Het verhaal is als volgt:
B20 op LPG, kop vervangen omdat de zittingen versleten waren (de kleppen bleven zelfs altijd ietsje open staan) en nu de boel met nieuwe koppakking weer in elkaar gezet.
Hij start en loopt prima, echter vermoed ik dat hij iets te rijk staat. Hij start zonder choke prima, het is natuurlijk wel aardig weer, maar toch...
De afstelschroef op de verdamper heb ik gevonden en ook de richting voor rijk en arm denk ik gevonden te hebben, maar nu is de vraag: hoeveel 'armer' zou hij dan moeten?
De bougies zijn helaas nog te nieuw/schoon om wat aan te kunnen zien, maar het toerental veranderd natuurlijk wel... Beide kanten op gaat hij eerst iets sneller stationair lopen en uiteindelijk zakt hij terug in toeren als hij te rijk of te arm komt te staan... (Ik heb hem nu op het hoogste toerental aan de 'arme' kant staan)
Wat is hier de juiste afstelmethode? Te arm lijkt me ook niet gezond!
Bovendien slaat de motor eens in de paar honderd toeren (2 sec?) hoorbaar en merkbaar een of twee slagen over. Dit deed dezelfde motor met de oude kop niet, aan de ontsteking en bougies is niets veranderd. Het is niet heel storend maar ik vraag mij vooral af hoe dat ineens kan? Iemand een idee?
B20 op LPG afstellen
- Boele
- 4th Gear member
Tja, ik zou vwb het overslaan toch eens naar de ontsteking kijken. Zitten de bougiedoppen er goed strak op? Is de verdelerkap aan de binnenzijde vrij van vet, vuil, pitjes, rotor nog goed?
Vwb het afstellen: met een CO meter is goed af te lezen of hij inderdaad te ruim, te arm staat. Persoonlijk zou ik er gewoon aan draaien zodat hij iets rijk staat en wat kilometers maken. Dan weer wat bijstellen. Als hij echt begint te zuipen kan je hem iets armer zetten. (ik heb wel gehoord dat als je motor te arm loopt, hij OOK kan gaan zuipen. redenatie erachter weet ik niet.)
Zonder choke starten moet ook kunnen, sterker nog, alle amazons die ik gehad heb startte prima zonder choke op lpg.
Succes
Vwb het afstellen: met een CO meter is goed af te lezen of hij inderdaad te ruim, te arm staat. Persoonlijk zou ik er gewoon aan draaien zodat hij iets rijk staat en wat kilometers maken. Dan weer wat bijstellen. Als hij echt begint te zuipen kan je hem iets armer zetten. (ik heb wel gehoord dat als je motor te arm loopt, hij OOK kan gaan zuipen. redenatie erachter weet ik niet.)
Zonder choke starten moet ook kunnen, sterker nog, alle amazons die ik gehad heb startte prima zonder choke op lpg.
Succes
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
-
- 2nd Gear member
Qua ontsteking heb ik op de bougiekabels en puntjes na alles vervangen voor het vervangen van de kop. Voor het vervangen van de kop sloeg ie geen slag over, maar bleven de kleppen wel iets open staan.
Nu heb ik gisteren ook de contactpuntjes vervangen en afgesteld maar dat mocht nog niet baten.
Qua afstelling (zonder CO meter) zal ik hem maar gewoon iets te rijk zetten inderdaad en kijken wat 'ie doet... Hij liep 1:8, dus maar eens kijken wat hij nu doet.
[Ik neem aan dat hij rijk staat als hij stikt met choke en arm als hij sneller gaat lopen met choke?]
Nu heb ik gisteren ook de contactpuntjes vervangen en afgesteld maar dat mocht nog niet baten.
Qua afstelling (zonder CO meter) zal ik hem maar gewoon iets te rijk zetten inderdaad en kijken wat 'ie doet... Hij liep 1:8, dus maar eens kijken wat hij nu doet.
[Ik neem aan dat hij rijk staat als hij stikt met choke en arm als hij sneller gaat lopen met choke?]
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
V50?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Op "gehoor" zo afstellen met hulp van de afstelschroef zodat hij stationair mooi loopt. Dan aan de rit en voelen of de motor goed trekt, zonodig even bijregelen. Daarna aan de CO meter en kijken hoe goed je het gedaan hebt.
Dat hij zomaar stijgt in toeren moet je inderdaad in de ontsteking zoeken. Heb je wel de juiste/geschikte bougies voor LPG en zijn die wel juist afgesteld met hulp van een voelermaatje? Check voor de zekerheid de klepspeling ook even.
Als je het goed doet, trekt hij op LPG beter dan op benzine.
* Je was met net een slag voor, alinea 2 is dus niet van toepassing?*
Dat hij zomaar stijgt in toeren moet je inderdaad in de ontsteking zoeken. Heb je wel de juiste/geschikte bougies voor LPG en zijn die wel juist afgesteld met hulp van een voelermaatje? Check voor de zekerheid de klepspeling ook even.
Als je het goed doet, trekt hij op LPG beter dan op benzine.
* Je was met net een slag voor, alinea 2 is dus niet van toepassing?*
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
Ik moet alleen nog even kijken waar ik "aan de CO meter" kan dan... (gratis of goedkoop, hehe)
Zomaar stijgen in toeren doet ie niet, alleen als ik aan de stelschroeven draai of aan de choke trek.. alleen hij slaat af en toe een vonkje of twee over als hij stationair loopt. Bougies zijn de Bosch.... (7?) voor LPG met de juiste elektrodenafstand en de klepspeling kan ik na wat kilometers nog wel even controleren ja, had ik op 0.5mm gezet.
Moet ik trouwens van de stationairschroef op de carb 'afblijven'? Of is het zogezegd ook geoorloofd om die iets te verdraaien en de verdamper dan iets rijker of armer te zetten?
Er is een klein 'dood gebied' waarin zowel de rijke kant als de arme kant van de stelschroef op de verdamper geen verandering van stationair toerental veroorzaakt.
Zomaar stijgen in toeren doet ie niet, alleen als ik aan de stelschroeven draai of aan de choke trek.. alleen hij slaat af en toe een vonkje of twee over als hij stationair loopt. Bougies zijn de Bosch.... (7?) voor LPG met de juiste elektrodenafstand en de klepspeling kan ik na wat kilometers nog wel even controleren ja, had ik op 0.5mm gezet.
Moet ik trouwens van de stationairschroef op de carb 'afblijven'? Of is het zogezegd ook geoorloofd om die iets te verdraaien en de verdamper dan iets rijker of armer te zetten?
Er is een klein 'dood gebied' waarin zowel de rijke kant als de arme kant van de stelschroef op de verdamper geen verandering van stationair toerental veroorzaakt.
V50?
V50?
- Boele
- 4th Gear member
Van je carb zou ik eerst maar eens afblijven!
Voor een CO apparaat, iedere apk boer / garage heeft zo'n ding. Er is geen kunst aan. Steek de voeler in de uitlaat, en stel eerst CO af op stationair.
Dan verhoog je het toerental naar bv 4000toeren en dan kijk je of je CO hoger wordt of lager. Stationair mogen ze best 1,7 staan, bij 4000rpm zou ik zorgen dat hij onder de 1,0 komt. Als je hem dan ook rond de 1,6 / 1,7 zet trekt hij namelijk als een beer, maar zuipt ie als een konijn!
Misschien handig om te vermelden uit welke regio je komt. In de omgeving utrecht zijn iig zat van dit soort bedrijfjes.
Boele
Voor een CO apparaat, iedere apk boer / garage heeft zo'n ding. Er is geen kunst aan. Steek de voeler in de uitlaat, en stel eerst CO af op stationair.
Dan verhoog je het toerental naar bv 4000toeren en dan kijk je of je CO hoger wordt of lager. Stationair mogen ze best 1,7 staan, bij 4000rpm zou ik zorgen dat hij onder de 1,0 komt. Als je hem dan ook rond de 1,6 / 1,7 zet trekt hij namelijk als een beer, maar zuipt ie als een konijn!
Misschien handig om te vermelden uit welke regio je komt. In de omgeving utrecht zijn iig zat van dit soort bedrijfjes.
Boele
Groeten, Boele
-
- 2nd Gear member
Dat was ook mijn redenatie, eerst van de carb afblijven 
Voordat ik CO ga meten moet ik eerst mijn uitlaat maar een maken, haha!
Regio Den Haag/Delft, vast ook genoeg garages, maar ik ken ze (nog) niet...

Voordat ik CO ga meten moet ik eerst mijn uitlaat maar een maken, haha!
Regio Den Haag/Delft, vast ook genoeg garages, maar ik ken ze (nog) niet...
V50?
V50?
- Jordos
- 3rd Gear member
Wat ik altijd doe voor afstellen is gewoon rijden. Zoek een leeg industrieweggetje uit (ik ga daar zo achter Groot), zet m in zn twee en trap je gas flink in. Dan stel je m een halve slag armer en doe je hetzelfde. Zodra je voelt dat ie minder trekt, stop je. Te arm is voor lpg niet goed nee.
De carb stel je in zodat ie goed op benz loop. EIGENLIJK, moet je eerst je benz stellen, en daarna je lpg.
Over dat overslaan; wat dacht je van het ontstekingstijdstip? Ook al heb je hier niets aan veranderd, je moet dat alsnog bijstellen nadat je of je kleppen heb gesteld, of contact puntjes hebt vervangen/gesteld. Helemaal bij allebei.
Toen ik naar Nordicar reed voelde ik m ook af en toe een flauw schokje geven. Ontsteking tikje later gezet en tis weg
De carb stel je in zodat ie goed op benz loop. EIGENLIJK, moet je eerst je benz stellen, en daarna je lpg.
Over dat overslaan; wat dacht je van het ontstekingstijdstip? Ook al heb je hier niets aan veranderd, je moet dat alsnog bijstellen nadat je of je kleppen heb gesteld, of contact puntjes hebt vervangen/gesteld. Helemaal bij allebei.
Toen ik naar Nordicar reed voelde ik m ook af en toe een flauw schokje geven. Ontsteking tikje later gezet en tis weg

Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
-
- 2nd Gear member
Gelukkig loopt hij sinds gisteravond ook goed op benzine! (Even het nippeltje vervangen was genoeg) Alleen op benz loopt ie wel erg laag stationair dus dat is (nog) een indicatie dat hij wat te rijk staat op gas.
Ik ga nu eerst ff op benz stationair afstellen en een beetje rijden, vervolgens met de verdamper aan de slag.
Ook de uitlaat heb ik gefixt (en daar had ik niet eens een slijptol bij nodig!) en nu is het overslaan in de ontsteking ook weg... Heb ook een beetje met de bougiekabels zitten pielen maar heb niet het idee dat het daar in zat.
Het zou best kunnen dat hij evengoed niet helemaal op tijd staat, maar heb geen strobe natuurlijk
Beetje trial en error kan natuurlijk ook maar op zich loopt' ie prima, ook in hoge toeren en de vacuumvervroeger werkt gewoon.
Ik ga nu eerst ff op benz stationair afstellen en een beetje rijden, vervolgens met de verdamper aan de slag.
Ook de uitlaat heb ik gefixt (en daar had ik niet eens een slijptol bij nodig!) en nu is het overslaan in de ontsteking ook weg... Heb ook een beetje met de bougiekabels zitten pielen maar heb niet het idee dat het daar in zat.
Het zou best kunnen dat hij evengoed niet helemaal op tijd staat, maar heb geen strobe natuurlijk

V50?
V50?
- biadman
- 4th Gear member
carb is dus goed aangekomen?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
-
- 2nd Gear member
Yep, de carb is goed aangekomen, bedankt! 
Hij lijkt goed op benzine te lopen en heb gister een flinke rit gemaakt op LPG, stukje snelweg op Benzine gereden en dat ging prima. Vandaag ook even flink wat kilometers op LPG en dan eens naar de bougies kijken en verder met afstellen..!
@ Jordos: En een strobo kopen is op zich wel een idee ja, beetje MP in de gaten houden? Zag ze volgens mij vanaf 45Eypo...

Hij lijkt goed op benzine te lopen en heb gister een flinke rit gemaakt op LPG, stukje snelweg op Benzine gereden en dat ging prima. Vandaag ook even flink wat kilometers op LPG en dan eens naar de bougies kijken en verder met afstellen..!
@ Jordos: En een strobo kopen is op zich wel een idee ja, beetje MP in de gaten houden? Zag ze volgens mij vanaf 45Eypo...
V50?
V50?
- Boele
- 4th Gear member
Weet niet of je toevallig lid bent van de V44-vereniging? Anders kan je in je regio bij de TC altijd wel een strobo lenen!
Groeten, Boele
-
- 2nd Gear member
Na een flinke rit door de Benelux (puzzelrit/rally) blijft de carb (denk ik) een beetje hangen en heeft een hoog stationair toerental bij gas loslaten.
Als ik dan eventjes het gaspedaal indruk en meteen loslaat zakt hij wel terug naar het normale stationaire toerental... valse lucht o.i.d.?
Heb nog niet gekeken of de gasstang blijft hangen, maar dat lijkt me niet. Overigens is het ook steeds wat erger geworden, dat wil zeggen het 'nieuwe' stationaire toerental is steeds iets hoger geworden.
Als ik dan eventjes het gaspedaal indruk en meteen loslaat zakt hij wel terug naar het normale stationaire toerental... valse lucht o.i.d.?
Heb nog niet gekeken of de gasstang blijft hangen, maar dat lijkt me niet. Overigens is het ook steeds wat erger geworden, dat wil zeggen het 'nieuwe' stationaire toerental is steeds iets hoger geworden.

V50?
V50?
- biadman
- 4th Gear member
gasklep? bij mij was destijds een van de veertjes niet helemaal fris meer...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- Boele
- 4th Gear member
Valse lucht is makkelijk te ontdekken met een bus remmenreiniger..
Groeten, Boele
-
- 2nd Gear member
Ondertussen heb ik de contacthoek (60 graden) en het ontstekingstijdstip (23 gr voor bdp @1500 RPM) afgesteld en ik moet zeggen: yea, hij loopt soepeler! 
Ik heb wel gemerkt dat een kleine verdraaiing van het verdelerhuis al snel een flinke verandering in tijdstip doet optreden (logisch natuurlijk), het is echt een verneukeratief werkje
Daarnaast heb ik gemerkt dat de point gap best wel aan de krappe kant van de spec ingesteld mag worden want op 0.5mm afstand was de contacthoek slechts 50graden waar 59~63 is voorgeschreven.
Daarna heb ik nog even met de afstelling van de verdamper gespeeld maar ik merk niet echt verschil in vermogen op verschillende instellingen. Het is aan het toerental duidelijk te horen dat de verhouding wordt aangepast, maar het is qua vermogen niet echt te merken... Op benzine heb ik wel duidelijk meer vermogen.
Toch maar eens op zoek naar een garage waar ik voor een vriendenprijsje een paar keer CO kan meten, iemand nog tips voor regio Delft (Haaglanden)?
Het stationair hangen had ik net met testen (nog) geen last van, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken.

Ik heb wel gemerkt dat een kleine verdraaiing van het verdelerhuis al snel een flinke verandering in tijdstip doet optreden (logisch natuurlijk), het is echt een verneukeratief werkje

Daarna heb ik nog even met de afstelling van de verdamper gespeeld maar ik merk niet echt verschil in vermogen op verschillende instellingen. Het is aan het toerental duidelijk te horen dat de verhouding wordt aangepast, maar het is qua vermogen niet echt te merken... Op benzine heb ik wel duidelijk meer vermogen.
Toch maar eens op zoek naar een garage waar ik voor een vriendenprijsje een paar keer CO kan meten, iemand nog tips voor regio Delft (Haaglanden)?
Het stationair hangen had ik net met testen (nog) geen last van, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken.
V50?
V50?
-
- 2nd Gear member
Yea de strobo werkt goed, interessant stukje gereedschap!
In het begin wat geklooi met de inductielus maar nou flitst 'ie mooi
Nu de CO waarde/afstelling nog!
In het begin wat geklooi met de inductielus maar nou flitst 'ie mooi

Nu de CO waarde/afstelling nog!

V50?
V50?