volvo 142 uit 1969 start niet op benzine (b20A)

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Hendry
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06.06.2010 - 11:29
Locatie: Amersfoort

Afgelopen dinsdag heb ik een volvo 142 aangeschaft. Als een kind zo blij natuurlijk, maar helaas mankeert er nog het één en ander aan de wagen. Mijn prioriteit ligt op het moment bij het startprobleem. Bij aanschaf wist ik al dat hij niet wilde starten op benzine dus daarover was ik niet verrast, maar omdat ik met de auto naar Noorwegen wil gaan deze zomer is het wel handig als dat wel kan want daar hebben ze helaas niet zo veel lpg-stations... In de auto is dus een lpg-tank geïnstalleerd en rijd daar al een aantal jaren op. Hij start altijd en loopt goed. Met benzine is het echter een heel ander verhaal. Wanneer ik probeer te starten op benzine wil hij niet aanslaan. Ik krijg de indruk dat hij dan verzuipt, daarbij ruik ik een flinke benzinelucht. Op gas starten lukt daarna ook even niet meer, wanneer je echter een kwartiertje wacht dan start hij gewoon weer op gas. Ik heb het ook rijdend geprobeerd, dan rijdt de auto wel gewoon op benzine, maar slaat hij al snel af wanneer ik vaart minder. Nu heb ik een volvo 142 eigenaar gevraagd wat de oorzaak van dat probleem kan zijn en zijn vermoeden was dat de naald in de carburateur versleten is omdat er weinig op benzine wordt gereden. Ook vertelde hij me dat het een terugkerend probleem is, je kan de naald wel vervangen maar in de loop van de tijd zal het probleem terugkeren.

Is er iemand die een soortgelijk probleem heeft gehad en daar een passende oplossing voor heeft gevonden?

Met vriendelijke groet,

Hendry
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Vroeger....jawel, wilde het inderdaad wel gebeuren dat, wanneer er niet met enige regelmaat van LPG naar benzine werd geschakeld, de carburatie enige vormen van hinder begon te ondervinden. De naald zal zeker het probleem zijn. Even vernieuwen en alles fijntjes afstellen en je kunt weer een poosje vooruit.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Lijkt me ook het probleem. Even de carburateur bekijken/reviseren/reinigen/afstellen/...

En in de toekomst gewoon met regelmaat eens op benzine rijden om terugkeren van het probleem te voorkomen :)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Hendry
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 06.06.2010 - 11:29
Locatie: Amersfoort

Dank voor jullie snelle reacties!

Ik kan voorlopig aan de gang... :-)
soepkip
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
Locatie: Haarlem

Als mede-gasrijder vraag ik me wel af hoe het af en toe op benz rijden het slijten van de naald kan voorkomen? Lijkt me een fabeltje...

Eventueel kan het uitdrogen van pakkingen etc. in de carb wel worden voorkomen door af en toe op benz te rijden natuurlijk, maar het slijten van de gasnaald is gewoon een kwestie van beetje bij beetje bij elke kilometer die er op gas wordt gereden. Daar gaat af en toe op benzine rijden m.i. niets aan veranderen?

Let trouwens ook op dat je de wagen wegzet op gas, zeker als je hem niet zo vaak gebruikt, stilstaande benzine in je carburateur (vlotterkamer) is zeker niet bevorderend...

Overigens is het verslijten van de gasnaald volgens mij een proces wat niet heel snel verloopt, als je de wagen niet als 'daily driver' gebruikt is het zeker de moeite waard om de carburateur te reviseren zodat je weer op benzine kan rijden! Want dat is zeker in het buitenland wel zo handig!! :)
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
Gebruikersavatar
wepster850
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
Locatie: limboland

mocht je nog een carburateur zoeken die dit niet heeft ik heb er nog een liggen die van een benzine auto af komt dus plug and play en je bent er weer voor een tijd van af
daaan
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02.06.2010 - 12:25

wepster850 schreef:mocht je nog een carburateur zoeken die dit niet heeft ik heb er nog een liggen die van een benzine auto af komt dus plug and play en je bent er weer voor een tijd van af
Wat wil je er ongeveer voor hebben? En waar af te halen? PM me maar.
(ik ben mede-eigenaar van de volvo van de TS)

Daan
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Wat Soepkip zegt, het maakt voor de naald geen zak uit of je tussendoor op benzine rijdt of niet.
En je kunt de naald vervangen zonder meteen de hele carburateur te vervangen / reviseren hoor, is een betrekkelijk eenvoudig klusje. LET WEL OP de staat van het buisje waar de naald inhangt. Grote kans dat die ook op zijn einde is (uitgesleten) als er al lang op lpg is gereden en niets aan de carburateur is gedaan. In dat geval heeft alleen de naald vervangen geen zin. Dus ook het buisje vervangen of toch een andere carb.

Wel vet met je oude Volvo naar Noorwegen! Noordkaap?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”