Onregelmatig toertal opgelost (geen ETM)

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Willem63
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.04.2006 - 13:54
Locatie: Nijmegen

Voor iedereen meet een ETM gasklephuis probleem. Een half jaar lang last gehad van onregelmatig toerental bij stationairtoerental en inhouden bij hoge toeren 3500+ toeren. Alles lijkt op een defect aan het gasklephuis schokken en onregelmatig toerental. Ik heb uiteindelijk met een 2e hands gasklep geprobeerd, weer het zelfde geen wijziging. Ik heb daarna, omdat er scheuren zaten in de bobines, alle bobines vervangen ook dit leverde geen resutaat. Uiteindelijk bij de dealer geweest deze kwam met de mededeling dat het gasklephuis de veroorzaker was, of deze nu uitgelezen was of niet hij had gehoord dat het gebeurd als de aircopomp aanslaat. Er was 1 reden waarom ik daar niet aan wil en dat was omdat de cruis controle niet uitvalt. Uiteindelijk naar een Volvo specialist geweest en deze laatste vertelde dat het ook een massa probleem kon zijn. Ik heb alle massakabels losgedraaid, schoongemaakt waar nodig, en weer vastgezet maar had geen resultaat Daarna beide accuklemmen los gehad en schoongemaakt ook geen resultaat. Daarnaast vertelde deze specialist dat hij een keer alle bouten van de versnellingbak had losgedraaid en opnieuw vastgezet dus ook heb ik dit gedaan. De auto loopt nu weer als een zonnetje het probleem is opgelost. Ik wilde jullie deze tip niet onthouden, doe je voordeel ermee!
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Klinkt als een oplossing van de kruidendokter, wat is de rationale erachter? Op zich wel enig verband, maar toch.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Met alle respect, maar een defecte (lees: versleten) koolstrip in de ETM los je niet op door de bouten van de bak los en weer vast te draaien. Ik houd het dan ook op toeval... (of je ETM is gewoon niets mis mee)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Willem63
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.04.2006 - 13:54
Locatie: Nijmegen

Alles leek op een versleten ETM ook de dealer gaf dit aan, ik ben niet zeker van of deze uitgelezen was. Een 2hands ETM klep gaaf geen verandering ook nieuwe bobines niet. Massaprobleem lijkt dan voor de hand liggen maar gaf niet het gewenste resultaat. Bouten los en vastzetten lijkt vreemd, maar ook deze kunnen corroderen en kunnen wellicht voor slechte geleiding zorgen. Wat wel vaststaat is dat mijn probleem is opgelost na 7 maanden alles geprobeerd te hebben. Dus geen ETM probleem! Als ik het advies van de dealer had opgevolgt was ik €1100,- lichter geweest en het probleem niet opgelost.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Als je ETM niet defect is, zal een nieuwe ETM ook niets oplossen. Dan was je dus ook geen € 1100,- bij de dealer kwijt geweest...

Maar wel prettig dat het probleem is opgelost.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”