Mijn Volvo S80 D5 (bouwjaar 2006, 140.000 op de teller) mist ineens heel wat vermogen, de Turbo doet even niet meer mee. Geen enkele melding op de display, dus naar de dealer. Daar hebben ze hem aan de computer gehangen en is er het volgende naar voren gekomen.
284: ECM-P048900 Uitlaatgasrecirculatie, regelcircuit laag. Algemene storingsinformatie. Geen subtype-informatie.
Informatie over de storingscode:
Toestand: De motorregeleenheid (ECM) controleert het signaal van de interne vermogenstrappen van de regeleenheid naar de EGR-motor. Als de motorregeleenheid (ECM) detecteert dat het signaal verkeerd is, wordt de storingscode gevormd.
Vervangende waarde: Geen EGR regeling
Mogelijke oorzaak: Contactweerstand of oxidatie in de connectors; kortsluiting naar massa in de signaal kabel; Beschadigde positiesensor; Beschadigde uitlaatgasrecirculatieklep.
Dealer zelf stelde voor om de uitlaatgasrecirculatieklep (als ik het goed heb begrepen, of moet dit een EGR unit zijn) te vervangen, kosten zo’n 322,-- ex BTW en twee uurtjes sleutelen.
Nu is dit een optie, wil het niet dat hij later op de dag er weer even zin in had en het volle vermogen er weer was. Heeft iemand misschien een tip om zeker uit te sluiten dat het geen oxidatie is in de connectors, kortsluiting signaal kabel of een beschadigde positiesensor. Naar deze unit lopen heel wat kabels welke door middel van connectors naar andere onderdelen gaan bij de motor. Is het een optie om connectors los te koppelen en zo te kijken of het dan wel werkt, of is de kans groot dat er dan een andere schade ontstaat.
Indien het dan toch de unit is, is er dan eventueel ook een mogelijk om de unit schoon te maken? Aan de voorkant zitten 4 tork schroeven en dan komt er denk ik een soort zwart klepje los. Echter geen idee wat ik daar achter ga aantreffen.
Volvo S80 D5 mist ineens vermogen
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Mijn wervelklep is gisteren vervangen (ja nu al stuk!!!) gelukkig voor 80% onder garantie. Ik zou om coulance vragen. Mijne is een jaar jonger en kreeg het er ook op. Ik had overigens geen vermogensverlies.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Paul-S70R
- 2nd Gear member
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52
Je kan hem ook proberen schoon te maken...
Wellicht dat het lukt..
Wellicht dat het lukt..
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
- Locatie: Utrecht
Vind het wel snel om dan meteen de hele boel maar te vervangen. Testje of het inderdaad de EGR is, is niet zo moeilijk. Even een plaatje ertussen zetten om hem af te doppen en een proefritje maken (krijg je wel een storingsmelding).
Mocht je het te duur vinden, dan kun je nog overwegen de EGR softwarematig te laten dichtzetten bij een tuner, scheelt je waarschijnlijk vervangen.
Mocht je het te duur vinden, dan kun je nog overwegen de EGR softwarematig te laten dichtzetten bij een tuner, scheelt je waarschijnlijk vervangen.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21747
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Reinigen en contacten controleren is zeker een optie. Stekkers los nemen en weer vast steken is niet zo moeilijk.
Als je gaat demonteren, schrijf dan op wat je gedaan hebt. Voor je het weet monteer je iets verkeerd en gaat je auto de andere kant op.
Als je gaat demonteren, schrijf dan op wat je gedaan hebt. Voor je het weet monteer je iets verkeerd en gaat je auto de andere kant op.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07.12.2006 - 06:56
Even een update.
Is al weer een tijdje geleden, maar hebben alle stekkers los gemaakt en goed schoongemaakt. Dit had helaas niet het gewenste effect.
Dus bij de dealer een nieuw onderdeel besteld een EGR regelunit (165 euro) (het zwarte dekseltje wat door middel van de 4 tork schroeven vast zit).
Vanaf de dag dat het onderdeel binnen is gekomen valt de turbo niet meer uit, dus het onderdeel ligt nog steeds ongebruikt in de kofferbak....
Is al weer een tijdje geleden, maar hebben alle stekkers los gemaakt en goed schoongemaakt. Dit had helaas niet het gewenste effect.
Dus bij de dealer een nieuw onderdeel besteld een EGR regelunit (165 euro) (het zwarte dekseltje wat door middel van de 4 tork schroeven vast zit).
Vanaf de dag dat het onderdeel binnen is gekomen valt de turbo niet meer uit, dus het onderdeel ligt nog steeds ongebruikt in de kofferbak....
Volvo S80 09-2006 D5 Geartronic Summum 18"; 185 (226) pk 420.000 KM
Volvo S60 02-2002 D5 Intro Edition 15"; 163 (185) pk 378.000 KM
Volvo S60 02-2002 D5 Intro Edition 15"; 163 (185) pk 378.000 KM
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21747
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dan ga je toch denken aan een vast/los draadje, een wel/niet goed aangedraaide schroef of een rubbertje dat wel/niet af dicht.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07.12.2006 - 06:56
Nog een update n.a.v. een vraag van een van de mede forum leden.
Ik heb nog steeds het reserve onderdeel in de kofferbak liggen. Wel heb ik het vermoeden dat het ook gezocht moet worden in de software van het motormanagement. Ik heb namelijk min of meer gelijktijdig met de aanschaf van het onderdeel de wagen laten chippen. Ongeveer ± 1 jaar geleden heb ik vanuit Volvo Nederland een update gekregen i.v.m. het oliepeil van de D5. Daarna had ik ook direct weer de problemen met de EGR unit. De wagen moest daarna weer opnieuw gechipt worden i.v.m. deze update vanuit Volvo Nederland en daarna heb ik geen last meer gehad.
Waarschijnlijk is de EGR unit nogal gevoelig en is de software vanuit Volvo zo geschreven dat je bij het minste geringste de garage kan/mag bezoeken.
Ik heb nog steeds het reserve onderdeel in de kofferbak liggen. Wel heb ik het vermoeden dat het ook gezocht moet worden in de software van het motormanagement. Ik heb namelijk min of meer gelijktijdig met de aanschaf van het onderdeel de wagen laten chippen. Ongeveer ± 1 jaar geleden heb ik vanuit Volvo Nederland een update gekregen i.v.m. het oliepeil van de D5. Daarna had ik ook direct weer de problemen met de EGR unit. De wagen moest daarna weer opnieuw gechipt worden i.v.m. deze update vanuit Volvo Nederland en daarna heb ik geen last meer gehad.
Waarschijnlijk is de EGR unit nogal gevoelig en is de software vanuit Volvo zo geschreven dat je bij het minste geringste de garage kan/mag bezoeken.
Volvo S80 09-2006 D5 Geartronic Summum 18"; 185 (226) pk 420.000 KM
Volvo S60 02-2002 D5 Intro Edition 15"; 163 (185) pk 378.000 KM
Volvo S60 02-2002 D5 Intro Edition 15"; 163 (185) pk 378.000 KM
-
- 4th Gear member
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35
dank je voor de snelle reactie. Ik heb inderdaad de melding "motormanagement service vereist" Ik dacht eerst dat het door drukverlies in de turboslang kwam (=gerepareerd) maar nu blijkt de melding toch terug te komen. Volgens de dealer zit het hem in een van de drie mogelijkheden hierboven in het topic genoemd. Voor ik de solenoide klep ga vervangen (dat onderdeel in je kofferbak
) ga ikeerst de EGR schoonmaken vanmiddag.
Mocht dat niet baten heb ik zeker interesse om eens met je te praten over overname van je klep.

Mocht dat niet baten heb ik zeker interesse om eens met je te praten over overname van je klep.
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Heeft de tuner de EGR niet gewoon dicht gezet? (en is hij nu dus niet in gebruik)Heerlijk Helder schreef:Nog een update n.a.v. een vraag van een van de mede forum leden.
Ik heb nog steeds het reserve onderdeel in de kofferbak liggen. Wel heb ik het vermoeden dat het ook gezocht moet worden in de software van het motormanagement. Ik heb namelijk min of meer gelijktijdig met de aanschaf van het onderdeel de wagen laten chippen. Ongeveer ± 1 jaar geleden heb ik vanuit Volvo Nederland een update gekregen i.v.m. het oliepeil van de D5. Daarna had ik ook direct weer de problemen met de EGR unit. De wagen moest daarna weer opnieuw gechipt worden i.v.m. deze update vanuit Volvo Nederland en daarna heb ik geen last meer gehad.
Waarschijnlijk is de EGR unit nogal gevoelig en is de software vanuit Volvo zo geschreven dat je bij het minste geringste de garage kan/mag bezoeken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07.12.2006 - 06:56
Durf ik niet te zeggen, tuning is uitgevoerd door Rica. Zou best kunnen dat ze de unit dicht hebben gezet en of minder gevoelig. In mijn geval werkt het goed en ben vooralsnog zeer tevreden.
Volvo S80 09-2006 D5 Geartronic Summum 18"; 185 (226) pk 420.000 KM
Volvo S60 02-2002 D5 Intro Edition 15"; 163 (185) pk 378.000 KM
Volvo S60 02-2002 D5 Intro Edition 15"; 163 (185) pk 378.000 KM
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 07.12.2006 - 06:56
Weet niet of ik er verstandig aan doe om de klep te verkopen, zie het als een soort van talismanNJ8 schreef:dank je voor de snelle reactie. Ik heb inderdaad de melding "motormanagement service vereist" Ik dacht eerst dat het door drukverlies in de turboslang kwam (=gerepareerd) maar nu blijkt de melding toch terug te komen. Volgens de dealer zit het hem in een van de drie mogelijkheden hierboven in het topic genoemd. Voor ik de solenoide klep ga vervangen (dat onderdeel in je kofferbak) ga ikeerst de EGR schoonmaken vanmiddag.
Mocht dat niet baten heb ik zeker interesse om eens met je te praten over overname van je klep.

Wat bij mij tijdelijk werkte was de stekker lostrekken bij de EGR unit (soort van reset), vandaar dat ze ook dachten dat het aan het elektronica deel lag.
Mocht dat zo zijn kan je nog altijd besluiten om hem te chippen, krijg je er ook nog wat voor terug.
Volvo S80 09-2006 D5 Geartronic Summum 18"; 185 (226) pk 420.000 KM
Volvo S60 02-2002 D5 Intro Edition 15"; 163 (185) pk 378.000 KM
Volvo S60 02-2002 D5 Intro Edition 15"; 163 (185) pk 378.000 KM
-
- 4th Gear member
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 12.08.2011 - 21:35
Ja precies. Ik heb de klep net ook in mijn handen gehad. Kon er weinig aan ontdekken.
Wat ik wel kon ontdekken was een zeer vieze EGR. Ik heb zelden zo'n vies klusje aan de gang gehad als dit. Er is denk ik wel 300 cc aan olieroetprut uitgekomen. Ik heb alle slangen en het huis schoongemaakt. Twee rollen keukenrol, een fles dasty en een hoopergernis later is het weer schoon. Ik hoop dat de melding hierdoor is veroorzaakt, want wat een rotzooi komt er in die EGR. Ik denk er ook sterk over om hem softwarematig dicht te laten zetten icm tuning.
Ben benieuwd naar tips..

Wat ik wel kon ontdekken was een zeer vieze EGR. Ik heb zelden zo'n vies klusje aan de gang gehad als dit. Er is denk ik wel 300 cc aan olieroetprut uitgekomen. Ik heb alle slangen en het huis schoongemaakt. Twee rollen keukenrol, een fles dasty en een hoopergernis later is het weer schoon. Ik hoop dat de melding hierdoor is veroorzaakt, want wat een rotzooi komt er in die EGR. Ik denk er ook sterk over om hem softwarematig dicht te laten zetten icm tuning.
Ben benieuwd naar tips..

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Gewoon dicht laten zetten. Heb ik ook gedaan bij mijn vorige, en mijn nieuwe afgelopen week wederom. Dan heb je geen last meet van deze vervuiling.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Jep, samen met een tuning en isoftloader.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95