240 2.3 op gas, hoe bevalt hij??
- Dicks740
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
- Locatie: Eindhoven.
Ik zou graag willen weten hoe de 240 2.3 benzine carburateur op gas bevalt, dit zijn de wat oudere gassystemen (geen G3). Wie kan mij hier wat wijzer over maken?
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Ik heb jaren in een 240DL, met 2.3 liter carburateurmotor op gas gereden.
Heb ik gekocht toen hij 130.000 km had gedraaid en toen hij (ik meende) iets van 400.000 km had gedraaid ingeruild.
Probleemloze motoren op gas. Olieverbruik tussen de beurten door (om de 10.000 km) vrijwel nihil. Kleppen waren niet uitgesteld, kop niet gereviseerd.
Wel problemen gehad met de sproeiernaald van de carburateur, omdat deze niet meer door benzine gesmeerd wordt. Oplossing: liftsetje, waarbij de naald d.m.v. vacuum in de bovenste stand wordt vastgehouden, dus niet meer beweegt en niet meer slijt.
Heb ik gekocht toen hij 130.000 km had gedraaid en toen hij (ik meende) iets van 400.000 km had gedraaid ingeruild.
Probleemloze motoren op gas. Olieverbruik tussen de beurten door (om de 10.000 km) vrijwel nihil. Kleppen waren niet uitgesteld, kop niet gereviseerd.
Wel problemen gehad met de sproeiernaald van de carburateur, omdat deze niet meer door benzine gesmeerd wordt. Oplossing: liftsetje, waarbij de naald d.m.v. vacuum in de bovenste stand wordt vastgehouden, dus niet meer beweegt en niet meer slijt.
- Dicks740
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
- Locatie: Eindhoven.
Bedankt voor je uitleg, een liftsetje, weet een Volvospecialist wat je daarmee bedoelt, en wat zijn circa de kosten van zo een setje?
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Een Volvo-specialist zou het moeten weten, de dealer zeker (heb ik hem destijds ook laten monteren), of een gasboer.
Was op zich niet zo gecompliceerd.
Klepje, vacuumslangetje en nippeltje welke in het carburateurhuis werd bevestigd.
Als er op gas gereden werd, opende het klepje net vacuumslangetje, waardoor de naald naar boven gezogen werd.
Ik heb na montage heel wat kilometers gereden en geen versleten sproeiernaalden of teflonbuizen meer gehad. Ook liep de motor prima op benzine.
Was op zich niet zo gecompliceerd.
Klepje, vacuumslangetje en nippeltje welke in het carburateurhuis werd bevestigd.
Als er op gas gereden werd, opende het klepje net vacuumslangetje, waardoor de naald naar boven gezogen werd.
Ik heb na montage heel wat kilometers gereden en geen versleten sproeiernaalden of teflonbuizen meer gehad. Ook liep de motor prima op benzine.
P.S. was trouwens nog in de tijd dat 1 liter LPG ongeveer 25 (gulden) cent kostte.
Op een gegeven moment een prijzenslag in de Achterhoek (waar ik trouwens niet woonde), waarbij gas werd verkocht voor 5 (gulden) cent per liter.
60 liter gastank, 80% vulling - 48 liter gas voor nog geen rijksdaalder. Wist je uit verveling niet waar je heen moest rijden.
Op een gegeven moment een prijzenslag in de Achterhoek (waar ik trouwens niet woonde), waarbij gas werd verkocht voor 5 (gulden) cent per liter.
60 liter gastank, 80% vulling - 48 liter gas voor nog geen rijksdaalder. Wist je uit verveling niet waar je heen moest rijden.
- Dicks740
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
- Locatie: Eindhoven.
Dus dat is de reden geweest van de verkoper om in een 740 een 240 2.3 benzinemotor met carburateur te leggen, want de 16 klepper die er oorspronkelijk in lag, was kapot gereden!
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
versleten sproeiernaald of teflonbuis kan niet de reden van vervanging van het hele blok zijn geweest. Om deze te vervangen hoef je geen persoonlijke lening af te sluiten.
Waarschijnlijk verbrande kleppen, of koprevisie, waarbij vervanging van het blok goedkoper bleek te zijn dan de koprevisie.
Waarschijnlijk verbrande kleppen, of koprevisie, waarbij vervanging van het blok goedkoper bleek te zijn dan de koprevisie.
- Dicks740
- 2nd Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
- Locatie: Eindhoven.
Maar........hoeveel kilometers kan zo een blok dan mee, 240 2.3 benzine? En zijn uberhaubt de wat oudere gassystemen betrouwbaar (buiten het G3 systeem), en bovenal veilig, moet er ook onderhoud aan gepleegd worden?
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
als je een beetje geluk hebt, 4-5 ton.
Oudere gasinstallaties (dus niet gasinjectie) zijn veel eenvoudiger, minder electronica en dus betrouwbaarder.
Vervangen van onderdelen (dus bijv. tank of verdamper) kost ook weinig.
Dit in tegenstelling tot de modernere systemen. Pomp in de tank die nog wel eens kapot wil gaan, injectoren die nog wel eens sneuvelen.
Oudere gasinstallaties (dus niet gasinjectie) zijn veel eenvoudiger, minder electronica en dus betrouwbaarder.
Vervangen van onderdelen (dus bijv. tank of verdamper) kost ook weinig.
Dit in tegenstelling tot de modernere systemen. Pomp in de tank die nog wel eens kapot wil gaan, injectoren die nog wel eens sneuvelen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 26.06.2007 - 14:34
- Locatie: Tilburg
Wij hebben een 145 uit 1971 met een B23. Rijdt probleemloos op gas en benzine en gaat als de brandweer.
vr.gr.
vr.gr.