Volgens Autoweek: "Met ingang van het nieuwe modeljaar voegt Volvo een tweewielaangedreven variant van de XC90 aan het programma toe. "
http://www.autoweek.nl/autonieuws/14346 ... andrijving
Zit daar iemand op te wachten?
XC90 tweewielaangedreven
- volvo708090
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
- Locatie: Overmere
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja weegt minder en al die auto's gaat toch het terrein niet op. Scheelt ook nog eens geld en waarschijnlijk ook nog eens een milieulabel die wat beter is.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
in 2002 was de XC90 in de US al in de markt gezet met FWD, denk dat dit qua prijs (en labeling) best een aanvulling is
Volvo for life
- volvo708090
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
- Locatie: Overmere
En nog verwarrender: een D3 5 cyl van 2.4 liter?
Diesel D5 Diesel D3
Engines D5244T4 D5244T5
Type In-line 5 cyl. Turb o 5 cyl. Turbo
Configuration AWD AWD/FWD
Displacement 2400 cm³ 2400 cm³
Bore 81 mm 81 mm
Stroke 93,15 mm 93,15 mm
Compression ratio 17,3:1 17,3:1
Valves, no/cylinder 4 ea. 4 ea.
DOHC / SOHC DOHC DOHC
Engine management system Common rail electronic fuelling Ignition sequence 1 - 2 - 4 - 5 - 3
Engine idling speed 700 rpm
Fuel, rec. Octane Diesel. Cetane Number min 48 Diesel.
Max engine speed 5000 rpm
Max output 136 kW (185 hp) / 4000 rpm 120 kW (163 hp) / 4000 rpm
Max torque 400 / 33-46 Nm / rps 340 / 29-50 Nm / rps
Diesel D5 Diesel D3
Engines D5244T4 D5244T5
Type In-line 5 cyl. Turb o 5 cyl. Turbo
Configuration AWD AWD/FWD
Displacement 2400 cm³ 2400 cm³
Bore 81 mm 81 mm
Stroke 93,15 mm 93,15 mm
Compression ratio 17,3:1 17,3:1
Valves, no/cylinder 4 ea. 4 ea.
DOHC / SOHC DOHC DOHC
Engine management system Common rail electronic fuelling Ignition sequence 1 - 2 - 4 - 5 - 3
Engine idling speed 700 rpm
Fuel, rec. Octane Diesel. Cetane Number min 48 Diesel.
Max engine speed 5000 rpm
Max output 136 kW (185 hp) / 4000 rpm 120 kW (163 hp) / 4000 rpm
Max torque 400 / 33-46 Nm / rps 340 / 29-50 Nm / rps
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Wat is daar verwarrend aan?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- volvo708090
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
- Locatie: Overmere
Omdat in de andere wagens de D3 een tweeliter is, niet?
(had er niet op gerekend dat de tabelvorm ging verdijwen in de gegevens)
(had er niet op gerekend dat de tabelvorm ging verdijwen in de gegevens)
S60 MY12 D 163/400 Geartronic * C70 2.0D Geartronic Summum * C30 1.6D M * S80 2.4D Summun Geartronic * XC90 D5 A* V70 (die met de bredere schouders en rechtstaande achterlichten) D5 A *C70 I 2.0 B 163 PK M * 855 2.0 B A * Saab 9.3 2.2TiD M* Ford Mondeo 1.8TD Clipper * 745 D6 4M+Overdrive * Ford Escort Clipper 1.6D * Opel Kadett 1.6D * Peugeot 405 GLD * Citroen C25
- volvo708090
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
- Locatie: Overmere
scheelt inderdaad wat in gewicht;Paul schreef:Ja weegt minder en al die auto's gaat toch het terrein niet op. Scheelt ook nog eens geld en waarschijnlijk ook nog eens een milieulabel die wat beter is.
Weight/Miscellaneous
Serving Weight (Depending on type of engine, gearbox etc.)
D5 2148 kg / 2208 kg
D3 2133 kg / 2141 kg
Total Weight (Depending on type of engine, gearbox etc.)
D5 2590 kg / 2750 kg
D3 2560 kg / 2680 kg
Waarschijnlijk zal het eco label wel een grotere impact hebben, een gewichtsverschil van 70 kg is wel wat op zich, maar toch relatief in deze gewichtsklasse.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 02.09.2007 - 20:40
Van mij mag die 2wielaandrijving wel!!
De achterwielen doen nu toch maar voor zo'n 10% mee. En als je vastzit moet je eerst 3 seconden het gaspedaal helemaal intrappen voordat onze fourwheeldrive pas merkt dat je verder wilt.
Nee, het rijdt heerlijk, maar een echte 4X4 is het natuurlijk niet!
De achterwielen doen nu toch maar voor zo'n 10% mee. En als je vastzit moet je eerst 3 seconden het gaspedaal helemaal intrappen voordat onze fourwheeldrive pas merkt dat je verder wilt.
Nee, het rijdt heerlijk, maar een echte 4X4 is het natuurlijk niet!
Met groet,
Patrick
Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Patrick
Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
- volvo708090
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
- Locatie: Overmere
Nét omdat het geen ‘echte’ 4x4 is lijkt me een nog ‘mindere 4’x4 versie overbodig. We hebben de onze twee jaar geleden tweedehands gekocht. De oude C70 cabrio was vervangen door de C70 CC met als bedoeling dat die stalen dak versie de wagen werd voor dagelijks gebruik, de Ford en oude versie C70 vrijetijdsauto, in één klap vervangend.
Door een gekke samenloop van omstandigheden werd de vrijgekomen nummerplaat uiteindelijk aan de nieuwe vrijetijdswagen, de tweedehandse XC90 (een 2002!) gehangen en deze heeft er intussen al meer kilometers bij dan de C70 CC.
We weten dat de XC90 niet voor vol wordt aanzien als terreinwagen, maar in de meest penibele omstandigheden –we denken aan de barre winterse omstandigheden bijvoorbeeld- blijft ie toch maar mooi vast op de weg liggen. En verder: rijdt inderdaad heerlijk Patrick!
De kans is niet onbestaande dat indien ik deze namiddag maar met een 2WD XC90 op weg was, ik nu niet in de mogelijkheid was dit even te melden. Voor mij ging er namelijk zo’n fake AWD wild schuiven door een soort wolkbreuk boven de snelweg. De aquaplaning was er plots zo hevig dat ook de XC90 enkele tellen nodig had om te weten welk wiel hoeveel koppel aankon. Maar daardoor kon hij toch een midscheepse aanrijding met de Captiva vermijden.
Voor mij blijft het toch onzinnig om het concept AWD te bouwen zonder A, is me al even naast de kwestie als een X5 M-versie of ML-AMG. Maar ook daarvoor zullen er wel klanten zijn.
Door een gekke samenloop van omstandigheden werd de vrijgekomen nummerplaat uiteindelijk aan de nieuwe vrijetijdswagen, de tweedehandse XC90 (een 2002!) gehangen en deze heeft er intussen al meer kilometers bij dan de C70 CC.
We weten dat de XC90 niet voor vol wordt aanzien als terreinwagen, maar in de meest penibele omstandigheden –we denken aan de barre winterse omstandigheden bijvoorbeeld- blijft ie toch maar mooi vast op de weg liggen. En verder: rijdt inderdaad heerlijk Patrick!
De kans is niet onbestaande dat indien ik deze namiddag maar met een 2WD XC90 op weg was, ik nu niet in de mogelijkheid was dit even te melden. Voor mij ging er namelijk zo’n fake AWD wild schuiven door een soort wolkbreuk boven de snelweg. De aquaplaning was er plots zo hevig dat ook de XC90 enkele tellen nodig had om te weten welk wiel hoeveel koppel aankon. Maar daardoor kon hij toch een midscheepse aanrijding met de Captiva vermijden.
Voor mij blijft het toch onzinnig om het concept AWD te bouwen zonder A, is me al even naast de kwestie als een X5 M-versie of ML-AMG. Maar ook daarvoor zullen er wel klanten zijn.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Maar voor die mensen die aan AWD behoefte hebben, kunnen die dus nog steeds bestellen.
Wij hebben ook een Xc60 met AWD ook al had je die met FWD kunnen bestellen. Puur omdat die auto vaak op wintersport gaat en het veiliger is.
Wij hebben ook een Xc60 met AWD ook al had je die met FWD kunnen bestellen. Puur omdat die auto vaak op wintersport gaat en het veiliger is.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volvo708090, aquaplaning wordt veroorzaakt door een combinatie van (een te hoge) snelheid en (een grote hoeveelheid) water op het wegdek. Dit wordt zeker niet verholpen/opgeheven door AWD. Zorgen voor voldoende profiel op de banden en het op tijd aanpassen van de snelheid wel. AWD is wel zeer gemakkelijk bij het wegrijden op een gladde en/of onstabiele ondergrond.
Aangezien de achterwielaandrijving op de gemiddelde XC nagenoeg nooit wordt gebruikt, zou ik niet weten wat er op tegen is om ook een FWD op de markt te brengen. Een koper heeft immers de vrije keuze.
Aangezien de achterwielaandrijving op de gemiddelde XC nagenoeg nooit wordt gebruikt, zou ik niet weten wat er op tegen is om ook een FWD op de markt te brengen. Een koper heeft immers de vrije keuze.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
er zijn iig al 3 verschillende D3 motoren, een 2.0D van 150pk, een van 163pk en een 2.4D van 175pkvolvo708090 schreef:En nog verwarrender: een D3 5 cyl van 2.4 liter?
Volvo for life
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5302
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Dan vind ik de nwe aanduiding geen vooruitgang alleen maar meer verwarring !bart simpson schreef:er zijn iig al 3 verschillende D3 motoren, een 2.0D van 150pk, een van 163pk en een 2.4D van 175pkvolvo708090 schreef:En nog verwarrender: een D3 5 cyl van 2.4 liter?
- volvo708090
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
- Locatie: Overmere
Maar blijkbaar hebben voerders van geamputeerde AWD’s daar dus duidelijk een ander beeld van, een soort van onrealistisch veiligheidsgevoel.Oceanracer schreef:snelheid en (een grote hoeveelheid) water op het wegdek. Dit wordt zeker niet verholpen/opgeheven door AWD.
Persoonlijk verkies ik het net andersom, ik heb het steeds betreurd dat de V70, (zeven jaar dienst en 230.000 km) indertijd niet als AWD –en ik bedoel wel degelijk V70 en niet XC70 – kon besteld worden wegens boven budget. Het is duidelijk dat je een V70 AWD niet om zijn terreincapaciteiten besteld, maar om de veilige wegligging. Vrije keus voor iedereen: zeer zeker.
Ik denk te mogen besluiten dat specifiek Volvo rijders van 2WD XC’s zich bewust zijn van waarmee ze rijden in tegenstelling tot de voerders van Koreaanse modellen.
- volvo708090
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
- Locatie: Overmere
Benieuwd waarvoor ze benaming D4 gereserveerd houden :!:NielsV70 schreef:Dan vind ik de nwe aanduiding geen vooruitgang alleen maar meer verwarring !bart simpson schreef:er zijn iig al 3 verschillende D3 motoren, een 2.0D van 150pk, een van 163pk en een 2.4D van 175pkvolvo708090 schreef:En nog verwarrender: een D3 5 cyl van 2.4 liter?