hallo ik heb net een volvo gekocht de v40 1,8 europa van 2000 met 190000 op de teller. fantastische auto lekker om in te rijden.
maar 1 probleem als ik wil opschakelen en dus het gas los laat en dan de kopeling in trap gaan de toeren eers omhoog alsof ik het gas nog in heb. weet iemand wat dit is en of ik dit zelf kan fixen.
toeren bij schakelen
- S40 1.9D
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Bij de overgang van een auto met benzine motor naar een diesel motor is dit een normale kwaal in het begin. Maar dat je dit hebt bij een benzine motor vindt ik raar. Een benzine motor heeft een betere respons op de gas.
Bij mijn overgang van benzine naar diesel is mijn truck om geen toerental stijging te hebben net na ontkoppelen;
terwijl je optrekt en het gas intrapt, zorg er dan voor dat je op het moment net voor je de koppeling gaat indrukken je gas niet verder probeert in te drukken maar even constant hou waarna gas lossen, koppeling intrappen en schakelen en normaal zou het opgelost moeten zijn.
Anderen ideeën omtrent instelling van gaspedaal of koppeling?
Bij mijn overgang van benzine naar diesel is mijn truck om geen toerental stijging te hebben net na ontkoppelen;
terwijl je optrekt en het gas intrapt, zorg er dan voor dat je op het moment net voor je de koppeling gaat indrukken je gas niet verder probeert in te drukken maar even constant hou waarna gas lossen, koppeling intrappen en schakelen en normaal zou het opgelost moeten zijn.
Anderen ideeën omtrent instelling van gaspedaal of koppeling?
S40 1.9D 2001 115 pk 265Nm, kofferspoiler, leder, rolgordijn, 1500000km's
-
- Starter
bedankt ik het een benzine. en ik heb ook geprobeert om voor het schakelen het gas eerst even een seconde los te laten en dat werkt goed maar het is lastig bij de eerst en tweede versnelling
- Oceanracer
- Geartronic member
Vlak voor het doorschakelen altijd eerst gas stabiliseren (dus niet optrekken, maar ook niet afremmen op de motor), koppeling intrappen en pas daarna gas loslaten. Daarna schakelen, koppeling gedeeltelijk omhoog laten komen en bij 't aangrijpingspunt weer wat gas bijgeven. Naarmate koppeling verder omhoog komt, meer gas bijgeven. Dus zeker niet eerst gas loslaten en dan pas de koppeling in. Dat gaat namelijk ten koste van je net opgedane rijsnelheid.
Het verschil zit hem vaak in het "wennen" aan het gaspedaal. Bij een diesel ietwat op het gaspedaal "steunen" resulteert hooguit in een iets verhoogd stationair toerental. Als je bij een benzinemotor op het gaspedaal rust, kan het toerental zomaar verdubbelen. Niet in 1 keer, maar geleidelijk. Probeer het maar eens.
Het verschil zit hem vaak in het "wennen" aan het gaspedaal. Bij een diesel ietwat op het gaspedaal "steunen" resulteert hooguit in een iets verhoogd stationair toerental. Als je bij een benzinemotor op het gaspedaal rust, kan het toerental zomaar verdubbelen. Niet in 1 keer, maar geleidelijk. Probeer het maar eens.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
Had met mijn voormalige V40 uit 98 hetzelfde, maar niet altijd, het kwam soms voor als ik de airco aan had, weet niet of dit bij jou ook het geval is. Waardoor het ontstond is me een raadsel, is me 3 of 4 maar overkomen in 4 jaar, en ook vlak voor ik hem inruilde voor mijn huidige V70...het kon/kan geen kwaad, maar is lastig. Mijn V40 had 212000 km op de teller.
- Oceanracer
- Geartronic member
Stationair toerental wordt bij ingeschakelde airco vaak iets verhoogd. Denk dat dat een verklaring zou kunnen zijn.
-
- Starter
he bedankt
maar kan het ook te maken hebben met het gashuis of de sensor? heb ik ook wat over gelezen.
en nog voor de gene die mij weer naar de rijschool wou sturen, is niet nodig heb jaren lange ervaring in het rijden van auto's alleen voor namelijk diesel.
maar kan het ook te maken hebben met het gashuis of de sensor? heb ik ook wat over gelezen.
en nog voor de gene die mij weer naar de rijschool wou sturen, is niet nodig heb jaren lange ervaring in het rijden van auto's alleen voor namelijk diesel.
- S40 1.9D
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Inderdaad, dit bedoelde ik, is nog niet zo simpel om uit te leggen. Bedankt voor de hulpOceanracer schreef:Vlak voor het doorschakelen altijd eerst gas stabiliseren (dus niet optrekken, maar ook niet afremmen op de motor), koppeling intrappen en pas daarna gas loslaten. Daarna schakelen, koppeling gedeeltelijk omhoog laten komen en bij 't aangrijpingspunt weer wat gas bijgeven. Naarmate koppeling verder omhoog komt, meer gas bijgeven. Dus zeker niet eerst gas loslaten en dan pas de koppeling in. Dat gaat namelijk ten koste van je net opgedane rijsnelheid.
S40 1.9D 2001 115 pk 265Nm, kofferspoiler, leder, rolgordijn, 1500000km's
- Oceanracer
- Geartronic member
Een technische reden is zeker niet uit te sluiten. Eerst maar eens kijken of het geen kwestie van wennen is.martijnjonker80 schreef:he bedankt
- marsm104
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik herken dit probleem van mijn Volvo 460 (niet gezegd dat dit het zelfde probleem is...) toen werd verteld dat het de stappenmotor was. Die moest worden schoongemaakt?
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994