UPDATE: Ondertussen is gebleken dat de linksachter demper loszat i.p.v. dat de rechtsachter lek was. (Daarom links geen geluid: de demper bewoog niet!) Nu blijft nog het probleem: hoe ga ik de vering wat versterken? Niveauplus ringen of HD veren?
Mijn 144 veert achter nogal ongelijk (hobbelt van links naar rechts na een hobbel) en de RA schokdemper maakt een fietspomp-geluidje als ik hem inveer: lek zeker?
Hoe lastig is dat te vervangen? En moet ik ze dan meteen allebei doen?
Overigens lijken de achterveren een beetje slap, hij hangt achter een beetje door.. Er ligt een lpg tank in en volgens mij zijn het nog de originele veren :?
144: vering versterken vanwege LPG tank.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21753
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Gezien de LPGtank, kun je eens informeren naar hulpveren. Het zal zeker schelen in weggedrag.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
vervangen is niet moelijk. en je koops ze in een setje, dus alle 2 gelijk doen!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Kijk even of de betreffende demper olie lekt/zweet, dan weet je zeker dat je moet gaan vervangen. Als je gaat vervangen, denk dan eens aan de optie van loadadjusters (Koni).
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als de shock niet lekt wil dat niet zeggen dat hij goed functioneerd. Als ze lekken zijn ze al lang daarvoor overleden. Door het te diep hangen vanwege doorgezakte veren worden de shocks veel te zwaar belast en gaan ze eraan. Ik zou daarom idd ook de veren vervangen door zwaardere. Als je alleen de shocks vervangt gaan de nwe ook maar kort mee door het doorzakken van de veren.Kijk even of de betreffende demper olie lekt/zweet, dan weet je zeker dat je moet gaan vervangen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
- Locatie: Haarlem
Oke, goede info, de veren lijken mij ook iets te slap inderdaad... maar dan moet ik eigenlijk wel ergens een goedkoop setje kunnen vinden 
Wat zou "kort meegaan" van de nieuwe shocks grofweg kunnen betekenen? (Uitgaande van grotendeels Nederlandse (snel/binnen)weg kilometers) Dat is natuurlijk wel erg moeilijk in te schatten, maar ik hoop dat ze dan niet met 10d km meteen op zijn?

Wat zou "kort meegaan" van de nieuwe shocks grofweg kunnen betekenen? (Uitgaande van grotendeels Nederlandse (snel/binnen)weg kilometers) Dat is natuurlijk wel erg moeilijk in te schatten, maar ik hoop dat ze dan niet met 10d km meteen op zijn?
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
V50?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat ligt wel aan de kwaliteit van de shocks. Bilstein en Koni geeft eigenlijk geen probleem, maar goedkopere merken (Monroe, Sachs, KYB bijv.)kunnen idd al na 10dkm behoorlijk minder werken. Het verneukeratieve is dat je het als rijder niet echt merkt, de slijtage gaat langzaam waardoor je vanzelf je rijstijl aanpast. Je hebt pas door hoe slecht de shocks zijn als je een stel nwe gemonteerd hebt. Dit is dan wel weer afhankelijk van hoe laag de rijhoogte is, hoe lager hoe zwaarder die shocks het hebben. Er zijn ook andere mogelijkheden dan veren vervangen om de rijhoogte aanvaardbaar te houden zoals bijv. tijgerballen. Die prop je tussen de windingen van je veren waarna je ze op kan pompen. Ervaringen daarmee zijn wisselend. Er moeten wat topics te vinden zijn met de zoekfunctie.Wat zou "kort meegaan" van de nieuwe shocks grofweg kunnen betekenen? (Uitgaande van grotendeels Nederlandse (snel/binnen)weg kilometers) Dat is natuurlijk wel erg moeilijk in te schatten, maar ik hoop dat ze dan niet met 10d km meteen op zijn?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
- Locatie: Haarlem
Vanavond onderweg naar Jordos ben ik erachter gekomen wat er werkelijk aan de hand was: de schokdemper linksachter was losgeschoten! (Best raar dat ik dat over het hoofd heb gezien...)
De ophangbout was aardig krom (flinke impact gehad?) en de demper hing gewoon los in de wielkast! Beetje terugbogen en met een ring teruggemonteerd, wel snel op zoek naar een nieuwe bout! Het rare bijgeluid is nu ook meteen opgelost, hahaha

Over die tijgerballen... Op de site van Niveauplus zie ik ook dit heeft iemand daar misschien ervaring mee? Het wordt aangeraden bij caravantrekkers en auto's met gastank dus klinkt interessant! (En goedkoper...student...Nederlander...etc...)
De ophangbout was aardig krom (flinke impact gehad?) en de demper hing gewoon los in de wielkast! Beetje terugbogen en met een ring teruggemonteerd, wel snel op zoek naar een nieuwe bout! Het rare bijgeluid is nu ook meteen opgelost, hahaha


Over die tijgerballen... Op de site van Niveauplus zie ik ook dit heeft iemand daar misschien ervaring mee? Het wordt aangeraden bij caravantrekkers en auto's met gastank dus klinkt interessant! (En goedkoper...student...Nederlander...etc...)
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
V50?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
- Locatie: Haarlem
Als ik de originele schokdemper bevestigingsbouten zo bekijk (foto's) is dat wat erin zit nu echt geen "echte bout" maar gewoon een slotbout die erin gepropt is! Vandaar ook dattie doorgebogen is (te slap) en daarmee dus de demper eraf geschoten is. (Slechte besparing van 9 Euro per bout..!)
Nu zit ik dus te kijken wat ik ga doen met die veren... Ik ga gewoon L+R de originele demperbout (met nieuwe rubbertjes) monteren en dan zit dat wel goed qua doorbuigen van de bouten denk ik.
Maar voor versteviging van de achtervering (op vakantie) wil ik toch wat extra doen:
- of die niveaplus kunstof ringen (40 Euro)
- of "HD" verzwaarde veren achter (2*40 Euro)
Aan de ene kant: wil niet teveel investeren, die niveauplus ringen kan ik misschien nog hergebruiken voor een andere wagen(?).
Aan de andere kant: wil wel veilig op vakantie met een bak met troep achterin.
Dilemma! Als voor die niveauplus-ringen de veren los moeten gooi ik er denk ik net zo lief sterkere veren in.... op zich ook mooi voor de verkoop? (Maar dat betaald zich nooit terug natuurlijk)
Nu zit ik dus te kijken wat ik ga doen met die veren... Ik ga gewoon L+R de originele demperbout (met nieuwe rubbertjes) monteren en dan zit dat wel goed qua doorbuigen van de bouten denk ik.
Maar voor versteviging van de achtervering (op vakantie) wil ik toch wat extra doen:
- of die niveaplus kunstof ringen (40 Euro)
- of "HD" verzwaarde veren achter (2*40 Euro)
Aan de ene kant: wil niet teveel investeren, die niveauplus ringen kan ik misschien nog hergebruiken voor een andere wagen(?).
Aan de andere kant: wil wel veilig op vakantie met een bak met troep achterin.
Dilemma! Als voor die niveauplus-ringen de veren los moeten gooi ik er denk ik net zo lief sterkere veren in.... op zich ook mooi voor de verkoop? (Maar dat betaald zich nooit terug natuurlijk)
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
V50?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
'T zijn niet mijn centen maar voor die 4 tientjes per veer? :-k
Dat geeft meer genot voor de tijd dat je er nog mee rond tuft. En zeg nou zelf, die rubbers, zoals dat is gemonteerd, dat is toch Volvo-onwaardig :-s
Dat geeft meer genot voor de tijd dat je er nog mee rond tuft. En zeg nou zelf, die rubbers, zoals dat is gemonteerd, dat is toch Volvo-onwaardig :-s
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Ik zou voor HD veren gaan...
Vind de constructie van die ringen met tie wraps nou niet echt 'duurzaam'
Vind de constructie van die ringen met tie wraps nou niet echt 'duurzaam'
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
lol
Bij sommige dure meestal sportief te berijden auto's wordt een dergelijke afstelling elektronisch geregeld en is vaak kwetsbaar. Bij NIVEAUPLUS 1315 blijft dit "automatisme" zonder enig voorbehoud "levenslang" van kracht.
echt weer een TellSell bullshit stukje
Bij sommige dure meestal sportief te berijden auto's wordt een dergelijke afstelling elektronisch geregeld en is vaak kwetsbaar. Bij NIVEAUPLUS 1315 blijft dit "automatisme" zonder enig voorbehoud "levenslang" van kracht.
echt weer een TellSell bullshit stukje

- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Wat ik trouwens wel eens bij een amazon gemonteerd heb, waren een soort rubber blokjes die je tussen de windingen klemt. Dat werkte erg goed en een pakje van 4st kostte een 10tje.
Heb nog zo'n pakje liggen, zal wel eens een fotootje maken.
Heb nog zo'n pakje liggen, zal wel eens een fotootje maken.
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- abbabak1
- 4th Gear member
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
- Locatie: bergneustadt
Er bestaan load-adjusters en monroe ridelevellers
De eerste hebben een hulpveer en zijn instelbaar, voor dit probleem aan te bevelen. De 2e worden met lucht opgepompt, zijn duur en worden meer voor de station gebruikt.
De veren zou ik eventueel nieuw kopen en ZEKER geen caravanveren, dan stuiter je zelfs met een 145 van de weg...
Ook kan je de oude veren wat verhogen d.m.v. blokken. Maar let hier op, we praten over veel (ook zijdelingse) krachten. Ik heb hier wel eens 2 cm dik alu tussen gezet en dat hield goed....
De eerste hebben een hulpveer en zijn instelbaar, voor dit probleem aan te bevelen. De 2e worden met lucht opgepompt, zijn duur en worden meer voor de station gebruikt.
De veren zou ik eventueel nieuw kopen en ZEKER geen caravanveren, dan stuiter je zelfs met een 145 van de weg...
Ook kan je de oude veren wat verhogen d.m.v. blokken. Maar let hier op, we praten over veel (ook zijdelingse) krachten. Ik heb hier wel eens 2 cm dik alu tussen gezet en dat hield goed....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
- Locatie: Haarlem
Oke, maar eens zoeken naar die load-adjusters dan!
Ben net gebeld door een autosloop dat die "hele sterke" veren heeft liggen die van een 144 afkomen.. Hij heeft geen idee wat het precies is, maar wel dat ze heel sterk zijn. Nu ben ik bang dat ik daarmee ga stuiteren, Hoeveel N (kg) per cm is "handig" in dit geval?
http://www.v1800reg.org/pages/Did%20you ... 85to86.pdf
@Boele: enig idee hoe die rubber blokjes heten? Bij de gemiddelde automaterialenzaak te verkrijgen (Brezan)?
Overigens, jullie bevelen dus de 145 (station) veren aan en NIET de zware caravanveren (waar ook LPG bij staat bij Scandcar...)?
Ik geloof het graag hoor, wil ook weer niet stuiteren!
Ben net gebeld door een autosloop dat die "hele sterke" veren heeft liggen die van een 144 afkomen.. Hij heeft geen idee wat het precies is, maar wel dat ze heel sterk zijn. Nu ben ik bang dat ik daarmee ga stuiteren, Hoeveel N (kg) per cm is "handig" in dit geval?
http://www.v1800reg.org/pages/Did%20you ... 85to86.pdf
@Boele: enig idee hoe die rubber blokjes heten? Bij de gemiddelde automaterialenzaak te verkrijgen (Brezan)?
Overigens, jullie bevelen dus de 145 (station) veren aan en NIET de zware caravanveren (waar ook LPG bij staat bij Scandcar...)?
Ik geloof het graag hoor, wil ook weer niet stuiteren!
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
V50?
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
KONI had die dingen (vroeger) in elk geval in hun aanbod, load-adjusters dus. Kan ze nu niet vinden op hun site.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
- Locatie: Haarlem
Ondertussen heb ik tussen elke veer zo'n donut van niveauplus geplaatst en ik ben aangenaam verrast! Hij is zeker stabieler over hobbels etc. klapt niet meer (hard) op de eindrubbers en ook in bochten lijkt de Volvo zich wat beter gedragen 
Nu nog kijken met volledige bepakking, maar ik ben er blij mee!
Overigens heb ik de dempers wat beter vastgezet met stevige bouten, dat gaat voorlopig goed
Ook zitten er rondom nieuwe remblokken op en moet ik nu alleen het olielekje bij de oliedruksensor nog oplossen..

Nu nog kijken met volledige bepakking, maar ik ben er blij mee!
Overigens heb ik de dempers wat beter vastgezet met stevige bouten, dat gaat voorlopig goed

'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
V50?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
- Locatie: Haarlem
Yea, zeker flink wat verbeteringen
Maandag kom ik wss ff in de buurt en dan kan je de new&improved 144 eens rijden! Hoop dat je nog goed weet hoe het eerst was 
Ben nog steeds tevreden over die veerdonuts, kan duidelijk beter hobbels pakken etc.
Overigens loopt de Volvo ondertussen zo soepel dat ik er gister een VW diesel bus mee heb aangesleept! (Deze 1972 oldie helpt gestrande automobilisten i.p.v. andersom!) :turn-l:


Ben nog steeds tevreden over die veerdonuts, kan duidelijk beter hobbels pakken etc.
Overigens loopt de Volvo ondertussen zo soepel dat ik er gister een VW diesel bus mee heb aangesleept! (Deze 1972 oldie helpt gestrande automobilisten i.p.v. andersom!) :turn-l:
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
V50?