EGR vragen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dank voor je update :D Het bewijst wel weer dat er veel zaken gemeten worden in een moderne auto, en deze niet zomaar te foppen is.

Je kunt altijd nog overwegen om de EGR software matig laten dicht zetten. Je kunt nl niet alles schoon maken. De EGR koeler en alles wat voor de klep zit (richting uitlaat bedoel ik dan) bijvoorbeeld, maar nog belangrijker je inlaatspruitstuk en kleppen.

Zie ik daar overigens een TL1000 in je profiel?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Mrlten
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 11.03.2010 - 20:12
Locatie: Bilthoven
Contacteer:

Klopt helemaal, met deze auto is de "huis, tuin en keuken" tuning niet mogelijk :P

Softwarematig dichtzetten van de EGR zie ik nog niet zo zitten, ik ben bang dat de motor ook daardoor minder mooi zal gaan lopen. Gelijk laten tunen is dan een betere oplossing.

Dat heb je goed gezien, ik heb een TL1000S voor de hobby. Maar ik rij eigenlijk geen motor meer dus deze staat helaas in de schuur te verstoffen ::(
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb hem ook dicht laten zetten samen met tuning, maar de motor loopt er werkelijk veel mooier door. Zal komen door de tuning, maar ik denk dat het dichtzetten van de klep niets doet met de motorloop als het goed gebeurt!

Wel jammer van de TL. Heb ooit nog zitten twijfelen tussen een VTR1000 en een TL1000. Het was de VTR geworden. Die is inmiddels alweer weg. Heb de TL altijd een erg leuke motor gevonden. Wie weet ooit nog weer eens.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik de EGR dichtgezet met een inox plaatje dat ik op maat gemaakt heb op het werk.
De motor draait er echt wel beter door en rookt minder. Bij het uitlezen komt er inderdaad een melding naar boven dat de EGR flow niet goed is, maar dat doet verder niks. Het geeft dus wel een melding in de computer, maar dat wil daarom niet zeggen dat de computer daar verder ook iets mee doet.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De motor krijgt nu wel te weinig lucht.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

te weinig lucht? Leg de theorie daarachter eens uit.
Omdat de motor nu alleen nogmaar zuivere lucht binnenkrijgt ipv lucht + uitlaatgassen krijgt deze nu te weinig lucht binnen? :s
Ik heb het trouwens gedaan in samenspraak met mijn dealer, hij heeft al genoeg egr kleppen mechanisch afgesloten/uitgeschakeld. Kan volgens mij veel minder kwaad dan een egr klep die blijft hangen -wat bij de mijne het geval was- waardoor de motor continu uitlaatgassen (en alle troep daarin) binnenkrijgt.
Bovendien werkt een diesel sowieso met lucht overschot, dus er moet al behoorlijk wat gebeuren om met te weinig lucht te draaien. Ik zie nog steeds geen witte rook :p
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
AnicaBruinsma
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 25.04.2010 - 18:27

klinkt allemaal vrij interessant en leerzaam en moet je nagaan dat ik dat lees van alleen maar Heren.. :male:
Volvo S4O 1.8 Bordeau Rood 1997
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er valt best veel van heren te leren hoor, alleen zal dat met veel dames altijd wel een strijd blijven. Zo te zien heb jij in elk geval wel een behoorlijk dosis interesse voor techniek?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10535
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@AlexV70;
Merk je nog steeds verschil? ZO ja wat zijn ze dan?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gast

Hans oet Twent schreef:@AlexV70;
Merk je nog steeds verschil? ZO ja wat zijn ze dan?
Ik heb het nog steeds niet gedaan.
Ik heb namelijk ook nog niet vernomen hoe één en ander is afgelopen bij ander forumlid.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9248
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb de verschillende egr topics eens gelezen en ben vanmorgen zelf maar aan de slag gegaan. Het is eigenlijk niet de egr klep die je schoonmaakt, maar het lucht toevoer kanaal, toch?

Er zat aardig wat roet in, maar om nou te zeggen dat het verstopt zat, nee dat niet. Heb er wat foto's van gemaakt (met de camera van m'n vriendin omdat de hond (pup) mijn spiegelreflex van het buro getrokken heeft en de lens er even vakkundig heeft afgehaald).

Afbeelding
De motor zonder beschermkap.

Afbeelding
Slang er af.

Afbeelding
De slang zelf, niet bijzonder vies of zo.

Afbeelding
Hier zit de egr klep achter zeker? Maar om daar bij te kunnen moet je veel uit elkaar schroeven lijkt me.

Afbeelding
Het stuk waar alles bij elkaar komt, met een mm of 3 rotzooi rondom dat gat.

Afbeelding
Pakking weer schoon.

Afbeelding
Ook weer schoon...

Afbeelding
Verdeelstuk weer redelijk schoon.

Afbeelding
Gat weer schoon van de rommel.

Na het schoonmaken merk je geen verschil met rijden. Heb van die remmen reiniger van de action gebruikt, keukenrol en een plastic vorkje om de boel weg te krabben.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De klep zit bij jouw model helemaal achterin tegen de uitlaat aan. Daar is het wel erg vies, maar veel werk om te reinigen, dus ik zou het lekker laten als er geen storingen zijn. Na 2005 zit de klep vooraan, levert nog meer bijdrage, en is dus nog sneller vies. Het voordeel is dat je deze wel sneller schoon kunt maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10535
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Vandaag de EGR ook maar eens schoongenmaakt. Prima verlopen. Dezelfde hoeveelheid drap tegen gekomen als bij AlexV70.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10535
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hans oet Twent schreef:Vandaag de EGR ook maar eens schoongenmaakt. Prima verlopen. Dezelfde hoeveelheid drap tegen gekomen als bij AlexV70.
Kan tussen de oren zitten, maar heb wel het gevoel dat de auto eerder, sneller en mooier oppakt.
Verbruik geen verschil.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12817
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

s60 d5 2004 schreef:Ik heb vandaag mijn volvo S60 D5 2004 laten tunen door fasttech in haaksbergen en de EGR software matig dicht laten zetten.
De auto heeft standaard 163Pk en is nu 200pk met 400Nm.
Je merkt meteen het verschil.
Verder goede service en vakbekwame mensen.
Mag ik vragen wat dat gekost heeft? Ik krijg eind oktober mijn XC70 met 163pk dieselmotor, ga eerst nog eens rijden met een getunede 2.4D van een medeforumlid maar ben wel geinteresseerd.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue


"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10535
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Zo vandaag na 1 jaar weer de EGR schoongemaakt. Het was niet zo erg als 1 jaar geleden, maar er zat toch wel degelijk weer een hoop drap in.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij mij na een jaar nauwelijks aanslag. Deze is wel dicht gezet.
Het is alleen jammer dat met het reinigen van de slangen en mixer maar een heel klein deel van het traject reinigt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10535
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@edraket; Eens...
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Karizma
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:05

Iemand soms fotos of tips voor het reinigen van de EGR klep van een 1.6D ?
Is deze ook makkelijk zelf te reinigen ?
Ze zit precies nogal op een onbereikbare plaats ?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”