bandenslijtage

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Adri
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 09.10.2005 - 21:26
Locatie: Amersfoort

Toen ik mijn 440 kocht, heb ik er nieuwe banden om laten leggen bij de k***fit en de boel uit laten lijnen. Inmiddels ben ik zo'n 11.000 km verder en zien ze er zo uit:

AfbeeldingAfbeelding

Zoals je kunt zien zijn ze aan de buitenkant, totaal afgesleten. Volgens de plaatselijke kwikfitbaas komt deze slijtage niet doordat de auto niet goed uitgelijnd is, maar vooral door het zachte rubber vand de band. Het zijn Pirelli's P5000 dragon, 195/50/R15. Wanneer ik nieuwe banden laat monteren bij hen krijg ik uit coulance 20% korting en laat willen ze de wielen voor de zekerheid toch opnieuw uitlijnen. Zulke scheve slijtage kan toch niet anders dan door verkeerd uitlijnen lijkt mij? of zijn hier nog andere oorzaken voor te verzinnen? De auto trekt overigens niet naar een kant toe, beide banden zijn dan ook op de zelfde manier afgesleten.
Weet iemand of ik de kwikfit op de een of andere manier aansprakelijk stellen voor deze slijtage als gevolg van verkeerde uitlijning?

Groet,
Adri
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Dit is idd niet normaal, zeker wanneer de banden er pas 11.000km onder liggen. De coulanceregeling die KF aanbiedt, lijkt mij aan te geven dat ze iets erkennen... Wellicht kun je er meer uit halen dan die 20%? Ga eens naar de concurrent en laat die zijn licht er eens over schijnen.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Dat is zeker niet normaal, staan je wielen niet toevallig ook nog allebei naar binnen (of buiten) gedraaid als je stuur recht staat? Anders kun je volgens mij bijna nooit zo snel je banden verslijten. Tenzij je natuurlijk constant met spinnende wielen rondrijdt.
Gebruikersavatar
Adri
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 09.10.2005 - 21:26
Locatie: Amersfoort

Omdat ik het snel in orde wilde hebben, ben ik vanmorgen toch maar bij de KF langs geweest. Het bleek dat het rechterwiellager versleten is, waardoor er veel speling op het wiel zit. Ze geven dit ook als oorzaak van de slijtage, wat me wel aannemelijk lijkt. Kreeg gelukkig nog wel m'n 20% korting waar ik volgens hen nu geen recht op had.
Ze boden aan om meteen het lager te vervangen voor 150 Euro. Is dit aan te raden om bij KF te laten doen? Mijn gevoel zegt dat dit meer een werkje voor een echte garage is.
Tenzij je natuurlijk constant met spinnende wielen rondrijdt.
Kreeg de laatste tijd alleen een wielspin op nat wegdek op het moment dat de turbo begon te werken ergens rond de 2200 toeren in z'n tweede versnelling. ('t is een 1.9td)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Adri schreef:
Tenzij je natuurlijk constant met spinnende wielen rondrijdt.
Kreeg de laatste tijd alleen een wielspin op nat wegdek op het moment dat de turbo begon te werken ergens rond de 2200 toeren in z'n tweede versnelling. ('t is een 1.9td)
Vind je het gek als je geen profiel meer hebt?

Dat verhaal van die wiellager vind ik wat vreemd. Ze waren dus aan beide kanten versleten? Uit je verhaal maak ik op dat het er maar 1 is? Dat vind ik niet logisch, dan zou er ook maar 1 band versleten moeten zijn.
Gebruikersavatar
Adri
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 09.10.2005 - 21:26
Locatie: Amersfoort

Het wiellager is inderdaad aan een kant versleten, maar ik kan me voorstellen dat wanneer er één wiel door slijtage van het wiellager een afwijking heeft, het andere wiel dit moet corrigeren om rechtdoor te kunnen blijven rijden, waardoor beide banden slijten.
Gebruikersavatar
drowel
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08

Ze zullen je waarschijnlijk vertellen dat u dit probleem zelf had moeten voorzien... Ook kan het kloppen doordat de banden te veel naar buiten staan, vraag het bij een deskunde Garage... ik moet op mijn V50 T5 ook elk jaar nieuwe banden doen, dit komt alleen echte door het vele vermogen dat de auto niet op de weg kwijtkan... Ik zou toch maar proberen wat te regelen met het bedrijf
Gebruikersavatar
marissen
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 23.10.2005 - 17:32
Locatie: Bergentheim

Ik vind het een lulverhaal van kwikfit. Banden mogen niet na 11.000 km versleten zijn, laat staan op deze wijze. Dit heeft m.i. ook niets met versleten lager(s) te maken maar alles met een verkeerde uitlijning of wielstand (camber heet dit?) Als een wiellager versleten is krijg je meer rolweerstand, lawaai en uiteindelijk trillingen die leiden tot het overlijden van het lager (en dat wil je niet meemaken!!)

ook al staan Pirelli's er om bekend dat ze wat sneller slijten dan normaal vanwege de zachte compound, toch is dit echt niet normaal! (tenzij bij abnormaal rijgedrag). Die 20% korting is een doekje voor het bloeden, want volgens mij hadden deze banden wel 40.000 km mee kunen gaan en was dus 75% vergoeding meer op z'n plaats.
Happy V40 1.8 Bi-Fuel Driver
Gast

Lager? Ik zie geen "happen" in de banden.
Duidelijk een gevalletje onjuiste sporing.
Maar wanneer is dit gebeurd? Na de uitlijning? Bewijs technisch moeilijk.
Gezien de forsheid van slijtage verdenk ik de garage toch van een cruciale fout.
Regelmatig je banden controleren en profiel meten.
Sinds wanneer kunnen ze trouwens bij kwikfit uitlijnen? :P

20% krijgt iedereen, als hij/zij er om vraagt. :wink:
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Los van het eigenaardige van het verhaal, dat je hierop doorgereden hebt is levensgevaarlijk
en eigenlijk ook onverantwoordelijk, ik zou zelf ook even iets (zeker 3mm) eerder gereageerd
hebben, nu je feitelijk op 0mm rijdt breng jezelf en de jouwen nodeloos in gevaar om dan nog
niet te spreken over medeweggebruikers.
Gebruikersavatar
Volmar
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
Locatie: Beekbergen

Die slijtage had je toch al veel eerder kunnen ontdekken?

Bij KF laten ze meestal de kneusjes de auto uitlijnen.
En volgens hen is dat altijd perfect.
Ken iemand die bij KF werkt. Weet dus ook hoe zij zaken doen.
Ik ga er echt niet naartoe!!!

Ik heb zelf een 440TD gereden en nog nooit meegemaakt dat mijn
banden zo vreselijk afsleten. Ik reed zeker 60000 op een goeie
set banden. (michelin MXV3A). 175000 mee gereden.

Bij een defect wiellager krijg je niet deze slijtage.
En ik denk ook wel dat je dat wiellager al veel eerder had
kunnen horen.
It's only kinky the first time
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

als ik deze banden zo zie is m'n eerste reactie: te veel toespoor al dan niet in combinatie met een foute wielstand; een defect lager lijkt me niet aan de orde; verder vraag ik me af of deze band niet te breed is voor deze auto en of de snelheidscategorie niet te hoog is; twee zaken die niet ernstig zijn, maar een slijtagebeeld als dit wel een beetje kunnen verergeren.
Het lijkt me wel zinvol om een andere partij de uitlijning te laten controleren alvorens iets te gaan herstellen; als je lid bent van de ANWB kan je ze om technisch/juridisch advies vragen.
Overigens zal Kwikfit altijd zeggen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor een verkeerde wieluitlijning die pas na een paar duizend kilometer wordt gemeten omdat zij niet verantwoordelijk zijn voor bv aanvaringen met stoepranden waardoor de wielstand kan veranderen. Hun coulancevoorstel werkt echter wel "tegen" ze. Anders een pissige brief schrijven en dreigen met consumentenbonden etc., wil wel eens helpen.
Verder vind ik ook dat je dit eerder had moeten en kunnen konstateren; achterafgepraat, maar een les voor de volgende keer.
Gebruikersavatar
roberto
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 21.03.2006 - 21:12

Ik had precies hetzelfde probleem met dezelfde banden.
mij werd verteld dat de bandenspanning niet goed was.
de auto trok naar een kant.en reed als een dweil
Nu heb ik nieuwe dunlop banden erop,rijdt een stuk beter
wil nog wel de uitlijning laten doen.
Gebruikersavatar
Adri
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 09.10.2005 - 21:26
Locatie: Amersfoort

In ieder geval bedankt voor het meedenken tot nu toe. Beetje trage reactie, dit omdat ik op vakantie ben geweest en net weer terug ben.
Ik ga in ieder geval niks meer bij de kwikfit laten doen voorlopig.
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan controleren of het een versleten wiellager is? Met het wiel los van de grond zat er wel wat speling op, zowel horizontaal als verticaal. Kan dit ook een andere oorzaak hebben dan een wiellager? Zo ja, hoe is dit uit te sluiten? Onder het rijden hoor ik niet iets wat klinkt als een versleten lager. Een enkele keer hoor ik bij het wegrijden wel een een soort knerpend geluid, wanneer ik het stuur volledig naar links of rechts draai. (weet niet of het bij beide richtingen is) Hierbij moest ik zelf eerder aan de aandrijfassen denken.
Hoe kan ik een en ander zelf controleren?

Adri
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Laat je auto eens uitlijnen bij volvo of een ander goed adres.
ze moeten op drie punten controleren,

wielvlucht
askanteling
sporing

en vervolgens op de specificaties van de fabrikant gesteld worden.
bij jouw slijtpatroon past een extreme negatieve wielvlucht /--\ (van voren gezien)
of extreem toespoor /--\ (nu echter van boven gezien)

probleem kan overigens ook in je stuurkogels liggen als ik je hoor over knerpende geluiden bij stuuruitslag, dit kan ook afwijkende bandenslijtage veroorzaken!!

succes Greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
Gmid
3rd Gear member
Berichten: 347
Lid geworden op: 23.05.2006 - 19:11
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Deze zijn gewoon niet goed uitgelijnd. Een extreem positief camber zorgt voor deze slijtage. Terug naar KF en 75% geld terug vragen, en dan naar een normaal garage bedrijf en de boel opnieuw laten lijnen en nieuwe banden laten monteren.

Meer info over positief en negatief camber, en andere instellingen voor het uitlijnen.

Jammer dat je er pas zo laat mee komt, maar in ieder geval gewoon niet accepteren.
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Ik sluit me helemaal aan bij het voorgaande, als de wagen uitgelijnd moet worden dan is het een klein kunstje om even te kijken of er speling op de lagers staat. Volgens mij heeft kf de camber niet gecontroleerd anders had deze banden slijtage nooit zo snel op kunnen treden.
succes Peter
HenkH
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 29.05.2006 - 13:03
Locatie: Groningen

Inderdaad slecht uitgelijnd en daardoor staan de wielen verkeerd onder de auto, dit geeft een dermate belasting op de wiellagers dat die ook kapot gaan.

Dat wiellager is dus niet de oorzaak, maar naast verkeerd slijtagebeeld van de banden, ook een gevolg dat dus terug te leiden is op slecht werk van de KF.

In dit geval zou ik mijn geld terug eisen en ergens anders nieuwe banden halen.
Gebruikersavatar
s80t6
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 04.04.2006 - 21:31

bart simpson schreef:Los van het eigenaardige van het verhaal, dat je hierop doorgereden hebt is levensgevaarlijk
en eigenlijk ook onverantwoordelijk, ik zou zelf ook even iets (zeker 3mm) eerder gereageerd
hebben, nu je feitelijk op 0mm rijdt breng jezelf en de jouwen nodeloos in gevaar om dan nog
niet te spreken over medeweggebruikers.
vind ik ook, zeer onverantwoord!

totaal volvo onwaardig, we care about safety, remember?


Afbeelding

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij

> > > better safe then sorry < < <
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@ps-amazon
De banden zijn de officiele maat voor de 15" velgen.

Daarnaast ik heb op mijn 480 al jarenlang P5000 Drago. Voor de 480 een goede fijne band. Pas bij 30.000 km nog maar 2,5 mm (en ik rijd ook wel eens bij nat weer met spinnende wielen weg)
Het is bij pas 11.000 km's echt niet normaal en ligt dus niet aan de band.

En hoewel de service bij de meeste K-F centers slecht is heb ik het geluk één getroffen de hebben die wel meedenkt.

Dit is iets wat K-F bij het omleggen had moeten ontdekken en jij had eerder aan de bel moeten trekken. Want dit je hebt echt onverantwoord doorgereden. Maar goed, volgende keer niet meer naar die vestiging maar naar een andere bandenspecialist. (niet per se naar de dealer die weten er ook niet altijd alles van en zijn vaak te duur.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”