Beste Mensen,
Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. Ik heb al na de airco laten kijken bij de vorige beurt, maar het probleem werd niet direct duidelijk en het zou een zoekplaatje worden. Dat heb ik eerst maar afgewezen omdat ook de winter voor de deur stond en zoekplaatjes worden meestal duur. Nu het weer warmer begint te worden wil ik toch wel graag weten wat er aan de hand is.
Misschien herkent iemand dit:
Bij veel rijwind blijft de airco keurig doorlopen, en blaast hij voldoende koude lucht. Het systeem is ook pas afgevuld, toen bleek dat dat waarschijnlijk lang niet meer gebeurd was, want de helft miste eruit.
Alleen bij langzame snelheden bijvoorbeeld in de file of bij stilstaan, gaat hij steeds +/- 5 seconden aan en dan weer 10 seconden uit. Als je rustig rijd voel je dat ook steeds. Of als je wil optrekken en hij besluit dan net weer aan te gaan, dan voel je dat ook als een schok. Heel hinderlijk. Bovendien als hij uit is ruik je een muffe natte handoeken lucht. Dit gebeurt ook als ik de airco handmatig uitzet. Omdat hij dat vooral doet bij helemaal stilstaan, begint na ongeveer 10 minuten stilstaan met draaiende motor alles te beslaan. Als de airco een tijdje uitstaat heeft hij daar geen last van. En zodra hij weer volop begint de draaien verdwijnt het ook weer.
Wat kan dit zijn? Zit er een apparte fan voor de airco-radiateur die het misschien niet doet?
Groeten Marten.
Vreemd Airco Gedrag
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 07.07.2009 - 20:47
De verschijnselen die jij noemt lijken mij niet normaal.
Maar de airco wordt wel uitgeschakeld wanneer er veel van de motor gevraagd wordt door de rijomstandigheden. Dus bij accelereren vanuit stilstand, snel door accelereren naar een bepaalde snelheid etc. wordt de airco tijdelijk buiten werking gezet omdat de motor dit vermogen dan opeist. Wanneer de motor minder belast wordt schakelt hij automatisch de airco pomp weer in werking.
Persoonlijk merk ik van het uit- en aangaan niets aan de temperatuur in de auto, volgens mij is dat namelijk niet helemaal de bedoeling.
De vieze muffe geur is te verklaren door schimmels die zich opbouwen in het aircosysteem, dit is te voorkomen door de airconditioning een aantal minuten uit te schakelen alvorens je je bestemming hebt bereikt en de motor afzet. Er blijft namelijk condens in het systeem achter en deze vochtige omstandigheid is een prima kweekvijver voor schimmels die een vieze geur met zich meebrengen.
Maar de airco wordt wel uitgeschakeld wanneer er veel van de motor gevraagd wordt door de rijomstandigheden. Dus bij accelereren vanuit stilstand, snel door accelereren naar een bepaalde snelheid etc. wordt de airco tijdelijk buiten werking gezet omdat de motor dit vermogen dan opeist. Wanneer de motor minder belast wordt schakelt hij automatisch de airco pomp weer in werking.
Persoonlijk merk ik van het uit- en aangaan niets aan de temperatuur in de auto, volgens mij is dat namelijk niet helemaal de bedoeling.
De vieze muffe geur is te verklaren door schimmels die zich opbouwen in het aircosysteem, dit is te voorkomen door de airconditioning een aantal minuten uit te schakelen alvorens je je bestemming hebt bereikt en de motor afzet. Er blijft namelijk condens in het systeem achter en deze vochtige omstandigheid is een prima kweekvijver voor schimmels die een vieze geur met zich meebrengen.
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Wij hadden ook zo'n vieze geur. Deze kun je bij de dealer laten reinigen. Gooien ze zo'n flesje van Wynn's Airco reiniger in. Geur was toen gelijk weer weg! (http://www.wynns.nl/Index.php/nl/x/30?cId=5&bId=19701 volgens mij is dit hem)
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Dank voor de reacties. Zal het toch een zoekplaatje worden ben ik bang
.
En maar even een flesje Wynn's er door heen.

En maar even een flesje Wynn's er door heen.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Waarom een zoekplaatje?
Als je naar een goeie airco service gaat,hebben ze het probleem zo gevonden denk ik.
Kan een onderbreking zijn in de magneetspoel van de magneetkoppeling.
Te weinig koelmiddel.
Lage of hogedruk schakelaar defect..
Paar testjes laten doen en je weet het,zo simpel is het eigenlijk..
Als je naar een goeie airco service gaat,hebben ze het probleem zo gevonden denk ik.
Kan een onderbreking zijn in de magneetspoel van de magneetkoppeling.
Te weinig koelmiddel.
Lage of hogedruk schakelaar defect..
Paar testjes laten doen en je weet het,zo simpel is het eigenlijk..
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
Je kunt zo'n flesje van Wynn's er niet zomaar even "doorheengooien" ! Daar heb je een Aircomatic machine van Wynn's voor nodig ! Heeft de dealer voor mij gedaan en geeft prima resultaat.
Dus inderdaad beter naar een goeie airco-service ... die hebben alles in huis om je airco weer in topconditie te brengen. Niet klungelen dus !
Dus inderdaad beter naar een goeie airco-service ... die hebben alles in huis om je airco weer in topconditie te brengen. Niet klungelen dus !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Ik heb hem al laten reinigen bij mijn monteur, hij had alleen iets anders dan wynn's gebruikt dat volgens hem op hetzelfde neer komt. Kan niet zeggen dat het nog stinkt, kwam alleen de eerste paar dagen om van de hevige parfum geur 
Binnenkort nog maar even met hem naar dat aan/uit probleem kijken. Niemand die weet of er een speciale fan is die aan moet slaan? Dit omdat er bij rijwind geen enkel probleem is. Het is echt als ik langer dan een minuut vrij weinig rijwind heb, dan begint het.
Overigens gaat bij mij ook de radiateurfan nooit draaien, zelfs niet bij 22 graden en een kwartier stationair bij warme motor. De motor word verder niet te warm.
Misschien gebruikt de airco bij weinig rijwind eveneens de radiateurfan om koelwind te genereren, en misschien dat die kapot is. Dat de motor dan toch niet te warm word is dan misschien omdat hij flink wat overkoelcapaciteit heeft, en ik gewoon altijd mazzel heb gehad. Zou dit een logisch verhaal zijn?

Binnenkort nog maar even met hem naar dat aan/uit probleem kijken. Niemand die weet of er een speciale fan is die aan moet slaan? Dit omdat er bij rijwind geen enkel probleem is. Het is echt als ik langer dan een minuut vrij weinig rijwind heb, dan begint het.
Overigens gaat bij mij ook de radiateurfan nooit draaien, zelfs niet bij 22 graden en een kwartier stationair bij warme motor. De motor word verder niet te warm.
Misschien gebruikt de airco bij weinig rijwind eveneens de radiateurfan om koelwind te genereren, en misschien dat die kapot is. Dat de motor dan toch niet te warm word is dan misschien omdat hij flink wat overkoelcapaciteit heeft, en ik gewoon altijd mazzel heb gehad. Zou dit een logisch verhaal zijn?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
bij een ingeschakelde airco draait de koelvin,zo niet,dan is er dus duidelijkiets mis!
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Mooi dat ik dat weet, dan is dat de eerste verdachte want die slaat dus nooit aan. Enig idee waardoor die niet aanslaat?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
even een aircocheck laten doen dus!
Of uit laten lezen.
Of uit laten lezen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 03.06.2010 - 11:23
Hogedrukschakelaar kan dit veroorzaaken afhankelijk welk type en hoeveel draaden.MartenS40 schreef:Mooi dat ik dat weet, dan is dat de eerste verdachte want die slaat dus nooit aan. Enig idee waardoor die niet aanslaat?
Kontroleer zekeringen, relais, en ventilator (rechtstreeks 12v)
Gebruik de airco voorlopig niet, de druk wordt zo hoog (28-30 bar) waarop de compressor pas wordt uitgeschakeld. Bij deze druk behoort een temperatuur van 90 °C, olie kan deze temperatuur niet verdragen en gaat verbranden.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Welke olie verbrand dan? In de airco zit toch geen olie? En als je de motorolie bedoeld, die hoort toch keurig 90 graden te zijn?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
MartenS40 schreef:Welke olie verbrand dan? In de airco zit toch geen olie? En als je de motorolie bedoeld, die hoort toch keurig 90 graden te zijn?
Er zit olie in het aircosysteem,verdiep je is in de werking van een airco,dan begrijp je het beter denk ik!
www.amt.nl
Daar kun je alles vinden over airco.s..
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Aha, dan is het duidelijk. Dankjewel!
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Hoe kun je het beste bij de ventilator? Wat moet er los en wat niet? Het gaat alleen om het kijken of ie het doet, dus 12v erop, en kijken of er wel prik op de aansluitdraad staat.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Oke, we zijn weer een stap verder. Het is inderdaad de fan die niet aanslaat. Ik heb even een plaatje van internet af gehaald om het te verduidelijken:

Volgens mij functioneert dat grijze blokje waar de fanmotor aan zit niet meer. Waarschijnlijk is dat een relais. Er gaan 3 draden naar toe. twee dikke draden, een massa en eentje van 12 volt, en een dunne draad. De dunne draad is waarschijnlijk een schakeldraad die de relais aanstuurt, want zodra de airco aangezet wordt komt daar ook 12 volt op te staan. Zet je de airco weer uit dan verdwijnt na een tijdje de spanning weer.
Is dit waarschijnlijk? En is dat grijze blokje ook los te bestellen? Kan ik de draden naar de motor ook loskrijgen om te kijken of de fanmotor zelf nog wel goed functioneerd?

Volgens mij functioneert dat grijze blokje waar de fanmotor aan zit niet meer. Waarschijnlijk is dat een relais. Er gaan 3 draden naar toe. twee dikke draden, een massa en eentje van 12 volt, en een dunne draad. De dunne draad is waarschijnlijk een schakeldraad die de relais aanstuurt, want zodra de airco aangezet wordt komt daar ook 12 volt op te staan. Zet je de airco weer uit dan verdwijnt na een tijdje de spanning weer.
Is dit waarschijnlijk? En is dat grijze blokje ook los te bestellen? Kan ik de draden naar de motor ook loskrijgen om te kijken of de fanmotor zelf nog wel goed functioneerd?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 03.06.2010 - 11:23
Zoals ik eerder vermelde
Mijns inzien is de hogedrukschakelaar niet defect, anders meet je daar geen 12 volt op, dus ventilator naar de vaantjes.
Hogedrukschakelaar kan dit veroorzaaken afhankelijk welk type en hoeveel draaden.
Idd die dunne draad is een schakeldraad, afhankelijk van type hogedrukschakelaar die stuurt namelijk de ventilator aan.De dunne draad is waarschijnlijk een schakeldraad die de relais aanstuurt, want zodra de airco aangezet wordt komt daar ook 12 volt op te staan
Mijns inzien is de hogedrukschakelaar niet defect, anders meet je daar geen 12 volt op, dus ventilator naar de vaantjes.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
We hebben het gemeten op de uitgaande stekker die in de hoek van de radiateur zit.
Vanaf daar lopen die 3 draden naar dat grijze kastje die je ook op de foto ziet. Het lijkt mij dat daarin dan door een relais aan of uit geschakeld word.
Is het dan niet zo dat dit ook nog kapot kan zijn? Dat lijkt mij het meest waarschijnlijke.
Kan ik de fanmotor op een of andere manier testen? De 2 draden (tussen grijze kastje en motor) lijken niet gemakkelijk los te halen.
Vanaf daar lopen die 3 draden naar dat grijze kastje die je ook op de foto ziet. Het lijkt mij dat daarin dan door een relais aan of uit geschakeld word.
Is het dan niet zo dat dit ook nog kapot kan zijn? Dat lijkt mij het meest waarschijnlijke.
Kan ik de fanmotor op een of andere manier testen? De 2 draden (tussen grijze kastje en motor) lijken niet gemakkelijk los te halen.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
rechtstreeks plus en min zetten op de draden die uit de koelmotor komen,simpel toch?
dan weet je in ieder geval of de motor stuk is of niet.
dan weet je in ieder geval of de motor stuk is of niet.