Hoi,
onlangs dynamo vervangen aan mijn volvo 144 uit 1973. Maar nu doet ineens de ruitenwisser niets meer. Blijft het amp lampje branden (maar hij laad wel bij) en doen de rest van de lampjes (zoals de oil, choke, break) het helemaal niet meer. En nee, het zijn niet de zekeringen...
Het is een groot zooitje. Wie heeft hier ervaring mee en wil mij daarmee helpen? Ik woon in Den Bosch. Als je me kan en wil helpen mail me dan op riannebeekwilder at gmail punt com.
Iedereen alvast bedankt! Want ik word helemaal para van de auto zo!
Wie wil mij helpen?
- Stinky
- 6th Gear member
- Contacteer:
Heb je een multimeter? Hoeveel volt geeft de accu? Wat is de laadspanning?
Mischien is de spanningsregelaar kapot, dat gebeurt wel's. Mischien is het
een aarde probleem, dat lees je heel vaak. Ik ben zeker geen expert en woon
ook niet in debuurt... De 144 is zo basic dat elke locale garageboer er wel
even naar kan kijken voor weinig. Nooit wanhopen!
Mischien is de spanningsregelaar kapot, dat gebeurt wel's. Mischien is het
een aarde probleem, dat lees je heel vaak. Ik ben zeker geen expert en woon
ook niet in debuurt... De 144 is zo basic dat elke locale garageboer er wel
even naar kan kijken voor weinig. Nooit wanhopen!

-
- 1st Gear member
Accu geeft netjes 14,3. Laadspanning is ook goed. Net nieuwe dynamo, dus spanningsregelaar nu al stuk, lijkt me niet 
Aarde probleem, tja, zou kunnen, maar zekering kast is door gemeten, alles goed, laadstroom goed etc. Beetje, nou ja, zeer vaag probleem zeg maar.
Garage bij ons wilde wel kijken, maar dan kon ik een kleine 300 euro neer leggen.... Leek me wat veel zeg maar.
Vandaar ook de vraag of iemand mee zou kunnen/willen kijken. We zitten net pas in de volvo's en weten nog niet de handige weetjes. Voor de kever en de honda is dat geen probleem, die kennen we voortaan van binnnen en buiten
Maar dit is gewoon even irritant, en het is mijn dagelijkse auto, dus vandaar.
Maar thx voor de tips! Alleen, dat hadden we dus allemaal al gedaan
En wanhopen doe ik gelukkig niet zo snel
Maar geen ruitenwissers met dit weer is een ervaring die ik niet perse wilde opdoen hihi 

Aarde probleem, tja, zou kunnen, maar zekering kast is door gemeten, alles goed, laadstroom goed etc. Beetje, nou ja, zeer vaag probleem zeg maar.
Garage bij ons wilde wel kijken, maar dan kon ik een kleine 300 euro neer leggen.... Leek me wat veel zeg maar.
Vandaar ook de vraag of iemand mee zou kunnen/willen kijken. We zitten net pas in de volvo's en weten nog niet de handige weetjes. Voor de kever en de honda is dat geen probleem, die kennen we voortaan van binnnen en buiten

Maar thx voor de tips! Alleen, dat hadden we dus allemaal al gedaan

- Stinky
- 6th Gear member
- Contacteer:
Kun je uitvinden op welke zekering de ruitenwissers staan en daar de
multimeter opzetten als ze aanstaan? dan weet je iig wel of de fout voor
of achter de zekeringkast zit.
multimeter opzetten als ze aanstaan? dan weet je iig wel of de fout voor
of achter de zekeringkast zit.
- Stinky
- 6th Gear member
- Contacteer:
dus er staat wel spanning op de ruitenwisserzekering. komt dat ook
aan bij de ruitenwissermotor? als nee, dan zit daartussen dus de fout, als
ja dan is je motor kaduuk. toch?
aan bij de ruitenwissermotor? als nee, dan zit daartussen dus de fout, als
ja dan is je motor kaduuk. toch?
-
- 1st Gear member
Zal het vanavond even meten, dat had ik nog niet gedaan
Maar dan nog het raadsel van de lampjes in het dashboard 
Dus toch zou het heeeeeeeeeeeeeeeel fijn zijn als iemand wil mee kijken om alles een keer goed na te kijken. De electra dan he

Dus toch zou het heeeeeeeeeeeeeeeel fijn zijn als iemand wil mee kijken om alles een keer goed na te kijken. De electra dan he

-
- 3rd Gear member
Dat is een garagist met een glazen bol.Rianne schreef:Accu geeft netjes 14,3. Laadspanning is ook goed. Net

Die weet al dat het 300 euro gaat kosten terwijl ie de motorkap nog niet open heeft gehad.

-
- 2nd Gear member
Als de wagen nog wel rijdt zou ik zeggen: neem op een niet-regenachtige dag een lekkere taart mee naar iemand met verstand van de elektra
(Meer dan de basics die hier eerder werden aangestipt kan ik ook niet verzinnen... maar gezien de vaagheid lijkt het op zich een beetje op een defecte spanningsregelaar..)
(Meer dan de basics die hier eerder werden aangestipt kan ik ook niet verzinnen... maar gezien de vaagheid lijkt het op zich een beetje op een defecte spanningsregelaar..)
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
V50?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ rianne, niet om het een of ander, je bent zelf ook niet helemaal ongeïnformeerd over je Volvo en de techniek ervan....
Volvo for life
-
- 1st Gear member
Nee, begint al wel te komenbart simpson schreef:@ rianne, niet om het een of ander, je bent zelf ook niet helemaal ongeïnformeerd over je Volvo en de techniek ervan....

-
- 2nd Gear member
Wisser loopt via de schakelaar, deze zit achter zek. 1, en deze krijgt 12V vanaf het contactslot, 1,5 mm2 groene draad.
Lampjes (choke, AMP, OIL, en Brake) achter zek. 3 (net als de aanjager, doet-ie het nog?), 12V van contact met 2,5 mm2 gele draad.
Kan echt niet moeilijk zijn, puur toeval dat het samenvalt.
Lampjes (choke, AMP, OIL, en Brake) achter zek. 3 (net als de aanjager, doet-ie het nog?), 12V van contact met 2,5 mm2 gele draad.
Kan echt niet moeilijk zijn, puur toeval dat het samenvalt.
- wepster850
- 3rd Gear member
ik vermoed de schakelaar achter je contact slot meet deze even door die willen namelijk ook nog al eens verrot zijn dooe de grote spannings wissel die er op komt bij hert starten (is niet alleen een kwaal van de 144 maar van meerdere volvo's tot aan de 850 aan toe zelfs )
-
- 7th Gear member
PM gelezen Rianne??????
-
- 1st Gear member
Ja, sorry, nog niet gereageerd. Ik zal straks even reageren op je berichtRamon&Ramon schreef:PM gelezen Rianne??????

Voor de rest, de ruitenwisser doet het weer