B230 revisie

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Piere
Starter

Hallo allemaal!

Ik heb enkele vraagjes.

Kleine inleiding: heb hier een B230 liggen uit m'n GLE. Vraag me niet waarom, maar ik heb het in m'n hoofd gestoken dat ik die wil reviseren deze zomer (altijd leuk zo'n projectjes tijdens de vakantie ;) )
Ik ben student autotechnologie aan de hogeschool (2e jaar) en heb in het middelbaar m'n technisch diploma behaalt, dus het zou vooral zijn om een bezigheid te hebben deze zomer en ook om weer es wat te leren. Het is dus niet zo dat de motor echt gereviseerd moet worden.

Vraag 1: Heeft het nut?
Het is dan wel een 2.3, het is nog steeds 'maar' een achteklepper. Ik heb op het 240register gelezen dat de 16V-kop wel past, maar dan moeten de zuigers vervangen worden.
Zou ik dan niet beter direct een B234 zoeken om te reviseren?

Vraag 2: Kosten?
Is het een lucratief project? Is de B230 genoeg 'waard' om te reviseren? Gaan de kosten (lagers, zuigerveren, dichtingen, kopbouten...) niet te hoog oplopen, werkuren niet meegerekend?
En hoeveel gaat het kosten?

Vraag 3: Is er een markt voor?
Als ik het blok dan uiteindelijk zou gereviseerd hebben, krijg ik die dan ook verkocht? Of is er weinig vraag naar een gereviseerde B230...
Het gaat me er niet om om veel winst te maken, maar ik wil er toch ook niet aan toesteken.

Voor de rest heb ik alles, materiaal, plaats, tijd (ben niet zo gehaast), kennis ontbreekt me ook niet echt en als ik vastzit zijn er nog fora genoeg ;)

Zo
Dat was het :)

Alvast bedankt!
Gegroet!
Piere
Boele
4th Gear member

Ha Piere,

Hou rekening dat een gereviseerd blok van een gerenommeerd bedrijf meer waard zal zijn dan een zelf gereviseerd blok.
Ik weet natuurlijk niet wat je tot de beschikking hebt, maar het reviseren kost naast tijd, een hoop geld! Denk ook aan het honen, vlakken etc. Daarnaast lijkt me een 8klepper minder interessant vwb de verkoop.

Desalniettemin is het gaaf om een blok te reviseren!
jos245
3rd Gear member

Misschien is het een idee om een PRV 6 cil. B27 motorblok te reviseren.

Een goed PRV blok lijkt me meer waard (is in ieder geval zeldzamer) als een B230.
v700r
5th Gear member

In geval van PRV....zeldzaam hoeft niet altijd goed te betekenen.
Groeten van Frans.
Piere
Starter

Boele schreef:Ha Piere,

Hou rekening dat een gereviseerd blok van een gerenommeerd bedrijf meer waard zal zijn dan een zelf gereviseerd blok.
Ik weet natuurlijk niet wat je tot de beschikking hebt, maar het reviseren kost naast tijd, een hoop geld! Denk ook aan het honen, vlakken etc. Daarnaast lijkt me een 8klepper minder interessant vwb de verkoop.

Desalniettemin is het gaaf om een blok te reviseren!
Tsja, dat van dat gerenommeerd bedrijf, daar had ik zelfs nog niet aan gedacht eigenlijk :-k

En inderdaad, een PR6 zal wel meer waard zijn, maar dan moet ik er eerst nog eentje vinden ook :)

Ik zal het voor de B230 houden bij het proper maken (er hangt wat olie aan, klepdeksel was niet aangespannen #-o ) en es uitkijken naar een B234 of -als ik er een vind- een PR6 :)

Dank voor de tips/raad!
Gegroet!
Frederik Welvaert
5th Gear member

Geen idee of je zo gemakkelijk aan een PRV V6 kan geraken. De weinige mensen die nog met een 260 rondrijden hebben dat blok er namelijk al lang uitgelepeld en vervangen door een B30 of iets dergelijk. De PRV staat namelijk niet echt bekend om de betere motor te zijn...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”