Vreemd Airco Gedrag
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Alleen krijg ik die dus niet gemakkelijk los, en ik voel er ook niet veel voor dat met geweld te gaan doen...
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik ben een collega van Marten en heb samen met hem dus ernaar gekeken. We willen graag 12 volt op de ventilator zetten, maar kun je dat grijze kastje loshalen van de motor en zo ja, wat is daar de truc voor? Dat grijze kastje zit met 2 draden vast aan een klein metalen blokje, wat dus op de motor zit. Moeten we het blokje van de motor losnemen, of de 2 draden uit het grijze kastje?
We kunnen pas 12 volt op de motor zetten als we kale draad of connectoren hebben, nu lukt dat dus niet.
Wat is trouwens de truc om de gehele behuizing van de ventilator, die de hele radiateur bedekt, netjes los te halen?
We kunnen pas 12 volt op de motor zetten als we kale draad of connectoren hebben, nu lukt dat dus niet.
Wat is trouwens de truc om de gehele behuizing van de ventilator, die de hele radiateur bedekt, netjes los te halen?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- ICEFOX
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
- Locatie: Wijhe
Hetzelfde heb ik vorig zomer gehad. Bij stilstand warme lucht door uitschakelende airco.
Ook op onderzoek uit geweest en een defecte koelfan geconstateerd.
Het grijze kastje bevat GEEN relais. Het is een geregelbare sturing welke met een logisch signaal werkt (variabele snelheid van de fan). Dus GEEN 12 V op zetten!!!
In mijn geval deed de motorfan het nog wel, maar was de sturing, het grijze kastje kapot. Deze is niet los te bestellen. Ook het repareren is haast onmogelijk omdat deze volgegoten is met kunsthars. Er zit waarschijnlijk niets anders op dan een kompleet nieuwe module te kopen (dealer 270 euro).
Kijk voor meer de-montage tips hier http://volvo.icefox.nl/vcc-147069.pdf
De dealer heeft ongeveer 45 min voor de montage nodig, zelf heb ik het in ruim een uur gedaan. Zorg wel voor nieuwe koelvloeistof! De condensor van de airco hoeft niet los gemaakt te worden om de radiator los te krijgen.
Ook op onderzoek uit geweest en een defecte koelfan geconstateerd.
Het grijze kastje bevat GEEN relais. Het is een geregelbare sturing welke met een logisch signaal werkt (variabele snelheid van de fan). Dus GEEN 12 V op zetten!!!
In mijn geval deed de motorfan het nog wel, maar was de sturing, het grijze kastje kapot. Deze is niet los te bestellen. Ook het repareren is haast onmogelijk omdat deze volgegoten is met kunsthars. Er zit waarschijnlijk niets anders op dan een kompleet nieuwe module te kopen (dealer 270 euro).
Kijk voor meer de-montage tips hier http://volvo.icefox.nl/vcc-147069.pdf
De dealer heeft ongeveer 45 min voor de montage nodig, zelf heb ik het in ruim een uur gedaan. Zorg wel voor nieuwe koelvloeistof! De condensor van de airco hoeft niet los gemaakt te worden om de radiator los te krijgen.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Kijk, dat is een antwoord waar we wat mee kunnen. Dat is een flinke prijs voor zo'n onderdeel. Maar eens even kijken of we iets bij een demontagebedrijf kunnen vinden...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- ICEFOX
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
- Locatie: Wijhe
Het ogenblik dat ik er achter kwam was wel minder...
Terugweg uit Italie, nu eens niet de Gotthardtunnel maar de gotthardpas. Niet echt gunstig dat je temperatuurmeter evenredig stijgt met hoogte...
Terugweg uit Italie, nu eens niet de Gotthardtunnel maar de gotthardpas. Niet echt gunstig dat je temperatuurmeter evenredig stijgt met hoogte...
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
alleen op de motor buiten de regelaar om ,kun je gewoon 12 volt op zetten om te checken.
- RobbertP
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 21.05.2010 - 17:09
Om even in te haken op de airco malheur:
Mijn airco kende ook onverklaarbaar gedrag.
Rechts blies de airco 5gr warmer dan links,met beide instellingen gelijk.
Ook sprong deze de ene keer wel en de andere keer niet aan na het starten.
Volvo dealer geweest, konden storing niet vinden. Geen meldingen in het systeem (wat is er toch mis met het eigen waarnemend vermogen??).
Terug bij de receptie kreeg ik te horen dat hoogstwaarschijnlijk het systeem ergens lek was en dat het meest voor de hand liggende, de condensor was.
Een reparatie van ruim €800...
Mijn vraag: Meet even de druk op het systeem, dan zie je vanzelf of het lek is?
Antwoord: Dat kan niet meneer! Dan moeten wij het systeem meteen vullen en dat mag dan weer niet volgens de STEK regels, omdat we al een afspraak hadden gemaakt om op lekkage te controleren...
S'avonds thuis begon het toch wel te knagen,hier klopte iets niet!
S'morgens een klant met een universeel autobedrijf gebeld die zich gespecialiseerd heeft in airco onderhoud.
Kon meteen komen.
Druk op het systeem gemeten en wat denk je: 5 bar!! Niet bepaald lek...
Systeem leeggehaald en opnieuw gevuld. Er bleek maar 210 gr in te zitten,terwijl er 500-550 gr in hoort te zitten...
Na het vullen op werking gecontroleerd en het bleek allemaal weer prima te werken! Zo koud was het nog nooit in de auto...
Ik ga morgen meteen de afspraak annuleren en ze daar confronteren met de uitkomst van de druk-controle die ze daar niet uit konden (wilden) voeren.
Dat zal geen al te vriendelijk gesprek worden. Ik heb er een hekel aan wanneer (auto)bedrijven misbruik maken van de posistie die ze hebben tegenover de " leek" .
En er is ten zoveelste malen maar weer aangetoond dat het niet altijd de dealer is die het aan het rechte eind heeft, in veel gevallen ben je beter(of minstens even goed) af bij een universele garage.
Die universele garage was in dit geval een van mijn klanten en kostte het vullen me ook nog eens helemaal niets!
Die 800 hou ik in mijn zak, sneller kan ik ze niet verdienen...
Ik hoop dat jouw probleem ook relatief simpel tot een goed einde komt!
Mijn airco kende ook onverklaarbaar gedrag.
Rechts blies de airco 5gr warmer dan links,met beide instellingen gelijk.
Ook sprong deze de ene keer wel en de andere keer niet aan na het starten.
Volvo dealer geweest, konden storing niet vinden. Geen meldingen in het systeem (wat is er toch mis met het eigen waarnemend vermogen??).
Terug bij de receptie kreeg ik te horen dat hoogstwaarschijnlijk het systeem ergens lek was en dat het meest voor de hand liggende, de condensor was.
Een reparatie van ruim €800...
Mijn vraag: Meet even de druk op het systeem, dan zie je vanzelf of het lek is?
Antwoord: Dat kan niet meneer! Dan moeten wij het systeem meteen vullen en dat mag dan weer niet volgens de STEK regels, omdat we al een afspraak hadden gemaakt om op lekkage te controleren...
S'avonds thuis begon het toch wel te knagen,hier klopte iets niet!
S'morgens een klant met een universeel autobedrijf gebeld die zich gespecialiseerd heeft in airco onderhoud.
Kon meteen komen.
Druk op het systeem gemeten en wat denk je: 5 bar!! Niet bepaald lek...
Systeem leeggehaald en opnieuw gevuld. Er bleek maar 210 gr in te zitten,terwijl er 500-550 gr in hoort te zitten...
Na het vullen op werking gecontroleerd en het bleek allemaal weer prima te werken! Zo koud was het nog nooit in de auto...
Ik ga morgen meteen de afspraak annuleren en ze daar confronteren met de uitkomst van de druk-controle die ze daar niet uit konden (wilden) voeren.
Dat zal geen al te vriendelijk gesprek worden. Ik heb er een hekel aan wanneer (auto)bedrijven misbruik maken van de posistie die ze hebben tegenover de " leek" .
En er is ten zoveelste malen maar weer aangetoond dat het niet altijd de dealer is die het aan het rechte eind heeft, in veel gevallen ben je beter(of minstens even goed) af bij een universele garage.
Die universele garage was in dit geval een van mijn klanten en kostte het vullen me ook nog eens helemaal niets!
Die 800 hou ik in mijn zak, sneller kan ik ze niet verdienen...
Ik hoop dat jouw probleem ook relatief simpel tot een goed einde komt!
V50 2.0D Summum
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Hartelijk dank voor de reacties! Maandag komt de radiateurfan binnen, we gaan hem er zaterdag op schroeven. Inderdaad zou het bij de dealer 272 excl. kosten! Ik heb hem nu ook nieuw en via via geregeld. 258 euro inclusief!
scheelt toch weer bijna 70 euro.
Het is inderdaad zo vreselijk jammer dat de meeste dealers gewoon verschrikkelijk vervelend kunnen zijn. Daarom kom ik er dan ook nooit! Hoe fijn zou het zijn gewoon een goede relatie met een volvo dealer te hebben, dan wilde ik daarvoor ook best iets meer betalen. Helaas kan dat gewoon niet. Ze willen altijd veel meer dan nodig, en ik hoor te vaak 'vervangen' terwijl het niet gehoeven had. Ik denk dat ze gewoon misbruik maken van de machtspositie die ze hebben ten opzichte van lease auto's. De particulier moet het daar dan verschrikkelijk ontgelden.
Het devies is dan ook, zoveel mogelijk zelf sleutelen en bevriende monteurs in je omgeving. Dan hoef je alleen nog voor het hoogst noodzakelijke naar de dealer.

Het is inderdaad zo vreselijk jammer dat de meeste dealers gewoon verschrikkelijk vervelend kunnen zijn. Daarom kom ik er dan ook nooit! Hoe fijn zou het zijn gewoon een goede relatie met een volvo dealer te hebben, dan wilde ik daarvoor ook best iets meer betalen. Helaas kan dat gewoon niet. Ze willen altijd veel meer dan nodig, en ik hoor te vaak 'vervangen' terwijl het niet gehoeven had. Ik denk dat ze gewoon misbruik maken van de machtspositie die ze hebben ten opzichte van lease auto's. De particulier moet het daar dan verschrikkelijk ontgelden.
Het devies is dan ook, zoveel mogelijk zelf sleutelen en bevriende monteurs in je omgeving. Dan hoef je alleen nog voor het hoogst noodzakelijke naar de dealer.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- Marc
- 3rd Gear member
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Exact datzelfde hebben wij met onze C30T5.... rechts lauwe lucht en links koud :roll:RobbertP schreef:Om even in te haken op de airco malheur:
Mijn airco kende ook onverklaarbaar gedrag.
Rechts blies de airco 5gr warmer dan links,met beide instellingen gelijk.
Ook sprong deze de ene keer wel en de andere keer niet aan na het starten.
- RobbertP
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 21.05.2010 - 17:09
Off-topic:Marc schreef:Exact datzelfde hebben wij met onze C30T5.... rechts lauwe lucht en links koud :roll:RobbertP schreef:Om even in te haken op de airco malheur:
Mijn airco kende ook onverklaarbaar gedrag.
Rechts blies de airco 5gr warmer dan links,met beide instellingen gelijk.
Ook sprong deze de ene keer wel en de andere keer niet aan na het starten.
Mijn probleem was relatief simpel verholpen,dus ik zou eerst eens de druk op het systeem laten meten en een keertje opnieuw laten vullen. Wanneer het apparaat klaar is,geeft het vanzelf aan hoeveel koudemiddel erin zat. Wieweet is dat bij de C ook wel veel te weinig??
Succes!
On-topic.
V50 2.0D Summum
- Marc
- 3rd Gear member
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Inmiddels via een Volvo-monteur te weten gekomen dat het ook veroorzaakt kan worden doordat de ene kachelkraan open blijft staan. Kachelkranen voor links en rechts worden door de electronics (ECC) aangestuurd. Schijnbaar moeten deze zo nu en dan weer opnieuw gekalibreert worden.... Volgende week maandag gaat ie naar de dealer hiervoor. Vreemde ook is dat wanneer de auto stilstaat de airco het veel beter doet dan wanneer we ermee rijden.... maar alleen links doet ie het dan, rechts is de lucht uit de roosters beduidend warmer.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
Tada! Opgelost! Nieuwe fan erin en nu blijft hij ook in de file of bij stilstand gewoon aan staan. Ongelofelijk dat die fan zo veel rijwind simuleert. Meestal kreeg ik al problemen onder de 50 km/u.
Btw eerst een imitatie geprobeerd, die paste niet, toen maar orgineel volvo. Ook nog gelukt zonder de radiateur te verwijderen. Even prutsen maar het werkt.
Btw eerst een imitatie geprobeerd, die paste niet, toen maar orgineel volvo. Ook nog gelukt zonder de radiateur te verwijderen. Even prutsen maar het werkt.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
- Live
- 4th Gear member
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46
damn RobbertP, die 800euro heb je lekker verdient !!
Jammer dat de garage zo doet..
Jammer dat de garage zo doet..
Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
- Marc
- 3rd Gear member
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Bij ons bleek de condensor al lek..... schijnt vaak voor te komen bij deze auto's en reparatie was derhalve nog 50% coulance.Marc schreef:Inmiddels via een Volvo-monteur te weten gekomen dat het ook veroorzaakt kan worden doordat de ene kachelkraan open blijft staan. Kachelkranen voor links en rechts worden door de electronics (ECC) aangestuurd. Schijnbaar moeten deze zo nu en dan weer opnieuw gekalibreert worden.... Volgende week maandag gaat ie naar de dealer hiervoor. Vreemde ook is dat wanneer de auto stilstaat de airco het veel beter doet dan wanneer we ermee rijden.... maar alleen links doet ie het dan, rechts is de lucht uit de roosters beduidend warmer.