Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb geprobeerd een antwoord te vinden op ons probleem maar ik kon het zo gauw niet vinden. Hopelijk heeft iemand een oplossing voor ons probleem!
In oktober hebben wij een 4 jaar oude V50 gekocht bij een garage die met name 2e hands volvo's verkoopt en volvo-onderhoud pleegt. Voor aankoop zijn er nieuwe velgen ondergezet en reed de auto als een zonnetje.
Helaas binnen enkele weken hadden we een paar problemen met de auto, waaronder dat de auto begon te trillen. Aanvankelijk alleen met het remmen, maar later ook tijdens het rijden. Het hevigst was dit bij bepaalde snelheden, bv rond de 50, 80 en 120. Nu kon dit liggen aan de remmen en die waren kromgetrokken. Deze zijn bijgeslepen en de auto reed weer beter, maar nog niet trilvrij.
Hierna hebben we winterbanden met nieuwe velgen laten monteren. Toen we terugkwamen van wintersport trilde de auto als voorheen. We zijn er mee teruggegaan naar de garage en die heeft de wielen opnieuw uitgebalanceerd en zei dat onze nieuwe velgen mogelijk krom waren. Bij de gespecialiseerde (winter)bandengarage konden ze dit niet bevestigen, maar hebben ze nog beter de wielen uitgebalanceerd. Helaas bleef hij trillen, dus hebben ze hem op de rolbank geplaatst en bleken opnieuw de remmen niet goed.
Gelukkig heeft de (gewone) garage 4 nieuwe, originele remschijven eronder gezet en de auto reed weer als een zonnetje. Althans, gedurende 4 weken. Hierna begon het weer van voor af aan. Eerst trillen met remmen, later ook tijdens het gewone rijden. We hebben de zomerbanden er weer onder laten zetten en hier werd het niet beter van. Deze banden zijn opnieuw uitgebalanceerd en dit hielp wel iets maar niet veel.
Nu hebben we binnenkort opnieuw een afspraak bij onze (gewone) garage om opnieuw naar de wielen en de remmen te kijken. We hebben de indruk dat het trillen met name van het linker voorwiel afkomt. De garage dacht misschien aan problemen met de remnaaf (?, wij hebben er geen verstand van).
Zijn er mensen die dit herkennen van een V50 of mogelijk een oorzaak weten voor dit probleem?
We hebben trouwens een volvo v50 2.0D uit 2005 met nu ongeveer 150.000 kilometer op de teller. Verder behoudens aanvankelijk wat startproblemen waarvoor een nieuwe gasklephuis geen problemen ermee en we willen graag deze auto blijven rijden!
Alvast bedankt en alvast excuses voor de lange tekst!
Schokkende/trillende V50
- gnd
- 3rd Gear member
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
- Locatie: Vijfherenlanden
Hoi,
Zijn met het vervangen van de schijven ook de blokken vervangen ?
Ik meen mij uit mijn doe het zelf verleden te herinneren dat je bij vervangen van de schijven ook de blokken gelijk mee moest nemen.
Of:
Er kan een onbalans in een aandrijf as zitten.
Cheers,
GND
Zijn met het vervangen van de schijven ook de blokken vervangen ?
Ik meen mij uit mijn doe het zelf verleden te herinneren dat je bij vervangen van de schijven ook de blokken gelijk mee moest nemen.
Of:
Er kan een onbalans in een aandrijf as zitten.
Cheers,
GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:22
Ik meen dat we alleen nieuwe schijven hebben gekregen, maar pin me er niet op vast. Ik zal eens vragen bij de garage.
Ik dacht ook al aan het aandrijfsysteem, maar dan is het gek dat bij nieuwe remschijven de hobbeling er helemaat uit is.
Ergens anders op internet wordt ook wel gesproken over een slecht functionerende ABS. Die zou continue kleine beetjes remmen en daardoor de schijf overbelasten. Zijn daar ervaringen mee?
Ik dacht ook al aan het aandrijfsysteem, maar dan is het gek dat bij nieuwe remschijven de hobbeling er helemaat uit is.
Ergens anders op internet wordt ook wel gesproken over een slecht functionerende ABS. Die zou continue kleine beetjes remmen en daardoor de schijf overbelasten. Zijn daar ervaringen mee?
- leonboersma
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 16.01.2009 - 17:05
- Locatie: Lelystad
hou je je voet op de rem voor het stoplicht? dit zal je vast al wel verteld zijn, maar ik denk dat het geen kwaad kan het te zeggen. Ik heb dit ook gehad, door een keer hard remmen en dan je voet erop houden ( helling) en toen waren ze krom.
het kan best snel stuk gaan, maar voor mij geen orginele schijven meer.
het kan best snel stuk gaan, maar voor mij geen orginele schijven meer.
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Current: V70 2.4D MY 08
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:22
Leon,
Wil je hiermee zeggen dat iedere keer dat je theoretisch een noodstop moet maken je schijven krom zijn? Of zijn er bijzondere reminstructies waar ik geen weet van heb?
We rijden af en toe met een paardentrailer+paard=1500kg erachter, kan dat van invloed zijn?
Dank alvast voor de reacties!
Wil je hiermee zeggen dat iedere keer dat je theoretisch een noodstop moet maken je schijven krom zijn? Of zijn er bijzondere reminstructies waar ik geen weet van heb?
We rijden af en toe met een paardentrailer+paard=1500kg erachter, kan dat van invloed zijn?
Dank alvast voor de reacties!
- leonboersma
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 16.01.2009 - 17:05
- Locatie: Lelystad
Nouja speciale instructie is het niet maar je kan er wel een beetje op anticiperen, ik probeer nu echt zo veel mogelijk mijn handrem te gebruiken. Ik had geen enkele trilling en toen met +150 ( ja ik weet het, dat is ook niet de bedoeling) de snelweg af gegaan en daar mijn rem erop gehouden wat dus funest bleek, maar ik had alleen en zware trilling bij het remmen en hoe harder je remt hoe minder het trillen aanwezig is, grt Leon
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Current: V70 2.4D MY 08
- Exeres
- 6th Gear member
- Berichten: 2762
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
- Locatie: Het rustige Waasland
wat leon zegt klopt wel. Het probleem van kromme schijven is namelijk een probleem dat meer voorkomt bij Automaten. Om stil te staan moet je namelijk altijd je voet op je rem houden. Probleem is dan dat je remschijf niet gelijkmatig kan afkoelen. (dit is ook wat ik me heb laten vertellen) Vandaar als je stil staat, beter de handrem ff op zodat je voorste schijven mooi gelijkmatig kunnen afkoelen en de kans kleiner wordt dat ze krom trekken.
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
Of de automaat in P zetten?
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Ik zet 'm wel eens in de N, de P is iets te veel van het goede. Als je schakelt van D naar P, lichten ook kort de achteruitrijlampen op (je gaat voorbij de R) daar schrikken je achteropkomers weer van.
S80 Executive
S80 Executive
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:22
Ik zal eens kijken of het werk.
Mijn vrouw heeft hem vandaag naar de garage gebracht en vanavond of morgen is hij weer klaar. Ik ben benieuwd of ze iets gevonden hebben en of ze iets hebben kunnen doen.
Wij zijn wel rustige rijders, ofwel we remmen lang op de motor en maken zelden een noodstop of remmen zelden heel hard. Maar ik let er niet op of ik dan de rem loslaat. Is het beter om af en toe hard te remmen? Mijn broer kreeg dat een keer als advies van zijn peugeot-dealer zodat zijn remmen weer eens schoon-sleten.
Mijn vrouw heeft hem vandaag naar de garage gebracht en vanavond of morgen is hij weer klaar. Ik ben benieuwd of ze iets gevonden hebben en of ze iets hebben kunnen doen.
Wij zijn wel rustige rijders, ofwel we remmen lang op de motor en maken zelden een noodstop of remmen zelden heel hard. Maar ik let er niet op of ik dan de rem loslaat. Is het beter om af en toe hard te remmen? Mijn broer kreeg dat een keer als advies van zijn peugeot-dealer zodat zijn remmen weer eens schoon-sleten.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:22
Nou, een maand verder en weer eens een update. Ze waren bij de bandenservice iets vergeten bij te monteren. Toen dat erop zat trilde hij weer minder, maar hij trilt nu weer vollop, met name bij het remmen. Dan wil hij ook naar links trekken. Ik heb nog steeds het idee dat het uit het linker wiel komt.
Vlgende week maandag maar weer naar de garage en dan gaan ze de lagers vervangen. Ben benieuwd.
Vlgende week maandag maar weer naar de garage en dan gaan ze de lagers vervangen. Ben benieuwd.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ooit, toen ik nog jong en mooi was, was ik de bezitter van een Ford Sierra 2.0 sedan. Die dingen waren berucht om het trillen in het stuur bij het afremmen. Daar is werkelijk alles geprobeerd maar het gedonder begon bij 100k en was er niet uit te krijgen.
In zijn algemeenheid moeten de trillingen te vinden zijn bij:
* Rubbers stabilisatorstang
* Onbalans in een aandrijfas
* Kromme remschijven
* Velg die krom is
* Slechte schokdemper
Hoe dank ook, het is erg irritant.
In zijn algemeenheid moeten de trillingen te vinden zijn bij:
* Rubbers stabilisatorstang
* Onbalans in een aandrijfas
* Kromme remschijven
* Velg die krom is
* Slechte schokdemper
Hoe dank ook, het is erg irritant.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 20.04.2010 - 16:22
De remschijven zijn al afgeslepen en al een keer vervangen.
We hebben 2 sets velgen en de kans is erg klein dat beide velgen krom zijn. Het gekke is ook dat als de auto van de garage komt het meestal even weg is en daarna weer komt. Je zou dus haast verwachten dat er iets in de ophanging verkeerd zit. Maar ja, ik heb echt geen verstand van autos/stabilisatorstangen en schokdempers.
We hebben 2 sets velgen en de kans is erg klein dat beide velgen krom zijn. Het gekke is ook dat als de auto van de garage komt het meestal even weg is en daarna weer komt. Je zou dus haast verwachten dat er iets in de ophanging verkeerd zit. Maar ja, ik heb echt geen verstand van autos/stabilisatorstangen en schokdempers.
- Rob2u
- 5th Gear member
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
- Locatie: Veldhoven
Toen ik mijn "grote vergissing" had gemaakt en een Ford Scorpio (begin jaren '90) had gekozen werden bij elke onderhoudsbeurt de kromme remschijven vervangen door nieuwe (gelukkig was het een leaseauto....)V70/2.4D/2003 schreef:Ooit, toen ik nog jong en mooi was, was ik de bezitter van een Ford Sierra 2.0 sedan. Die dingen waren berucht om het trillen in het stuur bij het afremmen.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 17.01.2010 - 17:52
Zou het niet een slecht functionerende remklauw kunnen zijn? Kan verklaren waarom de auto na een garagebezoek (en afdraaien van de schijven) een tijdje niet trilt. Echter, als de zuiger van de remklauw blijft hangen, zijn je rechte schijven in no-time krom.
Kijk eens na een langere rit of je een temperatuurverschil voelt tussen de linker en rechter remschijf. Als de linker beduidend warmer is, is de kans groot dat de zuiger van de remklauw blijft hangen. De schijf raakt daardoor oververhit. Vooral als je dan door plassen rijdt en voor stoplichten staat is de nieuwe schijf in mum van tijd weer krom.
Kijk eens na een langere rit of je een temperatuurverschil voelt tussen de linker en rechter remschijf. Als de linker beduidend warmer is, is de kans groot dat de zuiger van de remklauw blijft hangen. De schijf raakt daardoor oververhit. Vooral als je dan door plassen rijdt en voor stoplichten staat is de nieuwe schijf in mum van tijd weer krom.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 26.04.2012 - 02:30
Hallo,
ik heb ook een V50 van 2008. En deze trilt ook. Bij accelereren, maar ook op hoge snelheid. Nieuwe aandrijfassen, nieuwe banden (Michelin) en nieuwe orginele volvo velgen. Het wordt steeds beter maar het is nog niet helemaal weg. Sommige dagen volledig trillingsvrij andere dagen trillen !!.
Ik verdenk nu de lagers, deze worden dit weekend nog gecheckt !
Als iemand iets meer weet ....graag....
ik heb ook een V50 van 2008. En deze trilt ook. Bij accelereren, maar ook op hoge snelheid. Nieuwe aandrijfassen, nieuwe banden (Michelin) en nieuwe orginele volvo velgen. Het wordt steeds beter maar het is nog niet helemaal weg. Sommige dagen volledig trillingsvrij andere dagen trillen !!.
Ik verdenk nu de lagers, deze worden dit weekend nog gecheckt !
Als iemand iets meer weet ....graag....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 25.12.2009 - 10:54
- Locatie: flevoland
Ik heb ook grote problemen met trillende wielen gehad.
Na veel ellende ( banden een 1/2 slag draaien op de velg en balanceren,
balanceren bij een ander bedrijf , ander merk banden , niks hielp echt goed , het probleem kwam steeds weer terug ) kwam ik bij " euro-master Kampen ".
Deze hoefde niks te hebben voor 2 achterwielen balanceren , de chef zei
" rij er maar eens een rondje mee ". Heb ik gedaan , resultaat : iets (?) minder ellende.
Euromaster-chef wist al wat of het probleem was : DE VELGEN ZIJN TE BREED VOOR DE BANDENMAAT , voor heb je minder problemen dan achter omdat de voorwielen moeten werken, de achterwielen hobbelen maar een beetje mee, krijg je hoogteslag in de banden.
Reinier B / V50 / 2-liter-benzine
Na veel ellende ( banden een 1/2 slag draaien op de velg en balanceren,
balanceren bij een ander bedrijf , ander merk banden , niks hielp echt goed , het probleem kwam steeds weer terug ) kwam ik bij " euro-master Kampen ".
Deze hoefde niks te hebben voor 2 achterwielen balanceren , de chef zei
" rij er maar eens een rondje mee ". Heb ik gedaan , resultaat : iets (?) minder ellende.
Euromaster-chef wist al wat of het probleem was : DE VELGEN ZIJN TE BREED VOOR DE BANDENMAAT , voor heb je minder problemen dan achter omdat de voorwielen moeten werken, de achterwielen hobbelen maar een beetje mee, krijg je hoogteslag in de banden.
Reinier B / V50 / 2-liter-benzine
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
Dat verhaal van die automaat vind ik wel raar. Volvo weet toch ook wel dat men de rem ingetrapt zal houden als men stil staat? Ik kan me niet voorstellen dat dit zorgt voor kromme schijven. Dat is een mega design fout, en ik geloof nooit dat al die automaat rijders in de wereld constant kromme schijven hebben danwel keurig hun handrem gebruiken..Dat van die te brede banden zou natuurlijk kunnen ware het niet dat de topic starter ook met winterbanden hetzelfde probleem had....Ik zou toch ook denken aan dingen buiten je velgen en remmen om.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17