Heb vorige week dus een 440 gekocht van een redelijk schmutzig garagebedrijf en hij blijkt dus olie te lekken. Volgens mij heb ik het lek getraceerd tot de plug van de carterpan (in ieder geval het alleronderste deel van de motor) waar olie langs lekt. Er is een flinke klont vloeibare pakking opgespoten, maar die is blijkbaar gaan lekken.
Heeft iemand anders ervaring met een lekkende plug of was het meestal toch dat de carter gescheurd was?
Nog tips voor het vervangen van de plug, want dat ga ik eerst wel even proberen en kan ik gewoon een nieuwe kopen voor een paar eurotjes?
440 lekke carterplug
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Je bedoeld de aftap plug neem ik aan. Dat daar pakking zit is vreemd. De plug is gewoon een boutje die wordt afgesloten met een koperen ringetje.
Je zou een nieuwe plug kunnen bestellen, zal vast niet veel kosten. Voor de plug heb je een aparte sleutel nodig, maar een deurkruk past ook prima.
Je zou een nieuwe plug kunnen bestellen, zal vast niet veel kosten. Voor de plug heb je een aparte sleutel nodig, maar een deurkruk past ook prima.

- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Carterstop zal idd niet veel kosten bij de dealer. Bij estate-services geloof ik ook maar een euro of twee, drie. Carterstopring bij de dealer meen ik 60ct. Haal dan ook gelijk een oliefilter en ververs je olie. Maak je blok goed schoon en kijk daarna uitgebreid waar of hij precies lekt.
Zit die vloeibare pakking trouwens bij je aftap-gat zelf of rondom je carterdeksel? In het eerste geval, misschien is de schroefdraad dol (plug ooit te strak vast gedraaid); in het tweede geval kun je misschien beter een nieuwe carterdekselpakking halen.
Zit die vloeibare pakking trouwens bij je aftap-gat zelf of rondom je carterdeksel? In het eerste geval, misschien is de schroefdraad dol (plug ooit te strak vast gedraaid); in het tweede geval kun je misschien beter een nieuwe carterdekselpakking halen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Kan je gelijk je olie verversen.......
De 460 GL carb van Frans
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01.07.2009 - 12:30
- Locatie: Delft
Olie verversen moest al vanzelf, want hij was helemaal leeg gelopen kwam ik tot mn schrik achter.. Vandaag wel (gratis overigens) koperen ringetjes gekregen en hopelijk ligt het idd daaraan. Het oliefilter is behoorlijk nieuw, dus die laat ik lekker zitten. Als de schroefdraad inderdaad dol is ga ik wel ff snel een nieuwe halen en dan is dat ook opgelost.
Als dat het niet is ga ik inderdaad maar eens een nieuw deksel zoeken, er is vast wel een sloop die een hele heeft ergens. Hebben jullie een idee wat zoiets mag kosten?
Als dat het niet is ga ik inderdaad maar eens een nieuw deksel zoeken, er is vast wel een sloop die een hele heeft ergens. Hebben jullie een idee wat zoiets mag kosten?
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Altijd ook je filter vervangen! Kost je maar een tientje ofzo. Als je ergens een lekke pakking hebt kan er dus ook extra vuil binnenkomen en waar hoopt zich dat op? In je filter. Laat je die zitten dan laat je ook alle vuil zitten. Meevervangen dus.
Ik neem je bedoelt een nieuwe carterstop halen? De schroefdraad die we bedoelen als zijnde dol is niet die van je carterstop maar die van je carterdeksel! Met andere woorden, als de vloeibare pakking echt bij de carterstop zat (kun je dat nog even bevestigen?) en het is niet over met een nieuwe carterstopring (en je carterstop zelf ziet er niet beschadigd uit) ben je misschien inderdaad toe aan een nieuw carterdeksel. Als je die vervangt wel bij de dealer een nieuwe pakking halen!dingesdinges schreef:Als de schroefdraad inderdaad dol is ga ik wel ff snel een nieuwe halen en dan is dat ook opgelost.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Ik voor die van mij 3 keer een nieuw ringetje gehaald om hem netjes dicht te maken (bleef ook maar druppelen) blijkbaar is in 1 keer de goede meegeven een probleem...
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01.07.2009 - 12:30
- Locatie: Delft
Nou, ik heb er een nieuw ringetje opgezet en inderdaad bleef het helaas lekken. Heb m nu dichtgekit (vertel dat maar aan niemand door), dat mislukte ook de eerste keer omdat er nog olie druppelde. Het lijkt inderdaad aan het deksel te liggen aangezien de stop/plug er perfect uitziet. Ben al aan het zoeken naar een deksel bij sloperijen, gaat toch al gauw 50 euro kosten inclusief pakking..
Als een nieuw filter idd maar een tientje kost is dat wel makkelijk om te doen, als de auto weer leeg moet zal ik daar zeker eens naar kijken
Als een nieuw filter idd maar een tientje kost is dat wel makkelijk om te doen, als de auto weer leeg moet zal ik daar zeker eens naar kijken

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
- Locatie: Zutphen
Heb je de vlakken van de carterplug en de carterpan waar de ring tussenkomt goed schoon gemaakt? Om een goede afdichting moeten beide vlakken perfect schoon en vlak zijn.
En heb je het ringetje bij de dealer gehaald? Bij de dealer krijg je namelijk een ringetje met aan een kant een groef er in. Deze zijn wat wat verder samen te persen bij het aandraaien dan een massieve ring. Dit kan ook het verschil maken tussen lekken en niet-lekken.
En heb je het ringetje bij de dealer gehaald? Bij de dealer krijg je namelijk een ringetje met aan een kant een groef er in. Deze zijn wat wat verder samen te persen bij het aandraaien dan een massieve ring. Dit kan ook het verschil maken tussen lekken en niet-lekken.
- Trygvasson
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 23.11.2008 - 14:11
- Locatie: Venhuizen
- Contacteer:
Hey Allemaal!!
ik meng me even in dit verhaal, en heb het uiteraard ook even zitten lezen natuurlijk en was eerlijk gezegd even aan het zoeken naar wat info over hoe je toch in godsnaam die carterplug los en vast krijg...tis nl een vierkantinbus ipv zeskant....en degene die er nu onder zit moest ik met een griptang losmaken waardoor er allemaal braampjes inzitten en waardoor hij is gaan lekken, weliswaar heel weinig, maar toch...
En laat nou ArjenM het verlossende woord zeggen!! Ik had toevallig in de schuur nog een deurkruk liggen (want om nou een deurkruk hier uit de deur te halen, denk niet dat mn vrouw dat zo leuk vindt..) en laat dat nou passen!!!
Nogmaals dank ArjenM!
Groeten allemaal!
ik meng me even in dit verhaal, en heb het uiteraard ook even zitten lezen natuurlijk en was eerlijk gezegd even aan het zoeken naar wat info over hoe je toch in godsnaam die carterplug los en vast krijg...tis nl een vierkantinbus ipv zeskant....en degene die er nu onder zit moest ik met een griptang losmaken waardoor er allemaal braampjes inzitten en waardoor hij is gaan lekken, weliswaar heel weinig, maar toch...
En laat nou ArjenM het verlossende woord zeggen!! Ik had toevallig in de schuur nog een deurkruk liggen (want om nou een deurkruk hier uit de deur te halen, denk niet dat mn vrouw dat zo leuk vindt..) en laat dat nou passen!!!
Nogmaals dank ArjenM!
Groeten allemaal!
The man, The Music, The Legend....
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Welk type-maat schroefdraad zit er in de carterpan.
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993