Nou vandaag is dan de dag dat de auto is getuned met een Rica Eco-Tuning. Ik ben van 185 Pk, 400Nm naar 205Pk, 450 Nm gegaan.
De eerste indruk toen ik wegreed van het terein van Roelfsema in Tynaarloo is dat de motor ineens een stuk stiller is. Dat valt echt op.
Voor de rest merk ik erg weinig van het stukje extra vermogen. Ik heb wel het idee dat het iets soepeler rijd.
Nu is het afwachten wat het verbruik gaat doen, want dat is de hoofdreden waarom ik het gedaan heb.
Ik hou jullie op de hoogte wat betreft het verbruik.
Rica Eco-Tuning is een feit
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Goed man! De D5 is al een behoorlijk vermogend blok. Ik heb dan ook het idee dat je bijvoorbeeld de overgang 320~370 meer zal merken dan 400~450 NM.
Verder hou ik je in de gaten. Ik heb altijd nog de wens om mijn 2.0D naar D5 waarden te tillen, maar er staan nog belangrijkere dingen op mijn verlanglijstje
Verder hou ik je in de gaten. Ik heb altijd nog de wens om mijn 2.0D naar D5 waarden te tillen, maar er staan nog belangrijkere dingen op mijn verlanglijstje

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Echt ongelooflijk hoe veel rustiger de motor loopt. Ik geniet er nu nog steeds elke dag van. Zo zou hij uit de fabriek moeten rollen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
126pk >>185pk, 300Nm>>>400NM, motortech. is iets anders als de 163pk d5 motor, de 130pk is de geknepen 163pk d5.ropdam schreef:Hoi Turbodesk,
Ik zit er ook over te denken en dan ook bij roelfsema.... is dit goed bevallen???
Ik heb een 2.4 d met het d 5 blok maar softwarematig op 126 pk. gehouden.
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn.
Groet,
Rich
maar zou het zeker niet laten
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Inderdaad, net weer een stukje gereden. De motor is echt veel stiller, zowel stationair als onderweg. Heel apart waarom dat ineens kan. Hij rijd ook veel soepeler. Nu het verbruik nogedraket schreef:Echt ongelooflijk hoe veel rustiger de motor loopt. Ik geniet er nu nog steeds elke dag van. Zo zou hij uit de fabriek moeten rollen!

- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Het is natuurlijk een eigen keus. maar tot nu toe heb ik echt geen spijt. Rica is natuurlijk niet goedkoop, maar ik weet dan wel zeker dat ik een goed product heb gekocht.euerw schreef:126pk >>185pk, 300Nm>>>400NM, motortech. is iets anders als de 163pk d5 motor, de 130pk is de geknepen 163pk d5.ropdam schreef:Hoi Turbodesk,
Ik zit er ook over te denken en dan ook bij roelfsema.... is dit goed bevallen???
Ik heb een 2.4 d met het d 5 blok maar softwarematig op 126 pk. gehouden.
Ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn.
Groet,
Rich
maar zou het zeker niet laten
Het verschil zal voor jou wel veel groter zijn. Ik merk de xtra pk`s niet. kan ook komen door de geartronic dat ik dat minder snel merk.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Rica gaat ook niet voor snelheid heb ik gemerkt, eerder voor een bult koppel in het middengebied. Veel koppel leidt niet per sé tot veel snelheid. Wat dat betreft valt de tuning tegen. Maar kwa loopcultuur doen ze echt super goed werk. Ik denk dat er maar weinig tuners zijn die de auto op dit punt aanpakken. Ze veranderen de manier van inspuiten waardoor de motor een stuk rustiger en stiller loopt. De meesten verhogen alleen de turbodruk en inspuit hoeveelheden en een aantal andere voor de hand liggende parameters.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ja, Daneel heeft de polestar software erin laten zetten. Zie dit topic: http://www.volvo-forum.com/viewtopic.ph ... highlight=NielsV70 schreef:iemand een vergelijk met de polestar 185 pk naar 205 pk upgrade ?
Hij heeft ook de D5 185 Pk.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10757
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Wat gaat de 163PK doen met een Rica chip.
@edraket;
Als ik jou begrijp zetten zij oa de parameters van de bak anders....
@edraket;
Als ik jou begrijp zetten zij oa de parameters van de bak anders....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Hallo Han,Hans oet Twent schreef:Wat gaat de 163PK doen met een Rica chip.
@edraket;
Als ik jou begrijp zetten zij oa de parameters van de bak anders....
Je kan precies dezelfde tuning in jouw auto laten zetten. dan ga je ook naar 205 Pk en 450 Nm. De Eco-Tuning. Kost 435 euro ex btw.
Je kan hem ook voor 364 euro ex btw naar de standaard 185 Pk versie laten zetten.
Als je het gaat doen dan zou ik voor de Eco-tuning gaan.
Er word trouwens niets aan de parameters van de bak gedaan, Dat kan ook niet want de software van de ECM word uitgelezen en daaroverheen word de nieuwe map met parameters gelegd. Dat duurd een kwartiertje en dan word de herschreven software weer terug gezet in de ECM. De software van de bak word niet uitgelezen en dus ook niet aangepast.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Laat ik hem er maar eens ingooien:
Kan dat ook bij mijn voiture? Ik hoef niet zo nodig die 205 PK/450 Nm maar opkrikken naar 163 originele Volvo PK's lijkt mij nog wel eens wat.
Iemand enig idee?
Bij aankoop van de auto werd gezegd dat de mijn uitvoering een gedown-tunede 163 PK zou zijn die zonder probleem (a 900 euro) met originele Volvo-software naar 163 PK gebracht kon worden, vandaar.
Kan dat ook bij mijn voiture? Ik hoef niet zo nodig die 205 PK/450 Nm maar opkrikken naar 163 originele Volvo PK's lijkt mij nog wel eens wat.
Iemand enig idee?
Bij aankoop van de auto werd gezegd dat de mijn uitvoering een gedown-tunede 163 PK zou zijn die zonder probleem (a 900 euro) met originele Volvo-software naar 163 PK gebracht kon worden, vandaar.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Dat is geen probleem! Dat kost je 364 euro ex btw bij Rica. Dan krijg je een oem ECM wijziging die de motor naar de originele waarden 163 Pk af fabriek brengt. Kijk hier maar: http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=196V70/2.4D/2003 schreef:Laat ik hem er maar eens ingooien:
Kan dat ook bij mijn voiture? Ik hoef niet zo nodig die 205 PK/450 Nm maar opkrikken naar 163 originele Volvo PK's lijkt mij nog wel eens wat.
Iemand enig idee?
Bij aankoop van de auto werd gezegd dat de mijn uitvoering een gedown-tunede 163 PK zou zijn die zonder probleem (a 900 euro) met originele Volvo-software naar 163 PK gebracht kon worden, vandaar.
Dat lijkt mij niet te veel geld voor zo`n mooie wijziging.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Mwah, Turbodesk, dat is inderdaad niet zo verkeerd. Daar gaan we eens sterk over nadenken. Met dank voor het linkje :thumbleft:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De parameters van de bak wordt niet anders, maar de bak gaat wel heel anders reageren. Ik vind de automaat altijd erg hoog in toerenrijden als je een beetje wilt opschieten. Door de tuning wordt dat behoorlijk anders en rijd de auto veel relaxter opschieten. Als je echt kickdown geeft gaat hij natuurlijk wel vol in toeren.Hans oet Twent schreef:Wat gaat de 163PK doen met een Rica chip.
@edraket;
Als ik jou begrijp zetten zij oa de parameters van de bak anders....
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 16.04.2010 - 20:40
Turbodesk schreef:Nou vandaag is dan de dag dat de auto is getuned met een Rica Eco-Tuning. Ik ben van 185 Pk, 400Nm naar 205Pk, 450 Nm gegaan.
De eerste indruk toen ik wegreed van het terein van Roelfsema in Tynaarloo is dat de motor ineens een stuk stiller is. Dat valt echt op.
Voor de rest merk ik erg weinig van het stukje extra vermogen. Ik heb wel het idee dat het iets soepeler rijd.
Nu is het afwachten wat het verbruik gaat doen, want dat is de hoofdreden waarom ik het gedaan heb.
Ik hou jullie op de hoogte wat betreft het verbruik.
En hoe is het verbruik?
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Tja, dat is nog moeilijk vast te stellen met een caravan erachteraan door Zweden en Noorwegen. Zit nu op een camping vlak bij Oslo. Nog een weekje en dan ben ik weer thuis. Dan heb ik er 4 weken opzitten en bijna 5000 km verder.
Ik heb trouwens wel de tankbeurten bijgehouden en terug gerekend met een caravan (1250 Kg). En ik kwam soms op meer dan 1 op 9,5 uit. Ik vind dat toch wel erg netjes. Heb ook 1 op 8 gereden, met erg veel bergen tussendoor.
Ik hou jullie dus zeker op de hoogte van het verbruik. Want als ik geen verschil ga zien in de portomonee dan ga ik terug naar Rica.
Ik heb trouwens wel de tankbeurten bijgehouden en terug gerekend met een caravan (1250 Kg). En ik kwam soms op meer dan 1 op 9,5 uit. Ik vind dat toch wel erg netjes. Heb ook 1 op 8 gereden, met erg veel bergen tussendoor.
Ik hou jullie dus zeker op de hoogte van het verbruik. Want als ik geen verschil ga zien in de portomonee dan ga ik terug naar Rica.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik heb na de vakantie het verbruik in de gaten gehouden en heb het op de rekenmachine teruggerekend. Net weer getankt. Blijkt dat ik dus nog op het zelfde verbruik zit als voor de tuning en dat valt me echt zwaar tegen. Ik heb de tuning alleen maar gedaan om het verbruik naar beneden te krijgen. Dat is dus niet gelukt. Mijn rijstijl heb ik echt niet veranderd. Na ruim 5000 km met een caravan gereden te hebben is de motor ook wel schoon gebrand. Ik heb zelfs de premium diesel van BP getankt de laatste keer. Dat helpt dus echt niet .
Verbruik zit nu nog steeds op 1 op 11,8 En ik vind dat echt te hoog voor een euro 4 diesel. Je kan dan net zo goed een zwaardere tuning erin laten zetten i.p.v. van een eco-tuning.
Ik heb net Roelfsema een mail gestuurd met mijn bevindingen, even afwachten wat voor reactie ik ga krijgen volgende week.
Verbruik zit nu nog steeds op 1 op 11,8 En ik vind dat echt te hoog voor een euro 4 diesel. Je kan dan net zo goed een zwaardere tuning erin laten zetten i.p.v. van een eco-tuning.
Ik heb net Roelfsema een mail gestuurd met mijn bevindingen, even afwachten wat voor reactie ik ga krijgen volgende week.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10757
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Het verbruik van mijn auto, de 163pk versie, is ook redelijk fors. Maar goed hij wordt ingezet op vaak kleine en korte ritten. En het is een zware auto. Echt zuinig zijn ze niet, maar 1 op 15 zou acceptabel zijn toch? Dat haalt de mijne (ook) niet.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge