Beste forumleden,
Ik heb sinds enkele weken het volgende probleem;
Wanneer ik op de snelweg rijdt (dat rij ik ongeveer 90% van de tijd) en ik het gaspedaal vol in trap (maakt niet uit in welke versnelling) houdt de auto in...
Hij maakt eerst toeren en snelheid, daarna merk ik dat hij zich inhoudt, om vervolgens weer toeren en snelheid te maken en zich vervolgens opnieuw in te houden... dit wisselt zich elke 2 seconden af...
Nu was ik al wat aan het rondkijken op het forum en daar las ik dat degelijke klachten gevolg kunnen zijn van een defecte of niet juist functionerende EGR-klep...?
Maar... nu constateerde ik gisteravond, dat ik dit probleem niet heb wanneer ik het DSTC (dynamic Stability and Traction Control) systeem uitschakel!
Dan trekt hij aan één stuk door in de willekeurige versnellingen, gewoon zoals het hoort!
Wat zou een oorzaak kunnen zijn van dit probleem? Ik kan mijzelf niet voorstellen dat de traction control ingrijpt wanneer ik vol gas geef met mijn 2.0 Diesel motor in de 4e, 5e en 6e versnelling. Ik heb 17 inch velgen met goede Continental banden en ik heb ook totaal niet het idee dat hij grip verliest, dus vind het erg onlogisch dat het traction control systeem ingrijpt en de aandrijving afremt.
Ik hoop dat jullie iets weten. Alvast bedankt.
Inhouden bij vol-gas 2.0D
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Softwareprobleempje?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Zou goed kunnen, heeft niemand anders hier last van of gehad?V70/2.4D/2003 schreef:Softwareprobleempje?
Niemand bekend met dit probleempje?
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27346
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Die van mij heeft het ook soms, maar er zit totaal geen regelmaat in.
Is er een keertje voor uitgelezen, maar ze konden nergens een fout constateren.
Zal als het bij mij weer voorkomt de tractiecontrole ook eens uitzetten en kijken of ik hetzelfde effect heb als jij
Is er een keertje voor uitgelezen, maar ze konden nergens een fout constateren.
Zal als het bij mij weer voorkomt de tractiecontrole ook eens uitzetten en kijken of ik hetzelfde effect heb als jij
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 25.12.2008 - 17:32
ik heb momenteel het exact het zelfde probleem!!
en mijn s40 2,0d uit laten lezen bij de dealer! en ja een slecht functioneerende egr klep dus die gaat zeer spoedig vervangen worden
maar een keer laten uitlezen kan natuurlijk geen kwaad!
en mijn s40 2,0d uit laten lezen bij de dealer! en ja een slecht functioneerende egr klep dus die gaat zeer spoedig vervangen worden
maar een keer laten uitlezen kan natuurlijk geen kwaad!
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Matrixx, was het probleem met het indrukken van de DSTC bij jou ook verholpen?
Ik kan me niet voorstellen dat je tractiecontrole iets met de EGR te maken kan hebben, hooguit met de informatie die je ABS sensoren doorgeven oid.....
Ik kan me niet voorstellen dat je tractiecontrole iets met de EGR te maken kan hebben, hooguit met de informatie die je ABS sensoren doorgeven oid.....
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
De mijne houdt ook in op dezelfde manier als hierboven beschreven (even doortrekken, even inhouden, doortrekken, inhouden, ...)
EGR is het niet, want die is afgedopt en stekker uitgetrokken.
Andere opties: LMM, turbo(regeling), injectoren, ...???
EGR is het niet, want die is afgedopt en stekker uitgetrokken.
Andere opties: LMM, turbo(regeling), injectoren, ...???
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 25.09.2008 - 15:24
- Locatie: Damwoude
Hou mee graag aanbevolen voor tips.
Die van mij, 2.0D 2004, 200.000km heeft het ook.
Wel lijkt het minder te zijn of helemaal over als ik de climatronic op uit zet. (meer vermogen???)
Die van mij, 2.0D 2004, 200.000km heeft het ook.
Wel lijkt het minder te zijn of helemaal over als ik de climatronic op uit zet. (meer vermogen???)
VW Passat Variant 19TDI, 120pk, 2000
Volvo V50 2.0D Kinetic, 136pk, 2004
Suzuki Alto, 900cc Automaat, 1986
Ford Ka, 13i, 1998
Volvo 850GLT 2.5-20v, 1993
Volvo V70 classic 2.4t, 1999
Volvo V50 2.0D Kinetic, 136pk, 2004
Suzuki Alto, 900cc Automaat, 1986
Ford Ka, 13i, 1998
Volvo 850GLT 2.5-20v, 1993
Volvo V70 classic 2.4t, 1999
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
Bij mij heeft het niets met de Climate Control te maken, want die staat meestal uit (de airco sowieso)
En inderdaad lijkt het mij sterk dat wanneer het probleem in de EGR klep zit dat hij het dan niet doet wanneer het DSTC systeem wordt uitgeschakeld, de EGR doet dan nogsteeds hetzelfde zijn werk neem ik aan?
Gr wouter
En inderdaad lijkt het mij sterk dat wanneer het probleem in de EGR klep zit dat hij het dan niet doet wanneer het DSTC systeem wordt uitgeschakeld, de EGR doet dan nogsteeds hetzelfde zijn werk neem ik aan?
Gr wouter
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
De airco neemt zo'n 15pk in "beslag". Als je de airco op de automatische stand hebt staan, en je gaat vol gas, dan wordt de airco tijdelijk uitgeschakeld.ambubroeders schreef:Hou mee graag aanbevolen voor tips.
Die van mij, 2.0D 2004, 200.000km heeft het ook.
Wel lijkt het minder te zijn of helemaal over als ik de climatronic op uit zet. (meer vermogen???)
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Zoals rsnhakan zegt: die airco wordt sowieso uitgeschakeld bij het optrekken, dus airco aan of uit zou geen verschil mogen maken.
Bij de mijne staat de airco trouwens vrijwel constant uit, en zelfs dan heb ik het inhouden.
Vannacht heb ik het even geprobeerd met DSTC aan en uit, en dat maakte geen verschil.
En zoals ik reeds zei: EGR heeft er (in mijn geval) niks mee te maken, want die is al afgedopt. Het inhouden was al voor het afdoppen, en is er nog steeds.
Bij de mijne staat de airco trouwens vrijwel constant uit, en zelfs dan heb ik het inhouden.
Vannacht heb ik het even geprobeerd met DSTC aan en uit, en dat maakte geen verschil.
En zoals ik reeds zei: EGR heeft er (in mijn geval) niks mee te maken, want die is al afgedopt. Het inhouden was al voor het afdoppen, en is er nog steeds.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Misschien is het niets maar breng het toch maar naar voren.
Mogelijk heeft de storing zoals door jullie beschreven iets te maken met het vacuum van de turbo.
Vraag me niet naar de preciese werking maar vanf de vacuumklep loopt er een slangetje richting turbo ik stel me zoiets voor als meer vraag vermogen = hoger vacuum.
De aansluiting van dit slangetje is in veel gevallen te ruim waardoor verlies van vacuum, dit bouwd zich daarna weer op en auto trekt dan weer normaal.
Ik heb dit al eens gepost in dit topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Ik hoop jullie geholpen te hebben.
Pieter
Mogelijk heeft de storing zoals door jullie beschreven iets te maken met het vacuum van de turbo.
Vraag me niet naar de preciese werking maar vanf de vacuumklep loopt er een slangetje richting turbo ik stel me zoiets voor als meer vraag vermogen = hoger vacuum.
De aansluiting van dit slangetje is in veel gevallen te ruim waardoor verlies van vacuum, dit bouwd zich daarna weer op en auto trekt dan weer normaal.
Ik heb dit al eens gepost in dit topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Ik hoop jullie geholpen te hebben.
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 25.12.2008 - 17:32
klopt dat zou ook kunnen kloppen! ik weet dat de 2,0D 2 turbo aanjaag kleppen(vacuum kleppen heeft! 1 links onder aan de vookant van het blok en 1 recht boven bij het blok! als ik het goed heb! en dat is een bekende kwaal! vaak als je egr klep slecht of kapot gaat wilt het nogal eens voorkomen dat die 2 kleppen kort daarna kapot gaan! de 2 kleppen kosten als ik het goed heb 70 euro ex btw! als ik mijn dtsc uit zet blijf ik het probleem houden! ook als ik de airco uitzet! binnenkort word mijn egr klep vervangen omdat hij bij et uitlezen aangaf dat de klep niet meer goed open of dicht gaat!
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
je hoeft niet steeds te roepen hoor :p (elke zin afsluiten met een uitroepteken) 
iemand een foto waar deze 2 kleppen zich bevinden? ik heb binnenkort een "donor" waar ik misschien wat stukken kan afschroeven :p
edit: ik heb het andere topic nog eens doorgenomen, blijkbaar had ik daar toen ook al eens in gereageerd dat het reinigen van de turbodruksensor het probleem "opgelost" had... maar dat zal wel tussen de oren gezeten hebben, want ook na een nieuwe druksensor bleef het probleem...
blijft dus nog steeds over:
- LMM
- injectoren
- turboregeling (vacuüm?)

iemand een foto waar deze 2 kleppen zich bevinden? ik heb binnenkort een "donor" waar ik misschien wat stukken kan afschroeven :p
edit: ik heb het andere topic nog eens doorgenomen, blijkbaar had ik daar toen ook al eens in gereageerd dat het reinigen van de turbodruksensor het probleem "opgelost" had... maar dat zal wel tussen de oren gezeten hebben, want ook na een nieuwe druksensor bleef het probleem...
blijft dus nog steeds over:
- LMM
- injectoren
- turboregeling (vacuüm?)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Heb ik ook, soms erger soms minder erg, en soms niet. Ik heb het idee dat BP Ultimate het probleem verminderd, maar dit kan ook best tussen de oren zitten. Ik heb al veel mensen daarover gehoort en het is bijna of hoort het gewoon bij de 2.0D. Ik ga er dus ook niks aan laten doen, zal wel veel geld kosten, en uiteindelijk niks opleveren.
Wat mij wel duidelijk opvalt is dat als je gaspedaal voorbij het punt komt dat de motor toch al maximaal vermogen levert, het vooral begint. Blijf je met je gaspedaal net onder dat punt, dus met het motortoerental mee gasgeven, dan doet hij het niet.
Verder is er voor mij prima mee te leven, en bijrijders voelen het niet eens tot ik ze erop wijs.
Wat mij wel duidelijk opvalt is dat als je gaspedaal voorbij het punt komt dat de motor toch al maximaal vermogen levert, het vooral begint. Blijf je met je gaspedaal net onder dat punt, dus met het motortoerental mee gasgeven, dan doet hij het niet.
Verder is er voor mij prima mee te leven, en bijrijders voelen het niet eens tot ik ze erop wijs.
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Wat mij wel duidelijk opvalt is dat als je gaspedaal voorbij het punt komt dat de motor toch al maximaal vermogen levert, het vooral begint. Blijf je met je gaspedaal net onder dat punt, dus met het motortoerental mee gasgeven, dan doet hij het niet.
Ik denk dat je misschien jezelf een andere rijstijl moet aanleren, Wellicht vindt de DSTC het nodig je aandrijflijn te beschermen....
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
In de 4, 5 en 6 (waar dit probleem vooral merkbaar is) kan je rustig vanaf lage toeren vol gas geven. Dan moet je wel heel extreme ijzel hebben wil de DSTC ingrijpen. Wat ik hier bedoel is dat je net onder het punt moet blijven dat de motor niet meer gas kan geven. Dan houd hij niet steeds in, terwijl hij dit wel doet als je hem gewoon op de bodem houd tijdens het acceleren in bijv. 5/6.
Overigens vind ik het vrij normaal dat je bij een inhaal actie of invoeger in de 5 vol gas geeft, totdat je 3000 toeren bereikt, dan schakel je en geeft je weer volgas tot je op cruise snelheid bent. Dan mishandel je niks, en ik merk dat bijna iedereen dit zo doet.
Overigens vind ik het vrij normaal dat je bij een inhaal actie of invoeger in de 5 vol gas geeft, totdat je 3000 toeren bereikt, dan schakel je en geeft je weer volgas tot je op cruise snelheid bent. Dan mishandel je niks, en ik merk dat bijna iedereen dit zo doet.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 20.04.2010 - 09:16
- Locatie: Gent
Maar bij mij is het probleem van het inhouden juist vanaf de 3000 toeren verdwenen 
Met name tussen 2000-3000 toeren voel je het inhouden, als je daarna doorgaat voel je dat de motor mooi gelijkmatig in een stuk doortrekt.
Daarvoor voelt het alsof hij voortdurend "geremd" wordt.
Ik ben wel benieuwd of tuning iets aan dit probleem zou kunnen verhelpen..

Met name tussen 2000-3000 toeren voel je het inhouden, als je daarna doorgaat voel je dat de motor mooi gelijkmatig in een stuk doortrekt.
Daarvoor voelt het alsof hij voortdurend "geremd" wordt.
Ik ben wel benieuwd of tuning iets aan dit probleem zou kunnen verhelpen..
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Klopt, dat is bij mij ook zo. Het begint vlak nadat de turbo er volledig in is (+/-1800) en zo rond de 2800 is het weg.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Marno, je turbo draait nog wel maar wordt verkeerd aangestuurd waardoor deze niet goed opspint.
Ik heb precies dit probleem gehad. Ik heb daarop de Boostcontrollers/aanjagers/gangmakers (alle twee) vervangen (een links voor op het blok, en een aan de rechter zijkant van het blok) en de Luchtmassa meter vervangen.
Dit hielp allemaal niets, simpelweg omdat er een koppelstukje in het vacuumtraject defect was. (de slangen waren allen in orde)
Lees dit topic even door, wellicht staat er nuttige info in.
Ik heb precies dit probleem gehad. Ik heb daarop de Boostcontrollers/aanjagers/gangmakers (alle twee) vervangen (een links voor op het blok, en een aan de rechter zijkant van het blok) en de Luchtmassa meter vervangen.
Dit hielp allemaal niets, simpelweg omdat er een koppelstukje in het vacuumtraject defect was. (de slangen waren allen in orde)
Lees dit topic even door, wellicht staat er nuttige info in.