Het is weer bijna vakantie en de caravan komt straks weer uit de stalling.
Komt ook weer de wens van het hebben van automatische niveauregeling d.m.v. Nivomats. Momenteel ben ik aan het orienteren wat ik allemaal nodig ben. Momenteel een V70 met gewone schokdempers en gewone (langere) trekhaak.
Zover ik het kan nagaan heb ik nodig: uiteraard Nivomats en de kortere veren/ nivomat uitvoering.
Waar ik niet zeker van ben is: heb je ook speciale steunlagers nodig voor de nivomat schokdemper?
En dan de trekhaak: momenteel heb ik een gewone trakhaak onder de auto zitten, kan je enkel en alleen de trekhaakkogel vervangen door de kortere versie of moet je de balk alwaar de trekhaakkogel aan bevestigd is ook vervangen? (Brezan zegt van wel, maar ik heb m'n twijfels).
Wie o wie heeft hier ervaring mee/kennis van?
Nivomats inbouwen in Volvo V70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 25.06.2009 - 21:40
- Locatie: ASSEN
- Contacteer:
- ivoandriessen
- 5th Gear member
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
- Locatie: Numansdorp
Ik heb bij mijn auto alleen de schokbrekers vervangen door Nivomats. De veren en dergelijke gewoon laten zitten, merk niet dat dat anders had gemoeten.
In principe is de kogel te vervangen door een kortere, prijs daarvoor is bijna hetzelfde als een nieuwe trekhaak van Bosal of andere merken.
Ik heb er een nieuwe trekhaak op zitten, maar dat was meer omdat de koppeling van de caravan tegen de bumper aankwam, te weinig ruimte tussen de kogel en de bumper. Er zijn op het forum wat mensen die de aanpassing naar nivomat gedaan hebben en nog gewoon de originele trekhaak gebruiken (de hoge versie dus).
Kanttekening, als je de nivomats zelf gaat plaatsen, zorg dat de auto ergens op een brug kan. Ik heb het met professionele garagae kriks gedaan, maar de auto moet dan zo schuin dat de beide achterwielen loskomen (en dat is best spooky, zo schuin en met de achterwielen los).
In principe is de kogel te vervangen door een kortere, prijs daarvoor is bijna hetzelfde als een nieuwe trekhaak van Bosal of andere merken.
Ik heb er een nieuwe trekhaak op zitten, maar dat was meer omdat de koppeling van de caravan tegen de bumper aankwam, te weinig ruimte tussen de kogel en de bumper. Er zijn op het forum wat mensen die de aanpassing naar nivomat gedaan hebben en nog gewoon de originele trekhaak gebruiken (de hoge versie dus).
Kanttekening, als je de nivomats zelf gaat plaatsen, zorg dat de auto ergens op een brug kan. Ik heb het met professionele garagae kriks gedaan, maar de auto moet dan zo schuin dat de beide achterwielen loskomen (en dat is best spooky, zo schuin en met de achterwielen los).

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Welnee. Als je er maar goede assteunen onder hebt staanivoandriessen schreef: Kanttekening, als je de nivomats zelf gaat plaatsen, zorg dat de auto ergens op een brug kan. Ik heb het met professionele garagae kriks gedaan, maar de auto moet dan zo schuin dat de beide achterwielen loskomen (en dat is best spooky, zo schuin en met de achterwielen los).


Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- ivoandriessen
- 5th Gear member
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
- Locatie: Numansdorp
Je had daar gelukkig de ruimte en het materiaal om hem zo op te tillen. Ik had helaas maar 1 krik, geen assteunen en een kwart van de ruimte 


XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
Heb je er een dubbele pijp onder zitten? Links en rechts?elianmars schreef:Welnee. Als je er maar goede assteunen onder hebt staanivoandriessen schreef: Kanttekening, als je de nivomats zelf gaat plaatsen, zorg dat de auto ergens op een brug kan. Ik heb het met professionele garagae kriks gedaan, maar de auto moet dan zo schuin dat de beide achterwielen loskomen (en dat is best spooky, zo schuin en met de achterwielen los).![]()
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- drowel
- 5th Gear member
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 19.03.2006 - 20:08
Dacht ik ookaar denk dat het middelste een kapje op d trekhaak is. Wel mooi die dubbele.jpwg001 schreef:Heb je er een dubbele pijp onder zitten? Links en rechts?elianmars schreef:Welnee. Als je er maar goede assteunen onder hebt staanivoandriessen schreef: Kanttekening, als je de nivomats zelf gaat plaatsen, zorg dat de auto ergens op een brug kan. Ik heb het met professionele garagae kriks gedaan, maar de auto moet dan zo schuin dat de beide achterwielen loskomen (en dat is best spooky, zo schuin en met de achterwielen los).![]()
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
- Locatie: Eindhoven
En die enkele dubbele pijp dan (hahaha) waar komt die vandaan? Is dat een opzetstuk of aan de einddemper gelast? Wel heel mooi namelijk.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Goh ik sta er weer mooi op.
De demper zelf vervangen is geen probleem. De veer
ver vangen is een &^)&* klus
Wij hebben geen speciaal gereedschap gebruikt.
2 assteunen om de achterkant op te krikken en een garage krik en de normele auto krik.
Het is even puzzelen hoe je de achterwiel ophanging los moet maken en dan ook weer vast, en juist dat laatste gaat of gelijk goed of je bent lang aan het tobben.
Verenspanner is niet van toepassing achter
De demper zelf vervangen is geen probleem. De veer
ver vangen is een &^)&* klus
Wij hebben geen speciaal gereedschap gebruikt.
2 assteunen om de achterkant op te krikken en een garage krik en de normele auto krik.
Het is even puzzelen hoe je de achterwiel ophanging los moet maken en dan ook weer vast, en juist dat laatste gaat of gelijk goed of je bent lang aan het tobben.
Verenspanner is niet van toepassing achter
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Ik heb het gewoon laten doen vorig jaar mei.
Ongeveer €850,-- kant en klaar.
Niet bij de volvo dealer natuurlijk
Ben er heel blij mee. Lekker voor de caravan en zware ladingen achterin de auto (650 kg klei
Ongeveer €850,-- kant en klaar.
Niet bij de volvo dealer natuurlijk

Ben er heel blij mee. Lekker voor de caravan en zware ladingen achterin de auto (650 kg klei

Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08.03.2008 - 18:49
- Locatie: Leeuwarden
Vorig jaar bij rima gebruikte set gekocht voor 225 euro, laten monteren voor 60 euro. Nu jaar later nog steeds zeer tevreden. Heb er met name tijdens de vakanties veel profijt van gehad. Ik heb de oude veren laten zitten, mijn auto kwam niet noemenswaardig hoger te staan.
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Setje gekocht bij Estate-services en laten monteren door de plaatselijke vak-garage. Was in totaal voor < 300 euro klaar inclusief nieuwe veren. Originele trekhaak laten zitten. Foto's daarvan elders op het forum incl "waterpas" bewijs. Probeer het eerst met de originele trekhaak, vervangen kan altijd nog.
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
jpwg001 schreef:En die enkele dubbele pijp dan (hahaha) waar komt die vandaan? Is dat een opzetstuk of aan de einddemper gelast? Wel heel mooi namelijk.
Het is wel offtopic, maar dit ligt er onder:


Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk