(Volvo S80 D5 >185pk geartronic 2008)
Sinds enige tijd komt er een rammelend/ritselend geluid vanaf mijn dashboard. Alsof er een klein takje ergens in het luchtkanaal is blijven hangen. Het geluid doet zich voor op hobbelige wegen.
Monteurs bij de Volvogarage hebben het dashboard opengemaakt maar kunnen niks vinden.
Enkele vragen:
1) Is rammelen een veelvoorkomend euvel bij de Volvo S80?
Ofwel: herkent iemand dit?
2) Hoe kun je dit probleem het best oplossen?
PS. Het rammelen is begonnen nadat ik voor een reportage 3000km
over de slechte Poolse wegen heb moeten rijden.
Alvast bedankt voor je reactie.
Groet Peter
Rammelen en ritselen
- PR.2000
- 1st Gear member
- Contacteer:
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Ik heb het ook. Er rammelen best veel dingen, iets wat niet zou mogen met zo'n auto. De rechter deurhendels voor en achter bij hobbelige wegen (o.a bij klinkers) de achteruitkijkspiegel en ook iets bij een luchtopening. Soms is het aanwezig soms niet. Geluid komt bij mij uit de 3e opening vanaf de bestuurderskant dus de rechtse van de middenconsole.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- cees klumper
- 4th Gear member
Waarschijnlijk heb je het '3000-km-over-Poolse-wegen-rammeltje' dat ergens in een service bulletin staat beschreven :givemea: :pottytrain5:
maar serieus, die van ons heeft geen enkel rammeltje. De C70 had een rammeltje (klemmetje van de achteruitkijkspiegel was losgeschoten) maar dat was snel verholpen. Alleen heel af en toe een piepje in de rechter deurbekleding.
maar serieus, die van ons heeft geen enkel rammeltje. De C70 had een rammeltje (klemmetje van de achteruitkijkspiegel was losgeschoten) maar dat was snel verholpen. Alleen heel af en toe een piepje in de rechter deurbekleding.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- PR.2000
- 1st Gear member
- Contacteer:
Ja, ook. Een klap op het dashboard wil nog wel 'ns helpen, maar dat is niet bepaald een S80-waardige oplossing. Binnenkort weer een buitenland-trip en dan moet 't écht over zijn :sad1:. Misschien met hogedrukspuit in luchtkanaal spuiten?Rammelt tie het ook met het dashboard kastje open?
-
- 1st Gear member
Erg irritant inderdaad. Bij mij zit er een knikkergeluid bij de voorruitontwazeming. Als ik met 1 vinger op het rode lampje van het alarm druk is het weg. Er zit iets in het ventilatiekanaal dat actief wordt zodra er koude lucht van de airco langsstroomt. Zodra de binnenruimte op temperatuur is , is het weg. Valt mee te leven , maar toch.
Erger vind ik het gekraak van de middenconsole als je er met je been tegen aan komt. Heb bij de Volvo dealer even gekeken naar de 2010 modellen en kwam er achter dat deze niet kraken. Modificatie?
Erger vind ik het gekraak van de middenconsole als je er met je been tegen aan komt. Heb bij de Volvo dealer even gekeken naar de 2010 modellen en kwam er achter dat deze niet kraken. Modificatie?
Volvo S80 D5 Geartronic MY 2007
- PR.2000
- 1st Gear member
- Contacteer:
Je gelooft het of niet, wanneer ik op het rode lampje druk is het geluid ook bij mij weg. Typisch. Daar ben ik wel blij mee. Niet dat het probleem daarmee opgelost is, maar dan weet ik iig waar ik het moet zoeken.cobra427 schreef:Erg irritant inderdaad. Bij mij zit er een knikkergeluid bij de voorruitontwazeming. Als ik met 1 vinger op het rode lampje van het alarm druk is het weg.
Bij mijn vorige auto (Citroën C5) had ik hier en daar ook kartonnetjes of tandenstokers tussen gestoken om rammelen te voorkomen

Bedankt voor jullie reactie.
-
- 1st Gear member
Heb jij dan ook een MY2007 ? (Dan zou dit toch wel bekend moeten zijn bij de Volvo dealer...)PR.2000 schreef:Je gelooft het of niet, wanneer ik op het rode lampje druk is het geluid ook bij mij weg. Typisch. Daar ben ik wel blij mee. Niet dat het probleem daarmee opgelost is, maar dan weet ik iig waar ik het moet zoeken.cobra427 schreef:Erg irritant inderdaad. Bij mij zit er een knikkergeluid bij de voorruitontwazeming. Als ik met 1 vinger op het rode lampje van het alarm druk is het weg.
Bij mijn vorige auto (Citroën C5) had ik hier en daar ook kartonnetjes of tandenstokers tussen gestoken om rammelen te voorkomen.
Bedankt voor jullie reactie.
- PR.2000
- 1st Gear member
- Contacteer:
Ja, heb ik. Geluid is onbekend bij dealer, en komt kennelijk ook niet zo vaak voor bij andere S80's. Overigens doet het geluid zich steeds minder vaak voor bij mij. Sommige problemen schijnen zichzelf op te lossen. Wel goed om informatie uit te wisselen zie je wel. Gr.P.Heb jij dan ook een MY2007 ? (Dan zou dit toch wel bekend moeten zijn bij de Volvo dealer...)
-
- 1st Gear member
Ik heb het idee dat de eerste produktie serie van MY2007 niet zo goed in elkaar steekt als een jaar later. Merk ook dat wanneer ik een rammeltje heb bij mijn linker voorraam, het glas te veel druk geeft op de sponning. Raam klein beetje naar beneden en het geluid is weg.PR.2000 schreef:Ja, heb ik. Geluid is onbekend bij dealer, en komt kennelijk ook niet zo vaak voor bij andere S80's. Overigens doet het geluid zich steeds minder vaak voor bij mij. Sommige problemen schijnen zichzelf op te lossen. Wel goed om informatie uit te wisselen zie je wel. Gr.P.Heb jij dan ook een MY2007 ? (Dan zou dit toch wel bekend moeten zijn bij de Volvo dealer...)
Maar het gekraak van midden console als je met je been er tegen aan zit, dat kan echt niet in deze klasse.
Rode lampje kraak heeft met temperatuur wisseling te maken. Het is het luchtrooster dat krimpt door de airco lucht, dan begint het rammelen bij mij. Na ongeveer 10 min is het weer verdwenen. (Als de temperatuur stabiel is waarschijnlijk)
Voor de rest ben ik erg positief over mijn S80. Zalige reiswagen en blijf hem mooi (onopvallend) vinden.