Temperatuur in file
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Hebben jullie ook dat je temperatuur oploopt in de file? Mijn wagen koelt echt prima, zit 1-jaar oude radiateur in en komt snel op temperatuur en blijft netjes op 1/3 hangen, onafhankelijk van hoe ik rij. Maar afgelopen vrijdag in een 25km lange (kijkers)file, klom ie aardig omhoog en heb ik de kachel maar aangezet. Is niet in het rood gekomen maar ik vraag me af hoe lang dat nog goed was gegaan.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Mijn 240 doet dat ook. Ik zette in het begin ook de kachel aan en ramen open
maar ik heb't een keer vergeten en zag toen dat vlak voordat de meter in
het rood zou gaan, de koeling extra haar best ging doen en de meter net
niet in het rood ging. Kan ook toeval geweest zijn.
maar ik heb't een keer vergeten en zag toen dat vlak voordat de meter in
het rood zou gaan, de koeling extra haar best ging doen en de meter net
niet in het rood ging. Kan ook toeval geweest zijn.
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
gaat zeker omhoog, maar nog niet in oranje of rood... heb jij nog de originele koeling die altijd meedraait? (ik wel)
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Ja, en dat is dus ook het probleem denk ik. Die fan draait veel te langzaam bij stationair toerental. Zit er bij de 240 niet een elektronische fan die aangaat als je temp te hoog wordt?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Dat zal het zijn! Ja moderne techniek natuurlijk zo'n 240 

- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Mijn 245 uit 82 heeft een vicosefan, die harder mee gaat draaien als de motortemp oploopt. Dus als je de warme motor uitzet en je pakt de fan vast en je draait deze dan moet je een behoorlijke weerstand voelen. Is dit niet het geval dan is de viscose overleden. Veelal doet men een parker d'rin maar dan draait ie ten alletijde mee wat weer het verbruik omhoog brengt.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Het verbruik gaat er inderdaad iets van omhoog. Viscofans gaan inderdaad regelmatig kapot. Nadelige aan die dingen is dat het reviseren/vervangen ervan zo 200euro kan kosten (van horen zeggen.)admiral schreef:Mijn 245 uit 82 heeft een vicosefan, die harder mee gaat draaien als de motortemp oploopt. Dus als je de warme motor uitzet en je pakt de fan vast en je draait deze dan moet je een behoorlijke weerstand voelen. Is dit niet het geval dan is de viscose overleden. Veelal doet men een parker d'rin maar dan draait ie ten alletijde mee wat weer het verbruik omhoog brengt.
Wel kan je eens naar een elec koelfan kijken die je voor de radiateur zet en zo dus extra koelvermogen creeert.
Je kan ze van Kenlowe gebruiken, goede kwaliteit maar betaal je dan ook 180euro voor.
Je kan ook een electrische fan van een 740diesel oid nemen, een tempsensor, die in je rad slang of radiateur zelf solderen, dan kan je voor 50euro klaar zijn.
Groet Boele
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21751
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik zit als 960-rijder even mee te lezen en toen ontstond er een vraag: mijn ouders hebben een 144 uit 1972 met visco-fan, maar zonder beschermkap rondom die fan. Ik denk namelijk dat als die beschermkap om de fan zit, dat deze daadwerkelijk alle lucht door de radiator trekt in plaats dat er ook lucht langs gaat.
Zou dat de reden kunnen zijn van dat de auto warm wordt in de file? Het ontbreken van die beschermkap?
Zou dat de reden kunnen zijn van dat de auto warm wordt in de file? Het ontbreken van die beschermkap?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Ik weet eigenlijk niet wat voor fan ik heb. Zit er origineel een viscofan op? Ik kan hem wel ronddraaien (met weerstand) als de motor stil staat, heb ik gemerkt met kleppen stellen.
De beschermkap heb ik er nog gewoon opzitten. Dat zou best kunnen schelen ja.
De beschermkap heb ik er nog gewoon opzitten. Dat zou best kunnen schelen ja.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Klopt die kap zorgt ervoor dat ie de lucht door de rad trekt, anders krijg je rare wervelingen. Maar een goed koelsysteem (systeem eens in de paar jaar spoelen) is ook een pré. Je zal zien wat een nieuwe rad al doet aan een verbeterde koeling.Msuidgeest schreef:Ik zit als 960-rijder even mee te lezen en toen ontstond er een vraag: mijn ouders hebben een 144 uit 1972 met visco-fan, maar zonder beschermkap rondom die fan. Ik denk namelijk dat als die beschermkap om de fan zit, dat deze daadwerkelijk alle lucht door de radiator trekt in plaats dat er ook lucht langs gaat.
Zou dat de reden kunnen zijn van dat de auto warm wordt in de file? Het ontbreken van die beschermkap?
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
Zoals gezegd, mijn radiateur is 1 jaar oud en bij het vervangen heb ik ook het systeem gespoeld. Hij koelt dus prima behalve bij lang stilstaan bij warme buitentemperatuur. Lijkt me toch niet de bedoeling van Volvo?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Dat denk ik ook niet.
Wat noem je warm?
Vorige week stond ik ook (wind) stil in de file met de volvo van mijn vader, toen gaf de buitentemp meter 35C aan. Dan is het niet zo verwonderlijk dat een oldtimer het 'warm' krijgt.
Probeer anders eens een andere (visco) fan. Of monteer een electrische fan.
Wat noem je warm?
Vorige week stond ik ook (wind) stil in de file met de volvo van mijn vader, toen gaf de buitentemp meter 35C aan. Dan is het niet zo verwonderlijk dat een oldtimer het 'warm' krijgt.
Probeer anders eens een andere (visco) fan. Of monteer een electrische fan.
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Bij een B30 is de koeling niet optimaal. Vooral de achterste (6e)cilinder heeft daar last van en kan daardoor schade oplopen. Daar zit ook de sensor voor de temp.meter. Ik zou daar eens naar kijken, mn het koelkanaal bij de 6e cilinder is gevoelig voor dichtslibben. Maar dat betekend wel dat de kop gedemonteerd moet worden. Ik zou eerst eens met een infrarood thermometer de temperatuur bij de sensor controleren. Is die te hoog dan zou ik eerst de waterpomp vervangen en mocht dat geen soelaas bieden de kop verwijderen en de koelkanalen reinigen.
- Jordos
- 3rd Gear member
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56
@Boele, ja wat is warm? Afgelopen vrijdag, uurtje of 5, stond in de zon. Ga eens naar die fan kijken sowieso.
@Iroll, had dat eens gehoord ja over de koeling van een b30, jammer is dat. Kop laat ik er nog even opzitten, maar ga het wel in de gaten houden. Het gebeurd me heel zelden, maar dan is het wel een beetje knijpen. Waterpomp die niet genoeg kracht meer heeft om stationair goed te pompen kan ook ja.
@Iroll, had dat eens gehoord ja over de koeling van een b30, jammer is dat. Kop laat ik er nog even opzitten, maar ga het wel in de gaten houden. Het gebeurd me heel zelden, maar dan is het wel een beetje knijpen. Waterpomp die niet genoeg kracht meer heeft om stationair goed te pompen kan ook ja.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 28.12.2009 - 19:11
Het is nattuurlijk niet de oplossing maar als je gas gaat geven (in de vrij, lijkt me handig in de file) zakt ie van mij in de temperatuur.
Mede weg gebruikers zullen je wel vreemd aankijken :p
Mede weg gebruikers zullen je wel vreemd aankijken :p
Fiat panda 1995
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
144 1971 758264km
144 grand luxe 1972
Audi a2 1.4
Volvo v40 2.0t phase 2
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Klopt dat heeft de mijne ook, en ook de ama combi die ik had.De Fryske Volvo Rider schreef:Het is nattuurlijk niet de oplossing maar als je gas gaat geven (in de vrij, lijkt me handig in de file) zakt ie van mij in de temperatuur.
Mede weg gebruikers zullen je wel vreemd aankijken :p