S60 D5 bwjr. 2006, Krukaskeerring lek?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Innotechblade
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 31.10.2006 - 17:40
Locatie: Hoofddorp

Vandaag de auto voor grote beurt (125.294km) en APK naar de garage gehad. Ondanks bouwjaar toch altijd spannend, was nl. eerste keer dat ik hem een beurt moest laten geven sinds ik hem heb.
Auto om 07:45 gebracht en al om 11:45 geinformeerd dat hij opgehaald kon worden. Al helemaal blij natuurlijk, ik dacht als hij zo snel klaar is, zullen er geen verrassingen zijn!

Helaas..... Volgens de garage hadden ze olie ontdekt op het blok en adviseerden ze de krukaskeerring te vervangen. Tevens zou er olie lekkage zijn tussen motor en tussenstuk.
Fijne van het verhaal was dat ze al een offerte opgesteld hadden, maar liefst 1084,39.
Aangezien ik nogal verrast was gevraagd of dit zomaar stuk kan gaan (ben een leek in autotechniek) en wat de urgentie was om dit te vervangen aangezien ik over een week of 2 op vakantie naar Tsjechie met de auto wil.

Advies was het dan zeker te laten te laten vervangen, redenering was dat het zomaar 10.000km goed zou kunnen gaan maar hij ook opeens stuk zou kunnen zijn en dan is hje vakantie verpest. Er werd gevraagd hoe vaak ik olie bij moest vullen, waarop mijn antwoord was dat ik sinds ik de auto heb reeds 15.000km gereden heb en nog nooit heb moeten bijvullen.....

Initieel een afspraak gepland voor volgende week maar bleef toch aan me knagen. Vervolgens een belrondje gemaakt bij wat zelfstandige garages in Hoofddorp wat me al een prijsvoordeel opleverde. Zonder de volvo offerte prijs te noemen konden zij het doen voor ca. 600,-!!
Dat verschil is me toch een beetje te gortig. Daar kwam bij dat deze garagehouder mij wist te vertellen dat zij veel volvo reparaties doen voor de lease en regelmatig aan de hand hadden gehad dat het uberhaupt niet de krukaskeerring was maar het van een ander plek kwam en vervolgens langs het blok naar beneden lekte waardoor het leek alsof het daar vandaan kwam, als het bij mijn auto ook het geval zou zijn dan zou de reparatie klaar kunnen zijn voor minder dan 100,-

Wat is jullie ervaring????
S60 R-design 05/2011 Saphire black

Honda Fireblade 900RR, bwjr. 1993 costumized carbon/kevlar Innotech bodykit
Ford Ka, bwjr. 1996

S60 2.4 D5 EdII Geartronic offblack vol lederen interieur, alu inleg, RTI, 18inch 225 velgen[s/] verkocht
Volvo;S40, Momentum 2.0D bwjr. 2005, zwart metallic Dalarö Offblack bekleding in Offblack interieur verkocht
S60, 1st edition 2.4 LPG bwjr. 2001 (total-loss)
Gast

Er zit een oliekanaal boven de krukas en achter het vliegwiel. In dit kanaal zit een klein afdichtingsdopje.
De kans is redelijk aanwezig dat hij via dit dopje lekt.
Krukaskeringen gaan zelden stuk bij de D5 en zoja dan is meestal ook de caterontluchting verstopt.

Als het het dopje is en hij lekt een beetje zou ik er wel wat aan laten doen, want al hij er wel helemaal uitknalt,
dan wordt de lekkage aanmerkelijk groter. Helaas kan je dit pas zien na demontage.

Hoe groot is de olie lekkage zijn tussen motor en tussenstuk en is dit misschien afkomstig van achter het vliegwiel, dopje of kering?

Zou eens een second opinion vragen bij een "andere" Volvo-specialist, niet zijnde een dealer behorende tot dezelfde groep.
Gebruikersavatar
Innotechblade
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 31.10.2006 - 17:40
Locatie: Hoofddorp

Hi AlexV70,

bedankt voor je uitleg.
Het vervelende blijft dus dat de boel uit elkaar moet om het te checken....
Die krukaskering kost maar twee tientjes, het is het arbeidsloon waar je op leegt loopt.

Mij is de lekkage overigens nog nooit opgevallen, ik zal eens onder de motorkap kijken of ik zelf iets kan ontdekken.
S60 R-design 05/2011 Saphire black

Honda Fireblade 900RR, bwjr. 1993 costumized carbon/kevlar Innotech bodykit
Ford Ka, bwjr. 1996

S60 2.4 D5 EdII Geartronic offblack vol lederen interieur, alu inleg, RTI, 18inch 225 velgen[s/] verkocht
Volvo;S40, Momentum 2.0D bwjr. 2005, zwart metallic Dalarö Offblack bekleding in Offblack interieur verkocht
S60, 1st edition 2.4 LPG bwjr. 2001 (total-loss)
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Volgens mij zijn er maar vrij weinig D5's met een droog blok, als je eronder staat zweten ze vrijwel allemaal olie toch?
Gast

Die van mij is kurkdroog, toch 175 d km.
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Het stroomt er ook niet uit he, zweten is wat anders, wellicht weet je niet waar je naar moet kijken, of heb je aleens wat laten repareren.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

HansEindhovenV70 schreef:Het stroomt er ook niet uit he, zweten is wat anders, wellicht weet je niet waar je naar moet kijken, of heb je aleens wat laten repareren.
ik denk dat @AlexV70 heel GOED weet waar hij naar moet
kijken.
iets wat ik bij jou betwijfel,gezien je reakties.
geen glans zonder wrijving
Gast

toppertje schreef:
HansEindhovenV70 schreef:Het stroomt er ook niet uit he, zweten is wat anders, wellicht weet je niet waar je naar moet kijken, of heb je aleens wat laten repareren.
ik denk dat @AlexV70 heel GOED weet waar hij naar moet
kijken.
iets wat ik bij jou betwijfel,gezien je reakties.
Oh, was dat tegen mij bedoeld?
"Nee", ik weet niet waar ik naar moet kijken en idd ik heb nog nooit wat laten repareren. :P
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

AlexV70 schreef: Krukaskeringen gaan zelden stuk bij de D5 en zoja dan is meestal ook de caterontluchting verstopt.
Heb je dit wel eens aan de hand gehad? Ik heb nog nooit van een verstopte carte ontluchting bij een D5 gehoord.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Innotechblade schreef: Vervolgens een belrondje gemaakt bij wat zelfstandige garages in Hoofddorp wat me al een prijsvoordeel opleverde. Zonder de volvo offerte prijs te noemen konden zij het doen voor ca. 600,-!!
Dat verschil is me toch een beetje te gortig. Daar kwam bij dat deze garagehouder mij wist te vertellen dat zij veel volvo reparaties doen voor de lease en regelmatig aan de hand hadden gehad dat het uberhaupt niet de krukaskeerring was maar het van een ander plek kwam en vervolgens langs het blok naar beneden lekte waardoor het leek alsof het daar vandaan kwam, als het bij mijn auto ook het geval zou zijn dan zou de reparatie klaar kunnen zijn voor minder dan 100,-

Wat is jullie ervaring????
De krukaskeerring gaat inderdaad zelden stuk bij een D5. Welk bouwjaar is jouw auto? Bij de eerste serie van my2006 gingen de koppelings cilinders nog wel eens stuk, waardoor hij ook uit de bak gaat lekken. Verder kan de leiding van het stuurhuis wel eens scheuren. Als je wel een stuurolie moet bijvullen kan de lekkage ook heel goed daar vandaan komen. De leiding moet dan vervangen worden.
Overigens kan een heel klein beetje lekkage al snel een enorme oliebende aan de onderkant geven waardoor het er erger uitziet dan het is.

Welke garage was dat in H'dorp?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

edraket schreef:
AlexV70 schreef: Krukaskeringen gaan zelden stuk bij de D5 en zoja dan is meestal ook de caterontluchting verstopt.
Heb je dit wel eens aan de hand gehad? Ik heb nog nooit van een verstopte carte ontluchting bij een D5 gehoord.
Komt idd meer bij de 2.4 benzine uitvoering voor.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ik heb lekkage aan stuurbekrachtging ledingen gehad, heerlijke vette zooi onder de hele auto, was een bekende kwaal bij de diesels

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

toppertje schreef:
HansEindhovenV70 schreef:Het stroomt er ook niet uit he, zweten is wat anders, wellicht weet je niet waar je naar moet kijken, of heb je aleens wat laten repareren.
ik denk dat @AlexV70 heel GOED weet waar hij naar moet
kijken.
iets wat ik bij jou betwijfel,gezien je reakties.
Nou ik betwijfel het, en weet ook zeker dat jij nog minder weet.... ;-)
Gast

Dankjewel, je kan niet alles weten en bij twijfel niet plaatsen.
Je laat namelijk een rare indruk achter ondanks de: :wink:
Kan ik van uit gaan dat je het niet zo bedoelde...........??
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mijn S60 D5 heeft vorige maand een grote beurt en apk gehad. Ik heb hem een jaar, 35.000km gereden en nooit wat mee gehad. Motor zag er ook altijd droog uit, nooit olie bij gevuld, en hij kwam op een stuurkogel na zo door de apk heen.

Nu, 2000km verder, lag er gistermiddag een dikke plas olie onder de auto. Oliepeil van de motor leek goed, verder viel er niet veel te zien. De garage zegt nu dat de krukas keerring lek kan zijn, of dat afdichtingsdopje. Dopje kost maar een paar euro zeggen ze, maar totaal iets van 500-600 euro omdat de versnellingsbak er achter weg moet :shock:
Ik hoop maar dat dit..
De krukaskeerring gaat inderdaad zelden stuk bij een D5.
...een beetje waar is, want anders kon het wel eens veel duurder worden. En hij hoopte dat de koppeling nog droog was anders is die ook gelijk aan de beurt :!:
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gast

Ik blijf het vreemd vinden dat het ook nu weer gebeurd is, kort na een olie verversing.
Je zou bijna denken dat ze de olie onder druk in het blok pompen.

Uit mijn tijd kan ik mij nog herinneren dat als je olie pijlstok er niet een stukje uit trok, de olie via de (geopende) kleppen boven op de zuiger terecht kon komen. (de buis van de oliekan paste precies in de vulopening)
Tja, als je hem dan start krijg je "leuke" dingen.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

OMdat hij net die grote beurt gehad heeft, dacht ik ook aan een los filter of dopje ergens. Zeker omdat 2 weken terug de beschermkap onder de motor aan de voorkant los zat, die hing onder de auto en schepte de weg zeg maar. Daar hebben ze 4 schroeven in gedraaid dus die zit weer vast. Misschien dat er toen iets is losgetrokken dacht ik, maar de garage heeft het over olie dat tussen de motor en versnellingsbak weg komt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gast

Toch maar eens vragen hoe ze de olie verversen?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9335
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Kan zoiets gebeuren als je de olie ververst dan?

Ik ben gister even bij de auto geweest, moest de klikker van de hond eruit halen dus een mooie smoes om even te kijken.
Hij staat een beetje zielig op de brug te wachten op onderdelen. Het dopje zat scheef in het blok waardoor de olie er uit kon komen. Om er bij te kunnen moest de versnellingsbak er af, en de koppeling en vliegwiel.

Als ik de koppeling intrap 'klopt' hij in het pedaal, beetje dat abs gevoel in de koppeling. Ik heb nu twee keer gehad dat ik gas gaf, en de toerenteller naar 4000/5000 toeren schoot maar de auto niet harder ging.
Dat zijn aanwijzingen dat ze binnenkort aan vervanging toe zijn, en aangezien de boel nu toch open ligt... Mag ook wel na 275.000km en een D5 toch?

Blijft wel zuur dat het zo snel na een grote beurt gebeurd, maar laten we het maar op toeval houden van dat dopje.

Ooh ja, weet iemand waar dat dopje voor is? Bij de garage wisten ze het niet, ze hadden het zelfs een keer na gevraagd maar kregen geen duidelijk antwoord. Ik denk zelf aan iets van een overdruk ventiel achtig ding, zodat je blok niet ontploft bij te veel druk, maar eerst die dop eruit knalt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gast

JeroenSpock schreef:Kan zoiets gebeuren als je de olie ververst dan?
Tegenwoordig willen ze de olie wel verversen via de oliepijlstok,
als het maar gemakkelijker (lees sneller) gaat als op een brug zetten en er een stop uitdraaien.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”