Problemen met oliepeil van dieselwagens

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Dennis C30
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.10.2009 - 17:25
Locatie: Haarlem

Ik sluit mij aan bij het technische verhaal van JohanVC, Er wordt extra diesel ingespoten om de motor snelle rop temperatuur te krijgen zodat het roetfilter kan regenereren. Dit is een Diesel probleem (roetfilter-modelen) en dus geen Volvo probleem zoals hierboven al gemeld is. Korte stukjes rijden met een roetfilter auto is geen optie, het roetfilter raakt verzadigd en moet zijn roetdeeltjes kwijt. Als het oliepeil stijgt en er een fors deel diesel brandstof bij zit is de smerende werking ook minder. De olie wordt schraal en zorgt door die verminderde smering voor een snellere slijtage met kostbare reparaties tot gevolg. Bij VAG modellen hebben de roetfilter motoren een kortere olieverversings termijn
Ex: C30 1.8 Summum 2008 titanium grijs, leder antraciet, xenon, 17" Zaurak,
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
johanVC
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25

Ik heb een afspraak gemaakt voor een oliewissel volgende week woensdag (130000 km gereden, oliebad 10000 kilometer). Er zijn twee acties uit te voeren op mijn S80 D5 GT i.v.m. het oliepeil. Ik ontving nog geen brief, maar in de werkplaats is men blijkbaar op de hoogte.
Het volvo opvolgingssysteem is misschien te laat geactiveerd voor dit onderwerp, maar eens geactiveerd ben ik wel onder de indruk van de snelheid.
Als ik volgend week meer info krijg in de werkplaats hou ik juliie op de hoogte

Johan
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Johan,
Welk bouwjaar is jouw auto, en wat is het vermogen? Ik ben wel benieuwd waarom jouw auto hier wel last van heeft en de mijne niet. De V70 van MY2006 valt niet onder de doelgroep, maar heeft bij mijn weten wel dezelfde motor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Brief van Volvo nederland gehad, dat ik het oliepeil moest controleren en in de gaten moet houden en als het stijgt naar de dealer.

Uiteraard wist ik dit al. Bij de eerste 10 k beurt is er olie uitgehaald, toen zat er teveel in. Nadien niet meer voorgekomen en ik check regelmatig, maar dat deed ik altijd al.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Net terug van de dealer in Barcelona,
Ze hebben een beetje motor oil verwijderd tot een normaal level tussen Max en Min. De dealer had verder geen ander instructies gevonden op de Volvo intranet. De instructie was gewoon motor oil niveau naar normaal brengen en de laatste software installeren voor de D5 motor.
Nu maar blijven kijken of het niveau normaal blijft.

Ik heb ook maar de RICA software er uitgehaald,nu rijden we weer standard met 185PK
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
johanVC
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25

Ed raket,

S80 D5 185 pk was nieuw in april 2007

Omwille van dit probleem ben ik ook erg voorzichtig met nieuwe dieselbrandstoffen. (vb total excellium) Deze bevatten meer biobrandstof en heeft nog slechtere eigenschappen inzake smering en agressie voor dichtingen. De brandstof komt uiteindelijk door dit probleem in de olie. Ik ben nog altijd meer bevreesd voor de levensduur als voor het op hol slagen van de motor. Het niveau stijgt ook langzaam, dus is het weinig waarschijnlijk dat er plots op hol zou slaan.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Maar het lijkt me toch dat de V70 D5 van MY 2006 dezelfde motor heeft? Dit is nl ook de 185 pk versie. Zou er dan nog zoveel verschil tussen e motor in de S80 en V70 zitten?

Ik werd onlangs wel geattendeerd door de dealer op het feit dat er een software update voor mijn auto beschikbaar was. Dat had ook te maken met bijmenging van bio diesel. Wellicht heeft deze update ook met dit probleem te maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12895
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Ook vandaag via de leasemaatschappij de brief gehad. Ik zal het zelf gewoon in de gaten houden, om nou voor een lesje oliepeilen naar de dealer te gaan...
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Dennis C30
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 28.10.2009 - 17:25
Locatie: Haarlem

Ik blijf dit onderwerp volgen, niet omdat ik een diesel heb maar vanwege mijn interesse in de techniek (en oplossing)
Ben benieuwd wat de dealer van JohanVC gaat doen/aanpassen
Ex: C30 1.8 Summum 2008 titanium grijs, leder antraciet, xenon, 17" Zaurak,
EX: 240 2.3 GL automaat
Nu voor hobby: Amazon 1968 B18A 2 deurs coach kleur 95L
Dagelijkse auto: Fiat Grande Punto
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Dennis C30 schreef:Ik blijf dit onderwerp volgen, niet omdat ik een diesel heb maar vanwege mijn interesse in de techniek (en oplossing)
Ben benieuwd wat de dealer van JohanVC gaat doen/aanpassen
Ja ik ben ook benieuwd, nogmaals in Spanje doen niks anders dan een beetje Oil er uit halen.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gast

Interessant topic, gelukkig heb ik geen roetfilter dat wordt geregenereerd.
Ik denk wel dat ie een beetje aan het verstoppen raakt (vermogen verlies), dus binnenkort mijn oude demper er weer onder.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk niet dat dat door het roetfilter komt. JIj hebt een open filter wat niet kan verstoppen doordat het volloopt. Zelfs als het gehele "filterdeel" vol zit met roet dan nog kan er een grote luchtstroom door het filter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Afgelopen week ook zo'n brief gehad. De olie zelf even gepeilt en het oliepeil staat na 23000 km ongeveer 5 mm boven het maximum. Ik rij per werkdag 100 km op 80 km weg.

Afspraak gemaakt met de garage en vanmorgen een half uurtje daar geweest. Ze hebben er wat olie uitgehaald zeggen ze en verder nieuwe software geplaatst.
Ze hebben gevraagd om iedere 2000 km olie te peilen. Mogelijk komt er volgens hen nog een defintievere software oplossing. Maar dan krijg ik weer een brief.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
johanVC
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25

Deze ochtend oliewissel uitgevoerd.

Zelfde verhaal:
- fase 1: olie verwijderen, opvolging na 2500 kilometer
- fase 2: stijgend oliepeil opnieuw vastgesteld, nieuwe software installeren

Ik heb de nieuwe ECM software laten installeren, omdat ik het probleem reeds had toen de wagen nieuw was.

Johan
Gast

edraket schreef:Ik denk niet dat dat door het roetfilter komt. JIj hebt een open filter wat niet kan verstoppen doordat het volloopt. Zelfs als het gehele "filterdeel" vol zit met roet dan nog kan er een grote luchtstroom door het filter.
Het is off topic. Maar dit betwijfel ik, het verstoppen ontstaat juist door roet.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk dat we mekaar niet helemaal begrijpen. Jij denkt dat jouw roetfilter aan het verstoppen is en daardoor vermogensverlies hebt. Ik zeg dat dat hoogst onwaarschijnlijk is omdat jij een bijpass filter hebt itt het af fabriek roetfilter. Zelf als het filterende gedeelte volledig is verstopt heb je nog steeds voldoende doorstroming in het filter om de motor goed te laten lopen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Heb ook de brief gehad, ga vanmiddag langs de garage voor opzuigen van het teveel aan olie en nieuwe software.

EDIT : nieuwe Volvo-software geïnstalleerd; auto moest eerst "gedetuned" worden, en nieuwe BSR-software verwacht ik deze week, die was niet onmiddellijk beschikbaar. Ik rij dus nu even "ongetuned" rond, en dat is een hemelsbreed verschil. Vooral bij hernemingen en invoegen op de autostrade toch iets om rekening mee te houden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
johanVC
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25

Resultaat van de nieuwe software is pover:
- oliepeil stijgt nog steeds na iedere regeneratie
- verbruik met nieuwe software ligt 0,3 l/100 kilometer hoger

Johan
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je toevallig het art nummer van die software update?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”