RTI Volvo te slecht voor prijs

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

Ik snap al deze positieve geluiden over RTI niet. Ik heb jarenlang TT gebruikt en nu 1.5 jaar RTI in een V50 uit 2008 en zou graag TT terug willen. Mis ik iets in onderstaande lijst van ergenissen me RTI?

Afslagen:
Zit je in een bocht laat RTI een recht stuk weg zien waar je links of rechts moet afslaan. Afslagen is totaal onduidelijk. Vooral wanneer je direkt na een afslag een andere afslag moet nemen.

File:
1) Als je van Brussel naar Amsterdam rijdt en dan krijg je alternatieve route te zien is er niks van te zien. RTI laat hele route zien dus je ziet Belgie en NL. Je kan niet inzoomen op dit scherm dus je kan niet zien wat de alternatieve route is.
2) Alternatieve route. RTI denkt erg vaak dat de afslag nemen van de snelweg en dan direkt de snelweg weer op een alternatieve route is.
3) Als je lange route hebt is het onmogelijk om snel te zien waar je files op de route hebt. Bijvoorbeeld Brussel naar Amsterdam. Moet ik via Rotterdam of via Utrecht gaan rijden? Dit kan je zelf niet zien
In algemeen is het onmogelijk om te zien waar op je route de file staat zonder verschillende zoom en scrol acties. Doe dit maar eens bij 150 km/h :)

Kaarten:
Updates zijn veel te duur en nog niet eens meest recente kaart materiaal

Stem:
Je hebt alleen een mannen stem.

Flitsers:
Je kan zelf geen nieuwe database van flitspalen laden. Die op de kaarten is veel te oud

Indicatie:
Wat is het met gele drie hoekjes, alternatieve route donker geel en geel strepen voor files. Totaal onduidelijk

Route:
Te vaak heb ik dat de RTI mij brengt waar ik ongeveer moet zijn. Om het adres echt te vinden moet je dan alsnog gaan zoeken.

Schaal veranderen:
Waarom moet ik geinformeerd worden dat de schaal is veranderd als je boven een bepaalde snelheid zit? Ik wil dit uitzetten het interesseert mij niet. Onzinnige melding

Taal gebruik:
Te veel onzinnige afkortingen en onduidelijk taal gebruik in de menu's

Menu structuur:
Zeer onduidelijke structuur wat niet logisch is en in ieder scherm net weer anders werkt

Wissen route:
Ik wil graag 1 knop om naviagtei te stoppen. Nu moet je in menu, route route selecteren en dan wissen

Split screen:
Je hebt een mogelijkheid tot split screen. Waarbij je een kant kan inzoomen en de andere kant kan uitzoomen. Erg handig maar nu kom je bij een afslag. Dan heb je een kant nodig die ingezoomt is om te zien waneer de afslag komt. Als je split screen verkeerd hebt ingesteld dan blijft het scherm uitgezoomd en kan je nooit inschatten wanneer de afslag komt en ben je totaal afhankelijk van het aflsag scherm wat niet alle info geeft die je nodig hebt.
Helaas heb je die uitgezoomde kant nodig als je gaat scrollen (joystick gebruiken in navigatie scherm) door de route op zoek naar je files (zie eerder punt). Als je namelijk de ingezoomde versie neemt ga je dan scrollen per 50 of 100 meter in je route wat niet echt snel gaat op een route van 100km.

Route overzicht:
Je hebt de mogelijkheid op hoofdscherm om je route te zien wat je nog moet rijden. Waarom staat hier geen file info op?

Kortom een tomtom van 150 euro werkt beter dan RTI van 1500 euro.
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Volledig mee oneens.
Ook ik heb 4 jaar ervaring met een TT en vond de RTI in het begin maar niets totdat je voor het eerst ervaart dat de informatie bij wegveranderingen veel duidelijker is als bij TT. Vergelijk TT maar is met een RTI als je in Duitsland bij een druk "kreuz" moet afslaan.

De filemelding van TT is ronduit slecht. Vaak genoeg was hij er gewoon niet of net precies in de andere rijrichting.

Wat een alternatieve route zou zijn is mij een biet. En dan krijg je dat te zien wat dan nog?
De gele uitroeptekens, rode pijlen etc. op je scherm kan je gewoon allemaal aanklikken en in heldere taal uitleg krijgen wat er aan de hand is.
Menu structuur onlogisch? Je hoeft niet eens de manual te lezen om al instinctief de RTI te kunnen bedienen. Menu is prima en helder.
De schaal veranderd omdat bij een hoge snelheid je meer remweg nodig hebt als er een richtingsverandering gaat komen. Het valt mij niet eens meer op.

Op ieder NAV systeem is wel wat aan te merken. Natuurlijk is niet alles rozegeur en maneschijn maar met het RTI valt heel goed te leven en doet mij echt niet terugverlangen naar een TT.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40986
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik heb RTI in de Volvo en TomTom in de bus.
100% liever de RTI. TomTom stuurt me soms dwars door een woonwijk terwijl de RTI de logische route geeft.
Maar als de RTI je niet bevalt doe je 'm uit en zet je er een TomTom voor in de plaats.
Makkelijker kunnen we het niet maken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

of je gaat naar Volvotech en laat een Garmin Navigatie-unit aan het RTI scherm koppelen ... Garmin is ook erg goed!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

er worden ook substantieel meer TT's gejat dan Volvo systemen, of zou dat een andere oorzaak hebben?
Volvo for life
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb ook een RTI en dat bevalt zeer goed.
De TT hebben we weggegeven aan familie maar hebben we nog niet gemist.
Bij een werkgever had ik een systeem waarbij ik dmv touchscreen kon navigeren, bellen, smsen en scheren :wink: .
Dat was de overtreffende trap want die dirigeerde mij door de joodse wijken van Antwerpen met 16.5 meter zonder fouten, maar professioneel dus duur.
We hebben al meerdere reisjes gemaakt met de RTI en geen klachten, voor snelheidcontrole's hebben we CC
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Een bekend Brits autoprogramma is het met je eens, ze riepen de RTI al eens uit tot slechste satnav. In de eerste de beste Renault Clio zit een betere navi.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Clarkson rijdt ondertussen in zijn 3e XC90 (met Volvo RTI) het systeem van Volvo is een van de bedieningsvriendelijkste als het gaat om veilgheid, het is namelijk een van de zeer weinig systemen waarvoor je je handen niet van het stuur hoeft te nemen.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik wil upgraden naar een andere C30 of een V50 vanwege de RTI. Ik word helemaal gek van die TomTom!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Als je een TT met een nieuwe kaart gaat updaten, ben je mooi al je favorieten (en veel andere instellingen) kwijt. Bij een RTI blijven ze gewoon staan, zoals het hoort.

Probeer op een ietsjes hobbelige weg maar eens dat TT-touchscreen in te stellen. Met een RTI altijd mogelijk (en veilig).

Als je de TT niet elke week aan de PC legt voor de GPS-fix, duurt het een eeuwigheid voordat hij de satellieten gevonden heeft. De RTI hoeft nooit aan de PC en kan de satellieten toch altijd in een paar seconden vinden. Rara, hoe kan dat? Antwoord: omdat TT wil dat je regelmatig via de PC contact met hen hebt en daardoor extra aankopen van services doet.

En een TT moet je elke keer weer uit je auto slepen of verbergen omdat krullebolletjes er niet van af kunnen blijven.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Battlecruiser schreef:En een TT moet je elke keer weer uit je auto slepen of verbergen omdat krullebolletjes er niet van af kunnen blijven.
vergeet je de petjes niet?
Volvo for life
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

bart simpson schreef:Clarkson rijdt ondertussen in zijn 3e XC90 (met Volvo RTI) het systeem van Volvo is een van de bedieningsvriendelijkste als het gaat om veilgheid, het is namelijk een van de zeer weinig systemen waarvoor je je handen niet van het stuur hoeft te nemen.
Dat ervaar ik als een fijn feit. Maar er is ruimte voor verbetering in de software. Zeker de cd-romversies. Die worden toch een beetje ondergeschoven kindjes. Jammer wel...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Vergelijk dat even met een ander systeem uit die tijd, b.v. VW gebruikt nog steeds een CD rom systeem met als basis een CD voor de Benelux, losse CD's kosten daar +/- € 200,-- per land
Volvo for life
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Paul schreef:Ik wil upgraden naar een andere C30 of een V50 vanwege de RTI. Ik word helemaal gek van die TomTom!
Je wilt zeggen dat in de nieuwste modellen nog steeds het oer-RTI systeem zit ? DVD ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
v70bio
3rd Gear member
Berichten: 488
Lid geworden op: 01.07.2008 - 08:51
Locatie: Flevoland

Behalve als je het systeem voor 0,00 erbij krijgt.....
V40 D2 momentum,business pack pro '14
V70 D3 '11 GT, LE, Luxery Line, Driver Support Line, Comfort Pack, R-design styling Pack
V40 D3 my13 Intro
V70 2.5T '10 summum & C30 1.6 '10 momentum
V40 1.9 115pk
V40 1.9 102pk
850 2.5 20V
340 1.4
343 1.4
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

piotrV70 schreef:
Paul schreef:Ik wil upgraden naar een andere C30 of een V50 vanwege de RTI. Ik word helemaal gek van die TomTom!
Je wilt zeggen dat in de nieuwste modellen nog steeds het oer-RTI systeem zit ? DVD ?
Waar zie je me dat zeggen?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

omdat krullebolletjes er niet van af kunnen blijven.
8) LOL
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Zoals wel vaker gemeld. Ik ben zeer tevreden over mijn RTI en wil ook niet meer anders. Het is een heel goed systeem om van A naar B te komen en niet meer. Wil ik dat nee, meer wil ik niet. Leuke stemmen etc boeien mij niet, geluid staat meestal toch uit. Updates komen 1 maal per jaar uit en zijn vrij prijzig, dat is een goed punt.

Moet er zelf niet aan denken die suffe tomtom of ander systeem er steeds uit te halen en dan het instellen...RTI kan je al rijdende(foei!) instellen of aanpassen.

Ieder zijn meug, maar voor mij niets anders meer.

De Topic starter is niet tevreden, kan gebeuren, had je het niet moeten kopen of vooraf meer moeten verdiepen in een RTI systeem. Als het al in de auto zat, je kan altijd nog een tomtom gebruiken. Je hoeft geen RTI te gebruiken

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1524
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Ik ben inmiddels terug gekomen op mijn negatieve ervaringen met het RTI systeem.

Het ziet er uiteraard minder flashy uit als TomTom (of iGO) maar werkt prima nu mijn RTI weer continu een GPS signaal heeft. (systeem heeft een jaar niet gewerkt bij bepaalde buitentemp)

Het probleem met een kaartweergave bij een afslag kan je simpelweg oplossen door de rechter kaart op 50M te zetten en de Linker kaart voor de 10KM weergave.

Verder helpt het een hoop om het boekje door te nemen voor de betekening van de lijnen en icoontjes.

Verder zijn de kaarten inderdaad duur in vergelijking met de teleatlas kaarten die TomTom gebruikt. De dekking van de kaarten is naar mijn idee wel heel goed.

Verder heb ik als-backup iGo op de mobiele telefoon staan ;-)
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Idd, ze hebben beide hun voor- en nadelen. Ik gebruik beide tegelijkertijd :)
TT op mijn telefoon (handig voor de flitspalen; ik heb zo'n hekel aan die boetes voor een paar km te hard rijden, en handig op vakantie met die doorgangscampings enz.)
De RTI die altijd weet waar ik werkelijk ben en via TMC enigszins aangeeft waar er oponthoud is, maar daar jammer genoeg niet veel mee doet.
In het verleden heb ik een Kenwood set voor mijn navigatie gehad. Heel Europa op één DVD, 7" touchscreen (met een handig popup qwerty-toetsenbord) en handige alternatieve routes bij filemeldingen. (Je kreeg dan 3 alternatieven om uit te kiezen en daarbij was het niet persé noodzakelijk om de alternatieven over de snelweg te moeten kiezen)
Qua navigeren was die Kenwood eigenlijk nog het beste, maar die aftermarket dingen met zo'n onhandig los scherm hebben ook zo hun nadelen.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”