schokdempers achteras

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Is er iemand die koni sport(geel)schokdempers heeft zitten op de achter-as van zijn V70? Zo ja ,wat zijn de bevindingen?
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik heb ze zelf niet,maar van horen zeggen,zijn deze
redelijk stug en alleen icm. een verlagingseer te gebruiken.
geen glans zonder wrijving
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Verlaagd is hij al dus dat is geen probleem!
En dat ze stug zijn zal denk ik afhangen van de inselling,want die zijn instelbaar in stugheid of omgekeerd en dat wou ik net weten,hoe je ze het beste kan regelen!
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ze zijn behoorlijk stug, heb er zelf 80.000 km mee gereden onder mijn V70R. Ondanks dat je ze kunt instellen vond ik de hele setup net iets teveel van het goede, maar je krijgt er wel een goede wegligging voor terug. Toen ik de auto heb verkocht heb ik het originele onderstel weer terug geplaats en dat reed eigenlijk veel lekkerder. De achterdempers zijn te verstellen door de demper los te maken aan de onderkant, volledig in te drukken en dan links of rechtsom draaien voor stugger/soepeler.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Ik heb zeer goede ervaringen met de gele Koni's alleen was dat met een ander bekend Zweeds automerk. Wegligging was veel & veel beter maar ja, hoe dat zich uit bij een V70 is weer een totaal ander verhaal.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Wij hebben ze eronder zitten. Rijdt veel strakker (ja, je gaat er van lachen omdat je al die getunede Golfjes er op de rotonde uit rijdt :D ), deint veel minder en het lijkt wel alsof de auto makkelijker van z'n plek komt met optrekken (ja, het klinkt raar, maar het is echt zo!). Bij ons is het i.c.m. 1 kunststof ring in elke voorveer en 2 kunststof ringen in elke achterveer. Gaat trouwens wel om een V70 Classic.
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Bedankt Toppertje dit is al een goede tip!
Maar dan is de vraag aan Edraket, hoe stonden ze ingesteld?
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als ik ze helemaal open zetten was het geheel ongeveer even soepel als origineel, maar het voelde wel ietsje harder aan. Komt natuurlijk ook door de verlagingsveren. Ik heb toen een hele tijd met "een halve slag voor helemaal stug" gereden. Dan is het comfort natuurlijk bijna weg, maar de wegligging is helemaal super. Dat gaat na verloop van tijd wel wat vervelen, en zet je ze vanzelf weer wat soepeler.

Maar ik had ze rondom. Wat heb je dan voor zitten, of wil je daar ook gele koni's? Met de standaard dempers voor zou ik nooite gele achter monteren. De balans is dan helemaal zoek!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Ja de bedoeling is om ze rondom te zetten. Maar als ik het goed begrepen heb kan je deze vooraan extern regelen? Dus daar geen probleem,het enige vervelende is dat je ze achteraan iedere keer moet démonteren om ze te regelen.Vandaar mijn vraag dus.
Ik dacht ze mischien voor de eerste maal op 50% te zetten en zien wat het geeft?
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je zult ze vast nog wel een keertje bijstellen. Achteraan is dat binnen 10 minuten te regelen hoor. Niet zo spannend.

Wat is je doel precies van de auto en wat voor soort automobilist ben je? Ik vraag dit omdat je heel goed moet beseffen dat de gele Koni's echt "sport dempers" zijn. Dat betekent dat er echt weinig comfort over blijft en als jij dagelijks 80 km naar je werk moet rijden zou ik me maar eens heel goed achter me orden krabben, tenzij je elke nacht op een spijkerbed slaapt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Wat mijn rijstijl betreft is het simpel=uiterst sportief en snel!(waar het mag en kan)Heb lang een race licentie gehad en kan het niet laten,vandaar dus !
Ten tweede met het vermogen dat ik nu heb vindt ik hem veel te soepel en aan hoge snelheid wordt het een onstabiele boel!
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

OK, dan is het goed :D Een gewaarschuwd mens telt voor 2 namelijk. Er zijn ook veel mensen die van de gele Koni's terug komen, en die teleurstelling zou ik je graag willen besparen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Dat is heel vriendelijk en volkomen terecht Edraket!Bedankt voor mij en de anderen die dit lezen.
Btw welke veren heb jij? Eibach?
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb nu nog de standaard veren. Binnenkort gaan er bij mij FSD dempers onder met verlagingsveren. Veren weet ik nog niet. Ik heb met de gele koni's met Eibach veen gereden, maar dat was een V70R classic.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

edraket schreef:Ik heb nu nog de standaard veren. Binnenkort gaan er bij mij FSD dempers onder met verlagingsveren. Veren weet ik nog niet. Ik heb met de gele koni's met Eibach veen gereden, maar dat was een V70R classic.
verzaag je je eigen dempers hiervoor?
of heb je een oud reserve setje?
ik ben wel benieuwd naar het resultaat en je ervaring straks met
de FSD dempers.
geen glans zonder wrijving
Pitte
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.05.2008 - 15:04

Ja ik ben ook benieuwd en ik wacht even met de gele koni's!
V70 T5 2001 sportonderstel,BSR PPC tuning,321pk/460Nm,3";DP+race cat,open K&N filter BSR,boostcontroller,+3°nokkenas.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb een setje reserve dempers liggen, alleen weet ik niet 100% zeker of deze hetzelfde zijn al mijn eigen dempers. Schijterd als ik ben ga ik denk ik toch maar mijn eigen dempers verzagen :D
Ik denk dat het er over een week of 3 onder komt. Ben nog even druk met een nieuw huisje voor in de tuin bezig. Moet eerst nog hout regelen en daarna de garage weer ontruimen. Dan is er weer plek voor de auto.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

als je je eigen schokdempers er onder weg hebt,kun je altijd
nog kijken of ze gelijk zijn ad. "reserve"dempers toch?

enuh, met dit mooie weer is dit klusje ook prima op de
oprit te doen. ::wink:
geen glans zonder wrijving
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”