Een weekje geleden opeens een melding: storing motormanagement, en CC werkte niet meer. Na de stop, starten, alles in orde, foutmelding weg, maar na een tijdje kwam hij weer, en weer CC uit.
Ik heb dit uitgelezen en hij kwam met de fout:
ECM-911C : "clutch pedal position sensor"
Elke keer als deze fout komt, werkt de CC niet meer (logisch) maar is weer weg na herstarten van de motor. Na een aantal malen koppelen is de fout er weer.
Waar zit die schakelaar? Ik zie hem niet zitten onder he tpedaal, aan de achterkant ook niet...en ook in het motorcompartiment zie ik niet iets zitten.
koppeling sensor
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Hij zit bij mijn auto, achterop het koppelingspedaal (heeft de monteur mij verteld). Ik had dezelfde klachten, maar bij mij bleek het uiteindelijk toch de dynamo te zijn. Na die gereviseerd te hebben is het probleem verholpen (nog steeds geeft de koppelingssensor in rust geen 0% maar 30% aan, maar dat is blijkbaar niet genoeg om de CC e.d. weer uit te schakelen.
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- nieuwedaf V70
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 22:19
Hoi wim , de koppeling moet in rust ( dus voet er af) ongeveer 27% hebben. Bij geheel ingetrapt ongeveer 86%, Dus de 30% van "Quota"is geen probleem.
Het zijn 2 voelerplaatjes die over een metalen baan lopen en na enige jaren is het gewoon versleten. De weestand in de sensor is niet meer zuiver vandaar dat je cc niet meer werkt of hapert en vervangen is de beste optie en kost ongeveer €45.- bij de Volvo dealer.
Het zijn 2 voelerplaatjes die over een metalen baan lopen en na enige jaren is het gewoon versleten. De weestand in de sensor is niet meer zuiver vandaar dat je cc niet meer werkt of hapert en vervangen is de beste optie en kost ongeveer €45.- bij de Volvo dealer.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik begrijp dat de CC natuurlijk niet kan werken als het systeem "denkt" dat de koppeling ingetrapt is (dit om de motor niet in de hoge toeren te laten schieten)
Maar ik dacht dat het een schakelaartje was, maar zo te lezen zit ik er naast. Meer een soort potmetertje dus.
Ik zal eens kijken, en als het zo simpel is, dan is vervangen niet eens zo;n probleem dus.
Bedankt voor de antwoorden....!
Maar ik dacht dat het een schakelaartje was, maar zo te lezen zit ik er naast. Meer een soort potmetertje dus.
Ik zal eens kijken, en als het zo simpel is, dan is vervangen niet eens zo;n probleem dus.
Bedankt voor de antwoorden....!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- nieuwedaf V70
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 22:19
Wim , je moet de auto wel laten resetten bij de Volvo dealer andes blijft hij zijn fout onthouden en leest de waarde dus verkeerd af van de nieuwe sensor en werkt het nog niet goed.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Oke, bedankt.
Maar ik heb zelf zo'n uitlezertje, waarmee ik ook de fouten kan uitlezen en resetten. Ook die van de SRS.
Vandaar dat ik de foutcode wist: ECM-911C.
Maar ik heb zelf zo'n uitlezertje, waarmee ik ook de fouten kan uitlezen en resetten. Ook die van de SRS.

Vandaar dat ik de foutcode wist: ECM-911C.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19