingscylinder daadwerkelijk kapot zijn en evt. hebben gelekt, is het dan raadzaam om ook de koppeling + drukgroep te vervangen? het was vannacht erg donker dus geen idee of er iets heeft gelekt, zal vandaag even kijken of er een plasje onder de auto ligt!

Volvo S60 2.4 2002
Ford Transit 1980 ex-krankenwagen
Volvo V70 2.5 AUT 1998
Fiat Marea Weekend '98
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het "schokken" van de auto wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een niet juiste afstelling van de magneetkoppeling op je compressor. Als de luchtspleet na verloop van jaren te groot wordt, schokt de pomp bij het inschakelen.

De hoeveelheid remvloeistof kun je zelf eenvoudig controleren.

Het defecte vliegwiel van je rijschool (vermoedelijk een Golf V) staat los van jouw probleem.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Gothax
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 21.04.2010 - 06:28
Locatie: Heerlen

Net even gecheckt, remvloeistof is gewoon op peil. Heb net wel een klein stukje gereden en bij het achteruit inparkeren rook er wel iets verbrand maar het was niet die typische geur van een slippende koppeling, rook een beetje chemisch (vloeistof?)

Airco compressor ook maar eens laten checken deze week!

Volvo S60 2.4 2002
Ford Transit 1980 ex-krankenwagen
Volvo V70 2.5 AUT 1998
Fiat Marea Weekend '98
Gebruikersavatar
Gothax
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 21.04.2010 - 06:28
Locatie: Heerlen

Vandaag bij de garage geweest, het is de koppeling..de koppelingsplaat zelf was nog helemaal in orde (km stand 242.000) maar de drukgroep en frictieplaat waren al aardig aan het slijten..

kan er nog even mee blijven rijden maar de koppeling pakt al heel laat op, gaat wat stroever (hydraulisch druklager) en het gejank is afkomstig van de frictieplaat dus ik laat alles gewoon vervangen binnenkort :)

Volvo S60 2.4 2002
Ford Transit 1980 ex-krankenwagen
Volvo V70 2.5 AUT 1998
Fiat Marea Weekend '98
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Gothax schreef:Vandaag bij de garage geweest, het is de koppeling..de koppelingsplaat zelf was nog helemaal in orde (km stand 242.000) maar de drukgroep en frictieplaat waren al aardig aan het slijten..

kan er nog even mee blijven rijden maar de koppeling pakt al heel laat op, gaat wat stroever (hydraulisch druklager) en het gejank is afkomstig van de frictieplaat dus ik laat alles gewoon vervangen binnenkort :)

Hoe weet je dat de plaat goed is zonder te demonteren????????
Gebruikersavatar
truckingwally
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 19.04.2009 - 17:27

en wat is precies het verschil tussen een koppelingsplaat en een frictieplaat, ik dacht altijd dat dat het zelfde onderdeel was
(maar als de een goed is en de ander versleten dan kan het dus niet het zelfde onderdeel zijn)
Alles is onmogelijk , als je het maar wil !
Volvo 760GLE 1985 t/m 1992
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

de bekende glazenbol ramon!
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

een frictieplaat is een koppelingplaat,die kun je nooit beoordelen zonder de boel los te halen,of je moet Jomanda heten!
Gebruikersavatar
Gothax
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 21.04.2010 - 06:28
Locatie: Heerlen

hmm, second opinion toch maar eens doen :) maar denk dat het wegvallen van de koppelingsbekrachtiging wel aan het hydraulisch druklager ligt toch? (en daar moet toch de hele boel voor uitelkaar denk ik? en dan kun je best de hele koppeling meevervangen?)

ik kreeg overigens bij mijngarage.nl een offerte van iets over de 1050 euro en daar zat geen 2-massa vliegwiel of druklager bij. een LUK koppelingsset zonder druklager kost 283 euro volgens hbase, dus dan zou een willekeurige BOVAG garage zich meer dan 750 euro voor montage rekenen.. als je van een gemiddeld uurloon van 55 euro uitgaat zouden ze dus meer dan 13 uur bezig zijn?!?!?! :roll:

overigens zou het bij de garage waar ik ben geweest rond de 600 euro kosten, incl. druklager (excl. vliegwiel) ik mag daar altijd rondlopen en vragen wat ik wil dus bezeiken doen ze me niet :)

Volvo S60 2.4 2002
Ford Transit 1980 ex-krankenwagen
Volvo V70 2.5 AUT 1998
Fiat Marea Weekend '98
Gast

Heb je al gevraagd wat het gaat kosten als je alles wil gaan vervangen?
Zou er even bij gaan zitten. :wink:
Gebruikersavatar
Gothax
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 21.04.2010 - 06:28
Locatie: Heerlen

had al gezien dat het vliegwiel idd 675 euro kost *slik* hopen dat voor de rest alles in orde is! :D

Volvo S60 2.4 2002
Ford Transit 1980 ex-krankenwagen
Volvo V70 2.5 AUT 1998
Fiat Marea Weekend '98
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Is dat bij een dealer die 1050 euro en in of ex BTW?

Het is geen 13 uur werk,ik weet niet waar ze dat vandaan halen?
Gast

Nog een tip:
Je kan ook de onderdelen bestellen in Engeland (Andere forumleden zijn je voor gegaan):

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29895 @Jeroen was het volgende kwijt:
415013411 (vliegwiel) £240,60
623294233 (koppeling + koppelingscilinder) £184,48
verzendkosten £47,83
Totaal incl. belasting £ 543,85 en dat is omgerekend 627 euro


Hier ook nog één:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=29566

Montage laat je dan doen door het bij jouw vertrouwde adres.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als dat vertrouwde adres dan 13 uur werk rekent a 55 euro ex BTW,
Dan kom je ook op een kleine 1500 euro uit..incl onderdelen..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Als je 6 uur werk rekent incl onderdelen ben je hier net zo duur uit.
Gast

Ramon&Ramon schreef:Als je 6 uur werk rekent incl onderdelen ben je hier net zo duur uit.
:P Daar heb je gelijk aan.
Maar de geoefende Volvo monteur zal ook zijn beste beentje voor moeten zetten, om hem binnen 6 uur weer buiten te hebben staan.
Een dag werk (8 uren is denk ik redelijk).
Dus ergens tussen de 11- en 1200 euro (montage + zelf ALLE onderdelen bestellen in Engeland) zal het wel gaan kosten.

Ongeveer juist @Ramon&Ramon? :wink:
Gebruikersavatar
Gothax
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 21.04.2010 - 06:28
Locatie: Heerlen

@Ramon&Ramon: die 1013 euro (iets minder :)) is incl. btw, bij een aangesloten BOVAG garage (die aangesloten is bij mijngarage.nl) als je om gaat rekenen kom je dus op meer dan 13 uur arbeid uit, want ik weet niet waar ze anders die kosten van de offerte via mijngarage vandaan moeten halen?

Even op een rijtje:

Offerte Mijngarage.nl: 1013,88 euro incl. btw (excl. vliegwiel, hydraulisch druklager, versnellingsbakolie)
Koppelingsset LUK ex. druklager (via hbase): 283 euro
--
Verschil: 730 euro
Arbeid BOVAG garage +/- 55 euro/uur


Die garage waar ik normaal altijd naartoe ga rekent dus ongeveer 600 euro voor de LUK koppelingsset incl. hydraulisch druklager, incl. inbouw - mooie prijs toch? Alleen is dat vliegwiel wel echt verdomd duur, weet niet of ik dat dan beter preventief kan laten meevervangen? want het scheelt idd heel wat om 'm dan uit Engeland te halen! Km stand is momenteel dus 242.000 :)

Volvo S60 2.4 2002
Ford Transit 1980 ex-krankenwagen
Volvo V70 2.5 AUT 1998
Fiat Marea Weekend '98
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb ooit eens bij mijngarage een offerte aangevraagd voor een koppeling van mijn S60 (D5). Kwam op 600 euro uit. Was wel excl druklager en olie, maar dat was bij jou ook zo. Ik vind het verschil wel opmerkelijk groot. Het lijkt wel alsof mijngarage destijds (is al 3 jaar geleden) naam wilde maken als zijnde een goedkoop alternatief en nu dikke tarieven rekent. Ik vond het destijds ook al erg goedkoop, misschien dat de garages zijn gaan klagen dat de afgegeven prijzen te scherp waren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”