Polijsten machine en tips

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Wij willen binnenkort de V50 gaan polijsten. Alleen hebben we hier natuurlijk een polijstmachine voor nodig.

Ik heb al op drive2shine gekeken maar €100,- is wel een beetje aan de hoge kant. Wij zoeken zo iets rond de 30-50€.

Heeft iemand tips wat ik hier allemaal mee kan doen en wat ik nog meer nodig heb?
volvorider
5th Gear member
Contacteer:

Voor polijsten heb je een machine nodig met een variabel toerental.
En een beetje goede kost als gaouw boven de € 100,--
Voor € 30-50 heb je een poetsmachine. Die heb ik nog wel eentje staan voor je voor € 25,--
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Heb ik los van de machine nog iets anders nodig?

Ik heb deze gevonden. Is die goed?
945i
8th Gear member

Tuurlijk, voor huis-tuin en keuken gebruik is dat een prima ding. en als het een keer stuk gaat heb je er gewoon garantie op.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gast

Als je mooie hologrammen wilt hebben, moet je zo'n machine nemen.
Maar dat wil je niet, dus neem je een Dual Action machine. De machine die Steve (Driven 2 shine) in de verkoop heeft, is een goed ding (weet ik uit ervaring), en voor zijn kunnen niet echt te duur.
Anders steek je licht eens op bij hem, naast verkoop kan hij je zonder meer adviseren wat wel en wat niet aan te schaffen.
Fredhead
Geartronic member

Ik heb dezelfde en met een beetje voorzichtigheid krijg je dus geen hologrammen.

Heb er alleen wel een pad bij van Steve en niet die bij de machine horen, want die kan je wel beter gelijk weggooien
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Als je voor de machine gaat van de kijkshop kun je als je onvoorzichtig omgaat met de machine (lees geen ervaring) met een aantal seconden door de lak heen gaan.
Mocht dat gebeuren word het grapje iets duurder als dat je in gedachte had.

Mocht je toch de machine aanschaffen gebruik dan aub niet de wollen pad die er bij geleverd word aangezien dat de zwaarste pad is die er maar te verkrijgen is naast schuurpapier.

Je kunt ook kijken naar de Parkside excentrische machine die wel eens word aangeboden bij de lidl of aldi.
Nadeel van die machine is dat deze flink aan het gewicht is en er alleen 6,5 inch pads oppassen.
Deze machine kost meen ik rond de 30 euro.

Mocht je andere vragen hebben mag je me gerust benaderen ook voor alleen advies :)
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Als je geen ervaring hebt is dat het dan verstandiger om het met de hand te doen? (los van dat het langer duurt)

Wij willen natuurlijk de lak niet beschadigen en wij hebben geen ervaring. Wel of niet aanschaffen?
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Als je zin hebt mag je best eens langs komen om het verschil te voelen tussen een roterende machine en een excentrische machine.

Als ik jou was zou ik de roterende machine laten liggen en gaan voor de parkside machine van 30 euro als deze weer in de aanbieding is bij de lidl/aldi.
Koop je een paar losse pads erbij (die kosten 12,95 per stuk helaas) en dan kun je veilig aan de gang gaan.

Handmatig op een Volvo lak is wel te doen maar hou er rekening mee dat je krasjes ed. heel moeilijk weg gaat krijgen aangezien de lak van een Volvo keihard is.

Waxen etc is natuurlijk prima te doen handmatig alleen het polijst werk niet.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verschil. Even kijken of mijn vader ook zin/tijd heeft.
Hans oet Twent
8th Gear member

Hakan,
We kunnen wel eens wat afspreken. Ik heb een machine bij Steve gekochte en het werkt formidabel. Ik ga binnenkort de V70 weer aanpakken. Enne de Pan European heb ik ook helemaal gekleid, gepolijst en gepoetst. Enne je kunt het echt het verschil goed zien....
O ja je had me vanavond in de plaats waar jouw huis woont kunnen spotten.... :turn-l:
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Hakan ik weet nog een 2de hands Parkside machine te koop voor 20 euro.
Het gaat om deze machine.
Afbeelding
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Hans, ik zal eens met mijn vader overleggen. ;) We hebben niet echt veel tijd meer over.

Steve, ik ben niet echt iemand die 2de hands spullen koopt. Vertrouw het niet echt, als iets kapot gaat heb je geen garantie etc.
piotrV70
5th Gear member

Ik heb vandaag een Parkside exentrische poetsmachine aangeschaft: wat voor pads en andere spullen kan ik daar het beste voor aanschaffen ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Bontje
1st Gear member
Contacteer:

Ik raad je aan zonder ervaring geen roterende polijstmachine te gaan gebruiken. Zoals Steve al aangeeft kun je bij ondeskundig gebruik de lak behoorlijk verpesten. Polijsten met de hand kan, maar is heel zwaar en het resultaat is niet optimaal. Mijn advies is een excentrische polijstmachine. Bijvoorbeeld die van Meguiars.

Naast de machine heb je ook meerdere pads nodig. Een cuttingpad voor het verwijderen van de krassen en swirls, een polijstpad voor het weer glanzend krijgen van de lak en een finishingpad om een schitterende diepe natte glans te krijgen. Naast de machine pads heb je voor het betere polijstwerk ook polijstmiddel nodig. Een cuttingpaste is weer anders dan het polijstmiddel om me te finishen, kortom je hebt ook weer verschillende polijstmiddelen nodig.

Als het aanschaffen van de machine, pads en polijstmiddel te ver gaat, kun je overwegen een polish te nemen met fillers. Deze fillers maskeren de krasjes en swirls en geven het idee van een perfecte polijstbeurt. Een voorbeeld van een polis met fillers is Autoglym Super Resin Polish. Het is een goed handmatig te verwerken en geeft een lekkere glans. Een andere oplossing is het gebruik van Poorboys Black Hole icm een sealant en/of wax. Onderstaand een voorbeeld van een stappenplan:

- Wassen en drogen
- Kleien
- Polijsten en cleanen
- Inspectie van het polijstwerk
- Pre-wax
- Wax en/of sealant
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

De machine van Meguiars is een leuke machine maar veel te duur helaas.
De advies prijs hiervoor is € 249,95 en dan heb je alleen nog maar de machine en komt de rest er nog bij zoals pads, polishes, compounds en doeken. waardoor je op een bedrag van ongeveer € 380,00 uitkomt.

Ik verkoop een excentrische machine voor € 99,95 en in een kit met polishes, pads, doeken etc ben je dan ongeveer € 160,00 kwijt.
Oftewel 220 euro goedkoper waar je hetzelfde resultaat mee behaald.
En de garantie is hetzelfde ;)

Ook de forummers weten dit want de machine is massaal aangeschaft.
jds
4th Gear member

piotrV70 schreef:Ik heb vandaag een Parkside exentrische poetsmachine aangeschaft: wat voor pads en andere spullen kan ik daar het beste voor aanschaffen ?
Aangezien je begint en een zilvermetaal kleur hebt, zou ik beginnen met wat goedkopere pads 5.5-6 inch diameter en polish.
Flexipads hebben zowel redelijke goede pads en polish voor een zeer goedkope prijs.
Achteraf sealen/waxen met iets dat je werkt beschermt zoals een sealant.
Carlack 68 is goed en Finishkare 1000p is nog beter. Als wax zou ik iets uit de Collinite reeks nemen 476s of 845.

Vooraleer je door de verf brandt, moet je toch wel zeer onhandig zijn.
Gewoon de regels respecteren en je zult vanzelf een mooi resultaat bekomen. Je moet er enkel wat tijd voor nemen.
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Als het de parkside machine is die ik denk dat het is passen er alleen 6,5" pads op.

Afbeelding
jds
4th Gear member

Diameter 15 cm dus 6 inch moet juist gaan
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Het gaat ook wel maar je hebt geen milimeter speling meer over.
Mocht je toevallig ergens tegenaan komen dan zit je gelijk met de backingplate er tegen aan ipv de foampad.

Vandaar mijn advies om 6,5" pads te gebruiken.
Een beetje goede pad heeft tegenwoordig een terug liggende velcro zodat de backingplate precies past en je genoeg foam aan de rand overhoud zonder direct schade te maken als je onverhoopt een keer iets raakt.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”