Demper uitlaat
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Mijn uitlaat zit de laatste tijd heerlijk te ronken... De demper begint lek te worden. Er zal dus een nieuwe op moeten. Nu vraag ik me af: hoe moeilijk is dat? Ik kan het voor 120 euro laten doen (inclusief materiaal). Loont het dan nog de moeite om het toch zelf te doen, of kan ik me daar beter maar niet aan wagen?
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Is het de eind demper of tussen demper. Tussendemper dan is ie scherp een de prijs, einddemper, dan kun je het zelf ook doen is makkelijker als de tussen demper vevangen. Wat kost een demper??hmv schreef:Mijn uitlaat zit de laatste tijd heerlijk te ronken... De demper begint lek te worden. Er zal dus een nieuwe op moeten. Nu vraag ik me af: hoe moeilijk is dat? Ik kan het voor 120 euro laten doen (inclusief materiaal). Loont het dan nog de moeite om het toch zelf te doen, of kan ik me daar beter maar niet aan wagen?
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Volgens mij is het de einddemper. Tenminste, het is de eerste demper van achteren die ik tegenkom, maar er zit nog best wel een flinke pijp aan. Wat is de werkwijze bij het vervangen? Gewoon flink rammen met een hamer totdat 'ie loslaat, en dan een nieuwe bevestigen met metalen klemmen?
Ik neem aan dat dit de goede demper is: http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1881. Dan kost 'ie 30 euro, met klemmen en verzendkosten waarschijnlijk 40 euro. Dus dan loont zelf doen de moeite wel.
Hier nog even een fotootje van de demper:
Ik neem aan dat dit de goede demper is: http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1881. Dan kost 'ie 30 euro, met klemmen en verzendkosten waarschijnlijk 40 euro. Dus dan loont zelf doen de moeite wel.
Hier nog even een fotootje van de demper:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Met een passende dop of ringsleutel haal je de oude klemmen eraf, die breken, of je pakt de slijptol. Dan wat kruipolie erop en een paar rondjes rijden over een hobbelweg.
Als de demper dan nog niet los is kan je beter op zoek naar een hefbrug of de Kwikfit, want het is slecht werken plat op je rug onder die auto.
Als de demper dan nog niet los is kan je beter op zoek naar een hefbrug of de Kwikfit, want het is slecht werken plat op je rug onder die auto.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Ik zie dat het een 140/145 is.hmv schreef:Volgens mij is het de einddemper. Tenminste, het is de eerste demper van achteren die ik tegenkom, maar er zit nog best wel een flinke pijp aan. Wat is de werkwijze bij het vervangen? Gewoon flink rammen met een hamer totdat 'ie loslaat, en dan een nieuwe bevestigen met metalen klemmen?
Ik neem aan dat dit de goede demper is: http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=1881. Dan kost 'ie 30 euro, met klemmen en verzendkosten waarschijnlijk 40 euro. Dus dan loont zelf doen de moeite wel.
Hier nog even een fotootje van de demper:
Dit kun je met een paar steek/ring sleutels of een doppen set en een slijptolletje makkelijk zelf doen.
Krik de wagen op en zet hem op een deugelijke as steun en laat de krik d'r ook onder (enigzins op spanning) staan. Haal het wiel d'r af (moeren lossen met het wiel op de grond) en haal het wiel d'r af. Haal de U beugel bij de verbinding op de as bocht los, en misshien breekt ie wel door de roest. Vergeet deze d'r niet bij te bestellen. Slijp de buis door maar kijk uit dat je niet de as bocht in slijpt deze zit nl een cm of 4 in de pijp van de demper. Dan hou je een stukje pijp wat nog op de as bocht zit over dit moet eraf en dat doe je door in de lengte richting voorzichtig een sleufje te slijpen. Doe dit in fases zodat je minimaal in de asbocht slijpt, vervolgens een paar tikken met de hamer zodat ie schrikt en als het goed is pel je zo het laatste stukje uitlaat d'r af en anders even met een oude schroevendraaier en de hamer een begin maken en dan met de waterpomp tang het laatste deel d'r af pellen. Check dan gelijk of de asbocht ook daar nog dik genoeg is want anders kun je over een maand weer aan de gang maar dan met je asbocht. Met schuur linnen dat deel van de asbocht schoon schuren en een beetje vet op doen en ook een beetje vet aan de binnenkant van de aansluiting van de demper. Dan is het weer monteren en zo uitlijnen dat ie nergens tegen aan loopt te klapperen en let ook op dat het eindpijpje in de juiste en mooie positie staat (doe dit met de auto op vier wielen)
Check ook hoe het staat met de uitlaat rubbers, bestel die ook maar want die zullen ook wel uitgedroogd zijn en ze kosten geen drol. Men gebruikt bij de verbinding ook wel is gum-gum maar ik ben d'r niet kapot van als je een beetje goed je best doet krijg je hem ook zonder gum gum goed gasdicht.
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Tis heel goed zelf te doen want deze heb ik er 2 jaar geleden zelf ondergelegd
Het was een 2e hands uit Barneveld. Als je Wim even belt, kan je zo bij hem terecht en dan sleutel je hem er daar onder. Kan je gelijk kennis maken met de 164 Turbo van B-lennium
groeten uit Driebergen
ps. komt mijn avatar je niet bekend voor??


Het was een 2e hands uit Barneveld. Als je Wim even belt, kan je zo bij hem terecht en dan sleutel je hem er daar onder. Kan je gelijk kennis maken met de 164 Turbo van B-lennium


groeten uit Driebergen
ps. komt mijn avatar je niet bekend voor??
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Ah, een oude 'bekende'.hesened schreef:Tis heel goed zelf te doen want deze heb ik er 2 jaar geleden zelf ondergelegd![]()
Het was een 2e hands uit Barneveld. Als je Wim even belt, kan je zo bij hem terecht en dan sleutel je hem er daar onder. Kan je gelijk kennis maken met de 164 Turbo van B-lennium![]()
![]()
groeten uit Driebergen
ps. komt mijn avatar je niet bekend voor??![]()

Groet uit Kampen
- hesened
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 30.11.2007 - 20:53
- Locatie: 3bergen
Hallo daar,
nee, ik heb nog geen goede 164 gevonden voor een nette prijs maar ik heb geen haast. Ik kom vanzelf een beauty tegen..
Wim is Wim Bottinga. Hij komt zelf uit Barneveld en heeft een(heel oneerbiedig :oops: ) knutselgarage in Scherpenzeel.
Heel veel onderdelen en nette prijzen. Daarnaast veel kennis en gezelligheid :morning: dus een zaterdag is goed besteed daar.
Kijk eens op
www.volvoclassics.nl
:hello2: :hello2: :hello2:
nee, ik heb nog geen goede 164 gevonden voor een nette prijs maar ik heb geen haast. Ik kom vanzelf een beauty tegen..
Wim is Wim Bottinga. Hij komt zelf uit Barneveld en heeft een(heel oneerbiedig :oops: ) knutselgarage in Scherpenzeel.
Heel veel onderdelen en nette prijzen. Daarnaast veel kennis en gezelligheid :morning: dus een zaterdag is goed besteed daar.
Kijk eens op
www.volvoclassics.nl
:hello2: :hello2: :hello2:
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Afgelopen zaterdag eens geprobeerd of ik het zelf kon doen. Maar de boel bleek veel te vastgeroest. Met de auto op assteunen was de bewegingsvrijheid ook wel erg weinig. Dus toch maar bij een plaatselijke beunhaas langs geweest. Is ook nog een half uur bezig geweest om die uitlaat er onderuit te slopen... De nieuwe demper zit er nu onder, maar nu blijkt dat ook de pijp tussen middendemper en einddemper en de eindpijp niet al te best zijn... Kan ik dus nog een keer. Maar aangezien er al een nieuwe einddemper op zit, zit de boel nog niet vastgeroest, en hoop ik dat ik dit klusje wel zelf kan klaren...
Scherpenzeel is mij net te ver weg. Kent iemand nog een goed volvo-bedrijfje in de omgeving van Kampen en Zwolle?
Scherpenzeel is mij net te ver weg. Kent iemand nog een goed volvo-bedrijfje in de omgeving van Kampen en Zwolle?
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
- hmv
- 2nd Gear member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
- Locatie: Franeker
Hmm, ziet er best aantrekkelijk uit. Maar het betekent dus dat je er een demper uit haalt. Kan dat zomaar? Hoe veel meer geluidsoverlast ga je dan produceren? Is het toegestaan voor de APK? En lijdt het milieu er ook nog extra onder? Ach, dat doet het natuurlijk toch al met zo'n auto... En hoe hang je die pijp op?
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
mag gewoon hoor!
ik heb onder m'n 145 een halve simmons uitlaat. heb de cherrybomb in het midden, daarna een pot en dan een lange pijp naar achteren.
is zo opgehangen door de vorige eigenaar, anders zou ik door trekhaak & ondebouw gastank zo'n lelijke einddemper achter (lees buiten) m'n achterbumper hebben hangen...
qua geluid, hij heeft er een lekkere rauwe rochel van gekregen, maar het is gelukkig geen gofl met remus puff geworden :roll:
ik heb onder m'n 145 een halve simmons uitlaat. heb de cherrybomb in het midden, daarna een pot en dan een lange pijp naar achteren.
is zo opgehangen door de vorige eigenaar, anders zou ik door trekhaak & ondebouw gastank zo'n lelijke einddemper achter (lees buiten) m'n achterbumper hebben hangen...
qua geluid, hij heeft er een lekkere rauwe rochel van gekregen, maar het is gelukkig geen gofl met remus puff geworden :roll:
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Precies, het is een lekkere gorgel. Ik vind het wat weg hebben van een V8 boot. Zal binnenkort wel een filmpje maken. Dat is als je achter de auto staat. Onder de kap merk je er niets van.
Binnen hoor je bijna geen verschil. Wel bij ca. 3000rpm, diepe brom, maar dat is een paar rpm lager of hoger weg.
Binnen hoor je bijna geen verschil. Wel bij ca. 3000rpm, diepe brom, maar dat is een paar rpm lager of hoger weg.
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
zal eerdaags even een foto maken van m'n systeem
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
foto's uitlaat.
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
kan je ze niet zien? zou een openbaar album moeten zijn...
sorry zie dat het idd niet werkt... ga er morgen even verandering in aanbrengen!
sorry zie dat het idd niet werkt... ga er morgen even verandering in aanbrengen!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers