Ik moest wel even slikken toen ik Roland Tameling hoorde zeggen dat "de D3 zowat alle kanten opschoof", maar dat het met de vierwiel aangedreven D5 wat beter was.
Hoezo, de D3 "schuift alle kanten op" ? Is dat een loze bewering, of is er een probleem in de afstelling van de tweewiel aangedreven S60 ?
Discussie over wegligging New S60
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
:? who the fuck is Ronald Tameling?
Volvo for life
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
@ BS,Een nogal uit de kluiten gewassen jochie die denkt iets van auto's te weten, en zo een baantje bij autoweek heeft gekregen, zou zijn uitspraken niet al te serieus nemen Fulaks. 

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Zo'n nitwit dus die denkt dat een gaspedaal een aan/uitschakelaar is.
Tja, wat weten die er nu van?
Tja, wat weten die er nu van?
Volvo for life
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Zijn uitspraak zou mij toch doen twijfelen om de auto te bestellen zonder er mee gereden te hebben. Misschien liever de tests afwachten.945i schreef:@ BS,Een nogal uit de kluiten gewassen jochie die denkt iets van auto's te weten, en zo een baantje bij autoweek heeft gekregen, zou zijn uitspraken niet al te serieus nemen Fulaks.
Hoe dan ook, de S60 was voor mijn vader bestemd, en hij is helemaal afgeknapt op de koffer. Hij is een ruime hatchback gewend, en dat heeft Volvo niet in de aanbieding. Het wordt dus hoogstwaarschijnlijk terug een nieuwe Mazda 6

Ik heb heel erg m'n best gedaan om er een nieuwe Volvist van te maken, maar alle moeite is tevergeefs geweest.
In alle eerlijkheid is die Mazda 6 geen slecht aanbod als je prijs/kwaliteit/ruimte/uitrusting meeneemt. En als we dan toch eerlijk zijn : als ik de onderhoudsfacturen van de huidige Mazda 6 in ons bedrijf naast die van mijn Volvo's leg, dan moet ik toch ook even flink zijn.
Ikzelf blijf uiteraard toegewijd Volvo-rijder :?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
- Locatie: Drenthe
Wel erg gemakkelijk om iemand die niet louter positief is zo te veroordelen. Ik mag hopen dat je deze persoon kent en deze uitspraak dus niet alleen doet op basis van zijn oordeel over de S60?945i schreef:@ BS,Een nogal uit de kluiten gewassen jochie die denkt iets van auto's te weten, en zo een baantje bij autoweek heeft gekregen, zou zijn uitspraken niet al te serieus nemen Fulaks.
Overigens lees ik op autoblog een soort gelijk oordeel over de S60 m.b.t. wegligging: een goede wegligging, maar niet zo goed als men verwacht had n.a.v. Volvo's eigen claims.
En wat is hier nu mis mee? Mogen er geen kritische noten gemaakt worden?
Ter info: ik ken Ronald Tameling niet persoonlijk, maar ben over het algemeen te spreken over zijn oordeel m.b.t. auto's van welk merk dan ook. Hij is onlangs ook nog erg positief geweest over een V70 T6, dus contra Volvo kun je hem zeker niet noemen.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
Fransosowitz schreef:volkomen mee eens, meestal nuttig en relevante informatie van hem!945i schreef:
Ter info: ik ken Ronald Tameling niet persoonlijk, maar ben over het algemeen te spreken over zijn oordeel m.b.t. auto's van welk merk dan ook. Hij is onlangs ook nog erg positief geweest over een V70 T6, dus contra Volvo kun je hem zeker niet noemen.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
In het filmpje over die V70 T6 heeft het gaspedaal het karakter van een aan/uit schakelaar, niemand in die doelgroep behandeld zijn auto op die manier..
Ga eens gewoon rijden, heb het over wegligging op hogere snelheid, bochten, de praktische kant van de auto..enz.
Dat is een filmpje van iemand die net zijn rijbewijs heeft en even mag spelen met een mannen auto, van een echte rijimpressie kan je niet spreken.
Ga eens gewoon rijden, heb het over wegligging op hogere snelheid, bochten, de praktische kant van de auto..enz.
Dat is een filmpje van iemand die net zijn rijbewijs heeft en even mag spelen met een mannen auto, van een echte rijimpressie kan je niet spreken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20763
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Laten we even één ding niet vergeten. Een VOLVO is geen BMW, Audi of Mercedes.
Een VOLVO wordt in principe door heel andere mensen gekocht dan de andere 3 merken, om heel andere redenen.
Ik heb meerdere berichten gehoord dat de wegligging en het weggedrag van de nieuwe S60 inderdaad het beste is wat VOLVO tot op heden af fabriek geleverd heeft.
Natuurlijk is het niet zo straf of sportief als bij de andere merken. Maar dat hoeft ook niet. De meeste VOLVO-rijders rijden de wagen als comfortabele reismobiel. Met alle veiligheidsvoorzieningen voorop en rijden op de zogenaamde stuurmanswegen wat "bedaarder" dan de heren/dames in de andere drie merken.
En dat wil ik de meeste journalisten nu eens meegeven. Beoordeel een auto ook daar eens op. En dan vind ik persoonlijk een VOLVO lekkerder rijden dan een Audi. Die vind ik veel te straf geveerd.
Dus ik zou inderdaad de woorden van eerder aangehaald persoon met heel wat korreltjes zout nemen.
Een VOLVO wordt in principe door heel andere mensen gekocht dan de andere 3 merken, om heel andere redenen.
Ik heb meerdere berichten gehoord dat de wegligging en het weggedrag van de nieuwe S60 inderdaad het beste is wat VOLVO tot op heden af fabriek geleverd heeft.
Natuurlijk is het niet zo straf of sportief als bij de andere merken. Maar dat hoeft ook niet. De meeste VOLVO-rijders rijden de wagen als comfortabele reismobiel. Met alle veiligheidsvoorzieningen voorop en rijden op de zogenaamde stuurmanswegen wat "bedaarder" dan de heren/dames in de andere drie merken.
En dat wil ik de meeste journalisten nu eens meegeven. Beoordeel een auto ook daar eens op. En dan vind ik persoonlijk een VOLVO lekkerder rijden dan een Audi. Die vind ik veel te straf geveerd.
Dus ik zou inderdaad de woorden van eerder aangehaald persoon met heel wat korreltjes zout nemen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
OK, even terug naar de uitspraak van Tameling "de D3 schoof alle kanten op, in de D5 is dat door de vierwielaandrijving een stuk beter".
Mij lijkt dat een hele vreemde uitspraak. Correct me if I'm wrong, maar m.i. heeft het 4x4 systeem dat op de S60 wordt aangeboden geen permanente vierwielaandrijving, en worden de achterwielen d.m.v. de bekende Haldex-koppeling pas aangedreven nadat de voorwielen grip verliezen.
In normale rij-omstandigheden zou er dan geen verschil mogen zijn tussen een tweewiel- en vierwielaangedreven S60, toch ? Enkel bij erg hard de bocht uitaccelereren, maar dan lijkt mij dat de DSCT ingrijpt ?
En had de nieuwe S60 geen nieuw systeem om overstuur te compenseren, waarbij in bochten het binnenste voorwiel wat wordt afgeremd ?
Ik ben benieuwd naar verdere info hieromtrent, die toch heel bepalend kan zijn in de aankoopbeslissing.
Mij lijkt dat een hele vreemde uitspraak. Correct me if I'm wrong, maar m.i. heeft het 4x4 systeem dat op de S60 wordt aangeboden geen permanente vierwielaandrijving, en worden de achterwielen d.m.v. de bekende Haldex-koppeling pas aangedreven nadat de voorwielen grip verliezen.
In normale rij-omstandigheden zou er dan geen verschil mogen zijn tussen een tweewiel- en vierwielaangedreven S60, toch ? Enkel bij erg hard de bocht uitaccelereren, maar dan lijkt mij dat de DSCT ingrijpt ?
En had de nieuwe S60 geen nieuw systeem om overstuur te compenseren, waarbij in bochten het binnenste voorwiel wat wordt afgeremd ?
Ik ben benieuwd naar verdere info hieromtrent, die toch heel bepalend kan zijn in de aankoopbeslissing.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
@945i
Eens
Eens
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
het koppel kan er natuurlijk voor zorgen dat er toch behoorlijk snel wielspin optreed. De AWD systemen zijn eigenlijk dusdanig geavanceerd geworden dat je daarbij nauwelijks meer merkt dat hij eerst moet doorslippen voordat hij de achterwielen bijschakelt.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Eigenaardige vaststelling idd, het impliceert dat een FWD S60 niet op straat te houden is, een kuub zout schiet hier nog bij tekort, door dit soort geneuzel is de rest van zijn verhaal ineens erg oninteressant geworden.Fulaks schreef:OK, even terug naar de uitspraak van Tameling "de D3 schoof alle kanten op, in de D5 is dat door de vierwielaandrijving een stuk beter".
Volvo for life
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik ben dan ook erg benieuwd naar een "echte" test van een S60 D3 FWD.
Ook van de drie verschillende chassis-opties wil ik het fijne in de praktijk wel eens weten.
Ik mag ook aannemen dat Volvo zelf oneindig veel meer testkilomters heeft afgelegd met de S60 dan de Heer Tameling van AutoWeek, en de auto niet zou hebben vrijgegeven voor productie als ie alle kanten opschoof.
Off topic : wie kent de jeugdboekenreeks "Bob Evers" van Willy Vanderheyden nog ? Volgens mij is Roland Tameling de reïncarnatie van Arie Roos.
Ook van de drie verschillende chassis-opties wil ik het fijne in de praktijk wel eens weten.
Ik mag ook aannemen dat Volvo zelf oneindig veel meer testkilomters heeft afgelegd met de S60 dan de Heer Tameling van AutoWeek, en de auto niet zou hebben vrijgegeven voor productie als ie alle kanten opschoof.
Off topic : wie kent de jeugdboekenreeks "Bob Evers" van Willy Vanderheyden nog ? Volgens mij is Roland Tameling de reïncarnatie van Arie Roos.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik denk dat de gemiddelde Volvorijder andere waarde hecht aan het autorijden dan Dhr Tameling.
Als ik zie hoe hij te keer gaat in de V70 T6 met sneeuw dan heeft hij niet in de gaten wat Volvo wil uitdragen op het gebied van veiligheid.
Je zult maar een glijer maken en €90.000 plat rijden, er zijn dagen dat ik het niet in mijn kontzak heb zitten.
Ik zit daarom ook niet op het verhaal van deze man te wachten en rij in september wel op eigen gevoel in de nieuwe.
Als ik zie hoe hij te keer gaat in de V70 T6 met sneeuw dan heeft hij niet in de gaten wat Volvo wil uitdragen op het gebied van veiligheid.
Je zult maar een glijer maken en €90.000 plat rijden, er zijn dagen dat ik het niet in mijn kontzak heb zitten.
Ik zit daarom ook niet op het verhaal van deze man te wachten en rij in september wel op eigen gevoel in de nieuwe.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik heb er toevallig wel ingereden, D3 is gewoon heel snel en het was een handbak waar hij mee heeft gereden en die sprint gewoon heel goed en heel snel weg. Heb daar nooit bij gemerkt dat hij alle kanten opging.
De D5 AWD waar hij mee heeft gereden had inderdaad AWD, maar daardoor ook veel zwaarder. Waarmee je niet meteen dezelfde indruk krijgt, sterker nog bij het optrekken lijkt die D3 sneller. Maar dan is een gevoel en totaal niet op feiten gebasseerd.
De D5 AWD waar hij mee heeft gereden had inderdaad AWD, maar daardoor ook veel zwaarder. Waarmee je niet meteen dezelfde indruk krijgt, sterker nog bij het optrekken lijkt die D3 sneller. Maar dan is een gevoel en totaal niet op feiten gebasseerd.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
:shock: en "wij" betalen voor dat tegenstrijdige gelullancer schreef:Tsja, volgens autovisie was de FWD zelfs beter uitgebalanceerd dan de AWD
Volvo for life
- casper
- 5th Gear member
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49
Onbegrijpelijk dat jij je laat leiden door een uitspraak van ene meneer Tameling, de titel autojournalist niet waardig.Fulaks schreef:OK, even terug naar de uitspraak van Tameling "de D3 schoof alle kanten op, in de D5 is dat door de vierwielaandrijving een stuk beter".
....
Er zijn intussen al vele testen van de S60 in de pers verschenen die zijn uitlatingen tegenspreken.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik laat me daar helemaal niet door leiden, wel in tegendeel, zoals je zou kunnen te weten komen als je m'n post helemaal leest. Ik stel me er enkel vragen bij waarom en op welke basis hij zoiets zegt. Dat mag ik me toch afvragen ? Of mag dat ook al niet meer misschien ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault